«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

۱۴۴ پیشنهاد منتخب از ۴۸ چهره فرهنگی قم/ مروری بر ویژه‌نامه «عیدانه» در نوروز کرونایی

شهر بیست/ ویژه‌نامه «عیدانه» با نگاهی اجمالی بر دوازده پرونده منتشر شده به مهمانی نگاه مهربان‌تان می‌آید.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۱۴۴ پیشنهاد منتخب از ۴۸ چهره فرهنگی قم/ مروری بر ویژه‌نامه «عیدانه» در نوروز کرونایی
شناسه : 20585 | انتشار : ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: می‌گویند در میان فصل‌ها بهار چیز دیگری است. بهار معجزه طبیعت و مژده فردوس برین است. فصلی که دست نوازش معجزه‌گرش را روی طبیعت خسته و خفته می‌کشد و زندگی می‌بخشد و همه چیز را سرسبز می‌کند. درختان شکوفه‌های زیبا می‌دهند و چکاوک‌ها، هزار دستان و قمریان می‌رقصند و نغمه می‌خوانند.

بهار امسال با همه زیبایی‌های بهشتی و طبیعت چشم‌نوازش، متفاوت از هر بهار دیگری به ما سلام کرد. بهاری که یک میراث شوم را از زمستان سردی به ارث برد که تنش را زخمی کرده بود و نفسش را سنگین. ویروسی که از «ووهان» چین به جان جهان افتاد و نفسش را تنگ کرد. اما بالأخره این تاریکی‌ هم سحر می‌شود و زندگی چرخ می‌خورد و به اتفاقات خوب زندگی باید دل خوش کرد. به قول حافظ «دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت/ دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور» یا به قول سهراب که می‌گوید «زندگی خالی نیست/ مهربانی هست/ سیب هست ایمان هست/ آری تا شقایق هست زندگی باید کرد».

با این همه اما نوروز امسال فرصت خوبی شد تا خیلی‌ها سال نکوی خود را در بهاری از خواندن و دیدن و شنیدن سبز کنند و سرمایه اندیشه خود را چند برابر بخشند. «عیدانه» هم در اولین طلوع فروردین برای همین متولد شد، برای دیدن و خواندن و شنیدن در یک نوروز متفاوت. برای نوروز ۹۹ که همه ما باید در خانه می‌ماندیم تا #کرونا_را_شکست_دهیم.

در دوازده شب نوروز کرونایی، دوازده بسته فرهنگی متنوع از معرفی کتاب و فیلم و مستند تا انیمیشن و موسیقی و پادکست با ۱۴۴ پیشنهاد از نگاه ۴۸ چهره فرهنگی، هنری و رسانه‌ای قم به مهمانی نگاه مخاطبان فرهیخته آمد. چهره‌های سرشناس و فعالی که با سلایق متنوع فکری و سیاسی در کنارهم قرار گرفتند و «عیدانه» از نگاه آنها قاب گرفته شد.   

سیزدهمین غروب فروردین در شب پایانی نوروز بهانه شد تا مروری سریع و اجمالی کنیم بر دوازده عیدانه‌ای که هرشب مهمان نگاه نازنین مخاطبان شد. چکیده «عیدانه» نوروز ۹۹ را در این ویژه‌نامه می‌خوانید اما اگر علاقه‌مند به مطالعه پرونده کامل هرشب عیدانه همراه با بیوگرافی چهره‌های شرکت کننده بودید، می‌توانید به آرشیو سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری «شهر بیست» مراجعه کنید. 

 

*اولین «عیدانه»

اولین بسته «عیدانه» در اولین طلوع فروردین سال جدید متولد شد و با پیشنهادهایی از چهار چهره خانواده فرهنگ و هنر و ادبیات و رسانه، مهمان نگاه مهربان مخاطبان شد. «حامد جلالی» نویسنده و هنرمند تئاتر، «محبوبه اعرابی» صداپیشه و هنرمند نمایش عروسکی، «حامد اسماعیلی» خبرنگار ورزشی و «صدرا کاوه» شاعر و ترانه‌سرای جوان، ۱۲ پیشنهاد نوروزی خود را در اولین «عیدانه» معرفی کردند که پرونده کامل آن را به همراه بیوگرافی می‌توانید در (اینجا) بخوانید. 

 

*حامد جلالی نویسنده و کارگردان تئاتر

*مجموعه داستان «خوبی خدا» ترجمه «امیر مهدی حقیقت» از نشر «ماهی»: این کتاب مجموعه ای از بهترین داستان‌های کوتاه آمریکاست که در حدود سال ۲۰۰۰ نوشته شده اند. «ریموند کارور»، «هاروکی موراکامی»، «شرمن الکسی»، «الکساندر همن»، «جومپا لاهیری»، «مارجوری کمپر»، «پرسیوال اورت»، «گیب هادسون» و «الیزابت کمپر فرنچ» نویسندگان این مجموعه‌ داستانی هستند.

 

*رمان «خانه ادریسی‌ها» نوشته مرحوم «غزاله علیزاده» از نشر «توس»: این رمان در مورد خانه اشرافی است که به دست نیروهای انقلابی ارتش سرخ می‌افتد و … .

 

*رمان «جای خالی سلوچ» نوشته استاد «محمود دولت آبادی» از نشر «چشمه»: داستان به خوبی اقلیم خاصی را به تصویر می کشد و شخصیت پردازی خوبی دارد و موقعیت‌های خیلی خوبی می‌سازد.

 

*محبوبه اعرابی صداپیشه و هنرمند نمایش عروسکی   

*«هشت کتاب» مجموعه اشعار «سهراب سپهری»: یکی از اثرگذارترین و محبوب‌ترین مجموعه اشعار در تاریخ شعر نو، «هشت کتاب» است. این روزها از سروده‌های خالق «هشت کتاب» امید می‌گیرم و احساس می‌کنم که سهراب سپهری برای این روزهای سخت ما سروده. اشعار سهراب به ما امید می‌دهد که از این روزهای رنج‌آور گذر خواهیم کرد. خواندن این مجموعه شعر را در ایام نوروز توصیه می‌کنم. «بوی هجرت می‌آید: بالش من پر آواز پر چلچله‌هاست. صبح خواهد شد و به این کاسه آب، آسمان هجرت خواهد کرد.»

 

*فیلم سینمایی «زنان کوچک» به کارگردانی «گرتا گرویگ»: فیلم «زنان کوچک» از رمانی به همین نام اقتباس شده و درباره چهار خواهر است که در زمان جنگ در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنند. پدر آنها به جنگ رفته و این چهار خواهر همراه با مادر خود با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و زندگی ساده اما شادی دارند. بنیاد فیلم آمریکا، «زنان کوچک» را جزو ده فیلم برتر سال ۲۰۱۹ معرفی کرد.

 

*انیمیشن سینمایی «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی»: این انیمیشن درباره مخترع جوانی به نام «فلینت» هست که هیچ کس اختراعاتش را جدی نمی‌گیرد تا وقتی که دستگاهی اختراع می‌کند که آب را تبدیل به غذا می‌کند و آن را بین ابرها می‌فرستد و هر روز خوراکی‌های جذابی از آسمان می‌ریزد اما این اختراع رفته رفته دردسرهایی ایجاد می‌کند.

 

*حامد اسماعیلی خبرنگار ورزشی

*فیلم سینمایی «پیانیست/ The Pianist» به کارگردانی رومن پولانسکی: این فیلم محصول سال ۲۰۰۲ به کارگردانی رومن پولانسکی کارگردان شهیر و محصول مشترک ۴ کشور آلمان، فرانسه، لهستان و انگلیس است که داستان یک معلم پیانو آواره شده در جریان اشغال شهر «ورشو» پایتخت لهستان به دست آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم را روایت می کند و یکی از فیلم‌های برتر تمام ادوار سینما به شمار می‌رود.

فیلمی تأثیرگذار و عمیق که اوج مظلومیت آوارگان جنگ را به نمایش می گذارد. «آدرین برودی» بازیگر نقش اول این فیلم در پی درخشش در نقش «پیانیست»، در ۲۱ سالگی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد آکادمی را به دست آورد.

 

*فیلم سینمایی «ارباب جنگ/ Lord of War» به کارگردانی «اندرو نیکول»: این فیلم محصول سال ۲۰۰۵ به کارگردانی اندرو نیکول و محصول مشترک آلمان، آمریکا و فرانسه است. «ارباب جنگ» نگاهی متفاوت به پدیده تجارت اسلحه در جهان دارد، به طوری که نقش اول فیلم تصمیم به ورود به این حرفه می‌گیرد و از صفر تبدیل به یک تاجر بین المللی و باعث و بانی کشتارهای فراوان می‌شود. «نیکولاس کیج» در این فیلم نمایشی فوق‌العاده در نفش ارباب جنگ دارد، متفاوت با همه نقش آفرینی‌های دیگرش.

 

*فیلم سینمایی «سقوط/ Downfall» به کارگردانی «الیور هرشبیگل»: فیلمی تاریخی است که در سال ۲۰۰۴ و با تلاش مشترک آلمان، ایتالیا و اتریش اکران شد و به بررسی آخرین روزهای زندگی «آدولف هیتلر» پرداخت. هیتلر در نقطه پایان جنگ جهانی دوم در برلین به دام افتاد و این فیلم نشان می‌دهد به او در ساعات پایانی زندگی‌اش زمانی که توسط ارتش متفقین محاصره شد، چه گذشته است.

«برونو گانتس»، «الکساندرا ماریا لارا»، «کورینا هارفوش» و «اولریش ماتس» از بازیگران شاخص این فیلم هستند که به دلیل ساخته نشدن در استودیوهای معروف هالیوودی کمتر مجال عرض اندام در جامعه سینمای جهان را پیدا کرد اما امتیاز ۸٫۲ سایت IMDb به این فیلم ۱۵۶ دقیقه‌ای نشان از کیفیت و جذابیت این اثر دارد.

 

*صدرا کاوه شاعر و ترانه‌سرا

*کتاب «تاریخ مغول در ایران» نوشته «برتولد اشپولر» با ترجمه «محمود میرآفتاب» از نشر «شرکت انتشارات علمی و فرهنگی»: این کتاب نگاهی به دوره حکومت مغول به لحاظ سیاسی، مذهبی و فرهنگی در ایران دارد. کتاب جذابی است با متنی روان که دورنمای خوبی از این دوره تاریخی مهم به مخاطب می‌دهد.

 

*کتاب «کِی» نوشته «دنیل پینک» با ترجمه «بنفشه عطرسائی» از نشر «تعالی»: کتابی در خصوص شیوه درست و علمی زمان بندی کارهای روزمره است. در فصل های ابتدایی کتاب، افراد براساس میزان انرژی و بازدهی در ساعت های مختلفِ روز به سه دسته تقسیم می‌شوند که پیشنهاد می‌کند در چه ساعتی از روز چه فعالیتی انجام دهند تا نتیجه مطلوب را بگیرند.

 

*آلبوم موسیقی «صدای تو» از «امین قباد»: امین قباد از آهنگسازان خوب موسیقی کشور است که مدتی است کار خود را در عرصه خوانندگی شروع کرده و با توجه به اینکه ممکن است مخاطبان با فعالیت او در عرصه خوانندگی آشنایی نداشته باشند، اولین آلبوم او با عنوان «صدای تو» را پیشنهاد می‌کنم.

===============================================================================

*دومین «عیدانه»

«مهدی کفاش» نویسنده، «مجتبی سلطانی» روزنامه‌نگار و مدرس رسانه، «سید مهدی میرغیاثی» فیلمساز و مدرس دانشگاه و «زهرا خمسه» طراح و تصویرگر چهار چهره فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بودند که پیشنهادات متنوع نوروزی‌شان در دومین بسته «عیدانه» منتشر شد. پرونده کامل آن را به همراه بیوگرافی می‌توانید در (اینجا) بخوانید.

 

*مهدی کفاش نویسنده

*کتاب «نیم دانگ پیونگ یانگ» نوشته «رضا امیرخانی» از نشر «افق»: شرح سفر رضا امیرخانی به کره شمالی است که تازه از تنور انتشارات «افق» بیرون آمده است. این کتاب جزو انگشت شمار گزارش‌هایی است که از درون کشور بسته کره شمالی با محدودیت‌های فراوان داخلی و خارجی منتشر شده است. فکر می‌کنم رضا امیرخانی تنها نویسنده ایرانی است که به کره شمالی سفر کرده و خاطرات این سفر را منتشر کرده است.

 

*کتاب «پانصد صندلی خالی» نوشته «لیلی علام الدین أسود» ترجمه «رقیه کریمی» از نشر «شهید کاظمی»: این کتاب به تازگی منتشر شده و برای همین روزهاست. روایتی جذاب و خواندنی از سه سال زندگی در شرایط محاصره و اشغال فوعه و کفریا پر از ایده‌های خلاقانه و جذاب.

 

*رمان «کشور آخرین‌ها» نوشته «پل استر» با ترجمه «خجسته کیهان» از نشر «افق»: اثر جذاب دیگری از این نویسنده پرخواننده که از کشوری در ناکجاآبادی می‌گوید که دچار وضعیت قرنطینه شده است. این کتاب ماجرای سفر پر مخاطره خواهری است که به دنبال یافتن برادرش که در این کشور گم شده به این کشور سفر می‌کند و گرفتار می‌شود. خواندن این کتاب مناسب این روزهای قرنطینه است.

 

*مجتبی سلطانی مدرس رسانه

*«تجربه‌های ماندگار در گزارش نویسی» نوشته «جان کری» با ترجمه «علی اکبر قاضی زاده» از نشر «دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها»: در این کتاب، ۷۰ گزارش به قلم گزارش‌نویسان بزرگ دنیا در موضوعات مختلف به رشته تحریر در آمده است که خواندن آنها به ویژه برای اصحاب خبر و رسانه توصیه می‌شود.

 

*«مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی «هومن سیدی»: این فیلم نگاه خاصی به حاشیه شهر و زندگی فقیران و آشغال جمع‌کن‌ها دارد و درگیری آن‌ها در خشونت‌های جمعی و مواد مخدر و جرم‌ها و جنایت‌های مرتبط با این افراد را تصویر می‌کند.

 

*شنیدن پادکست‌های «چنل‌بی»: به جای پیشنهاد آهنگی خاص، شنیدن پادکست‌های علی بندری را در سایت و کانال تلگرام چنل‌بی «channelbpodcast@» توصیه می‌کنم. در این کانال، گزارش های بلند شنیدنی از ماجراهای واقعی نقل می شود که پیش‌تر در یک رسانه معتبر انگلیسی زبان منتشر شده است.

 

*سید مهدی میرغیاثی فیلمساز و مدرس دانشگاه 

*فیلم مستند «امپراطوری مورچه‌های صحرایی» به کارگردانی «جان براون»: این مستند به زندگی اعجاب‌برانگیز زندگی مورچه‌های صحرایی می‌پردازد و بخشی از اسرار خلقت را آشکار می‌کند. ساخت این فیلم هشت سال زمان برده و با کیفیت بسیار عالی تصویربرداری شده است. این فیلم با دوبله فارسی قابل دسترسی است.

 

*کتاب «شازده حمام» نوشته «محمدحسین پاپلی یزدی» از نشر «پاپلی»: این کتابِ خاطرات، نگاهی به زندگی عجیب و سرنوشت عجیب‌تر مردمانی در یزد در دهه‌ سی و چهل شمسی می‌کند. پرداختن به جزئیات توسط نویسنده، لحظاتی از غم و فرح و عبرت را برای خواننده فراهم می‌کند. با خواندن این کتاب، تجربه زندگی در دهه‌های سی و چهل در یزد را تجربه خواهید کرد.

 

*کتاب «نگاهی به داعش از درون» نوشته «یورگن تودنهوفر» با ترجمه «رحمان افشاری» از نشر «مهر اندیش»: اگر اهل ماجراجویی و سفر به درون گروه تروریستی داعش هستید، این کتاب را بخوانید. خاطرات اولین خبرنگار غربی که با امان‌نامه به داخل دولت اسلامی عراق و شام سفر می‌کند و با اعضای این گروه مصاحبه می‌کند. شهامت این خبرنگار در زمانی که وحشت داعش سراسر جهان را فرا گرفته بود، ستودنی است.

 

*زهرا خمسه طراح و تصویرگر

*فیلم سینمایی «فهرست شیندلر» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ»: داستان تاجری آلمانی به نام «اسکار شیندلر» را به تصویر می‌کشد که در طول جنگ جهانی دوم، جان بیش از هزار یهودی که اغلب پناهندگان لهستانی بودند، با استخدام در کارخانه‌های خود، از مرگ نجات داد. فیلم تأثیرگذاری است و شاید روزی چهره این مرد بزرگ را طراحی کردم.

 

*«اعترافات» نوشته «مارکوس اورلیوس اوگوستینوس» از دفتر پژوهش و نشر سهرودی: کتابی است که «مارکوس اورلیوس اوگوستینوس» مشهور به «آگوستین قدیس» متفکر و فیلسوف اهل کارتاژ در شمال آفریقا آن را در سال ۴۰۰ میلادی به زبان لاتین نوشته است. این کتاب شامل ۱۳ قسمت مجزا بوده و مجموعه‌ای از شرح احوال و افکار و اعتراف به گناه‌های نویسنده را در بر می‌گیرد. 

او عشق الهی را با تاروپود مطالب فلسفی و کلامی درمی‌آمیزد و بزرگترین گناه را دوری از عشق پروردگار و عدم درک توحید می‌داند. مناجات او در این کتاب، پرسوز و گداز و از زبان عاشقی دردمند است. کتاب‌های زیادی مطالعه کردم اما تنها کتابی بود که بیشترین تأثیرگذاری معنوی را روی من داشت و نگاه انسان را به زندگی تغییر می‌دهد. مطالعه این کتاب را به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کنم.

 

*آلبوم موسیقی «آینده/ Future» از گروه کنسرت «شیلر» با آهنگسازی «کریستوفر فن دیلن»: این هنرمند آلبوم‌های موسیقی مهم و شاخصی عرضه کرده که مورد پسند بسیاری از علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. هم کارهایی با ریتم «آرام» و «آرامش بخش» دارد و هم کارهای شاد و انرژی بخش؛ و این نقطه قوت یک هنرمند محسوب می‌شود که می‌تواند هر سلیقه‌ای را به خود جذب کند. گروه موسیقی «شیلر» تاکنون سه بار به ایران آمده و کنسرت موسیقی بی‌کلام برگزار کرده. پیشنهاد می‌کنم علاقه‌مندان به موسیقی، آلبوم‌های دیگر این هنرمند آلمانی را هم گوش دهند، نه خسته‌کننده هستند و نه تکراری.

======================================================================================

*سومین «عیدانه»

نسخه سومین بسته «عیدانه» با پیشنهادات متنوعی از خواندن کتاب و تماشای فیلم و مستند پیچیده شد. در سومین شب نوروز، «محمد علی رکنی» نویسنده، «اعظم سعادتمند» شاعر، محمدحسین رضایی «مستندساز و فعال رسانه» و «مهدی یوسفعلی» فیلمساز جوان قم گزینه‌های پیشنهادی خود را برای نوروز روی میز آوردند که پرونده کامل آن را به همراه بیوگرافی می‌توانید در (اینجا) بخوانید.

 

*محمدعلی رکنی نویسنده

*کتاب «سرگذشت حاجی بابای اصفهانی» نوشته «جیمز موریه» با ترجمه «میرزا حبیب اصفهانی» از نشر «نگاه»: این اثر به لحاظ قلم و ادبیات فارسی جزء کارهای بسیار خوب و خواندنی است و ما را با وقایع تاریخی زمان فتحعلی شاه و تا اندازه زیادی با آداب و رسوم ایرانی آشنا می‌کند.

«سرگذشت حاجی بابای اصفهانی»، کتاب بسیار شیرینی است که به صورت خاطره نوشته شده و بعضاً طنز گونه است. روان و آموزنده است و به عنوان یکی از متون کهن می‌توان آن را خواند و لذت برد.

 

*شنیدن سخنرانی‌های «حکیم دینانی»: نوروز موقعیت مناسبی برای شنیدن کتاب‌های صوتی یا استفاده از سخنرانی‌های خطیبان تواناست. با شنیدن این سخنرانی‌ها، نتیجه سال‌ها تلاش و مطالعه یک سخنران برجسته را در یک ساعت دریافت می‌کنیم.

در این زمینه به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کنم سخنرانی‌های حکیم غلامحسین ابراهیمی دینانی که از شاگردان علامه طباطبایی بوده‌اند، خصوصاً آرشیو «برنامه معرفت» را گوش بدهند یا تماشا کنند. سطح مطالب عرفانی و معرفتی مطرح شده برای عموم مردم مناسب است و ما را به عرفان و فلسفه اسلامی ایرانی نزدیک می‌کند.

 

*کتاب «الله شناسی» نوشته علامه حسینی تهرانی از نشر «علامه طباطبایی»: در این مجموعه سه جلدی، آیات مربوط به معرفت و خداشناسی جمع آوری و از تفسیر مرحوم علامه طباطبایی هم استفاده شده. مهم‌ترین ویژگی این کتاب، گلچین آیاتی است که می‌تواند در معرفت ما نسبت‌به خداشناسی مؤثر باشد و به ما کمک می‌کند که دیدگاه توحیدی خود را تقویت کنیم. هر مسلمانی می‌تواند آن را بخواند، از آن لذت ببرد و آن‌چنان کتاب تخصصی نیست که مخصوص طلاب باشد.

 

*اعظم سعادتمند شاعر

کارشناسی «فیزیک» و کارشناسی ارشد «تصوف و عرفان اسلامی» دارد. گذشت هشت سال از شروع ورود به عرصه شعر کافی بود تا معلمی که از علاقه به شعر به دنیای شاعرها کشیده شد، نخستین کتاب شعرش در سال ۱۳۹۰ با عنوان «گنجشک‌های پاییز» به انتشار برسد و کمی بعدتر مجموعه غزل «لیلی آذر» او به عنوان کتاب تقدیر شده در جایزه ادبی «پروین» انتخاب شود. او همچنین برای «باران ِ پس از برف» هم شایسته تقدیر جشنواره شعر انقلاب شده است.

 

*«مجموعه اشعار حسین منزوی» از نشر «نگاه»: در صورتی که دوست‌دار شعر هستید، این مجموعه شعر را پیشنهاد می‌کنم. عاشقانه‌های حسین منزوی از برترین نمونه های غزل معاصرند. زبان محکم و تاثیرگذاری عاطفی هر شعر او، ما را تا انتهای هر غزل با خود همراه می‌کند.

 

*«بی‌کتابی» نوشته‌ «محمدرضا شرفی» از نشر «شهرستان ادب»: رمانی تاریخی با زبانی خاص و بسیار جذاب. «بی‌کتابی» ماجرای دلال کتابی را روایت می‌کند که در زمان مشروطه، دیوانه‌وار به دنبال کتاب‌های قدیمی و نسخ خطی‌ است و داستانی جذاب با شخصیت‌های تازه و زمانه‌ای است که کمتر از آن قصه‌ای شنیده‌ایم.

 

*«جاناتان مرغ دریایی» نوشته «ریچارد باخ»: داستان مرغ دریایی‌ای است که نمی‌خواهد مثل بقیه مرغان دریایی زندگی کند، می‌خواهد تندتر و بالاتر پرواز کند اما همنوعانش تغییر را دوست ندارند و او را از جمع خود می‌رانند. این اثر سرشار از امید است. داستان پرواز و رهایی. با خواندن این کتاب، دوباره به یاد می‌آوریم ما برای تعالی به این دنیا آمده‌ایم و وسعت پرواز ما بی‌نهایت است.

 

*محمد حسین رضایی، مستندساز و فعال رسانه

*مستند «بانو» به کارگردانی «محمد حبیبی‌ منصور»: داستان زندگی پر فراز و نشیب بانو عصمت احمدیان را به تصویر کشیده. این مستند سراسر امید و شور زندگی است که قصه یک قهرمان واقعی را برای بیننده تعریف می‌کند.

 

*مستند «هک بزرگ – The Great Hack» به کارگردانی «کریم عامر» و «جیهان نُجَیم»: این مستند سیاسی پژوهشی که محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۹ است به نقش کارتل های سیاسی رسانه‌ای در فضای مجازی برای هدایت افکار عمومی در جهان می‌پردازد. سوژه مستند، شرکت «کمبریج آنالیتیکا» است که در انتخابات ایالات متحده آمریکا با کمک به کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، در نهایت منجر به پیروزی او می‌شود.

 

*مستند «اختاپوس» به کارگردانی «مهدی انصاری»: این مستند به بررسی مافیای صنعت خودرو از ابتدای انقلاب می‌پردازد. مستندساز برای ساخت این مستند در مرحله تحقیق و پژوهش با مافیای صنعت خودرو درگیر می‌شود و مهدی انصاری به عنوان جزئی از ماجرا، وجود دست‌های آلوده در خصوصی‌سازی را روایت می‌کند.

 

*مهدی یوسفعلی فیلمساز

*انیمیشن سینمایی «جزیره سگ‌ها/ Isle of Dogs» به کارگردانی «وس اندرسون»: یک انیمیشن جذاب برای بزرگسالان. وس اندرسون کارگردان فیلم‌های «آقای فاکس شگفت انگیز» و «هتل بزرگ بوداپست» در آخرین اثر خود، داستانی را در ژاپن روایت می‌کند. خاندان گربه دوست «کوبایاشی» با تنفر از سگ‌ها، تمام آنها را به بهانه بیماری به جزیره زباله‌ها تبعید کرده‌اند . قاب‌بندی‌‌های دقیق در کنار طراحی صحنه با جزئیات فراوان و عروسک‌هایی که گاهی در عین کم حرفی، پیام‌ها و حس زیادی را منتقل می‌کنند، این فیلم را یک سر و گردن بالاتر از آثار مشابه خود قرار داده است.

 

*فیلم سینمایی «جوجو خرگوشه/ jojo rabbit » به کارگردانی «تایکا وایتیتی»: یک کمدی کاملا احساسی درباره یک پسر ده ساله آلمانی در دوران جنگ جهانی دوم که دوست دارد در بزرگسالی یک «نازی» شود. این پسربچه یک دوست خیالی دارد و این دوست خیالی کسی نیست جز آدولف هیتلر! ترکیب هنرمندانه لحظات کمدی و فانتزی با واقعیت های تلخ زندگی در دوران جنگ، این فیلم را تبدیل به اثری متفاوت کرده است. «اسکارلت جوهانسون»، «تایکا وایتیتی» و «ربل ویلسون» از بازیگران این فیلم هستند.

 

*«آقای هیچکس/Mr. Nobody» به کارگردانی «ژاکو وان دورمال»: انسان‌ها به جاودانگی رسیده‌اند و پیرمردی ۱۱۸ ساله به نام «نیمو» آخرین فرد از نوع انسان‌های میراست! در ابتدا تصور می‌کنید این نیموی پیر است که دارد گذشته خود را به یاد می‌آورد اما در ادامه احتمال می‌دهید این نیموی ۹ ساله است که دارد آینده‌اش را تصور می‌کند . اگر به فیلم‌های علمی تخیلی با موضوعات پیچیده و ارجاعات علمی و فلسفی علاقه دارید، این فیلم را از دست ندهید . «جرد لتو» و «سارا پلی» در این فیلم بازی می‌کنند.

======================================================================================
*چهارمین «عیدانه»
در چهارمین شب نوروز، چهارمین بسته «عیدانه» با پیشنهادهایی از «رضا ابوذر» مدیر انجمن سینمای جوان قم، «سیده لیلا موسوی» بازیگر و گوینده رادیو، «سید مهدی رضوی» تدوینگر و «رضا یزدانی» شاعر جوان قم منتشر شد که پرونده کامل آن را به همراه بیوگرافی می‌توانید در (اینجا) بخوانید. 

*رضا ابوذر فیلمساز

*فیلم سینمایی «کتاب سبز» به کارگردانی «پیتر فارلی»: این فیلم در ژاتر کمدی درام با بازی «ماهرشالا علی» و «ویگو مورتنسن»، جایزه بهترین فیلم در اسکار ۲۰۱۸ را دریافت کرد. داستان فیلم در برهه ای اتفاق می افتد که چندین دهه مبارزات مدنی سیاهپوستان برای کسب حقوق شهروندی و حذف تبعیض های نژادی به مراحل حساس و سرنوشت ساز پیروزی نزدیک می شده است. حقوق بشر، نژاد پرستی و انسانیت محوریت این فیلم جذاب است.

 

*فیلم «به نام پدر» به کارگردانی «جیم شریدان»: محصول ۱۹۹۳ آمریکاست که نامزد اسکار در چند بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. «به نام پدر» نمایش سینمایی از داستان واقعی افرادی است که بی گناه به انجام بمب گذاری و قتل سربازان انگلیسی در ایرلند محکوم شدند.

 

*کتاب «دخیل عشق» نوشته «مریم بصیری» از نشر «جمکران»: نویسنده «دخیل عشق»، داستانش را با سرگذشت جانبازی به نام «رضا» پیش می‌برد که پاها و یک دست خود را در جبهه از دست داده و جانباز شدن رضا باعث اختلاف بین پدر و مادر او می‌شود. پدر، آن‌ها را ترک می‌کند و بعد از گذشت ده سال از پایان جنگ، رضا به دلیل فوت مادر به آسایشگاه منتقل شده و داستان، فضای یک آسایشگاه جانبازان جنگی را روایت می‌کند.

 

*سیده لیلا موسوی گوینده و بازیگر تئاتر

*کتاب «مسیح باز مصلوب» نوشته «نیکوس کازانتزاکیس» با ترجمه «محمد قاضی» از نشر «خوارزمی»: داستان درباره دین مسیحیت است که به وسیله روحانیون مسیحی، آرام آرام از واقعیت دور می‌شود. قصه در دهکده‌ای از یونان اتفاق می‌افتدو در پایان داستان دقیقا زمزمه خواهیم کرد: «مسیح باز مصلوب» و شاید هم «مسیح همیشه مصلوب».

 

*مجموعه «قصه‌های شاهنامه» نوشته «آتوسا صالحی» از نشر «افق»: این مجموعه ۱۲ جلدی بر اساس شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی نگاشته شده و داستان‌هایی زیبا با نثری شیوا و زاویه دیدی جدید از ماجراهای شاهنامه را روایت می‌کند. مطالعه این کتاب برای نوجوانان، فرصت خوبی برای آشنایی آنان با اساطیر ملی است.

 

*کتاب «سنگریزه‌های بدون اسم» نوشته «سیدنوید سیدعلی‌اکبر» از نشر «شهر قلم»: یک طنز کودکانه فانتزی است. قصه سنگریزه‌هایی را روایت ‌می‌کند که همراه مادر خود برای گردش به کنار رودخانه رفته‌اند و با دیدن چوب بر روی آب که شنا می‌کند، هوس شنا در رودخانه می‌کنند و به مادر خود اصرار می‌کنند که اجازه بدهد، آنها هم شنا کنند.

 

*سید مهدی رضوی تدوینگر

*کتاب «الفبای تدوین» نوشته «روی تامسون» با ترجمه «محمد گذرآبادی» از نشر «ساقی»: این کتاب یکی از منابع حرفه‌ای در حرفه هنر به شمار می‌رود که خواندن آن را به دوست‌داران حرفه‌ای هنر توصیه می‌کنم. علاقه‌مندان با مطالعه این کتاب می‌توانند به اصول و قواعد حرفه‌ای تدوین و تصویر و حتی کارگردانی آشنا بشوند.

 

*کتاب «مبانی کامل شناخت رنگ برای طراحان» نوشته «لیندا هولتز شوهه» با ترجمه «مانلی رسولی» از نشر «کتابکده کسری»: این کتاب نیز همان‌طور که از نامش پیداست، درباره شناختن رنگ و زیبایی‌هاست و به علاقه‌مندان گرافیک و تدوین کمک می‌کند تا رنگ‌ها را بهتر و زیباتر از آنچه می‌بینند، بشناسند.

 

*سریال «کلاس ایته وان» به کارگردانی «کیم سونگ یون»: این روزها یکی از پرفروش‌ترین سریال‌های کره جنوبی است که همراه با زیرنویس فارسی در سایت‌ها و فضای مجازی قابل تماشاست.قصه سریال درباره نوجوانی به نام «پارک سائه» است که در اولین روز از حضور مدرسه‌اش، همکلاسی خود «جانگ گئون وون» را که درحال قلدری برای دیگران بود، کتک می‌زند. از طرفی مدیر همان مدرسه و رئیس رستورانی که پدر «پارک سائه» در آن کار می‌کند، پدر «جانگ گئون وون» است. پس او از «پارک سائه» می‌خواهد از پسرش عذرخواهی کند که قبول نمی‌کند، به همین خاطر او را از مدرسه و پدرش را از رستوران اخراج می‌کند اما این حادثه منجر به اتفاقات جذاب دیگری می‌شود.

 

*رضا یزدانی شاعر و خبرنگار

*فیلم «ستیغ هک‌سا» به کارگردانی «مل گیبسون»: فیلمی بر اساس داستان واقعی یک سرباز مخالف جنگ در ارتش آمریکا به نام «دزموند داس» است که حاضر نمی‌شود سلاحی حمل کند. بنیاد فیلم آمریکا، «ستیغ هک‌سا» را به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی کرد. از آن فیلم‌هایی که تا چند روز آدم را درگیر می‌کند.

 

*کتاب «خون دل» نوشته جواد موگویی از نشر «شهید کاظمی»: این کتاب در رابطه با شرح تاریخی منشور روحانیت امام خمینی به تازگی منتشر شده است. در این بیش از سی سال، اولین شرحی است که برای این نامه تاریخی و مهم آن هم توسط یک غیرطلبه نوشته شده است. به همه‌ علاقه‌مندان به جریان‌شناسی تاریخ انقلاب مخصوصا طلاب و روحانیون توصیه می‌شود. مقام معظم رهبری هم در دیدار با شورای عالی حوزه علمیه در بهمن امسال فرمودند: «منشور روحانیت را دوباره بخوانید!»

 

*کتاب «زیر نور کم» نوشته «مصطفی مستور» از نشر «چشمه»: مجموعه آثار مصطفی مستور با چینش موضوعی و جذاب. علاقه‌مندان آثار مستور با خواندن کتاب به شناخت خوبی درباره منظومه‌ فکریِ نویسنده و نوع نگاهش به جهان می‌رسند که با وجود آثار متعدد از یک الگوی نسبتاً ثابت پیروی می‌کند.

==============================================================================

*پنجمین «عیدانه»

پنجمین بسته فرهنگی «عیدانه» در پنجمین شب نوروز با پیشنهادهایی از «کوروش زارعی» هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون، «مریم راهی» نویسنده، «محمدرضا محقق» نویسنده و منتقد سینما و «فخرالدین یوسف‌پور» از فعالان رسانه قم مهمان چشمان مهربان مخاطبان شد که پرونده کامل آن را می‌توانید در (اینجا) بخوانید.

 

*کوروش زارعی هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون 

*«ارتداد» نوشته «وحید یامین‌پور» از نشر «سوره مهر»: رمانی زیبا و جذاب که در سه بخش «حیرت»، «ارتداد» و «رجعت» نوشته شده است. نویسنده در این رمان به سراغ سیاست رفته و کوشیده یک عاشقانه سیاسی را برای علاقه‌مندان تدارک ببیند. در «ارتداد»، داستان از اوج شروع می‌شود و خواننده از شنیدن خبری شوکه می‌شود، او ما را به ۲۲ بهمن ۵۷ برده اما نه آن ۲۲ بهمنی که انقلاب پیروز شد، بلکه یک ۲۲ بهمن سیاه و خون آلود، ۲۲ بهمنی که رنگ و بویی از پیروزی ندارد، سیاه‌تر از ۱۷ شهریور.

 

*نمایشنامه «سفر خروج» نوشته «عبدالرحمان شرقاوی» با ترجمه «غلامرضا امامی» از نشر «امیر کبیر»: «شرقاوی» از نویسندگان معروف مصری است که در نگارش سناریوی «الرساله» مشارکت داشت. این ادیب سنی مصری در این کتاب راوی قیام سالار شهیدان است. راوی صادقی که با روانی و رسایی، مسیر طولانی کاروان امام شهیدان را از مدینه تا کربلا بازنگری می‌کند و نمایشنامه‌ای فاخر پدید می‌آورد. گویا ترجمه این کتاب به توصیه زنده‌یاد حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی و استاد محمدرضا حکیمی انجام شده است.

 

*فیلم سینمایی «شیوع» به کارگردانی «استیون سودربرگ»: تماشای فیلمی که مناسب این روزهای کرونایی است، قصه زنی را روایت می‌کند که پس از یک سفر کاری به شهر هنگ کنگ بر اثر ابتلا به ویروسی با علائم مشابه بیماری آنفولانزا، جان خود را از دست می‌دهد. دیری نمی‌گذرد که این ویروس مرگ‌بار در سراسر جهان شیوع پیدا می‌کند.

 

*مریم راهی نویسنده و مترجم

*فیلم سینمایی مادر/ mother» به کارگردانی «دارن آرونوفسکی»: اثری درخشان از این کارگردان است. زن و شوهری با هم در خانه‌ای زندگی می‌کنند. مرد، نویسنده محبوبی است اما مدتی‌ می‌شود که سوژه‌ای برای نوشتن ندارد. روزی مهمانی ناخوانده به خانه آنها می‌آید و داستانی جالب آغاز می‌شود. پیشنهاد می‌کنم پس از تماشای فیلم، نقدهای آن را هم در گوگل مطالعه کنید.

 

*رمان «موسی‌ترین به طور» نوشته «سید علی شجاعی» از نشر «نیستان»: این رمان جدیدترین اثر آقای سید علی شجاعی است که تنها یکی دو ماهی از چاپ آن می‌گذرد. این رمان به اوضاع جامعه در زمان امام کاظم(ع) می‌پردازد. آقای شجاعی با روشی استادانه این رمان را نوشته‌اند و شما پس از مطالعه آن به تصویری روشن از شخصیت و شیوه امامت امام کاظم(ع) می‌رسید.

 

*رمان «چشم‌هایش» نوشته «بزرگ علوی» از نشر «نگاه»: استاد ماکان یک استاد نقاشی است و مبارزات سیاسی علیه رضا شاه دارد. او پرده‌ای نقاشی کرده به نام چشم‌هایش که چشم‌های زنی‌ است و گویا آن زن حامل رازی است. «چشم‌هایش» رمان معروفی است و توصیه می‌شود هر شخص کتاب‌دوستی آن را مطالعه کند.

 

*محمدرضا محقق نویسنده و منتقد سینما

*کتاب «ایران بین دو انقلاب» نوشته «یرواند آبراهامیان» با ترجمه «احمد گل‌محمدی و محمد ابراهیم فتاحی» از نشر «نی»: آقای آبراهامیان استاد ایرانی‌الاصل درس تاریخ در کالج باروک شهر نیویورک است. این کتاب یک اثر تحلیلی تاریخی در بررسی تاثیرات متقابل فضاهای اجتماعی، سیاسی و دینی در ایران از سده ۱۹ میلادی تا انقلاب اسلامی ۵۷ است. اثری منحصر به فرد در حوزه کتاب‌های تاریخی و تحلیلی است.

 

*رمان «برادران کارامازوف» نوشته «فئودور داستایفسکی» ترجمه «صالح حسینی» از نشر «ناهید»: یکی از کارهای شاخص و مشهور داستایفسکی است که در واقع تلفیق دو روایت از دو جهان مختلف است. یک روایت از دنیای معمولی و ملموس و روایت دیگر از دنیای صومعه است که شیوه این روایت، پیوند دهنده این دو دنیاست. جهانی پیچیده و در عین حال جذاب و روایی در پیوند با مقوله هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، مذهب و فضاهای متنوع دیگر به طور مفصل در این رمان دیده می‌شود. ممکن است در ابتدا برای مخاطب عادی خوانش سختی داشته باشد اما اگر صبوری و همراهی کند، قطعا مطالعه این اثر جزو کارهای ماندگار عمرش می‌شود.

 

*فیلم سینمایی «اشک‌ها و لبخندها» به کارگردانی «رابرت وایز»: یک ملودرام موزیکال و جزو فیلم های برگزیده علاقه‌مندان سینماست، هم به لحاظ فرم و ساختار و روایت بصری و هم به لحاظ مضمونی که دنبال می کند به نوعی تلفیق «شکست و پیروزی»، «مقاومت و تلخ کامی» و «رنج و شادی» و فضا توأمانی از خوف و رجاست. فیلمی که به شدت مناسب این روزهاست و جزو شاهکارهای ماندگار تاریخ سینمای جهان است.

 

*فخرالدین یوسف‌پور فعال رسانه

*«جام جهانی در جوادیه» نوشته «داوود امیریان» از نشر «قدیانی»: این کتاب را برای مطالعه با جمع خانواده معرفی می‌کنم. داستان چند نوجوان پایین شهری که به دنبال یک جای مناسب برای فوتبال‌های تابستان خود می‌گردند، از قضا با پسر سفیر کانادا در ایران آشنا می‌شوند و مسابقه‌ای را در زمین خاکی محله ترتیب می‌دهند که در ادامه ماجراهای جذابی را رقم می‌زند. این کتاب در پنجمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور در سال ۱۳۸۴ تقدیر و بارها تجدید چاپ شده است.

 

*«کفش‌های سرگردان» نوشته «سهیلا فرجام‌فر» از نشر «سوره مهر»: این کتاب مربوط به خاطرات یک خانم پرستار از روزهای آغازین جنگ و ادامه فعالیت او به همراه همسرش در خدمت به مجروحان جنگی در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است.

 

*فیلم سینمایی «اتاق تاریک» به کارگردانی «روح‌الله حجازی»: این فیلم به سبک اجتماعی (درام) در فضایی رمزآلود به زبان فارسی است. موضوع فیلم پیرامون آزار و تجاوز جنسی کودکان در ایران است.

 

==============================================================================

*ششمین «عیدانه»

ششمین بسته «عیدانه» با دوازده پیشنهاد متنوع از نگاه «جواد افشار» کارگردان سینما و تلویزیون، «شاهین احمدیان» گوینده رادیو، «بلال الفت» مستندساز و «وجیهه غلامحسین‌زاده» خبرنگار جوان قم قاب گرفته شده که پرونده کامل آن را به همراه بیوگرافی می‌توانید در (اینجا) بخوانید.

 

*جواد افشار کارگردان سینما و تلویزیون

*فیلم سینمایی «دوازده مرد خشمگین/ Angery men 12»: در سال ۱۹۵۷ در آمریکا توسط «سیدنی لومت» کارگردانی شده است. ویژگی این فیلم تک لوکیشن بودن آن و موضوعش در مورد قضاوت است.

 

*فیلم سینمایی «دو روز و یک شب/ Two days one night»: این فیلم فرانسوی در سال ۲۰۱۴ توسط برادران «ژان پیر داردن» و «لوک داردن» کارگردانی شده است. موضوع فیلم در مورد گذشت و عذاب وجدان است.

 

*فیلم سینمایی «میان ستاره‌ای/ Interestellar»: فیلم در سال ۲۰۱۴ توسط «کریستوفر نولان» ساخته شد و فیلمی علمی تخیلی است که لایه‌های مفهومی قابل توجهی در خصوص حیات و زمان دارد.

 

*شاهین احمدیان مجری و گوینده رادیو

*فیلم سینمایی «آیین/ The Ritual» به کارگردانی «دیوید باکنر»: این فیلم مهیج و ترسناک، قصه گروهی از دوستان دانشگاهی را روایت می کند که بار دیگر باهم ملاقات کرده و راهی سفری ماجراجویانه در اعماق جنگل می‌شوند اما حضور یک موجود عجیب، اتفاقات غیر منتظره‌ای را رقم می‌زند.

 

*فیلم سینمایی «بازگشته یا از گور برخاسته/ The Revenant» به کارگردانی «آلخاندرو ایناریتو»: فیلمی ماجرایی، درام، و مهیج درباره شکارچی پوستی به نام «هیو گلس» با بازی «لئوناردو دیکاپریو» است که در حین شکار مورد حمله یک خرس قهوه ای قرار گرفته و دو مرد که در این شکار همراه او بودند، وسایلش را دزدیده و او را نیمه جان رها می کنند؛ او جان سالم به در می‌برد و به دنبال انتقام می‌رود. این فیلم در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار در ۱۲ بخش نامزد شد و توانست ۳ جایزه را از آن خود کند.

 

*رمان «صد سال تنهایی» نوشته «گابریل گارسیا مارکز» با ترجمه «بهمن فرزانه» از نشر «امیر کبیر»: از مشهورترین و پرفروش‌ترین رمان‌های تاریخ ادبیات داستانی است که جایزه نوبل را برای نویسنده‌اش در سال ۱۹۸۲ به همراه داشت. او در این رمان به شرح زندگی شش نسل از خانواده بوئندیا می‌پردازد که نسل اول آن‌ها در دهکده‌ای به نام ماکوندو ساکن می‌شود. داستان از زبان سوم شخص روایت می‌شود. طی مدت یک قرن تنهایی، پنج نسل دیگر از بوئندیاها به‌وجود می‌آیند و با حوادث مختلفی مواجه می‌شوند.

 

*بلال الفت مستندساز

*فیلم مستند «ترور سرچشمه» به کارگردانی «محمد حسین مهدویان»: پرونده‌ای درباره ترور شهادت شهید دکتر بهشتی(ره) است و ویژگی مهم آن، دارا بودن تم پلیسی و رمزگشایانه در ساختار مستند است، به طوری که مخاطب از ابتدای فیلم درگیر ماجرا شده و با یک پرونده شبه پلیسی روبه‌رو می‌شود.

 

*فیلم مستند «سرزمین عسل/ Honeyland» به کارگردانی «تامارا کوتوفسکا» و «لوبومیر استفانوف»: این مستند در سال ۲۰۱۹ ساخته شد و در ردیف نامزدهای رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان و بهترین مستند نامزد اسکار قرار گرفت. ویژگی مهم این مستند، داستان دراماتیک و پیش برنده ستیز با طبیعت است که می‌تواند مخاطب را با جهانی دیگر آشنا نماید.

 

*فیلم مستند «برج/ tower» به کارگردانی «کیت میتلند»: مستند انیمیشنی که وقایع مربوط به حادثه تیراندازی دانشگاه تگزاس در سال ۱۹۶۶ را به تصویر می‌کشد. ویژگی مهم این مستند، تلفیق تکنیک مستند و انیمیشن است که کارگردان به خوبی توانسته، به بازگویی داستانی قدیمی بپردازد. این تکنیک می‌تواند برای وقایع تاریخی بسیار کاربردی و قابل استفاده باشد.

 

*وجیهه غلامحسین‌زاده خبرنگار

*آلبوم موسیقی «شهر خاموش» اثر «کیهان کلهر»: آلبومی بی‌کلام از «کیهان کلهر» و «بروکلین رایدر»، رهبر کوارتت زهی آمریکایی است. «در انتظار باران»، «پرواز» و «ترقه» از قطعات این آلبوم هستند اما قطعه اصلی آن «شهر خاموش» روایتگر فاجعه بمباران شیمیایی حلبچه است. این آلبوم کیهان کلهر از دل برآمده و بر دل می‌نشیند چرا که خانواده او قربانی همین جنایت بوده‌اند.

 

*شنیدن پادکست «کُرُن»: یکی از حرفه‌ای‌ترین پادکست‌های فارسی و شاید بتوان گفت حرفه‌ای‌ترین پادکست حوزه موسیقی است. «بردیا دوستی» گوینده این پادکست در هر قسمت یک قطعه موسیقی ایران را بررسی می کند و آن‌قدر این کار را حرفه‌ای انجام می‌دهد که تنها با شنیدن این پادکست به همه ابعاد قطعه موسیقی مسلط می‌شوید.

 

*فیلم سینمایی «کفرناحوم» به کارگردانی «نادین لبکی»: فیلمی لبنانی، بسیار دوست داشتنی و در عین حال دردناک. داستان فیلم درباره پسر بچه ای ۱۲ ساله به نام «زین» است که در زاغه‌ای اطراف بیروت و در خانواده بسیار شلوغ زندگی می‌کند. تلاش‌های «زین» برای ادامه زندگی و اتفاقاتی که در طول فیلم برای او می‌افتد، مخاطب را میخکوب خواهد کرد.

===============================================================================

*هفتمین «عیدانه»

هفتمین بسته «عیدانه» ماحصل دوازده پیشنهاد نوروزی «سعید گایینی» کارگردان و مدرس انیمیشن، «زهرا فراهانی راد» بازیگر تئاتر و تلویزیون، «سید محمد جواد یثربی» شاعر و مدرس دانشگاه و «مهدی بخشی سورکی» خبرنگار و عکاس خبری در هفتمین بهار سال جدید مهمان نگاه مخاطبان شد که پرونده مفصل آن را می‌توانید در (اینجا) بخوانید.

 

*سعید گایینی کارگردان و مدرس انیمیشن 

*کتاب «روی ماه خداوند را ببوس» نوشته «مصطفی مستور» از نشر «مرکز»: پرافتخار‌ترین اثر مصطفی مستور و نقطه عطفی در طول زندگی حرفه‌ای اوست. استفاده از زبانی لطیف و روان در بیان مفاهیم عمیقی چون شک در وجود خدا و شخصیت‌پردازی‌های دقیق باعث شد تا این کتاب در بین مخاطبان خاص و عام طرفداران بسیاری داشته باشد.

 

*فیلم سینمایی «رستگاری در شاوشنک» به کارگردانی «فرانک دارابونت»: این فیلم که در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDb دیده می‌شود، روایت زندگی بانکدار جوانی با بازی «تیم رابینز» است که به اتهام قتل همسر و معشوق همسرش به زندان می‌افتد و ادعا می‌کند که بی‌گناه است. امید او به رهایی باعث تغییر در شیوه نگرش سایر زندانیان در این زندان می‌شود.

 

*انیمیشن سینمایی «سه قلوهای بلویل» به کارگردانی «سیلوَن شومه»: این انیمیشن به ندرت از دیالوگ استفاده می‌کند و از طراحی شخصیت و فضای فوق‌العاده و موسیقی جذابی برخوردار است و از همه مهم‌تر بیان طنز با شیوه غافلگیرکننده، آن را خاص می‌کند.

 

*زهرا فراهانی‌راد بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

*فیلم سینمایی «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندس»: فیلمی در ژانر حماسی جنگی که در اسکار ۲۰۲۰ توانست سه جایزه بهترین «جلوه‌های ویژه»، «تصویربرداری» و «صداگذاری» را دریافت کند. این فیلم در «گلدن‌گلوب» هم خوش درخشید و جایزه بهترین کارگردانی گرفت و فیلم برگزیده «انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا» و «انجمن منتقدان هالیوود» شد. داستان فیلم در بهار سال ۱۹۱۷ و در طی جنگ جهانی اول در شمال فرانسه رقم می‌خورد. به ۲ افسر جوان مأموریتی غیر ممکن محول می شود: آنها باید پیامی را به قلب قلمرو دشمن برسانند تا از کشته شدن ۱۶۰۰ نفر که یکی از آنها برادر یکی از افسرهاست، جلوگیری کنند.

 

*کتاب فیلمنامه «لبه پرتگاه» نوشته «بهرام بیضایی» از نشر «روشنگران»: از بهترین فیلمنامه‌ها و آثار ساخته نشده بهرام بیضایی است. فیلمنامه‌ای که قرار بود در سال ۸۶  ساخته شود. حتی این سناریو به مرحله پیش تولید و انتخاب بازیگر هم رسید اما اختلاف نظر بیضایی و حمید اعتباریان(تهیه کننده فیلم)، این فیلمنامه را هم به سرنوشت بسیاری از آثار بیضایی به کتابخانه‌ها فرستاد.

 

*کتاب «پیشگویی» اثر «سیلویا براون» ترجمه «عباسعلی زارعی» از نشر «سایه گستر»: این کتاب با نام کامل «پیشگویی، آنچه آینده برایتان مقدر نموده است» در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسید. نویسنده ادعاهایی عجیب درباره ارتباط با ارواح و قدرت دیدن صحنه هایی در آینده دارد. چیزی که به طور خاص این کتاب را در این روزهای بحرانی به موضوع بحث تبدیل کرده، جملاتی است که به پیش بینی ویروسی همه‌گیر در سال ۲۰۲۰ اشاره دارد.

 

*سید محمد جواد یثربی شاعر، طنزپرداز و مدرس دانشگاه

*کتاب «خیره به خورشید» نوشته «اروین یالوم» با ترجمه «مهدی غبرایی» از نشر «قطره»: این کتاب بر خلاف کتاب‌های بازاری حوزه موفقیت و چگونه چنین و چنان شوید که اغلب مبنای علمی و صداقت ندارند، حاصل تجربیات عینی نویسنده‌ای است که خود روانپزشک و روان درمانگر است. او با اطلاعات گسترده از فلسفه و ادبیات و اشارات جذاب و کاربردی به آثار شاخص ادبیات و سینما، کتابی علمی اما در عین حال ساده و داستان‌وار نوشته است. این کتاب کمک می کند که چشم در چشم مرگ بدوزید و نه تنها از هراس مرگ بکاهید، بلکه به زندگیتان غنای بیشتری ببخشید. این کتاب به تمام گروه های سنی از نوجوان تا سالمند پیشنهاد می‌شود.

 

*«جادوگر بیکار» نوشته «جانی رُداری» با ترجمه «مهناز صدری» از نشر «کانون پرورش فکری»: درباره این کتاب آمده که «یک کتاب معمولی نیست؛ زیرا هر قصه دارای سه پایان است. در حقیقت این کتاب وسیله‌ای است برای بازی کردن». در انتهای کتاب که مشتمل بر ۹ قصه است، پایان بندی منتخب نویسنده با دلایلش آمده است. نویسنده این اثر در سال ۱۹۷۰ برنده جایزه «هانس کرستین اندرسن» شده و تخیل را عامل بروز و شکوفایی این خلاقیت می‌داند. با اینکه این اثر برای گروه سنی نوجوان و شاید جوان مناسب باشد اما تحت تأثیر روش خلاقانه آن قرار گرفتم که احتمالاً نشانه جوان بودن بنده است!

 

*فیلم «زندگی زیباست» به کارگردانی «روبرتو بنینی»: این فیلم یکی از برترین آثار کمدی جهان محسوب می‌شود و جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را در سال ۱۹۹۸ به خانه برده. در همان جملات ابتدای فیلم به تماشاگر تلنگر می‌زند که با طنزی جدی و فلسفی روبه‌رو خواهد شد: «این یک داستان ساده است اما بازگو کردن آن شاید به این آسانی نباشد!».

کمدی شیرین در نیمه اول فیلم و تلخ در نیمه دوم. این فیلم به خوبی کارکرد نجات‌بخش طنز و کمدی را در عبور از بحران نشان می‌دهد. طنز قابلیت متحدکنندگی دارد و نوعی همبستگی و جبهه خودی در مقابل مشکل و چالش و بحران ایجاد می‌کند و می‌تواند اُبهت هر بحران شخصی یا اجتماعی (در اینجا جنگ) را که شکست ناپذیر به نظر می‌رسد بشکند، آن را به سخره بگیرد و در مقابل آن موجب امید و اعتماد به نفس در جبهه خودی شود.

 

*مهدی بخشی خبرنگار و عکاس خبری

*کتاب «سفر به قبله» نوشته «هدایت‌الله بهبودی» از نشر «سوره مهر»: گزارش سفر به کعبه است. این نخستین مراسم حج پس از کشتار ایرانیان در مکه به سال ۱۳۶۶ بوده و نخستین نگاه نویسنده به این مراسم معنوی. در سال ۹۲ که قصد تشرف به حج داشتم، دنبال یک کتاب خوب بودم برای نوشتن آنچه در این سفر می گذرد که به کتاب «سفر به قبله» رسیدم و پیشنهاد می‌کنم مخاطبان این کتاب را بخوانند. رهبر انقلاب نیز در یادداشتی برای این کتاب نوشتند: «این کتاب، شیرین، موجز، با روح و هوشمندانه نوشته شده است. زیارت قبول؛ عزیز نویسنده! زیارت قبول».

 

*کتاب «شیعه پاسُخ می‌گویَد» نوشته «آیت الله مکارم شیرازی»: یکی از کتاب‌های مفیدی که خوانده‌ام و پیشنهاد می‌کنم مخاطبان مطالعه کنند. در این کتاب به شبهات ده‌گانه و موضوعاتی نظیر «عدم تحریف قرآن»، «تقیه در کتاب و سنت»، «عدالت صحابه»، «احترامِ قبر بزرگان»، «ازدواج موقت» و «توسل به اولیاءالله» پاسخ داده شده و به صورت الکترونیکی نیز در اینترنت قابل دریافت است.

 

*فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی «نرگس آبیار»: یکی از فیلم‌های خوب چند سال اخیر سینمای ایران است که با شجاعت و جسارت به زندگی خانواده معروف ریگی، به‌ویژه عبدالحمید و عبدالمجید ریگی می‌پردازد و بخشی از جنایات گروه تروریستی عبدالمالک ریگی را به تصویر می‌کشد.

==============================================================================

 

*هشتمین «عیدانه»

هشتمین بسته فرهنگی «عیدانه» در شب میلاد امام حسین(ع) با دوازده گزینه متنوع خواندنی و سینمایی از نگاه «سید امیر طباطبایی» فیلمساز، «حامد حجتی» شاعر و فعال فرهنگی، «حامد اشتری» نویسنده و «محبوبه آقانوری» از خبرنگاران قم به روی میز آمد که پرونده کامل آن را می‌توانید در (اینجا) بخوانید.

 

*سید امیر طباطبایی فیلمساز و مدرس سینما

*فیلم سینمایی «سینما پارادیزو» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره»: در این فیلم که برنده اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی در سال ۱۹۸۹ شد، «سالواتوره» با شنیدن خبر مرگ آپاراتچی سینمای روستای محل تولدش در «سیسیل» ایتالیا، دوران کودکی و نوجوانی خود را با «سینما پارادیزو» مرور می‌کند.

 

*فیلم سینمایی «افسانه ۱۹۰۰» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره»: این فیلم قصه کودکی را روایت می‌کند که توسط یکی از کارکنان کشتی پیدا می‌شود و فرزندخوانده او می‌شود. از آنجایی که آن کودک را در آغاز سال ۱۹۰۰ پیدا می‌کنند، اسم او را ۱۹۰۰ می‌گذارند.

 

*فیلم سینمایی «بهترین پیشنهاد» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره»: یک دلال بزرگ، آثار هنری کلکسیون ارزشمندی را دور از چشم دیگران برای خودش فراهم کرده. بعد از مدتی زن جوانی وارد زندگی او می‌شود و ماجراهای جدیدی را به دنبال دارد.

 

*حامد حجتی شاعر، نویسنده و فعال فرهنگی

*کتاب شعر «کفش‌های مکاشفه» سروده «احمد عزیزی»: اگر اهل شعر هستید و دوست دارید مجموعه‌ای از اشعار را بخوانید که هم لطافت بیانی دارد، هم لبریز از تعبیرهای زیباست و هم دنیایی از واژه در آن موج می زند، حتماً کتاب «کفش‌های مکاشفه» احمد عزیزی را با مقدمه محمدحسین جعفریان تهیه کنید و بخوانید. شعر معروف احمد عزیزی که «حضرت زهرا دلش از یاس بود»، در این کتاب است.

 

*کتاب «آتش جن، خاک آدم» نوشته «محمدرضا عابدی شاهرودی» از نشر «پرنده»: اگر اهل مطالعات ماورایی و معمایی هستید و می‌خواهید به اطلاعات‌تان در مورد عوالم دیگر و زندگی موجودات در عوالم دیگر افزوده شود، پیشنهاد می‌کنم کتاب «آتش جن، خاک آدم» را تهیه کنید و بخوانید. در مقدمه کتاب آمده است: «در خانه تنها شوید چراغ‌ها را خاموش کنید و به تجربه جدیدی قدم بگذارید که تا به حال با آن مواجه نشده‌اید نه شما و نه هیچ کس دیگر …».

 

*کتاب «اکبر کاراته به تهران می‌رود» نوشته «محسن صالحی حاجی‌آبادی» از نشر «مؤسسه روایت سیره شهدا»: اگر در خانه نوجوان دارید و می‌خواهید در این روزها آثار شیرینی برای نوجوانان خود تهیه کنید و بخوانید، پیشنهاد می‌کنم از مجموعه آثار مرحوم محسن صالحی حاجی آبادی، کتاب یا کتاب‌هایی را تهیه کرده و برای نوجوانان بخوانید. یکی از مجموعه داستان‌های طنز دفاع مقدس ویژه نوجوانان، مجموعه کتاب «اکبر کاراته به تهران می‌رود» است که حتماً از خواندن این مجموعه داستان طنز لذت می‌برید و شاداب می‌شوید.

 

*حامد اشتری نویسنده و ویراستار داستانی

*«چادر کردیم رفتیم تماشا» به ویرایش «زهره ترابی» از نشر «اطراف»: گرم است. گرمای قلم یک زن عصر قاجار. این سفرنامه با زاویه دیدی خاص به جاهایی مخاطب را می‌برد که یا تا به‌حال نرفته یا اگر چیزی از آن دیده و شنیده، هرگز از منظر چنین راوی نبوده. مخفی‌تر از اندرونی میرزای شیرازی در سامرا دیگر کجا؟ رفتن به حرمسرای ناصری با قلمی زنی جسور و متنفذ که صاحب علم و درایت هم هست، مگر در دکان دیگری هم پیدا می شود؟ بخوانید که این میراث ادبی قاجار، دُرّ و گهر است.

 

*«ملداش» نوشته «مهدی کرد فیروزجایی» از «دفتر نشر معارف»: داستان بلندی بی‌تکلف٬ بی‌ادعا و در عین حال جدی است. روایتی سلیس و روان از زیست جهان تبلیغی طلبه‌ای مازندرانی. مهدی کرد فیروزجایی در این کار نه آن‌قدر طلبه‌اش را مقدس می کند که نتوانید دنیایش را درک کنید و نه آن‌قدر روشنفکر و عرفی‌اش می‌کند که کمتر مصداقی برایش در جهان واقع بیابید. «ملداش» دست روی رسالت اصلی طلبه‌های وارث پیامبران می گذارد؛ طبیبی که در پی مریض می‌گردد.

 

*«گزارش‌های امیر پسر عاشق» نوشته «فاطمه نفری» از نشر «قدیانی»: رمان نوجوانی جذاب و پر ماجراست. هم آن‌قدر جذاب و مسئله نوجوان محور که مخاطب نتواند رهایش کند و هم آن‌قدر جدی که اسطوره تختی را به عنوان الگویی باور پذیر مبنای بلوغ شخصیت قصه قرار دهد. این رمان نگاهی زیبا و کمیاب به مرد خصوصا مرد به عنوان پدر دارد و از این جهت در رمان های نوجوان کم نظیر است. برای نوجوان‌های ۱۴ سال به بالا حتما این کتاب گزینه مناسبی جهت هدیه است.

 

*محبوبه آقانوری خبرنگار 

*«سه‌شنبه‌ها با موری» نوشته «میچ آلبوم» به ترجمه «ماندانا قهرمانلو» از نشر «قطره»: از بین کتاب‌هایی که تاکنون خواندم، کتاب «سه‌شنبه‌ها با موری» جزو آن دسته از کتاب‌هایی است که می‌تواند مناسب احوال این روزها باشد. این کتاب را یک خبرنگار روایت می‌کند که هر سه شنبه نزد استاد سابقش می‌رود که دچار مریضی صعب‌العلاجی شده و از او درس زندگی می‌آموزد. درس‌هایی با موضوع عشق، مرگ، زندگی و خانواده. در یک جمله این کتاب در ستایش زندگی است. کتاب نثر بسیار روان و دلپذیری دارد که مخاطب را مجاب می‌کند بارها و بارها درس‌ها را مرور کند و نگاهش را به زندگی تغییر دهد.

 

*کتاب «در تکاپوی معنا» نوشته «طیبه زندی‌پور» از نشر «میترا»: کتاب دیگری که شاید خواندنش کمتر از یک ساعت از شما وقت بگیرد اما ساعت‌ها ذهن‌تان را درگیر کند، کتاب «در تکاپوی معنا» است. کتابی مصور که در ظاهر کودکانه به نظر می‌رسد اما مخاطب را به سمت عمق فلسفه زندگی پیش می‌برد. کتابی از زبان دو کرم شب تاب!

 

*فیلم سینمایی «زندگی پای» به کارگردانی «انگ لی»: داستان فیلم دربارهٔ زندگی پسری ۱۶ ساله به نام «پای است» که از یک سانحهٔ غرق‌شدن کشتی نجات می‌یابد و با یک «ببر بنگال» در «اقیانوس آرام» در یک قایق به‌سر می‌برد. هم دیدن این فیلم خالی از لطف نیست هم خواندن رمانش. فیلمی که جنگندگی برای زندگی را در اوج ناامیدی به تصویر می‌کشد.

=============================================================================

*نهمین «عیدانه»

نهمین بسته فرهنگی «عیدانه» در نهمین شب نوروز و شب میلاد قمر منیر بنی هاشم با پیشنهادهایی از «علیرضا رحیمی» نویسنده و منتقد سینما، «امیرحسن حاجی ابراهیمی» مدرس و نوازنده موسیقی، «سید جواد اشرفی» مدیر رسانه و «محبوبه سادات حسینی» از هنرمندان نقاشی قم مهمان نگاه مخاطبان شد که پرونده کامل آن در (اینجا) قابل دسترس است. 

 

 

*علیرضا رحیمی نویسنده و منتقد سینما

*فیلم سینمایی «بروکلین بی‌مادر/ Motherless Brooklyn» «ادوارد نورتون»: ‌‎یک نئونوآر درجه یک. درست است فضای فیلم در شهر ال.ای (لس آنجلس) نمی‌گذرد. درست است از شب باران‌زده و خیابان‌های نئونی خبری نیست. درست است خبری از سایه‌های تند و بلند نیست. اما حس و حال نوآر را قطعا دارد: دهه پنجاه میلادی در آمریکا، جنایت، تلکه گیری، پنهان کاری، کارآگاه خصوصی، سیاه پوست و بالأخره کلوب شبانه و موسیقی جاز … .

 

*فیلم سینمایی «جوکر /Joker» به کارگردانی «تاد فلیپس»: اگرچه ظاهر فیلم، ورای ساختار اصلی مجموعه قصه‌های بتمن است و شخصیت بد قصه‌ها، «جوکر»، متفاوت از فرم یک کمیک بوک است اما قرار است داستان اصلی فیلم شناسنامه این شخصیت مرموز در همان قصه‌های کمیک بوک باشد این‌بار با رنگ و بویی رئالیستی.

 

*فیلم سینمایی «فانوس دریایی/ The Lighthouse» به کارگردانی «رابرت ایگرز»: رابرت ایگرز که سال‌ها به تولید فیلم کوتاه مشغول بوده در نخستین تجربه فیلمسازی بلندش، «جادو» ، نیز دلبستگی خاصی را دنبال می‌کند و این دلبستگی تا فیلم اخیرش فانوس دریایی ادامه داشته است. «فانوس دریایی» داستان تنهایی دو فانوس‌بان در میان توفان‌های اقیانوس و صخره‌های خشن و سنگی است. داستان اثرات مخرب تنهایی در دل سیاهی شب است. فیلم بر اساس داستان ناتمامی از «ادگار آلن پو» خالق داستان‌های دلهره و هراس ساخته شده است. فیلمساز با انتخاب قاب مربعی و کلاسیک رو به فراموشی و تصاویر سیاه و سفید مونوکروم و پر کنتراست و ایستا به خوبی توانسته است از استعاره «فانوس دریایی» بهره ببرد و با وجود لوکیشن و کاراکتر محدود، ما را تا انتهای فیلم به دنبال خود بکشاند.

 

*امیرحسن حاجی ابراهیمی نوازنده و مدرس موسیقی

*کتاب «موسیقی شعر» نوشته «محمدرضا شفیعی کدکنی» از نشر «آگاه»: دکتر شفیعی کدکنی، چهره نام آشنای ادبیات پارسی در این کتاب، مبانی جمال شناسِی شعر فارسی را در حوزه ساخت و صورت‌ها و حوزه موسیقِی شعر مورد بررسی انتقادی قرار داده است. کتاب در پنج باب تنظیم شده. در باب اول رابطه شعر و موسیقی به اعتبار جلوه های وزن و قافیه و ردیف مطرح است. در باب دوم، برخورد فلاسفه و متفکران ایرانی با نقش موسیقایی شعر بررسی شده است. در باب سوم از شعر منثور و جلوه‌های موسیقایی آرایش‌های بدیعی سخن می‌رود. باب چهارم، تطبیق بعضی از مبانی نظری این کتاب بر شعر فردوسی و مولوی و حافظ است و باب پنجم مطالعاتی است در باب مسائل وزن در شعر فارسی.

 

*کتاب «پیوند شعر و موسیقی» نوشته «حسین دهلوی» از نشر «ماهور»: این کتاب که حاصل بیش از چهل سال تجربه‌های عملی و نظری زنده یاد استاد دهلوی است، موارد مختلف پیوند شعر و موسیقی آوازی از جمله تقطیع انواع و اقسام اوزان شعری در حوزه ادبیات ایران زمین را با زبانی روشن و ارائه‌ی نمونه‌ها و مثال‌های متعدد موسیقایی بیان می‌کند. مخاطبان این کتاب، بیشتر کسانی هستند که چند سالی در موسیقی کار کرده اند و در مورد مبانی این هنر، آگاهی لازم را دارند و مایل‌اند در زمینه‌ تصنیف قطعات آوازی بر روی شعر فارسی، اطلاعات لازم را به دست آورند. خوانندگان آواز، ترانه‌سرایان، شاعران آوازهای کودک و دیگر علاقه‌مندان نیز بی‌شک می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. این کتاب، سال‌هاست مورد توجه اهالی خاص موسیقی ایرانی قرار گرفته و در دانشگاه ها و هنرستان های موسیقی ایران تدریس می‌شود.

 

*کتاب «شعر یا موسیقی؟» نوشته «مهدی آذرسینا» از نشر «سروش»: این اثر حاصل یک عمر تدبر و تفحص استاد بزرگوار بنده، استاد مهدی آذرسینا نوازنده و مدرس صاحب نام کمانچه، آهنگساز و مدرس بی نظیر ردیف موسیقی ایران(ردیف میرزا عبدالله -برومند) است. این کتاب از منظری تکامل دو کتاب پیش از خود در این باب و از سوی دیگر آغازگر مسیری نو و «سخن تازه» دیگری در عرصه تلفیق شعر و موسیقی است. آنچنان که به زیبایی و ظرافت و دقت بر زوایای شعر سپید نیز تابیده.

 

*سید جواد اشرفی مدیر رسانه

*فیلم سینمایی «بلوک۱۳» به کارگردانی «پیر مورل»: «دیمین ولیتو» برای ماموریت به بلوک ۱۳ اعزام می شوند تا مشکلاتی را که در آن ناحیه توسط پنج گروه خلافکار متفاوت و پلیس فاسد ایجاد شده است حل کنند، آن ها باید قبل از اینکه بخش امنیتی شهر به خطر بیفتد مشکل را حل کنند؛ این خلاصه‌ای از داستان فیلمی در ژانر اکشن و محصول سال ۲۰۰۴ کشور فرانسه است. بازیگرانی چون دیوید بل، سیریل رافائلی، دنی وریسیمو و تونی داماریو در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند که البته عمده بازیگران این فیلم از ورزشکاران حرفه رشته پارکور هستند.

 

*مجموعه تلویزیونی «لیست سیاه/ The Blacklist» به کارگردانی «جون بوکنکامپ»: این سریال تاکنون در هفت فصل و ۱۳۳ قسمت در ژانر درام، جنایی و اکشن ساخته شده است. این مجموعه در فصل اول، روایت داستانی از مامور سابق دولت و فراری تحت تعقیب با نام «ریموند ردینگتن» است که خود را تسلیم می‌کند و قصد دارد نام تمامی افرادی که تا به حال با آنها کار کرده، در اختیار FBI قرار دهد ولی تنها در صورتی این اطلاعات را افشا می‌کند که با «الیزابت کین» مامور تازه کار FBI صحبت کند.   

 

*دایره/ The Circle» به کارگردانی «جیمز پانسولت»: یک فیلم علمی تخیلی است که بر اساس رمانی به همین نام، از «دیو اگرز» ساخته شده است. داستان فیلم درباره یک کارمند جوان است که در یک شرکت قدرتمند اینترنتی شاغل می‌شود و به سرعت در این شرکت پیشرفت می‌کند و خودش را در یک وضعیت خطرناک در مسئله حریم خصوصی، آزادی و نظارت می‌بیند. او متوجه می‌شود که تصمیمات و اعمال او در این منصب چه تأثیری بر آینده بشریت خواهد داشت.

 

*محبوبه سادات حسینی هنرمند نقاشی

*کتاب «شور زندگی» نوشته «ایروینگ استون» با ترجمه «ابوالحسن تهامی» از نشر «نگاه»: گر نکته‌دان عشقی بشنو از این حکایت…«ونسان ونگوگ» در کشور کم آفتاب هلند خواست تا از طریق هنر نقاشی، خود را به روشنایی برساند و به ژرفای زندگی راه پیدا کند اماسرانجام چراغ زندگی او در نیمه راه رو به خاموشی رفت. سرگذشت این نقاش هلندی بسیار شیوا در این کتاب وصف شده و یکی از زندگی‌هایی است که شخص را در دنیایی که نشانه‌های انگیزه در آن کم است، به آدمیّت امیدوار می‌کند.

 

*کتاب «جنگجوی عشق» نوشته «گلنن دویل ملتن» با ترجمه «سمیرا پرهیزکاری» از نشر «میلکان»: این کتاب درباره انسان بودن است. داستانی قدرتمند و تحسین برانگیز درباره خودشناسی. «جنگجوی عشق» کتابی است که همه بی چون و چرا باید آن را بخوانند. داستانی نفس گیر که به زیبایی هر چه تمام‌تر روایت شده. روایت پر کشش و جذاب درباره عشق.

 

*فیلم سینمایی«نفس» به کارگردانی «نرگس آبیار»: زندگینامه ۴ کودک به نام‌های بهار، کمال، نادر و مریم است که به همراه پدر و مادر بزرگ در دهه ۵۰ نفس می‌کشند. هر کدام از این بچه‌ها رؤیاهای زیبایی دارند که قرار است رنگ حقیقت بگیرد. رؤیای دکتر شدن «بهار» و اتفاقاتی که در این فیلم رخ می‌دهد، بسیار دیدنی و جذاب است.

============================================================================

*دهمین «عیدانه»

در دهمین روز بهار و در شب میلاد باسعادت حضرت سیدالساجدین(ع)، دهمین «عیدانه» با گزینه‌های متنوعی از موسیقی، کتابخوانی، فیلم، انیمیشن و مستند به پیشنهاد «کرار انصاری» مدیر شبکه تلویزیونی هدهد، «اکرم مهدی‌زاده» مجری و مربی نمایش خلاق کودکان، «محمد تقی رحمتی» مستندساز و محسن کیمیایی، نوازنده و مدرس موسیقی به روی میز آمد که پرونده کامل آن را می‌توانید در (اینجا) هم بخوانید.

 

 

*کرار انصاری‌منش مدیر شبکه جهانی هدهد

*فیلم سینمایی «جزیره شاتر» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی»: جزیره شاتر فیلمی رازآلود و ترسناک با بازی بازیگرانی چون لئوناردو دی کاپریو و مارک رافالو است. این فیلم بار‌ها از سوی منتقدین مورد تحسین قرارگرفته و به عنوان یکی از بهترین آثار «مارتین اسکورسزی» شناخته شده و جزو ۲۵۰ فیلم برتر سایتimdb است. در این فیلم که به تحلیل یکی از جنبه‌های منفی جنگ می‌پردازد، یک جنایتکار که در بیمارستان روانی بستری است، موفق به فرار می‌شود و مقامات امنیتی را غافلگیر می‌کند، گروهی برای یافتن وی به جزیره مرموز شاتر فرستاده می‌شوند اما اتفاقات دیگری رقم می‌خورد.

*کتاب «چرا ادبیات» نوشته «ماریو بارگاس یوسا» با ترجمه «عبدالله کوثری» از نشر «لوح فکر»: در این کتاب که بخش اول آن درباره اهمیت ادبیات است، نویسنده به این پرسش پاسخ می‌دهد که واقعا «چرا ادبیات؟»، چرا خواندن رمان و داستان تا این اندازه اهمیت دارد و همه بزرگان آن را توصیه می‌کنند؟ این کتاب، که عنوان آن از مقاله نخست کتاب گرفته شده، شامل دو مقاله، یک سخنرانی و یک مصاحبه با ماریو بارگاس یوسا با عناوین «چرا ادبیات»، «فرهنگ آزادی»، «آمریکای لاتین: افسانه – واقعیت» و «سرخوشی و کمال» است.

 

*انیمیشن «درون و بیرون» به کارگردانی «پیت داکتر»: این انیمیشن یکی از موفق‌ترین و پرطرفدار‌ترین آثاری است که استودیوی پیکسار تولید کرده و قصه دختر بچه‌ای به نام «رایلی اندرسون» را روایت می‌کند که به خاطر کار پدرش مجبور به نقل مکان به دیار دیگری می‌شود. او در پی این تغییرات تحت تاثیر احساساتی قرار می‌گیرد که هر کدام برای خودشان شخصیتی دارند و در مرکز فرماندهی‌شان که همان مغز است حضور دارند. شادی، غم، خشم، ترس و نفرت، «رایلی» را تحت کنترل دارند و هدایت می‌کنند. در واقع، یک انیمشن تخیلی از دنیای درون انسان است که هیچوقت نمی‌توان آن را به این زیبایی در دنیای واقعی به تصویر کشید.

 

*اکرم مهدی‌زاده مجری و مربی نمایش خلاق کودکان

*کتاب «خودت باش دختر» نوشته «ریچل هالیس» با ترجمه «هدیه جامعی» از نشر «کتاب کوله پشتی»: کتابی پر از انرژی‌های مثبت برای بانوان. این کتاب می‌گوید اگر از باور کردن دروغ هایی که درباره شما گفته می‌شود دست بردارید، تبدیل به همان کسی شوید که واقعا هستید. این کتاب به نوعی زندگی نامه خود نویسنده است که به صورت دلچسبی طرح موضوع می‌کند.

 

*کتاب «خودباوری در خلاقیت، جستجوی خلاقیت گمشده» نوشته «تام و دیوید کلی» با ترجمه «مهدی کیامهر» و «مرتضی خضری‌پور» از نشر «آریانا قلم»: مطالعه این کتاب به افراد می‌آموزد چگونه ایده‌های نو و جدید را برای حل مسائل به نوآوری تبدیل کنند و انسانی خلاق و موفق باشند. قطعا یک بزرگسال خلاق، فرزندان خلاقی هم می‌تواند پرورش دهد.

 

*فیلم سینمایی «مری پاپینز» به کارگردانی «رابرت استیونسون»: کتاب «مری پاپینز» یکی از نمونه‌های مطرح ادبیات کودکان است که چندین اقتباس‌ سینمایی و نمایشی از آن شده اما سادگی و صمیمیتی که در نسخه اولیه سینمایی و قدیمی این اثر هست، حس خیلی خوبی را به بیننده می‌دهد و مخاطب را با رویایی همراه می‌کند که در واقعیت نمی‌تواند به آن دست پیدا کند. ژانرهای فانتزی از این قبیل فیلم‌ها، مخاطب را با خود به دنیای خیال می‌برد و این باعث می‌شود کمی از دنیای واقعی دور شده و مسائل پیچیده جامعه امروزی را فراموش کنند.

 

*محمد تقی رحمتی مستندساز

*کتاب «منطق الطیر» نوشته «شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری» با تصحیح «محمدرضا شفیعی کدکنی» از نشر «سخن»: این کتاب به عنوان یکی از بهترین شاهکارهای ادبیات فارسی دارای محتوای بسیار والا و غنی از فرهنگ و عرفان و معرفت عمیق ایرانیان است و هر چه خوبانِ جهان از لحاظ محتوایی دارند، این اثر یک‌جا همه را دارد. 

عارف گرانقدر داستان‌های عمیقی را تعریف می‌کند که حیرت مخاطب را از این همه وسعت و عمق بر می‌انگیزد. از جمله آن می‌توان به شاهکار عرفانی «عاشقانه شیخ صنعان» اشاره کرد که به عقیده این حقیر، والاترین درام خلق شده توسط بشر می‌تواند باشد. البته توصیه می‌کنم این کتاب روزانه مطالعه شود و هر روز یک داستان خوانده شود تا لذت و استفاده بهینه از محتوا به بهترین شکل صورت بگیرد.

 

*مستند «صفر تا سکو» به کارگردانی «سحر مصیبی»: یکی از بهترین مستندهای ایرانی در سال‌های اخیر است و تلاش تحسین برانگیز خواهران منصوریان را روایت می‌کند که چگونه در یکی از روستاهای سمیرم اصفهان به علت ترک پدر از خانواده و نبود حمایت مالی و معنوی و کمبودهای عاطفی به ورزش رو می‌آورند و خود را به عنوان صاحبان جایگاه قهرمانی بلامنازعه در جهان تثبیت می‌کنند.

 

*کتاب «بوطیقای ارسطو برای فیلمنامه‌نویسان» نوشته «مایکل تی یرنو» با ترجمه «محمد گذرآبادی» از نشر «ساقی»: نگاه ارسطو در زمینه هنر و کاتارسیس را با فیلمنامه‌های امروزی قیاس و تطابق می‌دهد. کتاب «جمع‌وجور» و مفید و آموزنده‌ای است که از بزرگان فیلمنامه‌نویسی هم مانند «رابرت مک‌کی» و «لیندا سیگر» بهره گرفته و از ترجمه حرفه‌ای و روانی برخوردار است.

 

*محسن کیمیایی نوازنده و مدرس موسیقی

*آلبوم موسیقی سنتی «نیلوفرانه» اثر «علیرضا افتخاری»: طبق آمارهای رسمی، «نیلوفرانه» پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی سنتی است. این آلبوم در سال ۱۳۷۵ روانه بازار شد و توانست سه میلیون نسخه بفروشد.  احساس در نیلوفرانه موج می زند، چرا که قیصر امین پور اشعار آن را سروده ،  عباس خوشدل آهنگسازی قطعات را بر عهده داشته و علیرضا افتخاری آواز را به سر حد زیبایی خود اجرا کرده است. بنده «نیلوفرانه» را یک مرحم می‌دانم تا یک آلبوم موسیقی و حقیقتاً جای خالی آن در پیشخوان داروخانه‌ها بیشتر احساس می‌شود تا مرکز فروش محصولات هنری، فرهنگی!

 

*آلبوم موسیقی بی کلام «جوی نقره‌ای مهتاب» اثر «بهداد بابایی»: بهداد بابایی و نوید افقه از نوابغ نوازندگان قرن اخیر به شمار می‌روند. این دو استاد بزرگوار در زمستان ۱۳۸۶، «جوی نقره‌ای مهتاب» را  خلق و یکسال بعد آن را منتشر کردند . بهداد بابایی و نوید افقه در باب تکنیک در سازهای تخصصی خود بی رقیب هستند. هر چند، قطعا همه آنچه یک نوازنده برای خلق یک اثر هنری فاخر نیاز دارد به تکنیک خلاصه نمی‌شود، لکن نمی‌توان از نقش آن به‌ویژه در خلق این اثر هنری چشم پوشی کرد. «جوی نقره‌ای مهتاب» فراز و فرود‌های بسیاری دارد، امری که به‌طور ناخودآگاه، خاطرات زندگی را در پیشگاه چشم شنونده، زنده می‌کند.

 

*آلبوم موسیقی «همنوا با بم» اثر «محمدرضا شجریان»: حال و احوال این روزهای ما، شاید نیازمند یک صداست. شاید همنوا با بمی دیگر نیاز است تا همدل و غمخوار هم باشیم. این آلبوم را از آن باب، خدمت دوستان عزیز معرفی کردم تا یادآور مطالبی باشد که گویا برخی و فقط برخی از ما به دست فراموشی سپرده‌ایم. «همنوا با بم» در حقیقت یک آلبوم تصویری است از کنسرت استاد محمدرضا شجریان در حمایت از زلزله زدگان بم. همایون شجریان به عنوان هم‌خوان و نوازنده تمبک، استاد حسین علیزاده نوازنده تار و آهنگساز و استاد کیهان کلهر نیز نوازنده کمانچه هستند.

=============================================================================

*یازدهمین «عیدانه»

یازدهمین بسته «عیدانه» در یازدهمین شب نوروزی به به پیشنهاد «زهرا محمدباقری» بازیگر تئاتر و مدرس فن بیان، «سید مرتضی حسینی شاهترابی» داستان‌نویس و منتقد ادبی، «محمد غفاری» شاعر و فعال فرهنگی و «سید حمیدرضا منتظری» منتقد سینما و رسانه به مهمانی نگاه‌تان آمد که پرونده کامل آن در (اینجا) قابل مشاهده است.

 

 

*زهرا محمدباقری بازیگر و مدرس فن بیان و بازیگری

*کتاب «سقوط» نوشته «آلبر کامو» با ترجمه «پرویز شهدی» از نشر «جامی»: این اثر را می‌توان شاهکار ادبی نویسنده دانست. رمانی فلسفی است که از زبان وکیلی به نام «ژان باتیست کلمانس» که خود را «قاضی توبه‌کار» می‌خواند، روایت می‌شود. او داستان زندگی‌اش را برای غریبه‌ای اعتراف می‌کند. رمان «سقوط» با وجود کوتاه بودن و ایجازی که دارد، به خوبی معنا و مفهوم عمیقش را منتقل کرده و مفاهیم مد نظرش را به خوبی بیان کند. در طول خواندن رمان، دقت نظر و تلاشی که «کامو» در خلق این اثر به کار برده، به خوبی محسوس است.

 

*سریال «نقابداران» به کارگردانی «استیون نایت»: روایتی جذاب از یک خانواده گنگستر ساکن بیرمنگام انگلیس در اوایل قرن بیستم با محوریت رئیس خشن آنها «توماس شلبی». «نقابداران» از شرط بندی های غیرقانونی و بازار سیاه کسب درآمد می‌کنند. «توماس»، اشتباهی محموله‌ تسلیحاتی را که از کارخانه محلی دزدیده شده بود، سرقت می کند. بازرس سخت‌گیری به نام «کمپل» از ایرلند برای رسیدگی به این پرونده به بیرمنگام می‌آید و ماجراهایی رقم می‌خورد.  

 

*انیمیشن «دایناسور خوب» به کارگردانی «پیتر سون»: این انیمیشن کمدی و فانتزی، ماجرای یک دایناسور دوست داشتنی و مهربان به نام «آرلو» را به تصویر می‌کشد که با یک پسربچه رابطه دوستی برقرار می‌کند و با هم سفری حماسی را کلید می‌زنند. «دایناسور خوب» چهار سال قبل نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره‌ی گلدن گلوب شد.

 

*سید مرتضی حسینی شاهترابی داستان‌نویس و منتقد ادبی

*«خانه کوچک ما» نوشته «داریوش احمدی» از نشر «نیماژ»: دوازده داستان کوتاه درباره رفاقت‎ها و رابطه‎های انسانی در جغرافیای فرهنگی جنوب ایران. داستان‎هایی که با کنار هم قراردادن مرگ و زندگی، روایت‎هایی خواندنی پیش روی خواننده می‎گذارند و او را به فکرکردن دعوت می‎کنند. داستان‎های «در غروبی رنگ‌پریده» و «در مکانی مقدس» از این مجموعه را چندبار بخوانید.

 

*«فوران» نوشته «قباد آذرآیین» از نشر «هیلا»: رمان «فوران» ماجرای مردی جنوبی است که پس از سال‎ها کار و کوشش اکنون در بیمارستان بستری است و خاطرات روزهای رفته‎اش را از پیش چشم می‎گذراند، از آدم‎های رفته و مانده می‎گوید و با مرور خاطراتش تاریخ نفت و شرکت‎های نفتی در جنوب را روایت می‎کند. لهجه محلی و شیرین شخصیت‎ها همراه با نوستالژی‎های آمده در داستان، «فوران» را خواندنی کرده است.  

 

*«خاکستر» نوشته حسین سناپور از نشر «چشمه»: رمان «خاکستر» روایتگر روزگار مرد قدرتمند و پرنفوذی است که قدرت انجام هر کاری را دارد و اکنون خودش در یک گرفتاری اقتصادی و اجتماعی افتاده است و سرنوشتش را باید به دست بگیرد. اگر تعلیق ماجرایی و روایی در داستان را دوست دارید، رمان «خاکستر» را دوست خواهید داشت.

 

*محمد غفاری شاعر و فعال فرهنگی 

*فیلم سینمایی «انگل» به کارگردانی «بونگ جون هو»: سینمای کره جنوبی معمولا با فیلم‌های تینیجری و سریال‌هایی برای مخاطب نوجوان شناخته می‌شود اما اسکار امسال با یک فیلم پرهیجان و جذاب، نام کره جنوبی را جهانی کرد. این فیلم که به ماجرای یک خانواده فقیرنشین می‌پردازد، با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی خود به خوبی مخاطب را با زیر پوست کره‌ مدرنی که می‌شناسیم، آشنا می‌کند و فاصله طبقاتی را به نمایش می‌گذارد. فیلمی که از دیدنش پشیمان نخواهید شد و چهار جایزه آکادمی اسکار را از جمله در بخش بهترین فیلم و کارگردانی تصاحب کرد.

 

*کتاب «به سپیدی یک رؤیا» نوشته «فاطمه سلیمانی» از نشر «نیستان»: برای من که متولد شهر قم هستم و سال‌ها زیر سایه کریمه اهلبیت(س)زندگی کردم، بسیار تأسف‌بار بود که شناخت کمی از حضرت معصومه(س) داشتم و شاید جز چند داستان آشنا، چیزی از زندگی پرفراز و نشیب حضرت نمی‌دانستم.

این کتاب، داستانی در دل تاریخ است که ماجرای حرکت حضرت معصومه(س) از مدینه تا قم را روایت می‌کند. فاطمه سلیمانی با قلمی جذاب و گیرا، ماجراهای مختلف این سفر را روایت می‌کند و مخاطب خط به خط، اطلاعاتش نسبت به حضرت بیشتر می‌شود. این کتاب محصول نشر «نیستان» است که سابقه‌ای درخشان در زمینه داستان‌های تاریخی‌مذهبی دارد.

 

*مجموعه شعر «کودتاه» سروده «میثم داودی» از نشر «سیب سرخ»: اگر علاقه‌مند به شعر هستید شما را دعوت می‌کنم به خوانش یک مجموعه شعر متفاوت از شاعری گمنام، کتاب «کودتاه» از شاعر جوان شهر قم میثم داودی. نگاه تازه و تصویرسازی‌های متفاوتی که با هیچ شعر دیگری قابل مقایسه نیست، مهمترین ویژگی «کودتاه» هست و شاعر تلاش کرده که جهان‌بینی خاص خود نسبت به اتفاقات پیرامونی‌اش را به نمایش بگذارد.

 

*سید حمیدرضا منتظری منتقد سینما و رسانه

*فیلم سینمایی «زلیگ/ Zelig» به کارگردانی «وودی آلن»: «وودی آلن» در فیلم کمتر دیده شده اما فوق‌العاده جذاب «زلیگ» با خلق شخصیتی بی‌ثبات و آفتاب‌پرست‌گونه به نام «لئونارد زلیگ»، بحران هویت‌ انسان‌ را به زبان طنز دستمایه قرار می‌دهد و در قالب «مستند ساختگی» یا همان «مستند نما»، نقد اصالت اندیشه و ثبات رفتار انسان را به چالش می‌کشد.

«زلیگ»، هم فیلمی سرگرم‌کننده و مفرح است، هم به دنبال به چالش‌ کشیدن جستارهای بنیادین فلسفی بحران هویت شخصی‌ است و نشان می‌دهد چگونه انسان با وانهادن شخصیت خویش و سازگاری با محیط برای کسب امنیت، به موجودی هدایت‌پذیر از سوی قدرت‌ها تبدیل می‌شود. قصه فیلم، ماجرای مردی است که در ظاهر شخصیت مستقلی دارد اما در حقیقت با  منش افراد و محیط پیرامونش خو می‌گیرد؛ «آلن» این موضوع را هجوگونه و غلوآمیز دستمایه خنده قرار می‌دهد.

 

*فیلم سینمایی «۲۱ گرم/ ۲۱Gram» به کارگردانی «آلخاندرو گونزالس ایناریتو»: فیلم تحسین‌شده «۲۱ گرم» با بازی «شان پن» داستان چگونگی پیوند خوردن زندگی چند خانواده بر اثر یک سانحه تصادف را روایت می‌کند و از فرم روایی و بصری فوق‌العاده جذاب و تکنیکال برخوردار است.

این فیلم مجموعه‌ای از خرده داستان‌های جداگانه است که مانند قطعات پازل و با نظمی خاص که ابتدا تصور می‌شود آشفتگی روایی است، کنار هم چیده می‌شوند و مفهوم تقدیر و سرنوشت را در ذهن مخاطب شکل می‌دهد.

گرچه موضوع داستان فیلم یک ماجرای جنایی به نظر می‌رسد، ولی در عمل فیلم یک درام اجتماعی است و به مفهوم پیوند اعضاء می‌پردازد و تأثیراتی را که می‌تواند بر گیرندهٔ عضو بگذارد، بررسی می‌کند.

عنوان فیلم «۲۱ گرم» به مفهوم مرگ می‌پردازد و اشاره‌ای به نظریه برخی پزشکان قرن ۱۸ دارد که هنگام مرگ و زمان جدا شدن روح از جسم انسان، دقیقا ۲۱ گرم از وزن انسان کاسته می‌شود.

 

*فیلم سینمایی «مورد عجیب بنجامین باتن/The Curious Case of Benjamin Button» به کارگردانی «دیوید لئو فینچر»: داستان اقتباسی فوق‌العاده و حیرت‌انگیز این فیلم، الهام گرفته از یک داستان کوتاه اثر «اسکات فیتزجرالد» است، فیلم‌نامه را «اریک راث» نویسنده سرشناس فیلم‌نامه‌های اقتباسی نوشته است و «برد پیت» و «کیت بلانشت» هم بازیگران اصلی آن هستند.

بنجامین دقیقاً در روز پایان جنگ جهانی اول و در سن ۸۰ سالگی خود و با شمایل یک پیرمرد کهنسال و ناتوان به دنیا می‌آید و با گذشت زمان، در حالی که اطرافیان روز به روز پیرتر می‌شوند، او روز به روز جوان‌تر می‌شود! 

او در کهنسالی به دنیا می‌آید و در پیری عاشق دختری می‌شود که در سنین کودکی به‌سر می‌برد؛ اما طی سال‌ها و در حالی که دخترک بزرگ‌تر می‌شود، او در روندی وارونه به سوی جوانی، کودکی و خردسالی خود پیش می‌رود.

این فیلم یکی از تحسین برانگیزترین آثار کارنامه سینمایی «دیوید فینچر» است که در ۱۳ رشته «جایزه آکادمی اسکار» نامزد شد و از این میان، ۳ جایزه کسب کرد.

=============================================================================

*دوازدهمین «عیدانه»

دوازدهمین بسته فرهنگی «عیدانه» با گزینه‌های متنوعی از فیلم و مستند و کتاب نسخه شد و با نگاه «سید محمد صادق جعفری» مستندساز، «عباس احمدی» شاعر و طنزپرداز، «سعید ایلانلو» فیلمساز و کارشناس سینما و «فاطمه دولتی» از نویسندگان جوان قاب گرفته شد که پرونده کامل آن را می‌توانید در (اینجا) بخوانید.

 

 

*سید محمد صادق جعفری مستندساز

*کتاب صوتی «چهار میثاق» نوشته «دون میگوئل روئیز» و «جنت میلز» با ترجمه «فاطمه محمدی» و «وحیده مرادی» با صدای «مهرداد اسکویی»: چهار میثاق تمرینی است برای «مهارت در دگرگونی». وقتی که متوجه می‌شویم ما قدرت ایجاد رؤیای بهشت را داریم، تصمیم می‌گیریم که رؤیاهایمان را تغییر دهیم و چهار میثاق ابزاری مفید برای انجام این کار است. در این کتاب صوتی با تمرین‌های «چهار میثاق» آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چطور آن تمرین‌ها را در زندگی روزمره خود پیاده کنید تا تبدیل به عادت شما شود.

 

*فیلم مستند «گفت‌وگو در مه» به کارگردانی «محمدرضا مقدسیان»: این فیلم با نگاهی طنزگونه به کشمکش سنت و مدرنیته می پردازد. این مستند درباره موضوع ساده حضور یک زن در شورای یک روستا و مقابله مردان با اوست که می‌توان اشکال بسیار چنین حضور و چنین مقابله‌ای را به وفور در جامعه دیروز و امروز ایران دید.

 

*سه‌گانه سینمایی «سه رنگ» به کارگردانی «کریستوف کیشلوفسکی»: «کیشلوفسکی» سه‌گانه «آبی» (۱۹۹۳)، «سفید» (۱۹۹۴) و «قرمز» (۱۹۹۴) را بر مبنای رنگ‌های پرچم کشور فرانسه ساخت که هر کدام از آنها دارای معنا و مفهوم خاصی است. نکته  خیلی مهمی که باید در دیدن این سه گانه به آن توجه کنید به ترتیب دیدن این سه فیلم است. بعنی ابتدا آبی، سپس سفید و در نهایت قرمز. چون تمامی موضوعات نشان داده شده در این سه فیلم در انتهای فیلم قرمز به هم گره می‌خورند و به همین دلیل باید به این مطلب توجه کنید. به طور قطع این سه‌گانه می‌تواند یکی از ارزشمندترین تجربه های سینمایی هر فردی باشد و تمام علاقه‌مندان سینما باید این سه گانه فوق العاده را تجربه کنند.

 

*عباس احمدی شاعر، طنزپرداز و مدرس دانشگاه

*کتاب «طرز طنز» نوشته صابر قدیمی از نشر «سوره مهر»: این کتاب به بررسی بدیع در شعر طنز سه شاعر معاصر «ایرج میرزا»، «ابوتراب جلی» و «ابوالفضل زرویی نصر آباد» می‌پردازد و خواندن آن به علاقه‌مندان شعر طنز توصیه می‌شود.

 

*مستند «جنگ ویتنام» به کارگردانی «کن برنز»: این مستند در ده قسمت نگاهی به فاجعه انسانی و اجتماعی این جنگ و تبعاتش در ویتنام و آمریکا می‌کند و پر از صحنه‌ها و مصاحبه‌های تکان دهنده است و دوبله فارسی هم شده است.

 

*مجموعه آثار «یغمای جندقی» از نشر «توس»: این مجموعه توسط محمد ابراهیم باستانی پاریزی در دو جلد گردآوری شده که جلد اول اشعار و جلد دوم مکتوبات و نامه‌های زیبای این شاعر بزرگ عهد قاجار را در خود دارد. غزلیات، منظومه‌ها و حتی هجویات وی بسیار خواندنی است.

 

*سعید ایلانلو فیلمساز و کارشناس سینما

*فیلم سینمایی «همشهری کین» به کارگردانی «اورسن ولز»: شاهکار سینمایی «اورسن ولز»  یک درام راز آلود و محصول سال ۱۹۴۱ است. این فیلم با مجموعه‌ای از فلش‌بک‌ها، برای یافتن راز سخن پیش از مرگ «چارلز فاستر کین»، زندگی او را مرور می‌کند. این اثر سینمایی خصوصا از لحاظ کارگردانی و فیلمبرداری بسیار الهام بخش است. استفاده خلاقانه از عمق میدان و نماهای غیر همسطح در فیلمبرداری، چیدمان هدفمند اجزاء درون کادر، نورپردازی هوشمندانه، تکنیک‌های مبتکرانه برای وضوح تصویر در نور کم، از جمله ویژگی‌های کم نظیر این فیلم است.

 

*فیلم سینمایی «سرگیجه» به کارگردانی «هیچکاک»: یکی از کلیدی‌ترین و شاید بهترین اثر «هیچکاک» باشد. نگاه روانکاوانه، تعلیق منحصر به فرد، استفاده مبتکرانه از دوربین در انتقال حس و درونیات افراد و نماهای خاص با محوریت مفهوم، از جمله نکاتی هستند که فیلم را یکی از برجسته‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بدل می‌کند. خط داستانی فیلم به مرور پیچیده‌تر و پرابهام‌تر می‌شود و پس از پایان نیز تاثیر خود را بر مخاطب حفظ می‌کند. در این فیلم، هیچکاک برای القای حس سرگیجه ترفند «دالی زوم» را ابداع کرد.

 

*کتاب «داستان، ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی» نوشته «رابرت مک‌کی» از نشر «هرمس»: یکی از بهترین کتاب‌ها در حوزه فیلمنامه‌نویسی است که می‌تواند برخی از کمبودهای سینمای ایران در حوزه درام و قهرمان را رفع کند. با خواندن «داستان» رابرت مک‌کی می‌توانید کاملا پاسخ این سوال را بیابید: چرا هالیوود از سینمای اروپا و سینمای ایران فرسنگ ها پیشروتر است.

 

*فاطمه دولتی نویسنده

*کتاب «ابژه لاو» نوشته «مریم راهی» از نشر «نیستان»: مجموعه داستان‌های کوتاه در مورد عشق است. هر داستان، بخشی از داستان دیگر را تشکیل می‌دهد و در نهایت خواننده به یک داستان بلند می‌رسد. «ابژه لاو» برای جوان‌ترها کتاب خوب و شیرینی خواهد بود.

 

*کتاب «معسومیت» نوشته «مصطفی مستور» از نشر «مرکز»: داستان بلندی در مورد یک جوان علاقه‌مند به نوشتن است که در زندگی با مسائلی درگیری دارد. این کتاب جناب مستور هم در دل خودش حرف‌های زیادی را جای داده است.

 

*مستند «ایکسونامی» به کارگردانی «محسن آقایی»: این مستند نگاهی به وضعیت زن در غرب دارد. اگر دوست دارید حرف‌ها و روایت واقعی زن در غرب را بشنوید، می‌توانید به تماشای این مستند بنشینید.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.