اجرای طرح ساماندهی موتور‌های سرگردان در هسته مرکزی شهر قم

تخلفات موتورسیکلت‌سواران به‌عنوان یک معضل، به‌شدت جامعه را تحت تأثیر قرار داده به‌گونه‌ای که شاهد بی‌نظمی این‌گونه از کاربران در سطح شهر هستیم،
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اجرای طرح ساماندهی موتور‌های سرگردان در هسته مرکزی شهر قم
شناسه : 78544 | انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، با رشد جمعیت، خیابان‌های شهر شاهد حضور پر‌رنگ موتورسیکلت در کنار سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی و شخصی شد. وسیله‌ای که سفر با آن سبب می‌شود زمان را برای کارها دور زد اما به چه ارزشی؛ به ارزش زیرپا گذاشتن حقوق شهروندی و قوانین راهنمایی و رانندگی.

تردد موتورسواران دغدغه امروز شهرها است. اگر پای صحبت عابران پیاده، رانندگان تاکسی و رانندگان اتوبوس بنشینید بدون استثنا همه از نحوه رانندگی موتورسواران و قانون‌شکنی‌هایشان در شهر و ایجاد بی‌نظمی گلایه دارند.
قانون‌گریزی توسط موتورسیکلت‌سواران روزبه‌روز در حال افزایش است و شاهد گسترش درخواست‌های مردمی و مسئولان با این تخلفات هستیم. در ۸مورد حرکت در خلاف جهت، حرکت در خطوط ویژه، حرکت در پیاده‌رو، عبور از چراغ‌قرمز، همراه نداشتن مدارک، نداشتن پلاک، مخدوش بودن پلاک و حرکات مخاطره‌آمیز از مهم‌ترین تخلفات راکبان موتورسیکلت است.

یکی دیگر از معضلات موتورسیکلت‌ها، پارک در محل نامناسب و پیاه‌روها بوده که موجب سدمعبر و ایجاد مشکل برای عابران پیاده و خودروهای عبوری می‌شود.

در همین راستا شهرداری قم با همکاری پلیس راهور قم طرح ساماندهی و جمع‌آوری موتورهای سرگردان در معابر شهری قم به‌منظور بهبود سیما و منظر شهری اجرا کرده است و به گفته مسئولان، به کسبه هسته مرکزی شهر درباره عدم توقف موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روها و معابر شهری تذکرات داده‌شده و ازاین‌پس، این موتورسیکلت‌ها به پارکینگ منتقل می‌شوند.

اجرای طرح ساماندهی موتور‌های سرگردان در هسته مرکزی شهر قم

سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در گفتگویی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی و جمع‌آوری موتور‌های سرگردان در هسته مرکزی شهر قم گفت: به‌منظور بهبود سیما و منظر شهری با همکاری پلیس راهور استان در حال اجرا است.

علیرضا خلیلی با بیان اینکه ۹ پارکینگ ویژه موتورسیکلت در شهر قم با ظرفیت ۲۰۶۵ عدد وجود دارد که ۷ پارکینگ در هسته مرکزی شهر برای توقف موتورها در نظر گرفته‌شده است؛ بزرگ‌ترین پارکینگ، در منفی ۳ پارکینگ طبقاتی زائر برای موتورسیکلت‌ها پیش‌بینی‌شده است، تا راکبین موتورسوار به‌راحتی بتوانند از چهارراه بازار به منفی ۳ پارکینگ طبقاتی زائر دسترسی داشته باشند.

مشکلات عدم پارک موتورسیکلت‌ها در محل‌های مجاز

وی با اشاره به آسیب‌ها و مشکلاتی که موتورسیکلت‌ها به علت عدم پارک در محل‌های مجاز به وجود می‌آورد ابراز کرد: عمده مشکلات به وجود آمده در این خصوص مسدود نمودن مسیر تردد عابرین پیاده و ایجاد اختلال در تردد خودروها و در ادامه آن ایجاد گره‌های ترافیکی بخصوص در مسیرهای اصلی و مکان‌های پرتردد همچون اطراف حرم مطهر، بازار ، مقابل مساجد و مدارس علمیه و پاساژها … است.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: آسیب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد برهم زدن سیما و منظر شهری و خلق آشفتگی بصری است . با توجه به آمارهای پلیس در خصوص سرقت موتورسیکلت‌ها می‌توان امنیت را نیز در این خصوص یک نکته حائز اهمیت برشمرد .

همکاری شهرداری قم و راهور در مباحث ترافیکی

سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تشکر از همکاری راهنمایی و رانندگی با طرح‌های سازمان ترافیک عنوان کرد: راهور در طرح‌های ترافیکی به دو صورت مباحث آموزشی و اصلاح رفتار ترافیکی و اعمال قانون و برخوردهای قانونی مشارکت می‌کند.

وی افزود: برنامه‌های مشارکتی خوبی در خصوص مباحث آموزشی و اصلاح رفتار ترافیکی با پلیس راهور داشته‌ایم که باید کمی منظم‌تر و با برنامه‌ریزی و تعیین اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت، آن را پیگیری نماییم که از آن جمله می‌توان به حضور اتوبوس آموزش فرهنگ شهروندی در معابر و اجرای برنامه‌های آموزشی در مدارس، نمونه اجرای طرح‌های مشارکتی انجام‌شده است

عوامل اجرای موفق طرح

خلیلی با بیان عوامل اجرای موفق طرح عنوان کرد: نخست ایجاد پارکینگ در محل‌های یاد شده باید متناسب با نیاز آن باشد که متأسفانه در هسته مرکزی شهر با مشکلات متعدد در خصوص جانمایی و ایجاد پارکینگ‌های جدید مواجه هستیم.

وی افزود : مورد دوم ، محل پارکینگ‌های موتورسیکلت با توجه به حجم کم موتور و قدرت مانور و عبور از موانع، در حد امکان باید در نزدیک‌ترین محل به مکان مورد نظر باشد تا بیشتر مورد استقبال راکبین موتورسیکلت قرار گیرد.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اجرای طرح‌های ترافیکی که مانع ورود موتورسیکلت به پیاده‌روها می‌شود را سومین عامل برای موفقیت در اجرای ساماندهی پارکینگ‌های موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر دانست.

وی ضرورت اعمال قانون در خصوص موتورسیکلت‌های رها شده و متخلف را چهارمین عامل اجرای طرح دانست و عنوان کرد: در برخی از پارکینگ‌ها که موارد فوق رعایت شده و یا حداقل به بخشی از آن توجه شده است بیشتر مورد استقبال و همراهی شهروندان بوده است. البته در این بین رعایت قوانین و نظم در تردد و توقف موتورسیکلت‌ها بیشتر به راکبین آن‌ها مربوط می‌شود که نیازمند رشد احساس شهروندی و مسئولیت اجتماعی ایشان در این خصوص است.

عدم رعایت فرهنگ رانندگی

خلیلی با انتقاد از عدم رعایت فرهنگ رانندگی در بین برخی رانندگان موتورسیکلت گفت: تعدادی از رانندگان موتورسیکلت خودشان را مبرا از قوانین وضع شده راهنمایی و رانندگی می‌دانند که آمار بالای تصادفات و مصدومیت‌های بدنی و فوت، به‌خوبی نشانگر این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در مکان‌های ایجاد شده تعداد زیادی موتورسیکلت پارک شده باشد و خارج از آن اولین موتور پارک نماید معمولاً مراجعین بعدی نیز از این ناهنجاری تبعیت کرده و شاهد به‌هم‌ریختگی و بی‌نظمی در این خصوص خواهیم بود .

سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در پایان اضافه کرد: حضور و نقش رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های فراگیر در نمایاندن ناهنجاری‌های این موضوع و اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان،اعمال قوانین موجود و استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومی جهت تردد به هسته مرکزی بخصوص مراکز زیارتی ، تجاری و تحصیلی می‌تواند در کاهش معضلات مؤثر باشد.

ممنوعیت پارک موتورسیکلت در پیاده‌رو و پیاده راه‌ها

رئیس پلیس راهور شهرستان قم نیز با اشاره به اجرای طرح ساماندهی و جمع‌آوری موتور‌های سرگردان در هسته مرکزی شهر قم گفت: تردد و توقف موتورسیکلت‌ها در پیاده‌رو و پیاده راه‌ها برابر مواد قانونی و آیین‌نامه راهور ممنوع است. لذا با توجه به افزایش تردد و توقف موتورسیکلت در محدوده پیاده راه‌های اطراف حرم مطهر موجب سلب آسایش شهروندان و زائران و عابران پیاده در این محدوده گردید.

سرهنگ حمید عرب لاریمی ادامه داد: از طرفی توقف موتورسیکلت‌ها در محل‌های متفرقه، پیاده‌روها مقابل ورودی‌های به‌خصوص محل‌های مخصوص معلولین و جانبازان مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد و عدم نظارت و نگهداری موجب افزایش آمار سرقت نیز می‌گردد.

رئیس پلیس راهور شهرستان قم افزود: در حال حاضر با همکاری دستگاه محترم قضایی طرح پاک‌سازی پیاده راه‌های اطراف حرم در حال اجرا بوده و با همکاری شهروندان و کسبه بازخورد خوبی داشته اما با وجود پارکینگ‌های مناسب در محدوده ورودی‌های طرح، استفاده از پارکینگ‌ها ضعیف و اغلب به پارک موتورسیکلت در حواشی معابر می‌پردازند.

وی عنوان کرد: با توجه به نزدیکی پارکینگ‌ها و نظارت در محدوده پارکینگ علاوه بر تأمین امنیت موتورسیکلت‌ها در رفت آمد نیز تسهیل ایجاد می‌شود به شرط اینکه شهروندان از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و موتورسیکلت‌های خود در حواشی و پیاده‌روهای اطراف پارک نکنند.

لزوم ارائه تسهیلات و تخفیفات برای کسبه هسته مرکزی شهر

عرب لاریمی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکثر کسبه اطراف بازار و هسته مرکزی از موتورسیکلت استفاده می‌کنند نیاز هست جهت ترغیب و تشویق این قشر به استفاده از پارکینگ موتورسیکلت، تسهیلات و تخفیفات خاص و ویژه‌ای از طرف شهرداری تعلق گیرد.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.