سرنوشت مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهور به قم در حوزه شهری

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به تحقق ۵ مصوبه از ۱۰ مصوبه سفر نخست ریاست جمهوری به قم گفت: تکمیل اجرای مصوبات دور نخست سفر از مطالبات مدیریت شهری قم است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سرنوشت مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهور به قم در حوزه شهری
شناسه : 84632 | انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مجید محمدرضا خانی در یکصدوبیست‌وپنجمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر که در ساختمان شهید زین‌الدین برگزار شد، با توجه به آمادگی شهر برای سفر رئیس‌جمهور به قم در روزهای آینده، گزارشی از عملکرد شهرداری در تحقق مصوبات سفر نخست ریاست جمهوری به قم ارائه داد و اظهار کرد: در سفر نخست ۱۰ مصوبه مربوط به حوزه شهری است که ۲ مورد آن مستقیم و ۸ مورد آن غیرمستقیم به شهرداری قم مربوط بود.

وی دو مورد از مصوباتی که به مستقیم مربوط به شهرداری است را موردتوجه قرارداد و افزود: نخستین مصوبه احداث گرم‌خانه و مرکز نگهداری موقت بانوان بی‌خانمان و ترک اعتیاد بااعتباری بالغ‌بر ۶ میلیارد تومان از منابع سفر برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ طرف وزارت کشور به شهرداری ابلاغ شد و پس از اختصاص منابع به شهرداری این مصوبه ۱۰۰ درصدی اجرا و با احتساب هزینه کرد منابع داخلی تا امروز حدود ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده و بلوک اول ساختمان گرمخانه به مرحله نازک‌کاری رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: بلوک دوم نیز در مرحله آغاز عملیات عمرانی قرار دارد و در دوره دوم سفر رئیس‌جمهور درخواست ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه را داریم که در صورت تأمین و تخصیص اعتبار از طرف دولت، این پروژه در سال جاری قابلیت بهره‌برداری خواهد داشت.

وی دومین مصوبه مربوط به شهرداری را تأمین اعتبار برای تکمیل خط A مترو عنوان کرد و گفت: در سفر نخست ۲۳ میلیارد تومان به تکمیل پروژه مترو اختصاص داده شد که ۱۰۰ درصد هزینه شده است.

محمدرضاخانی با اشاره به ۸ مورد دیگر از پروژه‌های تأثیرگذار در مدیریت شهری را که مسئولیت اجرای آن بر عهده سایر دستگاه‌های دولتی بوده، بیان کرد: در ۸ مورد دیگر شهرداری به‌صورت غیرمستقیم در ارتباط بود که یکی از آن‌ها جمع‌آوری ریل متروکه راه‌آهن به طول ۸ کیلومتر است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم یادآور شد: در مصوبه سفر نخست ریاست جمهوری قرار بود جمع‌آوری ریل توسط دولت انجام شود و ۸۰ هکتار زمین در اختیار شهرداری برای تملک مسیر قرار گیرد، اما با توجه به مشکلات اجرایی شهرداری نسبت به جمع‌آوری ریل اقدام کرد که با وجود جمع‌آوری ریل توسط شهرداری، منابع موردنیاز برای تملک در اختیار شهرداری قرار نگرفت و پروژه به این دلیل تکمیل‌نشده است اگرچه مشکلات ایجاد شده توسط برخی معارضین نیز مانع از عملیات عمرانی در این مسیر شد.

محمدرضاخانی به مصوبات مربوط به بازآفرینی بافت فرسوده نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه دو مصوبه داشتیم که تخصیص زمین‌های ۴۸ هکتاری با پیگیری و زحمات مجموعه شهرداری و استان محقق شد که به‌واسطه آن پروژه‌های عماریاسر، چهل اختران، محله دروازه ری و بهسازی قبرستان نو قوت گرفت.

وی به تخصیص اراضی ۳۲ هکتاری نیز اشاره کرد و گفت: اما پروسه واگذاری زمین‌های ۳۲ هکتاری از طرف دولت طولانی شده و درنهایت توسط حوزه شهرسازی و بهسازی طراحی آن انجام‌شده و در مرحله اجرایی و انعقاد قرارداد و جدول‌گذاری است که امیدواریم با تخصیص این منابع بحث ساماندهی بافت های فرسوده و سکونتگاه‌ها نیز تسریع شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: در مصوبه بعدی قرار بوده ۳۰ هکتار زمین از اراضی پردیسان از طرف سازمان ملی زمین و مسکن به شهرداری واگذار شود تا حاشیه شهر قم و قلعه‌های اطراف بوستان جوان ساماندهی شود اما باوجود پیگیری‌های مستمر شهرداری و استان این پروژه نیز تاکنون به نتیجه نرسید.

محمدرضاخانی اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای طرح امامزاده مبرقع(ع) به اداره راه و شهرسازی را نیز موردتوجه قرارداد و بیان کرد: تملک این طرح نیز توسط شهرداری پیگیری و بخشی از این مبلغ در بخش تملک استفاده شد.

وی به تفویض اختیار تصمیم‌گیری در خصوص طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) به شهر اشاره کرد و افزود: این مصوبه نیز در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به استان تفویض اختیار شد که در کمیسیون ماده ۵ استان قم در حال پیگیری است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: در مصوبه بعدی قرار بود سازمان ملی زمین و مسکن ۶۰ درصد هزینه آماده‌سازی زیرساخت‌های پردیسان و احداث بلوار آیت‌الله بروجردی را از طریق تهاتر به شهرداری تسویه کند که این موضوع نیز هنوز به نتیجه نرسیده است.

محمدرضاخانی آخرین مصوبه را مربوط به مونوریل عنوان و تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده تا امروز قرار شده این پروژه نیز اجرا شود و تعیین تکلیف شد و درمجموع ۵ مصوبه از ۱۰ مصوبه اجرایی شده است.

وی گفت: پیگیری مجموعه مدیریت شهری در آستانه سفر دوم رئیس‌جمهور بر این است تا مصوبات ابلاغی رئیس‌جمهور در سفر اول روی زمین نماند و توسط دستگاه‌های مرتبط هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم اظهار کرد: امیدواریم با توجه به نظر مثبت هیئت دولت و شخص رئیس‌جمهور منابع مناسبی برای رفع مشکلات عدیده شهر اعم از مترو ، منوریل و مباحث زیرساختی شهر و استان پیش‌بینی و تخصیص یابد.

نوشته های مشابه
شهربازی سرزمین شادی در قم افتتاح شد
سرانه ورزشی شهر قم مطلوب نیست/ تلاش شهرداری برای توسعه سالن‌های فوتسال
۳۶ زمین روباز ورزشی در قم احداث می‌شود
هزینه ۷۰ میلیارد ریالی احداث مجموعه ورزشی بوستان خضر نبی(ع)
ضرورت تداوم ساخت زمین‌های روباز ورزشی در قم
مجموعه ورزشی بوستان خضر نبی(ع) افتتاح شد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.