رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پاسخ به «شهر۲۰» عنوان کرد

کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از کمبود بیش از هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم خبر داد و گفت: فاز اول بیمارستان نور که شامل بخش‌های درمانگاهی این مرکز درمانی می‌شود، تا دو سه ماه دیگر افتتاح خواهد شد؛ همچنین پیش‌بینی‌شده فاز اول بیمارستان خاتم نیز با ۳۵۰ تخت در آبان‌ماه افتتاح شود اما تصور نمی‌کنم در این موعد راه‌اندازی شود چرا که کمبود نیروی انسانی داریم و از کجا می‌خواهند کادر درمان و پرستار را تأمین کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
شناسه : 84211 | انتشار : ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، مهدی مصری در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته سلامت در سالن امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار «شهر۲۰» در خصوص اینکه چرا طبق وعده شما بیمارستان‌های نور و خاتم تا پایان سال ۱۴۰۲ افتتاح نشدند، اظهار کرد: بیمارستان‌های نور و خاتم متعلق به بخش خصوصی هستند و طبق زمان‌بندی قول داده بودند تا پایان سال ۱۴۰۲ افتتاح شوند اما در بحث ابنیه و تجهیزات عقب هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: به نظر می‌رسد فاز اول بیمارستان نور که شامل بخش‌های درمانگاهی این مرکز درمانی می‌شود، تا دو سه ماه دیگر افتتاح می‌شود و مرکز جامع سرطان نیز تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

مصری در خصوص زمان افتتاح بیمارستان خاتم نیز عنوان کرد: پیش‌بینی‌شده فاز اول این بیمارستان با ۳۵۰ تخت در آبان‌ماه افتتاح شود اما تصور نمی‌کنم در این موعد راه‌اندازی شود چرا که کمبود نیروی انسانی داریم و از کجا می‌خواهند کادر درمان و پرستار را تأمین کنند.

وی افزود: اگرچه ۶۰۰ تخت بیمارستان خاتم متعلق به نظام سلامت دولتی است اما بخش‌های مربوط به خرید خدمت و بیمه‌ای آن باید توسط سازمان برنامه‌وبودجه حل شود.

*سرانه پایین تخت بیمارستانی در قم

مصری تأکید کرد: زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان قم نسبت به بعضی از استان‌ها عقب‌تر است و از نظر سرانه تخت بیمارستانی در بین استان‌های آخر هستیم.

وی به برگزاری جلسات متعدد با سازمان برنامه‌وبودجه برای توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی اشاره کرد و گفت: در حال تلاش و برنامه‌ریزی هستیم با حمایت خیرین و وزارت بهداشت تخت‌های دولتی را افزایش دهیم تا جایگزین تخت‌های فرسوده و قدیمی نیز شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از دریافت موافقت اصولی احداث مرکز آموزشی درمانی ۲۵۰ تخت خوابی مادر و کودک در قم خبر داد و گفت: این مرکز به همت خیرین و همراهی سازمان برنامه‌وبودجه در زمینی به مساحت ۱۳ هزار و ۸۰۰ مترمربع در مجتمع شهید بهشتی احداث خواهد شد.

*کمبود هزار نیروی حوزه سلامت در قم

وی از کمبود بیش از هزار نیروی انسانی برای مراکز درمانی و بهداشتی قم خبر داد و گفت: ۴۰۰ پرستار، ۴۹۰ نیروی بخش بهداشت و سلامت خانواده و ۲۰۰ نفر برای حوزه اورژانس کم داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه امسال ۱۲ دستگاه آمبولانس برای جبران کمبود ناوگان آمبولانسی وارد عرصه خدمت خواهند شد، گفت: ناوگان آمبولانسی استان نیازمند نوسازی و تجهیز است و اورهال آمبولانس‌ها را نیز در دستور کار داریم.

*ضرورت راه‌اندازی دانشکده داروسازی و توانبخشی 

مصری همچنین از کمبود ۳۵ هزار متر مربع فضای آموزشی خبر داد و گفت: دانشکده توانبخشی و دانشکده داروسازی در این شهر نداریم، اخیراً یکی از خیرین برای مشارکت در راه‌اندازی دانشکده داروسازی در شهرک قدس اعلام آمادگی کرده است.

*با گذراندن یک دوره آموزشی نباید مشاوره درمان داد

وی در خصوص طب سنتی نیز عنوان کرد: اعتقاد داریم کسانی که به شکل قانونی در حوزه طب سنتی فعالیت دارند، فقط مشاوره سلامت دهند نه درمان.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: سلامتکده‌هایی که زیر نظر وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اداره می شوند مسئول ننی و متخصص طب سنتی دارند و اگر هم کار درمانی کنند و طب تکمیلی انجام دهند، سواد و علم این کار را دارند اما کسانی که فقط در یک دوره طب سنتی شرکت کرده‌اند نباید وارد بخش درمان شوند و مشاوره سبک زندگی سالم بدهند.

مصری در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه شعار هفته سلامت امسال، «سلامت خانواده و مردمی‌سازی» تعیین شده است، گفت: موضوع سلامت خانواده در دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفته و برنامه‌هایی در این راستا در حال اجراست.

وی گفت: طرح پزشک خانواده در سال گذشته از پردیسان آغاز شده و امیدواریم بتوانیم تا تیرماه امسال جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، مردمی‌سازی سلامت را گامی مهم در راستای تقویت و ارتقا شاخص‌های سلامت برشمرد و گفت: هوشمندسازی فرایندها در حوزه سلامت می‌تواند امر مهمی در یکپارچه سازی و ارتقا خدمات درمانی باشد.

وی اضافه کرد: در طرح سلامت خانواده، بهبود شاخص‌های سلامت در بعد جسمی، روانی و معنوی مدنظر است که مجموعه این برنامه‌ها موجب تقویت امید آفرینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهد شد.

مصری اضافه کرد: در طرح سراج تلاش می‌شود تا بهداشت روانی جامعه بهبود یابد و در سال گذشته پایگاهی برای این امر راه‌اندازی شد که در سال جاری نیز چندین پایگاه دیگر افتتاح خواهد شد.

*طلب ۴۰۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی قم از سازمان‌های بیمه‌گر

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان قم، ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی به زیر مجموعه‌های خود از جمله کارکنان، پزشکان و پرستاران دارد؛ این در حالی است که از سایر سازمان‌های بیمه‌گر رقمی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان طلب داریم.

وی با بیان اینکه اگر سازمان‌های بیمه‌گر بتوانند بدهی‌های خود را به دانشگاه علوم پزشکی قم پرداخت کنند در این صورت مطالبات کارکنان نیز پرداخت خواهد شد، گفت: تلاش می‌شود تا نیروهای متخصص در استان قم جذب شوند و در حال حاضر استان قم در برخی از رشته‌ها در رتبه‌های آخر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: در سال گذشته رشته فوق تخصص گوارش در استان قم راه‌اندازی شد و از مهر امسال نیز سه پزشک فوق تخصص غدد اطفال و یک دندانپزشک اطفال برای قم جذب شوند.

وی افزود: طی چند سال آینده تا ۲۷ رشته در استان قم جذب داریم که این امر موجب تقویت کیفیت خدمات دهی در نظام سلامت استان و رضایتمندی شهروندان خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰۰ نفر در استان قم عضو هیئت علمی هستند که طی فراخوانی جدید این آمار به ۳۳۰ نفر می‌رسد و برنامه داریم طی چند سال آینده این تعداد به ۴۰۰ نفر افزایش یابد.

نوشته های مشابه
مهار آتش‌سوزی یک مجتمع مسکونی در پردیسان
«ژاو» در راه اسپانیا
تشریح برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت/ ضریح رأس‌الحسین(ع) در قم رونمایی می‌شود
تشریح فرایند صدور پروانه ساختمان ۱۱ طبقه بلوار بوعلی قم
پیاده‌روهای خیابان ۱۹ دی قم نوسازی می‌شود
اتمام عملیات زیرسازی و بهسازی آسفالت بلوار شهید سلیمانی
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.