شباهت داستان زندگی «مجید سوزوکی» با یک شهید قمی

شهر بیست/ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به بیان خاطراتی از شهدای قمی پرداخت و گفت: داستان زندگی «شهید مجتبی بطحایی» در همان حال و هوای مجید سوزوکی در فیلم اخراجی‌ها بود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
شباهت داستان زندگی «مجید سوزوکی» با یک شهید قمی
شناسه : 7411 | انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از فارس قم، سید موسی حسینی‌کاشانی در نشستی که با موضوع «رسانه، دفاع مقدس و مقاومت» در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: افتخاراتی که در مجموع هشت سال دوران مقدس شکل گرفته را الان فقط می‌شنویم و نسل حاضر تنها خبرهای آن را می‌گیرند تا در جریان اتفاقات آن دوران قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در محله قدیم ما در قم(جوب شور) هر یکی، دو ماه یک بار می‌دیدیم که حجله‌ای نصب می‌شد و یکی از بچه‌های محله ما که تا چند روز قبل با آنها گپ و گفت داشتیم و فوتبال بازی می‌کردیم، به فیض شهادت نائل شده و این اتفاق تکرار می‌شد و الان می‌توان گفت حدود ۱۲-۱۰ شهید در این محله وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تصریح کرد: از برادر ۱۵ سال و نیمه‌ خودم تا سایر دوستانمان، حال و هوای عجیبی داشتند، در جهاد شرکت کردند و به افتخار شهادت رسیدند.

حسینی‌کاشانی به بیان خاطره‌ای از روند ساخت فیلم اخراجی‌ها پرداخت و گفت: زمانی که من در دفتر هنری ارتش جمهوری اسلامی بودم، آقایان ده‌نمکی و کاسه‌ساز برای ساخت اخراجی‌ها پیش ما آمدند و دیدیم که نخستین بار است که می‌خواهد فیلمی با آن حال و هوا ساخته شود؛ بعد از آن بحثی با آقای شرف الدین داشتم که آیا از این فیلم حمایت شود یا خیر؛ پس از آنکه فیلمانه را خواندم، به آقایان ده‌نمکی و کاسه‌ساز گفتم این «مجید سوزوکی» شما، همان «شهید مجتبی بطحایی» محله ما است؛ معمولا در فیلم‌ها بزرگنمایی می‌شود ولی داستان زندگی «شهید بطحایی» نیز در همان حال و هوای «مجید سوزوکی» در فیلم اخراجی‌ها بود.

وی یادآور شد: کمک و حمایت جدی از ساخت فیلم اخراجی‌ها داشتیم و بیشتر مباحث کاری این فیلم با کمک شهرک دفاع مقدس انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم عنوان کرد: سن ما طوری است که آن حال و هوای زمان جنگ را درک کردیم و شاید فضای آن زمان برای ما قابل درک باشد ولی برای نسلی که آن فضاها را ندیدند و تجربیات ما را نداشته‌اند، نیاز است تا ما آن فضا را برای آنها ترسیم کنیم.

حسینی‌کاشانی ابراز کرد: الان یک فریم عکس می‌تواند خاطره عجیبی پشت سر خود داشته باشد؛ فیلم‌ها، عکس‌ها، خاطرات و … فضایی را برای نسل حاضر فراهم می‌کند که می‌تواند کاملا تاثیرگذار باشد و در کل وقتی در یک عرصه رزم نگاه می‌کنیم و آن صحنه‌ها به تصویر کشیده و یاد می‌شود، ارزشمند است.

وی ادامه داد: از قدیم تعاریفی از برنامه روایت فتح بود و تاثیرگذاری آن صحنه‌های خاص را می‌دیدیم، اما خودم این حال و هوا را تجربه نکرده بودم تا اینکه مستند «برای نبل، برای الزهراء» را دیدم و تقریبا به حال و هوای آن دوران رفتم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به حمایت جدی از فعالان رسانه‌ای در عرصه مقاومت تاکید کرد و افزود: جایگاه ویژه‌ای که برای مستندسازان و عکاسان خبری در عرصه دفاع متصور باشیم، از آنها تجلیل لازم را داشته باشیم و سعی کنیم داشته‌هایشان را به نسل جدید منتقل کنیم تا از این گنجینه بزرگی که حضرت آقا به استفاده از آن تاکید داشتند، استخراج کنیم.

حسینی‌کاشانی اظهار کرد: دست عزیزانی که در آن صحنه‌ها بودند را می‌بوسم؛ زحماتی که در آن زمان با نیت خالصانه کشیدند و الان استمرار دارد، ارزشمند است؛ فعالیت این بزرگواران را اکنون هم می‌بینم و امیدوار هستم روز به روز شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم و آثار ماندگاری را از مجموعه آن دوران به مخاطب خود هدیه کنیم.

وی یادآور شد: مطمئن باشید شما اصحاب رسانه هم اگر بتوانید یک معرفی خوب و شناخت خوبی به نسل حاضر داشته باشید، در ثواب شهدا شریک خواهید بود؛ شما هستید که این عرصه را حفظ می‌کنید و دنباله روی شهداء خواهید بود.

خاطرنشان می شود در انتهای این نشست، از میثم آقاجان پور تصویربردار مستند «برای نبل برای الزهرا»، بیطرفان مستندساز و رزمنده واحد تبلیغات، جعفری تنها مستندساز در دوران دفاع مقدس و انقلاب و حسن عنایتی از رزمندگان و پیشکسوت رسانه تجلیل شد.

نوشته های مشابه
وضعیت قبرستان نو در شأن مجاورت حرم نیست
واگذاری ۱۴۴۲ قبر جایگزین برای قبور آرامستان‌های داخل شهر قم
مطالبه مردم برای ساماندهی قبرستان نو
بازدید خبرنگاران از شهربازی سرزمین شادی
سرنوشت مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهور به قم در حوزه شهری
سه پروژه برون‌شهری قم در سفر رئیس جمهور تعیین تکلیف شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.