«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

از تماشای «جوکر» تا «لیست سیاه» در نهمین «عیدانه»

شهر بیست/ پرونده نهمین بسته فرهنگی «عیدانه» با دوازده پیشنهاد خواندنی از تماشای فیلم گرفته تا کتاب و کتابخوانی مهمان نگاه شما می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
از تماشای «جوکر» تا «لیست سیاه» در نهمین «عیدانه»
شناسه : 20323 | انتشار : ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر_ محمد مهدی عنایت‌پور: نهمین روز فروردین ۹۹ هم از راه رسید و هفته دوم نوروز خاص امسال استارت خورد. با اینکه نوروز امسال در سایه شیوع یک ویروس مرموز با نسخه «خانه‌نشینی» تحویل شد اما همین کافی بود تا بهار امسال برای خیلی‌ها با بوی خوش کاغذ و تماشای جدیدترین فیلم‌ها و مستندهای خوش ساخت داخلی و خارجی تجربه شود.

«عیدانه» امسال هم درست برای همین متولد شد. برای دیدن و خواندن و شنیدن در یک نوروز متفاوت. برای نوروز ۹۹ که همه ما باید در خانه بمانیم تا #کرونا_را_شکست_دهیم.

از ابتدای نوروز تاکنون، «عیدانه» در هشت بسته فرهنگی با گزینه‌هایی از خواندن کتاب و دیدن فیلم و مستند و شنیدن موسیقی و پادکست مهمان شما شده. شب گذشته نیز هشتمین بسته «عیدانه» با پیشنهادهایی از «سید امیر طباطبایی» فیلمساز، «حامد حجتی» شاعر و فعال فرهنگی، «حامد اشتری» نویسنده و «محبوبه آقانوری» از خبرنگاران قم، مهمان نگاه مهربان‌تان شد که در (اینجا) می‌توانید بخوانید.

حالا نسخه نهمین بسته فرهنگی «عیدانه» در شب میلاد قمر منیر بنی هاشم با پیشنهادهایی از «علیرضا رحیمی» نویسنده و منتقد سینما، «امیرحسن حاجی ابراهیمی» مدرس و نوازنده موسیقی، «سید جواد اشرفی» مدیر رسانه و «محبوبه سادات حسینی» از هنرمندان نقاشی قم پیچیده شده که ماحصل آن را می‌خوانید.

 

*علیرضا رحیمی

در دهه هفتاد به ادبیات علاقه‌مند شد. فارغ‌التحصیل اولین دوره مدرسه داستان‌نویسی مقدماتی و پیشرفته استاد هوشنگ گلشیری است. سال‌ها داستان کوتاه و فیملنامه‌ نوشته و نمایشنامه‌ها و متون ادبیات نمایشی متعددی ترجمه کرده. 

سینمای جهان را مثل کف دستش می‌شناسد. سال‌هاست به عنوان منتقد سینما شناخته می‌شود و نقد فیلم می‌کند و مقاله‌های تحلیلی می‌نویسد. او در دوره‌ای، سردبیری بخش سینمای ایران و جهان ماهنامه سراسری «شهر کتاب» را هم تجربه کرده است.

مجموعه ۱۰ جلدی «تاریخ مشاهیر ادبیات داستانی و نمایشی جهان» محصول قلم اوست و نامش در تولید مجموعه‌های مستند مفاخر و چهره‌های ماندگار دیده می‌شود.

 

*سه پیشنهاد سینمایی علیرضا رحیمی را برای «عیدانه» نوروز امسال می‌خوانید:  

*فیلم سینمایی «بروکلین بی‌مادر/ Motherless Brooklyn» «ادوارد نورتون»: ‌‎یک نئونوآر درجه یک. درست است فضای فیلم در شهر ال.ای (لس آنجلس) نمی‌گذرد. درست است از شب باران‌زده و خیابان‌های نئونی خبری نیست. درست است خبری از سایه‌های تند و بلند نیست. اما حس و حال نوآر را قطعا دارد: دهه پنجاه میلادی در آمریکا، جنایت، تلکه گیری، پنهان کاری، کارآگاه خصوصی، سیاه پوست و بالأخره کلوب شبانه و موسیقی جاز … .

 

*فیلم سینمایی «جوکر /Joker» به کارگردانی «تاد فلیپس»: اگرچه ظاهر فیلم، ورای ساختار اصلی مجموعه قصه‌های بتمن است و شخصیت بد قصه‌ها، «جوکر»، متفاوت از فرم یک کمیک بوک است اما قرار است داستان اصلی فیلم شناسنامه این شخصیت مرموز در همان قصه‌های کمیک بوک باشد این‌بار با رنگ و بویی رئالیستی.

 

*فیلم سینمایی «فانوس دریایی/ The Lighthouse» به کارگردانی «رابرت ایگرز»: رابرت ایگرز که سال‌ها به تولید فیلم کوتاه مشغول بوده در نخستین تجربه فیلمسازی بلندش، «جادو» ، نیز دلبستگی خاصی را دنبال می‌کند و این دلبستگی تا فیلم اخیرش فانوس دریایی ادامه داشته است. «فانوس دریایی» داستان تنهایی دو فانوس‌بان در میان توفان‌های اقیانوس و صخره‌های خشن و سنگی است. داستان اثرات مخرب تنهایی در دل سیاهی شب است. فیلم بر اساس داستان ناتمامی از «ادگار آلن پو» خالق داستان‌های دلهره و هراس ساخته شده است. فیلمساز با انتخاب قاب مربعی و کلاسیک رو به فراموشی و تصاویر سیاه و سفید مونوکروم و پر کنتراست و ایستا به خوبی توانسته است از استعاره «فانوس دریایی» بهره ببرد و با وجود لوکیشن و کاراکتر محدود، ما را تا انتهای فیلم به دنبال خود بکشاند.

 

*امیرحسن حاجی ابراهیمی

۲۴ فروردین که از راه برسد، ۴۶ ساله می‌شود. کارشناسی موسیقی در رشته آهنگسازی و ارشد مدیریت فرهنگی دارد. از سیزده سالگی در دستش ساز گرفته و نی زده و نزد استاد مهدی آذرسینا درس پس داده. در درس زنده‌یاد حسن کسایی، مصطفی کمال پورتراب، پرویز منصوری و پیروز ارجمند حاضر شده و حالا مدرس و نوازنده «نی» است.

سال‌ها خوش درخشیده و در ویترین افتخاراتش، جوایز متعددی دیده می‌شود. از لوح افتخار هفتمین جشنواره ملی تولیدات مراکز صداوسیما تا رتبه برتر جشنواره‌های «موسیقی جوان»، «طنین طف» و «ققنوس».

آموزشگاه موسیقی «نوا» را در اوایل دهه هشتاد استارت زده و چند سالی می‌شود که گروه موسیقی «چکامه» را سرپرستی می‌کند. عضو پیوسته خانه موسیقی ایران و هم‌اکنون مسئول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان قم است.

 

*سه پیشنهاد امیر حسن حاجی ابراهیمی در «عیدانه» امسال، رنگ و بوی شعر و موسیقی دارد و به کار کسانی می‌آید که قصد ورود به عرصه آهنگسازی با کلام در حوزه موسیقی و ادبیات ایران را دارند.

*کتاب «موسیقی شعر» نوشته «محمدرضا شفیعی کدکنی» از نشر «آگاه»: دکتر شفیعی کدکنی، چهره نام آشنای ادبیات پارسی در این کتاب، مبانی جمال شناسِی شعر فارسی را در حوزه ساخت و صورت‌ها و حوزه موسیقِی شعر مورد بررسی انتقادی قرار داده است. کتاب در پنج باب تنظیم شده. در باب اول رابطه شعر و موسیقی به اعتبار جلوه های وزن و قافیه و ردیف مطرح است. در باب دوم، برخورد فلاسفه و متفکران ایرانی با نقش موسیقایی شعر بررسی شده است. در باب سوم از شعر منثور و جلوه‌های موسیقایی آرایش‌های بدیعی سخن می‌رود. باب چهارم، تطبیق بعضی از مبانی نظری این کتاب بر شعر فردوسی و مولوی و حافظ است و باب پنجم مطالعاتی است در باب مسائل وزن در شعر فارسی.

 

*کتاب «پیوند شعر و موسیقی» نوشته «حسین دهلوی» از نشر «ماهور»: این کتاب که حاصل بیش از چهل سال تجربه‌های عملی و نظری زنده یاد استاد دهلوی است، موارد مختلف پیوند شعر و موسیقی آوازی از جمله تقطیع انواع و اقسام اوزان شعری در حوزه ادبیات ایران زمین را با زبانی روشن و ارائه‌ی نمونه‌ها و مثال‌های متعدد موسیقایی بیان می‌کند. مخاطبان این کتاب، بیشتر کسانی هستند که چند سالی در موسیقی کار کرده اند و در مورد مبانی این هنر، آگاهی لازم را دارند و مایل‌اند در زمینه‌ تصنیف قطعات آوازی بر روی شعر فارسی، اطلاعات لازم را به دست آورند. خوانندگان آواز، ترانه‌سرایان، شاعران آوازهای کودک و دیگر علاقه‌مندان نیز بی‌شک می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. این کتاب، سال‌هاست مورد توجه اهالی خاص موسیقی ایرانی قرار گرفته و در دانشگاه ها و هنرستان های موسیقی ایران تدریس می‌شود.

 

*کتاب «شعر یا موسیقی؟» نوشته «مهدی آذرسینا» از نشر «سروش»: این اثر حاصل یک عمر تدبر و تفحص استاد بزرگوار بنده، استاد مهدی آذرسینا نوازنده و مدرس صاحب نام کمانچه، آهنگساز و مدرس بی نظیر ردیف موسیقی ایران(ردیف میرزا عبدالله -برومند) است. این کتاب از منظری تکامل دو کتاب پیش از خود در این باب و از سوی دیگر آغازگر مسیری نو و «سخن تازه» دیگری در عرصه تلفیق شعر و موسیقی است. آنچنان که به زیبایی و ظرافت و دقت بر زوایای شعر سپید نیز تابیده.

 

*سید جواد اشرفی

۱۳ اسفند که گذشت، ۳۷ ساله شد. کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دارد و در رشته کارشناسی ارشد «ارتباطات» دانشگاه صداوسیما درس خوانده. نوزده ساله بود که روزنامه‌نگاری را در یک دوره آموزشی آموخت اما فکرش را هم نمی‌کرد در این عرصه دوام بیاورد. تصمیم گرفته بود نوروز ۸۱ که تحویل شود، عطای خبر را به لقایش ببخشد اما از آن روز تا حالا، هجده نوروز می‌گذرد و او همچنان در حوزه خبر و رسانه قلم می‌زند.

چهارده سالی می‌شود که نام او با خبرگزاری فارس گره خورده. روزی که دفتر نمایندگی این خبرگزاری در قم باز شد، سید جواد اشرفی مدیر شد و در همه این سال‌ها هم خبر نوشته و آنلاین کرده، هم خبرنگاران زیادی را تربیت کرده که امروز از چهره‌های شناخته شده رسانه قم به شمار می‌روند.

او در این سال‌ها علاوه بر تدریس در دوره‌های متعدد خبرنویسی، ۵ دوره جشنواره رسانه‌ای «ابوذر» قم را دبیری و داوری جشنواره‌های متعددی را تجربه کرده است.

 

*سه پیشنهاد نوروزی سید جواد اشرفی را در «عیدانه» می‌خوانید:

*فیلم سینمایی «بلوک۱۳» به کارگردانی «پیر مورل»: «دیمین ولیتو» برای ماموریت به بلوک ۱۳ اعزام می شوند تا مشکلاتی را که در آن ناحیه توسط پنج گروه خلافکار متفاوت و پلیس فاسد ایجاد شده است حل کنند، آن ها باید قبل از اینکه بخش امنیتی شهر به خطر بیفتد مشکل را حل کنند؛ این خلاصه‌ای از داستان فیلمی در ژانر اکشن و محصول سال ۲۰۰۴ کشور فرانسه است. بازیگرانی چون دیوید بل، سیریل رافائلی، دنی وریسیمو و تونی داماریو در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند که البته عمده بازیگران این فیلم از ورزشکاران حرفه رشته پارکور هستند.

 

*مجموعه تلویزیونی «لیست سیاه/ The Blacklist» به کارگردانی «جون بوکنکامپ»: این سریال تاکنون در هفت فصل و ۱۳۳ قسمت در ژانر درام، جنایی و اکشن ساخته شده است. این مجموعه در فصل اول، روایت داستانی از مامور سابق دولت و فراری تحت تعقیب با نام «ریموند ردینگتن» است که خود را تسلیم می‌کند و قصد دارد نام تمامی افرادی که تا به حال با آنها کار کرده، در اختیار FBI قرار دهد ولی تنها در صورتی این اطلاعات را افشا می‌کند که با «الیزابت کین» مامور تازه کار FBI صحبت کند.   

 

*دایره/ The Circle» به کارگردانی «جیمز پانسولت»: یک فیلم علمی تخیلی است که بر اساس رمانی به همین نام، از «دیو اگرز» ساخته شده است. داستان فیلم درباره یک کارمند جوان است که در یک شرکت قدرتمند اینترنتی شاغل می‌شود و به سرعت در این شرکت پیشرفت می‌کند و خودش را در یک وضعیت خطرناک در مسئله حریم خصوصی، آزادی و نظارت می‌بیند. او متوجه می‌شود که تصمیمات و اعمال او در این منصب چه تأثیری بر آینده بشریت خواهد داشت.

 

*محبوبه سادات حسینی

۳۶ ساله است و در قم متولد شده. عشق به نقاشی کافی بود تا راهی آموزشگاه‌ نقاشی شود و فوت‌وفن‌های سیاه قلم، آبرنگ، مداد رنگی و رنگ روغن را از نسرین رهنما و ملیحه جان‌قربان بیاموزد.

نقاشی «رئال» می‌کشد و حالا شش سالی می‌شود که رخت معلمی بر تن کرده و به هنرجویانش نیز تعلیم نقاشی می‌کند. تاکنون آثارش در چندین و چند نمایشگاه‌ داخلی به نمایش درآمده و یک بار هم برای برپایی نمایشگاه گروهی «نگاهی در آینه» با هنرمندان ایرانی راهی استانبول شده است.

 

*خواندن دو کتاب و تماشای یک فیلم، سه پیشنهاد نوروزی محبوبه سادات حسینی برای «عیدانه» امسال است که می‌خوانید:

*کتاب «شور زندگی» نوشته «ایروینگ استون» با ترجمه «ابوالحسن تهامی» از نشر «نگاه»: گر نکته‌دان عشقی بشنو از این حکایت…«ونسان ونگوگ» در کشور کم آفتاب هلند خواست تا از طریق هنر نقاشی، خود را به روشنایی برساند و به ژرفای زندگی راه پیدا کند اماسرانجام چراغ زندگی او در نیمه راه رو به خاموشی رفت. سرگذشت این نقاش هلندی بسیار شیوا در این کتاب وصف شده و یکی از زندگی‌هایی است که شخص را در دنیایی که نشانه‌های انگیزه در آن کم است، به آدمیّت امیدوار می‌کند.

 

*کتاب «جنگجوی عشق» نوشته «گلنن دویل ملتن» با ترجمه «سمیرا پرهیزکاری» از نشر «میلکان»: این کتاب درباره انسان بودن است. داستانی قدرتمند و تحسین برانگیز درباره خودشناسی. «جنگجوی عشق» کتابی است که همه بی چون و چرا باید آن را بخوانند. داستانی نفس گیر که به زیبایی هر چه تمام‌تر روایت شده. روایت پر کشش و جذاب درباره عشق.

 

*فیلم سینمایی«نفس» به کارگردانی «نرگس آبیار»: زندگینامه ۴ کودک به نام‌های بهار، کمال، نادر و مریم است که به همراه پدر و مادر بزرگ در دهه ۵۰ نفس می‌کشند. هر کدام از این بچه‌ها رؤیاهای زیبایی دارند که قرار است رنگ حقیقت بگیرد. رؤیای دکتر شدن «بهار» و اتفاقاتی که در این فیلم رخ می‌دهد، بسیار دیدنی و جذاب است.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • احمد

    تاریخ : 9 - فروردین - 1399

    ممنون از گزارش خوبتون🌹🌹🌹


    پاسخ