«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

پنجمین بسته «عیدانه» از «ارتداد» تا «اشک‌ها و لبخندها»

شهر بیست/ پرونده پنجمین بسته فرهنگی «عیدانه» نوروز ۹۹ با دوازده پیشنهاد خواندنی از تماشای فیلم گرفته تا کتاب و کتابخوانی در انتظار نگاه شماست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پنجمین بسته «عیدانه» از «ارتداد» تا «اشک‌ها و لبخندها»
شناسه : 20160 | انتشار : ۰۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: روزشمار فروردین به پنجمین روز نوروز متفاوت و خاص امسال رسید. نوروزی که در سایه شیوع ویروس نانومتری «کرونا» قرار گرفته و کمتر شباهتی با هر سال دارد. نوروز امسال با همه تفاوت‌هایش فرصت مناسبی را هم برای خواندن و شنیدن و دیدن پیش روی ما قرار داده که شاید در زمان دیگری، وقت‌مان برای تجربه کردنشان قد ندهد. پس نوروز امسال را هم قدر بدانیم که دفترش مثل روزهای دیگر عمر ما به چشم برهم‌زدنی، ورق خواهد خورد.

اگر «عیدانه» را دنبال کرده باشید، می‌دانید که فلسفه‌اش برای دیدن و خواندن و شنیدن در یک نوروز متفاوت است. برای نوروز ۹۹ که همه ما باید در خانه بمانیم تا #کرونا_را_شکست_دهیم. پس در این نوروز متفاوت همراه ما باشید و هر شب، بسته فرهنگی «عیدانه» را دنبال کنید.

شب گذشته نسخه چهارمین شب «عیدانه» با پیشنهادهایی از «رضا ابوذر» مدیر انجمن سینمای جوانان قم، «سیده لیلا موسوی» بازیگر تئاتر، «سید مهدی رضوی» تدوینگر و «رضا یزدانی» از شاعران جوان قم پیچیده شد که در (اینجا) می‌توانید بخوانید.

حالا پنجمین بسته فرهنگی «عیدانه» با پیشنهادهایی از «کوروش زارعی» هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون، «مریم راهی» نویسنده، «محمدرضا محقق» نویسنده و منتقد سینما و «فخرالدین یوسف‌پور» از فعالان رسانه قم در انتظار نگاه شماست که در ادامه می‌خوانید.

 

*کوروش زارعی

از ۱۳ سالگی هنر نمایش در دلش ریشه زد و شش سال بعد در اوج جوانی برای نمایش «گل و جهله» موفق به شکار ۵ جایزه دوازدهمین جشنواره تئاتر فجر شد.

با اینکه سال‌ها برای کارگردانی و بازی در نمایش‌های مختلف آیینی و دفاع مقدسی خاک صحنه خورد و روی سِن رفت و جایزه گرفت اما برای بازی در سریال یوسف پیامبر، جور دیگری به چشم آمد.

او برای بازی در سریال‌های «غروب بی پایان»، «جابربن‌حیان»، «کیمیا» و «آنام» مقابل دوربین جواد افشار از کارگردانان شناخته شده تلویزیون رفت و در سریال مختارنامه هم در نقش «عمربن عبدالله مذحجی» ظاهر شد.

بازی در فیلم‌های «روز رستاخیز» احمدرضا درویش و «امپراطور جهنم» در کارنامه بازیگری کوروش زارعی در سینما  به چشم می‌خورد و چند سالی می‌شود که مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است.

 

*سه پیشنهاد نوروزی این هنرمند شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون را برای «عیدانه» امسال در ادامه می‌خوانید:

*«ارتداد» نوشته «وحید یامین‌پور» از نشر «سوره مهر»: رمانی زیبا و جذاب که در سه بخش «حیرت»، «ارتداد» و «رجعت» نوشته شده است. نویسنده در این رمان به سراغ سیاست رفته و کوشیده یک عاشقانه سیاسی را برای علاقه‌مندان تدارک ببیند. در «ارتداد»، داستان از اوج شروع می‌شود و خواننده از شنیدن خبری شوکه می‌شود، او ما را به ۲۲ بهمن ۵۷ برده اما نه آن ۲۲ بهمنی که انقلاب پیروز شد، بلکه یک ۲۲ بهمن سیاه و خون آلود، ۲۲ بهمنی که رنگ و بویی از پیروزی ندارد، سیاه‌تر از ۱۷ شهریور.

 

*نمایشنامه «سفر خروج» نوشته «عبدالرحمان شرقاوی» با ترجمه «غلامرضا امامی» از نشر «امیر کبیر»: «شرقاوی» از نویسندگان معروف مصری است که در نگارش سناریوی «الرساله» مشارکت داشت. این ادیب سنی مصری در این کتاب راوی قیام سالار شهیدان است. راوی صادقی که با روانی و رسایی، مسیر طولانی کاروان امام شهیدان را از مدینه تا کربلا بازنگری می‌کند و نمایشنامه‌ای فاخر پدید می‌آورد. گویا ترجمه این کتاب به توصیه زنده‌یاد حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی و استاد محمدرضا حکیمی انجام شده است.

 

*فیلم سینمایی «شیوع» به کارگردانی «استیون سودربرگ»: تماشای فیلمی که مناسب این روزهای کرونایی است، قصه زنی را روایت می‌کند که پس از یک سفر کاری به شهر هنگ کنگ بر اثر ابتلا به ویروسی با علائم مشابه بیماری آنفولانزا، جان خود را از دست می‌دهد. دیری نمی‌گذرد که این ویروس مرگ‌بار در سراسر جهان شیوع پیدا می‌کند.

 

*مریم راهی

از چهره‌های مطرح ادبیات داستانی قم به شمار می‌رود. کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد زبان‌شناسی دارد. نگارش یادداشت در مجلات گوناگون ادبی در اوایل دهه هشتاد، همان راهی بود که مریم راهی را در مسیر نویسندگی قرار داد.

اولین رمانش «برپا» بود که در سال ۱۳۹۳ از تنور نشر «نیستان» بیرون آمد اما نامش بیشتر با رمان دومش «یوما» گره خورده. «فردا مسافرم»، «در خواب‌­هایم»، «گنامینوها قدر آدم را نمی‌­دانند» و آخرین کتابش «اُبژهء لاو» همگی محصول قلم راهی در این سال‌های نویسندگی او هستند. راهی، سه سال قبل برای «فردا مسافرم» در «دومین دوره کتاب سال عاشورا»، برگزیده جایزه «دعبل خزاعی» شد.

 

*خواندن دو کتاب و تماشای یک فیلم، پیشنهادهای نوروزی مریم راهی برای عیدانه ۹۹ هستند که می‌خوانید:   

*فیلم سینمایی مادر/ mother» به کارگردانی «دارن آرونوفسکی»: اثری درخشان از این کارگردان است. زن و شوهری با هم در خانه‌ای زندگی می‌کنند. مرد، نویسنده محبوبی است اما مدتی‌ می‌شود که سوژه‌ای برای نوشتن ندارد. روزی مهمانی ناخوانده به خانه آنها می‌آید و داستانی جالب آغاز می‌شود. پیشنهاد می‌کنم پس از تماشای فیلم، نقدهای آن را هم در گوگل مطالعه کنید.

 

*رمان «موسی‌ترین به طور» نوشته «سید علی شجاعی» از نشر «نیستان»: این رمان جدیدترین اثر آقای سید علی شجاعی است که تنها یکی دو ماهی از چاپ آن می‌گذرد. این رمان به اوضاع جامعه در زمان امام کاظم(ع) می‌پردازد. آقای شجاعی با روشی استادانه این رمان را نوشته‌اند و شما پس از مطالعه آن به تصویری روشن از شخصیت و شیوه امامت امام کاظم(ع) می‌رسید.

 

*رمان «چشم‌هایش» نوشته «بزرگ علوی» از نشر «نگاه»: استاد ماکان یک استاد نقاشی است و مبارزات سیاسی علیه رضا شاه دارد. او پرده‌ای نقاشی کرده به نام چشم‌هایش که چشم‌های زنی‌ است و گویا آن زن حامل رازی است. «چشم‌هایش» رمان معروفی است و توصیه می‌شود هر شخص کتاب‌دوستی آن را مطالعه کند.

 

*محمدرضا محقق

متولد ۱۳۶۰ و دانش آموخته حوزه و دانشگاه است. «فیلمنامه نویسی» را در دانشگاه خوانده و بیست سالی می‌شود که در حوزه نقد فیلم، قلم می‌زند و یادداشت‌ سینمایی می‌نویسد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران است و یادداشت‌های سینمایی او در مجلات و مطبوعات مختلفی به چاپ رسیده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مجلات «نقد سینما»، «رواق اندیشه» و روزنامه‌های «شرق» و «اعتماد» اشاره کرد.

«کاریز سینما»، «فلسفه هنر»، «هنر معنا»، «آسمانی‌ها» و «حواشی سایه بر آفتاب» از جمله آثاری است که با قلم محمدرضا محقق، تألیف و راهی کتابفروشی‌ها شده است.

 

*سه پیشنهاد محمدرضا محقق را برای «عیدانه» امسال می‌خوانید:

*کتاب «ایران بین دو انقلاب» نوشته «یرواند آبراهامیان» با ترجمه «احمد گل‌محمدی و محمد ابراهیم فتاحی» از نشر «نی»: آقای آبراهامیان استاد ایرانی‌الاصل درس تاریخ در کالج باروک شهر نیویورک است. این کتاب یک اثر تحلیلی تاریخی در بررسی تاثیرات متقابل فضاهای اجتماعی، سیاسی و دینی در ایران از سده ۱۹ میلادی تا انقلاب اسلامی ۵۷ است. اثری منحصر به فرد در حوزه کتاب‌های تاریخی و تحلیلی است.

 

*رمان «برادران کارامازوف» نوشته «فئودور داستایفسکی» ترجمه «صالح حسینی» از نشر «ناهید»: یکی از کارهای شاخص و مشهور داستایفسکی است که در واقع تلفیق دو روایت از دو جهان مختلف است. یک روایت از دنیای معمولی و ملموس و روایت دیگر از دنیای صومعه است که شیوه این روایت، پیوند دهنده این دو دنیاست. جهانی پیچیده و در عین حال جذاب و روایی در پیوند با مقوله هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، مذهب و فضاهای متنوع دیگر به طور مفصل در این رمان دیده می‌شود. ممکن است در ابتدا برای مخاطب عادی خوانش سختی داشته باشد اما اگر صبوری و همراهی کند، قطعا مطالعه این اثر جزو کارهای ماندگار عمرش می‌شود.

 

*فیلم سینمایی «اشک‌ها و لبخندها» به کارگردانی «رابرت وایز»: یک ملودرام موزیکال و جزو فیلم های برگزیده علاقه‌مندان سینماست، هم به لحاظ فرم و ساختار و روایت بصری و هم به لحاظ مضمونی که دنبال می کند به نوعی تلفیق «شکست و پیروزی»، «مقاومت و تلخ کامی» و «رنج و شادی» و فضا توأمانی از خوف و رجاست. فیلمی که به شدت مناسب این روزهاست و جزو شاهکارهای ماندگار تاریخ سینمای جهان است.

 

*فخرالدین یوسف‌پور

اردیبهشت امسال ۴۰ ساله می‌شود. کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی با گرایش روزنامه‌نگاری دارد. فعالیت مطبوعاتی او از سال ۷۹ با روزنامه «۱۹ دی» آغاز شده و در رسانه‌های متعددی از جمله «ایکنا»، «موج»، «پیام»، «آئینه پژوهش»، «گویه» و «اقتصاد آینده» قلم زده است.

عضویت در هیئت مدیره خانه مطبوعات قم و شورای سیاست‌گذاری جشنواره ابوذر در کارنامه رسانه‌ای او به چشم می‌خورد و در حال حاضر مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری پیام آوران آوای طوبی و مدیر سایت خبری تحلیلی تابناک استان قم است.

 

*خواندن دو کتاب در جمع خانواده و تماشای یک فیلم، ماحصل نگاه فخرالدین یوسف‌پور برای «عیدانه» امسال است که می‌خوانید:

*«جام جهانی در جوادیه» نوشته «داوود امیریان» از نشر «قدیانی»: این کتاب را برای مطالعه با جمع خانواده معرفی می‌کنم. داستان چند نوجوان پایین شهری که به دنبال یک جای مناسب برای فوتبال‌های تابستان خود می‌گردند، از قضا با پسر سفیر کانادا در ایران آشنا می‌شوند و مسابقه‌ای را در زمین خاکی محله ترتیب می‌دهند که در ادامه ماجراهای جذابی را رقم می‌زند. این کتاب در پنجمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور در سال ۱۳۸۴ تقدیر و بارها تجدید چاپ شده است.

 

*«کفش‌های سرگردان» نوشته «سهیلا فرجام‌فر» از نشر «سوره مهر»: این کتاب مربوط به خاطرات یک خانم پرستار از روزهای آغازین جنگ و ادامه فعالیت او به همراه همسرش در خدمت به مجروحان جنگی در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است.

 

*فیلم سینمایی «اتاق تاریک» به کارگردانی «روح‌الله حجازی»: این فیلم به سبک اجتماعی (درام) در فضایی رمزآلود به زبان فارسی است. موضوع فیلم پیرامون آزار و تجاوز جنسی کودکان در ایران است.

نوشته های مشابه
راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
نقش مؤثر تبلیغات شهری در رعایت مسائل فرهنگی
پیاده‌روهای خاکی پردیسان در سال‌های آینده سنگ‌فرش می‌شود
دولت مشکل حقوقی و قراردادی پروژه مونوریل را حل کند
پارکینگ خیابان امام خمینی تا پایان سال افتتاح می‌شود
تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم/ دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.