«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

ششمین «عیدانه» از «ترور سرچشمه» تا سه پیشنهاد نوروزی «جواد افشار»

شهر بیست/ ششمین بسته فرهنگی «عیدانه» با پیشنهادهای متنوعی از تماشای فیلم و مستند گرفته تا مطالعه کتاب و شنیدن پادکست و موسیقی، تقدیم نگاه مهربان شما می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ششمین «عیدانه» از «ترور سرچشمه» تا سه پیشنهاد نوروزی «جواد افشار»
شناسه : 20200 | انتشار : ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: ششمین نوروز بهار امسال هم سبز شد. نوروزی که هرسال سبزی طبیعت زیبا و چشم نوازش در دل سرزمین‌های شمالی و دشت‌ودمن‌های بی‌نظیرش خاطره می‌شد، امسال در سایه شیوع یک ویروس مرموز، رنگ خانه‌نشینی گرفته و شاید متفاوت‌ترین بهاری شده که در هوایش نفس می‌کشیم.

با این همه، نوروز امسال رنگ و بوی خاصی دارد برای کسانی که خانه‌نشینی را با تجربه‌هایی از جنس دیدن و شنیدن و خواندن به متفاوت‌ترین نوروز خود بدل کرده و سرمایه اندیشه خود را چند برابر می‌کنند.

فلسفه «عیدانه» هم برای دیدن و خواندن و شنیدن در یک نوروز متفاوت است. برای نوروز ۹۹ که همه ما باید در خانه بمانیم تا #کرونا_را_شکست_دهیم. پس در این نوروز متفاوت همراه ما باشید و هر شب، بسته فرهنگی «عیدانه» را دنبال کنید.

شب گذشته، نسخه پنجمین بسته «عیدانه» با پیشنهادهایی از «کوروش زارعی» هنرمند سینما و تلویزیون، «مریم راهی» نویسنده، «محمدرضا محقق» منتقد سینما و «فخرالدین یوسف‌پور» فعال رسانه پیچیده شد که در (اینجا) می‌توانید بخوانید.

حالا ششمین «عیدانه» با نگاه «جواد افشار» کارگردان سینما و تلویزیون، «شاهین احمدیان» گوینده رادیو، «بلال الفت» مستندساز و «وجیهه غلامحسین‌زاده» خبرنگار جوان قم قاب گرفته شده که مهمان نگاه مهربان شما می‌شود.

 

*جواد افشار

دی‌ماه پرحادثه که گذشت، ۵۱ ساله شد. هنر نمایش از کودکی‌ در دلش با تعزیه‌خوانی جوانه زد. انقلاب که شد پای او به تئاتر باز شد و سال‌ها خاک صحنه خورد. یک سال مانده بود تا دهه هفتاد تحویل شود که وارد دانشکده صداوسیما شد. همین کافی بود تا جواد افشار در مسیر فیلمسازی قدم بگذارد و حالا یکی از کارگردانان مطرح و شناخته شده تلویزیون باشد.

با اینکه سریال‌سازی را از «غروب بی‌پایان» و «سایه سکوت» شروع کرد اما با «پول کثیف» بیشتر دیده شد و به چشم آمد. «جابربن حیان»، «روز رفتن»، «روزهای زیبا» و «لبه آتش» را در دهه هشتاد تجربه کرد.

دهه نود برای او با «سی‌امین روز» شروع شد اما نام او بیشتر با «مادرانه»، «کیمیا»، «برادر»، «آنام» و در این اواخر با سریال پرمخاطب «گاندو» گره خورد و نشان داد که بیشتر از هر زمان دیگری رگ خواب مخاطب را می‌داند. او این روزها فیلمنامه فیلم «حضرت معصومه» را می‌نویسد و نیم‌نگاهی هم به ساخت فصل دوم سریال گاندو دارد.   

 

*جواد افشار برای «عیدانه» امسال نوشت: «زمستان در حال اتمام هست، وقت کوچ کردن به بهار، وقت بخشیدن و صاف کردن دل‌ها. آرزو می‌کنم سال ۹۹، سال خوب و پربرکتی برای همه مردم عزیز کشورم همراه با سلامتی باشد. در این ایام خانه نشینی شما عزیزان را به تماشای سه فیلم مورد علاقه‌ام دعوت می‌کنم».

*فیلم سینمایی «دوازده مرد خشمگین/ Angery men 12»: در سال ۱۹۵۷ در آمریکا توسط «سیدنی لومت» کارگردانی شده است. ویژگی این فیلم تک لوکیشن بودن آن و موضوعش در مورد قضاوت است.

 

*فیلم سینمایی «دو روز و یک شب/ Two days one night»: این فیلم فرانسوی در سال ۲۰۱۴ توسط برادران «ژان پیر داردن» و «لوک داردن» کارگردانی شده است. موضوع فیلم در مورد گذشت و عذاب وجدان است.

 

*فیلم سینمایی «میان ستاره‌ای/ Interestellar»: فیلم در سال ۲۰۱۴ توسط «کریستوفر نولان» ساخته شد و فیلمی علمی تخیلی است که لایه‌های مفهومی قابل توجهی در خصوص حیات و زمان دارد.

 

*شاهین احمدیان

۹۸ که تمام شد ورودش به صداوسیما بیست ساله شد. از گویندگان شناخته شده رادیو و مجریان تلویزیون است. سال‌هاست که مخاطبان زیادی شنونده صدای او از امواج رادیو قم هستند.

در این سال‌ها برنامه‌های رادیویی زیادی را تهیه و گویندگی کرده اما شاید بیشتر از همه برای شنوندگان رادیو قم با اجرای ویژه برنامه‌های سحر ماه مبارک رمضان شناخته می‌شود.

احمدیان در این سال‌ها در رادیو پیام، رادیو معارف و رادیو جوان هم گویندگی کرده و در قامت مجری شبکه‌های یک سیما، چهار سیما و قرآن ظاهر شده است.

 

*تماشای دو فیلم و خواندن یک کتاب، پیشنهادهای نوروزی شاهین احمدیان برای «عیدانه» امسال است که می‌خوانید:

*فیلم سینمایی «آیین/ The Ritual» به کارگردانی «دیوید باکنر»: این فیلم مهیج و ترسناک، قصه گروهی از دوستان دانشگاهی را روایت می کند که بار دیگر باهم ملاقات کرده و راهی سفری ماجراجویانه در اعماق جنگل می‌شوند اما حضور یک موجود عجیب، اتفاقات غیر منتظره‌ای را رقم می‌زند.

 

*فیلم سینمایی «بازگشته یا از گور برخاسته/ The Revenant» به کارگردانی «آلخاندرو ایناریتو»: فیلمی ماجرایی، درام، و مهیج درباره شکارچی پوستی به نام «هیو گلس» با بازی «لئوناردو دیکاپریو» است که در حین شکار مورد حمله یک خرس قهوه ای قرار گرفته و دو مرد که در این شکار همراه او بودند، وسایلش را دزدیده و او را نیمه جان رها می کنند؛ او جان سالم به در می‌برد و به دنبال انتقام می‌رود. این فیلم در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار در ۱۲ بخش نامزد شد و توانست ۳ جایزه را از آن خود کند.

 

*رمان «صد سال تنهایی» نوشته «گابریل گارسیا مارکز» با ترجمه «بهمن فرزانه» از نشر «امیر کبیر»: از مشهورترین و پرفروش‌ترین رمان‌های تاریخ ادبیات داستانی است که جایزه نوبل را برای نویسنده‌اش در سال ۱۹۸۲ به همراه داشت. او در این رمان به شرح زندگی شش نسل از خانواده بوئندیا می‌پردازد که نسل اول آن‌ها در دهکده‌ای به نام ماکوندو ساکن می‌شود. داستان از زبان سوم شخص روایت می‌شود. طی مدت یک قرن تنهایی، پنج نسل دیگر از بوئندیاها به‌وجود می‌آیند و با حوادث مختلفی مواجه می‌شوند.

 

*بلال الفت

متولد سال ۶۰ است. کارشناسی ارشد تهیه کنندگی از دانشکده صداوسیما دارد و فیلمسازی را در سال ۸۹ با «پوتین» آغاز کرد. در این سال‌ها بیشتر به چشم مستندساز خوب آمده و «زندگی در ثانیه صفر»، «پایان محدوده قانونی شهر»، «منطقه آزاد»، «شکنجه چینی» و «رانده شدگان» در کارنامه مستندسازی او به چشم می‌خورند.

او همچنین تهیه کنندگی و کارگردانی «مسابقه ناهار فامیلی» را در کارنامه دارد که از شبکه‌های افق، جام جم و مستند به روی آنتن رفت و تندیس طلایی جشنواره جام‌جم را برای او به ارمغان آورد.

الفت همچنین جوایز مختلفی را از جشنواره‌های حقیقت، دفاع مقدس، اشراق و آوینی در کارنامه دارد. او هم اکنون عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند قم است و مجله سینمایی «او» را سردبیری می‌کند.

 

*سه پیشنهاد نوروزی بلال الفت از جنس مستندند که در ادامه می‌خوانید:

*فیلم مستند «ترور سرچشمه» به کارگردانی «محمد حسین مهدویان»: پرونده‌ای درباره ترور شهادت شهید دکتر بهشتی(ره) است و ویژگی مهم آن، دارا بودن تم پلیسی و رمزگشایانه در ساختار مستند است، به طوری که مخاطب از ابتدای فیلم درگیر ماجرا شده و با یک پرونده شبه پلیسی روبه‌رو می‌شود.

 

*فیلم مستند «سرزمین عسل/ Honeyland» به کارگردانی «تامارا کوتوفسکا» و «لوبومیر استفانوف»: این مستند در سال ۲۰۱۹ ساخته شد و در ردیف نامزدهای رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان و بهترین مستند نامزد اسکار قرار گرفت. ویژگی مهم این مستند، داستان دراماتیک و پیش برنده ستیز با طبیعت است که می‌تواند مخاطب را با جهانی دیگر آشنا نماید.

 

*فیلم مستند «برج/ tower» به کارگردانی «کیت میتلند»: مستند انیمیشنی که وقایع مربوط به حادثه تیراندازی دانشگاه تگزاس در سال ۱۹۶۶ را به تصویر می‌کشد. ویژگی مهم این مستند، تلفیق تکنیک مستند و انیمیشن است که کارگردان به خوبی توانسته، به بازگویی داستانی قدیمی بپردازد. این تکنیک می‌تواند برای وقایع تاریخی بسیار کاربردی و قابل استفاده باشد.

 

*وجیهه غلامحسین‌زاده

از خبرنگاران جوان قم است که اردیبهشت امسال ۲۸ ساله می‌شود. کارشناسی «ارتباطات» را در دانشگاه علامه طباطبایی گذرانده و ارشدش را در دانشگاه تهران آموخته است.

او در این سال‌ها در خبرگزاری‌های «تسنیم« و «مهر»، روزنامه‌های «۱۹ دی» و «همشهری» و سایت خبری «شهر۲۰» قلم زده و دبیری صفحه بانوان خبرگزاری «حوزه» را برعهده دارد.

غلامحسین‌زاده در هر دو دوره جشنواره مطبوعات قم خوش درخشیده و دو جایزه اول «تیتر» و «گزارش» را به خانه برده و در جشنواره‌های «ابوذر» و «رسانه و مهندسی» هم برگزیده شده است.

 

*سه پیشنهاد متنوع وجیهه غلامحسین‌زاده را برای «عیدانه» می‌خوانید:

*آلبوم موسیقی «شهر خاموش» اثر «کیهان کلهر»: آلبومی بی‌کلام از «کیهان کلهر» و «بروکلین رایدر»، رهبر کوارتت زهی آمریکایی است. «در انتظار باران»، «پرواز» و «ترقه» از قطعات این آلبوم هستند اما قطعه اصلی آن «شهر خاموش» روایتگر فاجعه بمباران شیمیایی حلبچه است. این آلبوم کیهان کلهر از دل برآمده و بر دل می‌نشیند چرا که خانواده او قربانی همین جنایت بوده‌اند.

 

*شنیدن پادکست «کُرُن»: یکی از حرفه‌ای‌ترین پادکست‌های فارسی و شاید بتوان گفت حرفه‌ای‌ترین پادکست حوزه موسیقی است. «بردیا دوستی» گوینده این پادکست در هر قسمت یک قطعه موسیقی ایران را بررسی می کند و آن‌قدر این کار را حرفه‌ای انجام می‌دهد که تنها با شنیدن این پادکست به همه ابعاد قطعه موسیقی مسلط می‌شوید.

 

*فیلم سینمایی «کفرناحوم» به کارگردانی «نادین لبکی»: فیلمی لبنانی، بسیار دوست داشتنی و در عین حال دردناک. داستان فیلم درباره پسر بچه ای ۱۲ ساله به نام «زین» است که در زاغه‌ای اطراف بیروت و در خانواده بسیار شلوغ زندگی می‌کند. تلاش‌های «زین» برای ادامه زندگی و اتفاقاتی که در طول فیلم برای او می‌افتد، مخاطب را میخکوب خواهد کرد.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
اجرای پرچالش پروژه‌های عمرانی در بافت شهری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.