انس با حافظ از نگاه آیت‌الله جوادی آملی/ غزل حافظ همیشه می‌ماند

شهر بیست/ آیت‌الله جوادی آملی در تبیین جایگاه غزل حافظ می‌گوید شهدی است که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انس با حافظ از نگاه آیت‌الله جوادی آملی/ غزل حافظ همیشه می‌ماند
شناسه : 27515 | انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، بیستم مهرماه در تقویم ایرانیان به عنوان روز نکوداشت «حافظ» نامگذاری شده است.

دیوان حافظ شامل ۵۰۰ غزل، ۴۲ رباعی و چندین قصیده است که در طول ۵۰ سال سروده است. غزلیات حافظ زبانزد عام و خاص است و او را چیره دست‌ترین غزل سرای زبان فارسی می‌دانند. از مهم‌ترین خصوصیت‌های اشعار حافظ قدرت تأویل پذیری اوست به طوری که هرکس با توجه به شرایط روحی و حال و هوایی که دارد برداشت خاصی از شعر دارد. انگار که حافظ آن شعر را برای همان لحظه سروده است.

در بخشی از کتاب «دانش و روش بندگی» برگرفته از آثار آیت الله جوادی آملی به جایگاه غزل حافظ شیرازی اشاره شده که در ادامه می‌آید:

گاهی مناجات، یک جوان را اداره می‏‌کند و زمانی نیز یک غزل یا قصیده، کمبودهای درونی او را ترمیم می‏‌کند. لذت غزل عقلانی هرگز در ترانه حسی یافت نمی‏‌شود، ترانه حسی لذتی کاذب ایجاد می‏‌کند اما غزل معقول شهدی است که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل‌های حافظ و سعدی چنین است.

به هر روی، اگر کسی خود را با ترانه حسی سرگرم کند، در کهنسالی خود متوجه می‏‌شود که با ذائقه او هماهنگ نیست، در حالی که انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد. غزل حافظ همیشه می‏‌ماند و هرچه سن بالاتر برود، انسان با آن بیشتر مأنوس می‏‌شود.

برای نمونه، بزرگانی چون مرحوم صدرالمتألهین شیرازى، فیض کاشانى و حکیم سبزوارى از کسانى بودند که به خواندن غزل هاى حافظ اهتمام داشتند. انسان با غزل، احساسى الهى پیدا مى کند و شورش و تبهکارى را کنار مى گذارد.

بعضى با شعر و غزل مأنوسند، بعضى با دعا و مناجات، بعضى با قرآن. البته همه می‌توانند از دعا و قرآن استفاده کنند اما تأثیر آثار دیگر عمومیت ندارند.

شعر نازل شعری زمینی است و پیامی ندارد و از سطح پیش‌تر نمی‌رود، اما مصداق اشعار متنزل اشعار حافظ و سعدی است و همان‌گونه که مرحوم فیض می‌فرمایند: «ای یار مخوان زاشعار، الّا غزل حافظ»، شعر متنزل انسان را رها نمی‌کند، بلکه او را به همراه خود به بالا می‌کشاند.

نوشته های مشابه
وضعیت قبرستان نو در شأن مجاورت حرم نیست
واگذاری ۱۴۴۲ قبر جایگزین برای قبور آرامستان‌های داخل شهر قم
مطالبه مردم برای ساماندهی قبرستان نو
بازدید خبرنگاران از شهربازی سرزمین شادی
سرنوشت مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهور به قم در حوزه شهری
سه پروژه برون‌شهری قم در سفر رئیس جمهور تعیین تکلیف شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.