آیت الله فاضل لنکرانی عنوان کرد

فضای عمومی جامعه به نماز عشق ندارد/ انتقاد از انعکاس نیافتن فیلم‌های کوتاه مرتبط با نماز در صداوسیما

شهر بیست/ عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه جو عمومی جامعه، عشق به نماز ندارد، گفت:متأسفانه فیلم های کوتاه مرتبط با نماز و نیایش در صداوسیما، رسانه ها و مراکز هنری منعکس نمی شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
فضای عمومی جامعه به نماز عشق ندارد/ انتقاد از انعکاس نیافتن فیلم‌های کوتاه مرتبط با نماز در صداوسیما
شناسه : 6491 | انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در آیین اختتامیه «هشتمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین» که در تالار مرکزی شهر برگزار شد، اظهار کرد: هنرمندان مؤمن و متدین این جشنواره با ذوق و قلم و دوربین خود به وادی نماز و معرفی نماز و چگونگی نیایش با خدا گام نهادند و این فریضه بزرگ را از یک نگاه جدید به جامعه معرفی کردند.

وی با اشاره به ارتباط هنر و دین، گفت: مبدأ هنر خدای متعال است، چون هنرمند واقعی عالم خداست که با خلاقیت خود، گوشه ای از هنرش را نشان داد.

این استاد حوزه با بیان اینکه هنر خداوند در هر دو بُعد خلق تکوینی و تشریعی است، تصریح کرد: هنرمند واقعی کسی است که ذوق و هنر و دوربینش را به سمت تکوین یا تشریع خداوند ببرد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: عمیق ترین هنرها در قرآن وجود دارد که هنوز بشر آن را کشف نکرده و شاید تا قیامت هم برای بشر روشن نشود.

وی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در احیای هنر دینی، اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی، هنر هویت خودش را پیدا کرد و از منجلابی که در قبل از انقلاب قرار گرفته بود، خارج شد؛ البته نمی گویم آنچه امروز در هنر ایران واقع می شود درست است اما جهت برنامه نظام و مسئولان در مسیری است که از هنر برای بیان ارزش های تکوینی و تشریعی استفاده شود.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه فیلم های بسیاری بعد از دوران دفاع مقدس با موضوع «شهادت» تولید شد، گفت: بعضی هنرمندان و فیلمسازان آن چنان از هنر و ذوق و ابزار خود برای بیان هنری واژه شهادت استفاده کردند که صدها کتاب و منبر، آن اثر را نداشتند.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: وقتی زندگی حضرت یوسف(ع) و نبی مکرم اسلام و انبیای الهی به تصویر کشیده می شود، نفوذ بسیاری در دنیا دارد.

وی تصریح کرد: انقلاب باید به هنرمندانی که خودشان را با مبدأ هنر یعنی خدای متعال متصل کردند و این استعداد هنری خودشان را در این مسیر قرار دادند، افتخار کند.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه مقدمات و شرایط و تعقیبات نماز، هزاران سوژه هنری برای هنرمند دارد، گفت: هنرمند با دوربین و تخصصش، نماز صبح و آیات قرآن را به تصویر بکشد و دیگر می شود کسی نماز صبحش قضا شود؟ 

وی تصریح کرد: هنرمند کسی نیست که خودش را در دل مخاطب قرار بدهد، هنرمند کسی است که مخاطب را به هنرمند واقعی یعنی خداوند متصل کند و خودش را هیچ نبیند.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: توقعی که از نسل انقلابی ما برای اقبال به نماز هست، محقق نشده است و این وظیفه هنرمندان است که عشق به عبادت و نماز را در مردم و دل جوانان ایجاد کنند.  

وی افزود: باید لذت نماز را در جوانان زیاد کنیم، البته بخشی از جوانان جامعه آنچنان عاشق نمازند که قبل از انقلاب نمونه نداشتیم اما جو عمومی جامعه، عشق به نماز ندارد. 

عضو جامعه مدرسین افزود: باید برای جامعه جا بیفتد که اگر نماز صبح قضا شد، خسارت آن قابل جبران نیست و اقامه قضای نماز فقط برای این است که عذری در قیامت داشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه از ظرفیت آیات و روایات برای تولید آثار هنری استفاده شود، گفت: جامعه ما از اسرار نماز اطلاع ندارد و رسانه ها اسرار و حقایق نماز را برای مردم نگفتند. هزاران فیلم کوتاه می شود از نماز درست کرد.

عضو جامعه مدرسین افزود: متأسفانه فیلم های کوتاه مرتبط با نماز و نیایش در صداوسیما، رسانه ها و مراکز هنری انعکاس ندارد.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان متدینی از سر دلسوزی، فیلم های کوتاه با موضوع دین تولید کردند اما در سطح جامعه و رسانه ها و صداوسیما ظهور و بروز ندارد. 

نوشته های مشابه
وضعیت قبرستان نو در شأن مجاورت حرم نیست
واگذاری ۱۴۴۲ قبر جایگزین برای قبور آرامستان‌های داخل شهر قم
مطالبه مردم برای ساماندهی قبرستان نو
بازدید خبرنگاران از شهربازی سرزمین شادی
سرنوشت مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهور به قم در حوزه شهری
سه پروژه برون‌شهری قم در سفر رئیس جمهور تعیین تکلیف شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.