تنش‌های اقلیمی چالش توسعه فضای سبز در شهرهای کویری است

عضو کمیته علمی نخستین همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر گفت: تنش‌های اقلیمی چالش توسعه فضای سبز در شهرهای کویری است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تنش‌های اقلیمی چالش توسعه فضای سبز در شهرهای کویری است
شناسه : 76191 | انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علی اکبر رزم‌جو در نخستین همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز شهرهای حاشیه کویر که در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: خشکی، شوری و سایه سه عنصر اصلی تنش محیطی هستند.

وی ادامه داد: این تنش‌های محیطی دارای اثرات مستقیم و غیر مستقیم و همچنین تغییرات در فیزیولوژی، آناتومی و وضعیت شیمیایی گیاه است.

عضو کمیته علمی نخستین همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر با اشاره به اینکه اگر گونه گیاهی مناسب منطقه نباشد، نمی‌توان اقدامات دیگری را نیز دنبال کرد، خاطرنشان کرد: میزان خسارت به گیاه به عواملی ازجمله گونه گیاهی، رقم، طول دوران و شدت تنش، اثر متقابل با سایر تنش‌ها، میزان رشد گیاه و مرحله رشدی گیاه بستگی دارد.

وی با بیان اینکه نباید گیاه را به زیادی آب، عادت دهیم، تاکید کرد: بیش‌ترین محدودیت آب در تابستان است و اگر در بهار آبیاری را مکرر انجام دهیم موجب می‌شود، گیاه در تابستان بیش‌تر اذیت شود.

رزم‌جو با اشاره به اینکه مکانیزم‌های مختلفی موجب مقاومت و یا خشکی گیاه می‌شود، اضافه کرد: با توجه به کمبودهایی که در کشور داریم مدیریت منابع آبی در آبیاری بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه زمان آبیاری و افزایش فواصل آب آبیاری بسیار مهم است، تاکید کرد: آبیاری بر اساس ظهور علائم خشکی و نه بر اساس تقویم ثابت نیز از دیگر نکات قابل توجه است.

عضو کمیته علمی نخستین همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر گفت: تاریخ کاشت یک موضوع بسیار مهم است و باید گیاه زمانی کاشت شود که پیش یا پس از اوج تنش محیطی رشد کرده باشد.

وی با بیان اینکه در شهرهایی همچون قم و اصفهان باید گیاه‌هایی کاشت شود که در برابر سایه مقاوم باشد، افزود: از جمله اثرات سایه روی گیاه می‌توان به کاهش تنفس، کاهش ذخیره قندی، افزایش میزان آب آزاد، کاهش تعداد پنجه، کاهش تراکم و افزایش فاصله بین گره‌ای اشاره کرد.

رزم‌جو با اشاره به اینکه افزایش نمک‌های محلول به ویژه کلرید سدیم موجب اختلال در رشد و نمو گیاه می‌شود، اظهار کرد: در استان قم به شدت با مشکل شوری مواجه هستیم و باید برای انتخاب گونه و مدیریت مناسب برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

نوشته های مشابه
مطالبه مردم برای ساماندهی قبرستان نو
دیدار مدیرکل اوقاف استان با شهردار قم
بازدید خبرنگاران از شهربازی سرزمین شادی
مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور به قم اجرایی نشده است
سرنوشت مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهور به قم در حوزه شهری
سه پروژه برون‌شهری قم در سفر رئیس جمهور تعیین تکلیف شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.