«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

تماشای «سینما پارادیزو» با «کفش‌های مکاشفه» در هشتمین «عیدانه»

شهر بیست/ پرونده هشتمین بسته فرهنگی «عیدانه» با پیشنهادهای خواندنی از تماشای فیلم گرفته تا کتاب و کتابخوانی در انتظار نگاه شماست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تماشای «سینما پارادیزو» با «کفش‌های مکاشفه» در هشتمین «عیدانه»
شناسه : 20284 | انتشار : ۰۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: روزشمار فروردین روی عدد هشت ایستاده و حالا دو جمعه از نوروز پرمخاطره و متفاوت امسال با خانه‌نشینی سپری شده. نوروزی که زیر سایه ویروس منحوس کرونا کمی تا قسمتی تاریک شده و شباهتی به همیشه ندارد اما به قول سهراب «اندکی صبر سحر نزدیک است» و این شب تاریک هم بالأخره تمام می‌شود. 

حالا در همین نوروز متفاوت امسال هم هستند آدم‌هایی که همنشین یار مهربان شدند و کتاب در دست گرفتند یا بیشتر از گذشته به تماشای فیلم و مستند نشستند و خود را به تجربه جدیدی از خواندن و دیدن و شنیدن در تعطیلات عادت دادند. «عیدانه» امسال هم درست برای همین متولد شد. برای دیدن و خواندن و شنیدن در یک نوروز متفاوت. برای نوروز ۹۹ که همه ما باید در خانه بمانیم تا #کرونا_را_شکست_دهیم.

تاکنون هفت بسته فرهنگی «عیدانه» به پیشنهاد ۲۸ تن از اعضای خانواده بزرگ فرهنگ و هنر قم را دنبال کرده‌اید. شب گذشته هفتمین بسته «عیدانه» با پیشنهادهایی از «سعید گایینی» کارگردان و مدرس انیمیشن، «زهرا فراهانی‌راد» بازیگر تئاتر و تلویزیون، «سید محمد جواد یثربی» مدرس دانشگاه و طنزپرداز و «مهدی بخشی سورکی» خبرنگار و عکاس منتشر شد که می‌توانید در (اینجا) بخوانید.

حالا هشتمین پرونده «عیدانه» در شب میلاد سراسر نور سرور و سالار شهیدان با پیشنهادهایی از «سید امیر طباطبایی» فیلمساز، «حامد حجتی» شاعر و فعال فرهنگی، «حامد اشتری» نویسنده و «محبوبه آقانوری» از خبرنگاران قم، مهمان نگاه مهربان‌تان می‌شود.

 

*سید امیر طباطبایی

هنر نمایش از هفت سالگی در دلش با تعزیه‌خوانی ریشه کرد. پای او که به دانشگاه باز شد کارگردانی سینما خواند و کارشناسی ارشد را در رشته پژوهش هنر با گرایش سینما پاس کرد. عشق و علاقه‌اش به سینمای شاعرانه کافی بود تا موضوع پایان‌نامه‌اش را برای «بررسی سینمای شاعرانه عباس کیارستمی و علی حاتمی» کنار بگذارد.

با اینکه تجربه ساخت فیلم بلند و فیلم داستانی را در کارنامه دارد اما شیفتگی او به تاریخ و بازسازی روایی تاریخی باعث شده تا قلم و دوربینش بیشتر به سمت تولید مستند داستانی بچرخد. «صحوری»، «چلچراغ» و «مائده آسمانی» حاصل نگاه او به تاریخ از قاب دوربین هستند.

طباطبایی این روزها معاونت فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری قم را تجربه می‌کند و در اندیشه و نگارش فیلم سینمایی «امامزاده موسی مبرقع» است.

 

*سه پیشنهاد سید امیر طباطبایی برای «عیدانه» امسال، سه فیلم کارگردان مشهور ایتالیایی است که در ادامه می‌خوانید:

*فیلم سینمایی «سینما پارادیزو» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره»: در این فیلم که برنده اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی در سال ۱۹۸۹ شد، «سالواتوره» با شنیدن خبر مرگ آپاراتچی سینمای روستای محل تولدش در «سیسیل» ایتالیا، دوران کودکی و نوجوانی خود را با «سینما پارادیزو» مرور می‌کند.

 

*فیلم سینمایی «افسانه ۱۹۰۰» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره»: این فیلم قصه کودکی را روایت می‌کند که توسط یکی از کارکنان کشتی پیدا می‌شود و فرزندخوانده او می‌شود. از آنجایی که آن کودک را در آغاز سال ۱۹۰۰ پیدا می‌کنند، اسم او را ۱۹۰۰ می‌گذارند.

 

*فیلم سینمایی «بهترین پیشنهاد» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره»: یک دلال بزرگ، آثار هنری کلکسیون ارزشمندی را دور از چشم دیگران برای خودش فراهم کرده. بعد از مدتی زن جوانی وارد زندگی او می‌شود و ماجراهای جدیدی را به دنبال دارد.

 

*حامد حجتی

تیرماه امسال ۴۴ ساله می‌شود. در دانشگاه، دکترای تصوف و عرفان اسلامی می‌خواند. از ورودش به عرصه فرهنگ به اندازه ربع قرن می‌گذرد و در کلکسیون فعالیتش از شاعری و نویسندگی تا تهیه‌کنندگی و برنامه‌سازی و مدیریت فرهنگی به چشم می‌خورد.

با اینکه ۱۵ عنوان کتاب را درباره دفاع مقدس نگاشته و کلی اشعار آیینی سروده اما پیشانی او بلند بود که در جریان نصب ضریح سالار شهیدان بیش از ۵۰ روز بوی سیب استشمام کرد و در هوای حرم نفس کشید و با نگاهش «شش گوشه» را قلم زد.

حجتی علاوه بر نوشتن و سردبیری «دیدار آشنا»، «پرسمان»، «معبر» و «پلاک ۱۷»، سال‌هاست در رادیو برنامه‌سازی می‌کند و در دوره‌ای، معاون صدای مرکز قم بود. او یک دوره معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم را هم تجربه کرد.

 

*سه پیشنهاد حامد حجتی برای «عیدانه» امسال، معرفی سه کتاب است که در ادامه می‌خوانید:

*کتاب شعر «کفش‌های مکاشفه» سروده «احمد عزیزی»: اگر اهل شعر هستید و دوست دارید مجموعه‌ای از اشعار را بخوانید که هم لطافت بیانی دارد، هم لبریز از تعبیرهای زیباست و هم دنیایی از واژه در آن موج می زند، حتماً کتاب «کفش‌های مکاشفه» احمد عزیزی را با مقدمه محمدحسین جعفریان تهیه کنید و بخوانید. شعر معروف احمد عزیزی که «حضرت زهرا دلش از یاس بود»، در این کتاب است.

 

*کتاب «آتش جن، خاک آدم» نوشته «محمدرضا عابدی شاهرودی» از نشر «پرنده»: اگر اهل مطالعات ماورایی و معمایی هستید و می‌خواهید به اطلاعات‌تان در مورد عوالم دیگر و زندگی موجودات در عوالم دیگر افزوده شود، پیشنهاد می‌کنم کتاب «آتش جن، خاک آدم» را تهیه کنید و بخوانید. در مقدمه کتاب آمده است: «در خانه تنها شوید چراغ‌ها را خاموش کنید و به تجربه جدیدی قدم بگذارید که تا به حال با آن مواجه نشده‌اید نه شما و نه هیچ کس دیگر …».

 

*کتاب «اکبر کاراته به تهران می‌رود» نوشته «محسن صالحی حاجی‌آبادی» از نشر «مؤسسه روایت سیره شهدا»: اگر در خانه نوجوان دارید و می‌خواهید در این روزها آثار شیرینی برای نوجوانان خود تهیه کنید و بخوانید، پیشنهاد می‌کنم از مجموعه آثار مرحوم محسن صالحی حاجی آبادی، کتاب یا کتاب‌هایی را تهیه کرده و برای نوجوانان بخوانید. یکی از مجموعه داستان‌های طنز دفاع مقدس ویژه نوجوانان، مجموعه کتاب «اکبر کاراته به تهران می‌رود» است که حتماً از خواندن این مجموعه داستان طنز لذت می‌برید و شاداب می‌شوید.

 

*حامد اشتری

در آستانه چهل‌سالگی است. کارشناسی «فلسفه و معارف» و کارشناسی ارشد «فلسفه دین» دارد. سیزده سالی می‌شود که قلم به دست گرفته و نویسندگی می‌کند. اولین داستانش را در سال ۸۶ نوشت و اولین رمان بلندش یازده سال بعد در دفتر نشر معارف، «قربانی طهران» شد.

او در این سال‌ها علاوه بر نوشتن و سه سال تدریس داستان نویسی، ویراستاری داستانی کرده و با قلم ویرایشی‌اش دستی بر سر و روی رمان‌های «زایو»، «تکفیری»، «آسمان آبی شب»، «نذرنصرانی»، «زیبای رانده شده» و «وقت بودن» کشیده و این روزها یک مجموعه داستان زیر چاپ دارد که نامش را گذاشته «من از گاوی که لگد می‌زند می‌ترسم».

اشتری در این سال‌ها برنده جوایز ادبی مختلفی شده و رمان بلندش به مرحله نهایی جشنواره «داستان انقلاب» راه یافته. او همچنین سه سال دبیر گروه ادبیات مجمع ناشران انقلاب اسلامی بوده و چهار سال قبل، اولین اینفوگرافی رمان در کشور را طراحی و اجرا کرده است.

 

*سه پیشنهاد حامد اشتری را برای «عیدانه» نوروزی امسال می‌خوانید:

*«چادر کردیم رفتیم تماشا» به ویرایش «زهره ترابی» از نشر «اطراف»: گرم است. گرمای قلم یک زن عصر قاجار. این سفرنامه با زاویه دیدی خاص به جاهایی مخاطب را می‌برد که یا تا به‌حال نرفته یا اگر چیزی از آن دیده و شنیده، هرگز از منظر چنین راوی نبوده. مخفی‌تر از اندرونی میرزای شیرازی در سامرا دیگر کجا؟ رفتن به حرمسرای ناصری با قلمی زنی جسور و متنفذ که صاحب علم و درایت هم هست، مگر در دکان دیگری هم پیدا می شود؟ بخوانید که این میراث ادبی قاجار، دُرّ و گهر است.

 

*«ملداش» نوشته «مهدی کرد فیروزجایی» از «دفتر نشر معارف»: داستان بلندی بی‌تکلف٬ بی‌ادعا و در عین حال جدی است. روایتی سلیس و روان از زیست جهان تبلیغی طلبه‌ای مازندرانی. مهدی کرد فیروزجایی در این کار نه آن‌قدر طلبه‌اش را مقدس می کند که نتوانید دنیایش را درک کنید و نه آن‌قدر روشنفکر و عرفی‌اش می‌کند که کمتر مصداقی برایش در جهان واقع بیابید. «ملداش» دست روی رسالت اصلی طلبه‌های وارث پیامبران می گذارد؛ طبیبی که در پی مریض می‌گردد.

 

*«گزارش‌های امیر پسر عاشق» نوشته «فاطمه نفری» از نشر «قدیانی»: رمان نوجوانی جذاب و پر ماجراست. هم آن‌قدر جذاب و مسئله نوجوان محور که مخاطب نتواند رهایش کند و هم آن‌قدر جدی که اسطوره تختی را به عنوان الگویی باور پذیر مبنای بلوغ شخصیت قصه قرار دهد. این رمان نگاهی زیبا و کمیاب به مرد خصوصا مرد به عنوان پدر دارد و از این جهت در رمان های نوجوان کم نظیر است. برای نوجوان‌های ۱۴ سال به بالا حتما این کتاب گزینه مناسبی جهت هدیه است.

 

*محبوبه آقانوری

۳۵ سالگی را به تازگی تجربه کرد. ۱۳ سالی می‌شود که خبرنگار صداوسیمای مرکز قم است. در این سال‌ها، گزارش‌ها و مستندهای خبری متعددی درباره آسیب‌های اجتماعی، رونق تولید و مشکلات قم تهیه کرده و در آنتن سیمای قم، قاب گرفته شده است.

او در این سال‌ها خوش درخشیده و ثمره تلاش‌های او کسب ۵ رتبه برتر در ادوار مختلف جشنواره تولیدات مراکز استان‌های صداوسیما، رتبه برتر جشنواره بین‌المللی عفاف و حجاب، جشنواره ملی فانوس، جشنواره ابوذر و چندین جشنواره سراسری و استانی دیگر بوده است.

 

*سه پیشنهاد نوروزی محبوبه آقانوری را در «عیدانه» می‌خوانید:

*«سه‌شنبه‌ها با موری» نوشته «میچ آلبوم» به ترجمه «ماندانا قهرمانلو» از نشر «قطره»: از بین کتاب‌هایی که تاکنون خواندم، کتاب «سه‌شنبه‌ها با موری» جزو آن دسته از کتاب‌هایی است که می‌تواند مناسب احوال این روزها باشد. این کتاب را یک خبرنگار روایت می‌کند که هر سه شنبه نزد استاد سابقش می‌رود که دچار مریضی صعب‌العلاجی شده و از او درس زندگی می‌آموزد. درس‌هایی با موضوع عشق، مرگ، زندگی و خانواده. در یک جمله این کتاب در ستایش زندگی است. کتاب نثر بسیار روان و دلپذیری دارد که مخاطب را مجاب می‌کند بارها و بارها درس‌ها را مرور کند و نگاهش را به زندگی تغییر دهد.

 

*کتاب «در تکاپوی معنا» نوشته «طیبه زندی‌پور» از نشر «میترا»: کتاب دیگری که شاید خواندنش کمتر از یک ساعت از شما وقت بگیرد اما ساعت‌ها ذهن‌تان را درگیر کند، کتاب «در تکاپوی معنا» است. کتابی مصور که در ظاهر کودکانه به نظر می‌رسد اما مخاطب را به سمت عمق فلسفه زندگی پیش می‌برد. کتابی از زبان دو کرم شب تاب!

 

*فیلم سینمایی «زندگی پای» به کارگردانی «انگ لی»: داستان فیلم دربارهٔ زندگی پسری ۱۶ ساله به نام «پای است» که از یک سانحهٔ غرق‌شدن کشتی نجات می‌یابد و با یک «ببر بنگال» در «اقیانوس آرام» در یک قایق به‌سر می‌برد. هم دیدن این فیلم خالی از لطف نیست هم خواندن رمانش. فیلمی که جنگندگی برای زندگی را در اوج ناامیدی به تصویر می‌کشد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.