ناگفته‌هایی از پروژه مترو قم در اعماق زمین

در پروژه مترو قم اقدامات عمرانی زیادی انجام شده که ارائه گوشه‌ای از فعالیت‌ها، برگ زرین دیگری برای خادمان شهر به شمار می‌آید.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ناگفته‌هایی از پروژه مترو قم در اعماق زمین
شناسه : 77051 | انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پروژه مترو قم را باید به‌عنوان کلان پروژه و مهم‌ترین طرح شهری در سال‌های گذشته بعد از بلاتکلیفی مونوریل دانست. پروژه‌ای که این روزها مانند یکسال گذشته همچنان چشم‌انتظار واگذاری و تأمین واگن از طرف دولت برای راه‌اندازی است.

فاز نخست مترو از شهرک شهدای کامکار تا میدان شهید مطهری اجرایی شده است که دو ایستگاه آن با پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی و مابقی با بیش از ۷۰ درصد، فرصتی را فراهم کرده که هرچه سریع‌تر قم نیز به شهرهای ریلی درون‌شهری کشور تبدیل شود.

اما در این پروژه مهم زیرزمینی که آنچنان هم در معرض دید شهروندان نیست اتفاقات عمرانی بی‌شماری انجام شده که از آن جمله می‌توان به اجرای ۳۰ هزار تُن آرماتوربندی، ۳۹۳ هزار مترمکعب بتن‌ریزی اشاره کرد.

۲ میلیون و ۲۷۰ هزار مترمکعب حفاری و خاک‌برداری شاید در نگاه نخست یک عدد به چشم آید، اما اگر آن را با کامیون‌های ۱۰ تنی مقایسه کرد آنگاه ۲۲۷ هزار دستگاه کامیون قطعاً بیشتر خودنمایی می‌کند.

احداث ۸۴ هزار مترمربع زیربنا و ۱۷ هزار و ۵۰۰ متر روسازی تونل و دپو در کنار ۴۰۲ هزار مترمربع تملک فضای شهری و آزادسازی آن‌ها از دیگر آمارهای قابل‌توجه پروژه بزرگ مترو است.

انعقاد قرارداد تأمین و طراحی واگن به ارزش ۸۵ میلیون یورو و همچنین انعقاد قرارداد و تأمین تجهیزات به ارزش ۲۸ میلیون یورو نیز گوشه دیگری از اقدامات مالی پروژه مترو است.

موارد بالا تنها گوشه‌ای از فعالیت خادمان شهر در عمق ۱۷ تا ۳۵ متری زمین است تا بتوان با راه‌اندازی آن گام مهمی در توسعه شهر و حمل نقل پاک و جابجایی بهتر شهروندان برداشت.

نوشته های مشابه
وضعیت قبرستان نو در شأن مجاورت حرم نیست
واگذاری ۱۴۴۲ قبر جایگزین برای قبور آرامستان‌های داخل شهر قم
مطالبه مردم برای ساماندهی قبرستان نو
دیدار مدیرکل اوقاف استان با شهردار قم
بازدید خبرنگاران از شهربازی سرزمین شادی
مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور به قم اجرایی نشده است
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.