«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

سربلندی سینماگران قمی در جشنواره فجر

چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که با موفقیت و درخشش سینماگران قمی همراه بود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سربلندی سینماگران قمی در جشنواره فجر
شناسه : 81460 | انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر برای قمی‌ها با کسب موفقیت‌های متعدد و عملکرد چشمگیر هنرمندان و سینماگران قمی خاطره شد.

«علی فراهانی صدر» مستندساز قمی که پیش از این برای ساخت مستند «قوی‌دل» در جشنواره مستند «سینماحقیقت» خوش درخشیده و موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران، جایزه ویژه شهید آوینی و جایزه ویژه تماشاگران شده بود، در مراسم افتتاحیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند بلند را به ویترین جوایزش اضافه کرد.

مستند «قوی‌دل» به بررسی ماجرای ورود خون‌های آلوده فرانسوی به ایران و تلاش‌های احمد قوی‌دل برای تحقق عدالت می‌پردازد.

 

یکی از پدیده‌های جشنواره امسال، حضور علی ثقفی از فیلمسازان قمی با «پرویز خان» در جشنواره چهل‌ودوم بود که نگاه مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد و فیلم او را باید یکی از شگفتی‌های جشنواره امسال عنوان کرد.

ثقفی که از دانش‌آموختگان انجمن هنرهای نمایشی قم است و در اواخر دهه هفتاد و بویژه دهه هشتاد در تئاترهای قم بازیگری و کارگردانی می‌کرد، در اولین فیلم بلند خود زندگی پرویز دهداری معلم بزرگ اخلاق فوتبال ایران را با نام «پرویز خان» و با بازی سعید پورصمیمی به تصویر کشید.

ثقفی که فیلمش در ۹ بخش و خودش در سه بخش بهترین «فیملنامه»، «کارگردانی» و «کارگردانی اول» نامزد دریافت سیمرغ شده بود، در نهایت فیلمش دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و بهترین تدوین را شکار کرد و خودش نیز دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را به خانه برد.

 

از دیگر نکات حائز اهمیت درباره فیلم «پرویز خان» می‌توان به حضور بازیگران و بخشی از عوامل فنی این فیلم اشاره کرد که از هنرمندان و سینماگران قمی بودند. علی فرحناک، محسن ساجدی و مهدی حنیفی سه بازیگر قمی حاضر در این پروژه سینمایی بودند.

ماجرای استعفای علی فرحناک از انجمن هنرهای نمایشی قم نشست خبری بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم و جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی در قم برگزار می‌شود

 

مرتضی امینی‌تبار که در سال ۱۳۷۸ در قم متولد شده و سال‌ها عضو مرکز شماره ۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم بوده و با بازی در سریال زخم کاری به کارگردانی محمد حسین مهدویان به شهرت رسید، یکی دیگر از بازیگران قمی حاضر در جشنواره بود که در فیلم سینمایی «آبی روشن» ساخته بابک خواجه پاشا در نقش سرباز قمی نقش‌آفرینی کرد و در ادای لهجه قمی نیز موفق بود.

سربلندی سینماگران قمی در جشنواره فجر

 

محمد رسول صفری بازیگر قمی سینما و تلویزیون که سابقه نقش‌آفرینی در سریال‌های «همگناه»، «برادر»، «پرستاران»، «کیمیا»، «کلاه پهلوی» و فیلم‌های ‌سینمایی «سرخپوست»، «قطع فوری» و «غریب» را در کارنامه دارد، امسال در دو فیلم «شکار حلزون» و «مجنون» درباره شهید زین‌الدین و دلاوران لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) نقش‌آفرینی کرد.

صفری که سال گذشته در فیلم «غریب» با موضوع شهید محمد بروجردی در جشنواره حضور داشت، امسال در فیلم سینمایی «مجنون» در نقش شهید جواد دل‌آذر ظاهر شد و به خوبی از پس ایفای نقش این شهید برآمد.

سربلندی سینماگران قمی در جشنواره فجر

 

سید مهدی حسینی یکی دیگر از بازیگران قمی فیلم سینمایی «مجنون» بود که در نقش مهدی صباغ فرمانده تیپ رزمی لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) نقش‌آفرینی کرد.

سربلندی سینماگران قمی در جشنواره فجر

 

همچنین فیلم سینمایی «باغ کیانوش» ساخته رضا حداد کشاورز که بی‌تردید باید آن را یکی از آثار مورد توجه و باکیفیت جشنواره دانست و یکی از دو فیلم اقتباسی جشنواره امسال بود، از کتابی به همین نام به قلم علی اصغر عزتی‌پاک نویسنده مطرح قمی اقتباس شده است.

سربلندی سینماگران قمی در جشنواره فجر

 

طراحی و کارگردانی بخش انیمیشن‌ و جلوه‌های کامپیوتری فیلم باغ «کیانوش» نیز بر عهده میلاد محمدی فیلمساز جوان قمی بوده است.

سربلندی سینماگران قمی در جشنواره فجر

 

جمال‌الدین بیات از چهره‌پردازان قمی فعال در سینما و تلویزیون که سابقه بازیگری و چهره‌پردازی سریال «نجلا» و «عشق کوفی» را در کارنامه دارد، سرپرست گروه گریم فیلم سینمایی «میرو» ساخته حسین ریگی بود که مقاومت مردم سیستان در ۸ سال دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد.

سربلندی سینماگران قمی در جشنواره فجر

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.