«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

تماشای «مری پاپینز» با آوای «نیلوفرانه» در دهمین «عیدانه»

شهر بیست/ پرونده دهمین بسته فرهنگی «عیدانه» با پیشنهادهای متنوعی از تماشای فیلم و مستند تا مطالعه کتاب و شنیدن موسیقی، تقدیم نگاه مهربان شما می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تماشای «مری پاپینز» با آوای «نیلوفرانه» در دهمین «عیدانه»
شناسه : 20368 | انتشار : ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: روزشمار فروردین، عددش دو رقمی شده و حالا ده روز از نوروز متمایز امسال می‌گذرد. بهار امسال بدون رقص عمو نوروز و آواز حاجی فیروز تحویل شد. نوروزی که مهمان ناخوانده‌ای از جنس یک ویروس مسری و موذی داشت و با انواع و اقسام کمپین‌های #در_خانه_بمانیم، رنگ خانه‌نشینی گرفت.

با این همه اما نوروز امسال برای خیلی‌ها مثل هوای تازه‌ بود و بهترین فرصت ممکن شد تا بعد از مدتی هم خانواده خود را یک دل سیر ببینند و هم با فراغ‌بال و خاطری آسوده، هم‌نشین یار مهربان شوند و به تماشای آخرین فیلم‌های روز دنیا بنشینند.

«عیدانه» امسال هم درست برای همین متولد شد. برای دیدن و خواندن و شنیدن در یک نوروز متفاوت. برای نوروز ۹۹ که همه ما باید در خانه بمانیم تا #کرونا_را_شکست_دهیم.

شب گذشته نهمین بسته «عیدانه» با چند گزینه برای کتابخوانی و تماشای چند فیلم سینمایی به پیشنهاد «علیرضا رحیمی» منتقد سینما و ادبیات، «امیر حسن حاجی ابراهیمی» نوازنده و مدرس موسیقی، «سید جواد اشرفی» مدیر رسانه و «محبوبه سادات حسینی» هنرمند نقاش، مهمان نگاه مهربان‌تان شد که در (اینجا) می‌توانید بخوانید.

حالا پرونده دهمین «عیدانه» در شب میلاد باسعادت حضرت سیدالساجدین(ع)، با پیشنهادهای متنوعی از جنس خواندن و دیدن و شنیدن بسته شده. «عیدانه» امشب، هم سه پیشنهاد موسیقی دارد، هم نیم نگاهی به کتابخوانی کرده و هم گزینه‌هایی را برای تماشاگران فیلم و انیمیشن و مستند، روی میز آورده است.

دهمین بسته فرهنگی «عیدانه» را با پیشنهادهایی از «کرار انصاری» مدیر شبکه تلویزیونی هدهد، «اکرم مهدی‌زاده» مجری و مربی نمایش خلاق کودکان، «محمد تقی رحمتی» مستندساز و محسن کیمیایی، نوازنده و مدرس موسیقی در ادامه می‌خوانید.

 

*کرار انصاری‌منش

در دانشگاه کارشناسی «رسانه» خوانده و ارشدش را در رشته مدیریت کسب‌وکار یا همان MBA گذرانده. شاید یکی از جوان‌ترین مدیران شبکه‌های تلویزیونی باشد. ۳۶ ساله است و حالا نزدیک یک سالی می‌شود که سکان مدیریت شبکه جهانی هدهد یا همان شبکه تخصصی کودک و نوجوان شیعه را در دست گرفته و آن را هدایت می‌کند.

او تا یک سال قبل قائم مقام سازمان رسانه‌ای صبا بود و در دوره‌ای، مدیریت مرکز جهانی اطلاع‌رسانی آل‌البیت(ع) در اصفهان را هم تجربه کرد.

 

*سه پیشنهاد نوروزی و متنوع کرار انصاری را برای «عیدانه» امسال می‌خوانید:

*فیلم سینمایی «جزیره شاتر» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی»: جزیره شاتر فیلمی رازآلود و ترسناک با بازی بازیگرانی چون لئوناردو دی کاپریو و مارک رافالو است. این فیلم بار‌ها از سوی منتقدین مورد تحسین قرارگرفته و به عنوان یکی از بهترین آثار «مارتین اسکورسزی» شناخته شده و جزو ۲۵۰ فیلم برتر سایتimdb است. در این فیلم که به تحلیل یکی از جنبه‌های منفی جنگ می‌پردازد، یک جنایتکار که در بیمارستان روانی بستری است، موفق به فرار می‌شود و مقامات امنیتی را غافلگیر می‌کند، گروهی برای یافتن وی به جزیره مرموز شاتر فرستاده می‌شوند اما اتفاقات دیگری رقم می‌خورد.

 

*کتاب «چرا ادبیات» نوشته «ماریو بارگاس یوسا» با ترجمه «عبدالله کوثری» از نشر «لوح فکر»: در این کتاب که بخش اول آن درباره اهمیت ادبیات است، نویسنده به این پرسش پاسخ می‌دهد که واقعا «چرا ادبیات؟»، چرا خواندن رمان و داستان تا این اندازه اهمیت دارد و همه بزرگان آن را توصیه می‌کنند؟ این کتاب، که عنوان آن از مقاله نخست کتاب گرفته شده، شامل دو مقاله، یک سخنرانی و یک مصاحبه با ماریو بارگاس یوسا با عناوین «چرا ادبیات»، «فرهنگ آزادی»، «آمریکای لاتین: افسانه – واقعیت» و «سرخوشی و کمال» است.

 

*انیمیشن «درون و بیرون» به کارگردانی «پیت داکتر»: این انیمیشن یکی از موفق‌ترین و پرطرفدار‌ترین آثاری است که استودیوی پیکسار تولید کرده و قصه دختر بچه‌ای به نام «رایلی اندرسون» را روایت می‌کند که به خاطر کار پدرش مجبور به نقل مکان به دیار دیگری می‌شود. او در پی این تغییرات تحت تاثیر احساساتی قرار می‌گیرد که هر کدام برای خودشان شخصیتی دارند و در مرکز فرماندهی‌شان که همان مغز است حضور دارند. شادی، غم، خشم، ترس و نفرت، «رایلی» را تحت کنترل دارند و هدایت می‌کنند. در واقع، یک انیمشن تخیلی از دنیای درون انسان است که هیچوقت نمی‌توان آن را به این زیبایی در دنیای واقعی به تصویر کشید.

 

*اکرم مهدی زاده

هفده‌ساله‌ بود که راهی صداوسیمای قم شد و در نمایش‌های رادیویی کودکانه نقش بازی کرد. شاید آن روز فکر نمی‌کرد ۲۲ سال بعد به یکی از چهره‌های محبوب و دوست‌داشتنی کودکان دو سه نسل بعد خودش تبدیل می‌شود. 

با اینکه او را بیشتر به عنوان مجری و مربی حوزه کودک و نوجوان می‌شناسند اما او در اوایل دهه هشتاد، یک دوره آموزش کارگردانی انجمن سینمای جوان قم را تجربه کرد و حاصل علاقه‌اش به فیلمسازی، کسب چندین رتبه استانی و ملی در همان دوران شد.

او نخستین بانوی قمی بود که نمایش خلاق را با استاد فدایی‌حسین در قم آغاز کرد و حالا بیشتر از یک سال است که از قاب سیمای مرکز قم با برنامه «مداد رنگی» برای کودکان، برنامه اجرا می‌کند و «خاله اکرم» صدایش می‌زنند.

او این روزها در آستانه چهل سالگی در دانشگاه دکترای مدیریت فرهنگی می‌خواند و پرانرژی‌تر از همیشه برای کودکان قصه می‌گوید و مربی نمایش خلاق و بازیگری کودکان و نوجوانان است.

 

*سه پیشنهاد اکرم مهدی‌زاده را برای «عیدانه» نوروزی امسال می‌خوانید:

*کتاب «خودت باش دختر» نوشته «ریچل هالیس» با ترجمه «هدیه جامعی» از نشر «کتاب کوله پشتی»: کتابی پر از انرژی‌های مثبت برای بانوان. این کتاب می‌گوید اگر از باور کردن دروغ هایی که درباره شما گفته می‌شود دست بردارید، تبدیل به همان کسی شوید که واقعا هستید. این کتاب به نوعی زندگی نامه خود نویسنده است که به صورت دلچسبی طرح موضوع می‌کند.

 

*کتاب «خودباوری در خلاقیت، جستجوی خلاقیت گمشده» نوشته «تام و دیوید کلی» با ترجمه «مهدی کیامهر» و «مرتضی خضری‌پور» از نشر «آریانا قلم»: مطالعه این کتاب به افراد می‌آموزد چگونه ایده‌های نو و جدید را برای حل مسائل به نوآوری تبدیل کنند و انسانی خلاق و موفق باشند. قطعا یک بزرگسال خلاق، فرزندان خلاقی هم می‌تواند پرورش دهد.

 

*فیلم سینمایی «مری پاپینز» به کارگردانی «رابرت استیونسون»: کتاب «مری پاپینز» یکی از نمونه‌های مطرح ادبیات کودکان است که چندین اقتباس‌ سینمایی و نمایشی از آن شده اما سادگی و صمیمیتی که در نسخه اولیه و قدیمی این اثر هست، حس خیلی خوبی را به بیننده می‌دهد و مخاطب را با رویایی همراه می‌کند که در واقعیت نمی‌تواند به آن دست پیدا کند. ژانرهای فانتزی از این قبیل فیلم‌ها، مخاطب را با خود به دنیای خیال می‌برد و این باعث می‌شود کمی از دنیای واقعی دور شده و مسائل پیچیده جامعه امروزی را فراموش کنند.

 

*محمد تقی رحمتی

امسال که تمام شود، ۴۰ ساله می‌شود. فوق لیسانس فیلمسازی دارد و پانزده سالی می‌شود که با دوربینش مستند می‌سازد و حقیقت را قاب می‌گیرد. «آخوند چینی دات کام»، «پیامکی برای خدا»، «ابوالفضل نیستان»، «نود» و «نماز جمعه تاریخی» همگی در این سال‌ها محصول نگاهش از دریچه مستند هستند و جوایز متعددی را برای او در جشنواره‌های مختلف داخلی به همراه داشته‌اند.

او برای «نماز جمعه تاریخی» فانوس بلورین جشنواره عمار را گرفت و سه سال قبل در دهمین جشنواره بین المللی مستند ایران یا همان «سینما حقیقت»، تندیس «شهید آوینی» را در بخش مستند نیمه بلند برای فیلم «ابوالفضل نیستان» به خانه برد و در جشنواره‌های «آیات» تهران، «حسنات» اصفهان، «نماز و نیایش» قم و دوسالانه شهید آوینی نیز برگزیده شده و هم‌اکنون عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند قم است.

 

*دیدن یک مستند و خواندن دو کتاب ماحصل سه پیشنهاد نوروزی محمد تقی رحمتی برای «عیدانه» است که می‌خوانید:

*کتاب «منطق الطیر» نوشته «شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری» با تصحیح «محمدرضا شفیعی کدکنی» از نشر «سخن»: این کتاب به عنوان یکی از بهترین شاهکارهای ادبیات فارسی دارای محتوای بسیار والا و غنی از فرهنگ و عرفان و معرفت عمیق ایرانیان است و هر چه خوبانِ جهان از لحاظ محتوایی دارند، این اثر یک‌جا همه را دارد. 

عارف گرانقدر داستان‌های عمیقی را تعریف می‌کند که حیرت مخاطب را از این همه وسعت و عمق بر می‌انگیزد. از جمله آن می‌توان به شاهکار عرفانی «عاشقانه شیخ صنعان» اشاره کرد که به عقیده این حقیر، والاترین درام خلق شده توسط بشر می‌تواند باشد. البته توصیه می‌کنم این کتاب روزانه مطالعه شود و هر روز یک داستان خوانده شود تا لذت و استفاده بهینه از محتوا به بهترین شکل صورت بگیرد.

 

*مستند «صفر تا سکو» به کارگردانی «سحر مصیبی»: یکی از بهترین مستندهای ایرانی در سال‌های اخیر است و تلاش تحسین برانگیز خواهران منصوریان را روایت می‌کند که چگونه در یکی از روستاهای سمیرم اصفهان به علت ترک پدر از خانواده و نبود حمایت مالی و معنوی و کمبودهای عاطفی به ورزش رو می‌آورند و خود را به عنوان صاحبان جایگاه قهرمانی بلامنازعه در جهان تثبیت می‌کنند.

 

*کتاب «بوطیقای ارسطو برای فیلمنامه‌نویسان» نوشته «مایکل تی یرنو» با ترجمه «محمد گذرآبادی» از نشر «ساقی»: نگاه ارسطو در زمینه هنر و کاتارسیس را با فیلمنامه‌های امروزی قیاس و تطابق می‌دهد. کتاب «جمع‌وجور» و مفید و آموزنده‌ای است که از بزرگان فیلمنامه‌نویسی هم مانند «رابرت مک‌کی» و «لیندا سیگر» بهره گرفته و از ترجمه حرفه‌ای و روانی برخوردار است.

 

*محسن کیمیایی

۳۴ ساله است. در دانشگاه مهندسی مکانیک خوانده اما ۲۱ سالی می‌شود که ساز در دست گرفته و نوازندگی می‌کند. دوره مقدماتی و متوسطه نوازندگی را زیر نظر سید مصطفی سیادت از شاگردان حسین علیزاده بزرگ آموخته و در دوره عالی نوازندگی نزد کیوان ساکت و مسعود شعاری درس پس داده. با اینکه ساز تخصصی او «سه‌تار» است اما با «تار» و «دیوان» و «تنبور» و «دلربا» هم موسیقی ایرانی می‌نوازد و روح آدمی را در زیر شلاقی از انبوه دردها و رنج‌ها آرام می‌کند.

در هفده سالگی جایزه جشنواره موسیقی جوان را در دست گرفت و حالا ۱۵ سالی می شود که مدرس ساز سه تار است. سرپرستی و آهنگسازی گروه موسیقی «دل آرا» را برعهده دارد و یک بار هم با همین گروه حضور در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را تجربه کرده است.

 

*سه پیشنهاد نوروزی محسن کیمیایی برای «عیدانه» از جنس موسیقی سنتی و آرامبخش ایرانی است که در ادامه می‌خوانید:

*آلبوم موسیقی سنتی «نیلوفرانه» اثر «علیرضا افتخاری»: طبق آمارهای رسمی، «نیلوفرانه» پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی سنتی است. این آلبوم در سال ۱۳۷۵ روانه بازار شد و توانست سه میلیون نسخه بفروشد.  احساس در نیلوفرانه موج می زند، چرا که قیصر امین پور اشعار آن را سروده ،  عباس خوشدل آهنگسازی قطعات را بر عهده داشته و علیرضا افتخاری آواز را به سر حد زیبایی خود اجرا کرده است. بنده «نیلوفرانه» را یک مرحم می‌دانم تا یک آلبوم موسیقی و حقیقتاً جای خالی آن در پیشخوان داروخانه‌ها بیشتر احساس می‌شود تا مرکز فروش محصولات هنری، فرهنگی!

 

اثر دوم: آلبوم موسیقی بی کلام «جوی نقره‌ای مهتاب» اثر «بهداد بابایی»: بهداد بابایی و نوید افقه از نوابغ نوازندگان قرن اخیر به شمار می‌روند. این دو استاد بزرگوار در زمستان ۱۳۸۶، «جوی نقره‌ای مهتاب» را  خلق و یکسال بعد آن را منتشر کردند . بهداد بابایی و نوید افقه در باب تکنیک در سازهای تخصصی خود بی رقیب هستند. هر چند، قطعا همه آنچه یک نوازنده برای خلق یک اثر هنری فاخر نیاز دارد به تکنیک خلاصه نمی‌شود، لکن نمی‌توان از نقش آن به‌ویژه در خلق این اثر هنری چشم پوشی کرد. «جوی نقره‌ای مهتاب» فراز و فرود‌های بسیاری دارد، امری که به‌طور ناخودآگاه، خاطرات زندگی را در پیشگاه چشم شنونده، زنده می‌کند.

 

*آلبوم موسیقی «همنوا با بم» اثر «محمدرضا شجریان»: حال و احوال این روزهای ما، شاید نیازمند یک صداست. شاید همنوا با بمی دیگر نیاز است تا همدل و غمخوار هم باشیم. این آلبوم را از آن باب، خدمت دوستان عزیز معرفی کردم تا یادآور مطالبی باشد که گویا برخی و فقط برخی از ما به دست فراموشی سپرده‌ایم. «همنوا با بم» در حقیقت یک آلبوم تصویری است از کنسرت استاد محمدرضا شجریان در حمایت از زلزله زدگان بم. همایون شجریان به عنوان هم‌خوان و نوازنده تمبک، استاد حسین علیزاده نوازنده تار و آهنگساز و استاد کیهان کلهر نیز نوازنده کمانچه هستند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.