مرثیه ای برای دو دهه کم توجهی به ایستگاه محمدیه/ شانه خالی کردن دستگاه های اجرایی از بار مسئولیت ساماندهی

از زمانی که ایستگاه راه آهن محمدیه به خارج از شهر منتقل شده، اقدامی برای ساماندهی و رفع مشکلات آن انجام نشده و اکنون که 19 سال از آن زمان می گذرد، این مشکلات همچنان پابرجاست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مرثیه ای برای دو دهه کم توجهی به ایستگاه محمدیه/ شانه خالی کردن دستگاه های اجرایی از بار مسئولیت ساماندهی
شناسه : 677 | انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر۲۰، ایرنای قم در گزارشی با عنوان «ایستگاه قطار محمدیه قم میراث کم توجهی مسئولان» نوشت: ایستگاه قطار محمدیه در سال ۱۳۷۸ با هدف کاهش تردد قطارها، از داخل شهر قم به محور جنت آباد منتقل شد که جاده ای روستایی در بخش مرکزی استان است؛ این ایستگاه حدود ۱۳ کیلومتر از آزادراه قدیم قم – کاشان و ۲۰ کیلومتر از شهر قم فاصله دارد و محور آن به اندازه ای باریک است که ۲ خودرو سواری هنگام آمد و شد در این محور، نمی توانند به طور همزمان از کنار هم عبور کنند.
ایستگاه محمدیه علاوه بر قرار گرفتن در خارج از شهر و کم عرض بودن مسیر دسترسی به آن، از روشنایی لازم برخوردار نیست و برای تردد مسافران مناسب نیست، به ویژه در نیمه های شب، مسافرانی که قصد دارند از داخل شهر به ایستگاه و یا از ایستگاه به داخل شهر آمد و شد داشته باشند، ممکن است با خطرهایی مواجه شوند.
از زمانی که ایستگاه راه آهن محمدیه به خارج از شهر منتقل شده، اقدامی برای ساماندهی و رفع مشکلات آن انجام نشده و اکنون که ۱۹ سال از آن زمان می گذرد، این مشکلات همچنان پابرجاست.
از سوی دیگر استان قم هر سال پذیرای بیش از ۲۰ میلیون زائر داخلی و خارجی است و قطار ظرفیت مناسبی برای جابه جایی بخشی از این مسافران است؛ ولی بی توجهی مسئولان امر در رسیدگی به کمبودهای ایستگاه محمدیه، مانع اقبال عموم مردم در استفاده از این ظرفیت شده است.

** دستگاه های مسئول مسیر ایستگاه محمدیه قم را ساماندهی نمی کنند
مدیرکل راه آهن قم در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مسیر دسترسی به ایستگاه قطار محمدیه قم با مشکلات بسیاری مواجه است و دستگاه های مسئول استان به این مسائل رسیدگی نمی کنند.
محسن اعتماد با اشاره به بی توجهی دستگاه های ذیربط برای حل مشکل محور جنت آباد به سمت ایستگاه محمدیه، افزود: اداره کل راه و شهرسازی باید آسفالت و شرکت برق نیز روشنایی این محور را تأمین کند.
وی با بیان این که نبود اعتبار دلیل دستگاه ها در بی توجهی به وضعیت ایستگاه محمدیه است، بیان کرد: راه آهن نیز با مشکلات متعددی مواجه است، ولی در مدت ۲ سال بیش از ۳۰ میلیارد ریال برای ساماندهی این ایستگاه از اعتبارات راه آهن هزینه شده است و باز هم حاضریم هزینه کنیم.
وی تصریح کرد: مسیر دسترسی به ایستگاه محمدیه، غیراستاندارد بوده و این محور به اندازه ای باریک است که دو خودرو به سختی می توانند از کنار هم عبور کنند، دست اندازها و افتادگی های این محور نیز از دیگر مشکلات آن است.
به گفته اعتماد، نبود روشنایی در مسیر دسترسی، این ایستگاه را از نظر امنیتی با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
وی با انتقاد از سرویس دهی نامناسب سازمان اتوبوسرانی به مسافران این ایستگاه، اضافه کرد: راه آهن وظیفه جابه جایی مسافران را ندارد و سازمان اتوبوسرانی نیز گاهی به بهانه کم بودن مسافر سرویس دهی نمی کند.
وی ادامه داد: برخی روزها سازمان اتوبوسرانی به طور کامل از سرویس دهی خودداری می کند و این مسئله مردم را ناراضی و سرگردان کرده است.
مدیرکل راه آهن قم با تأکید بر اینکه باید رفت و آمد مردم تسهیل شود، خاطرنشان کرد: حتی برای استقرار تاکسی در ایستگاه محمدیه جانمایی نیز صورت گرفته است و منتظر اقدام شهرداری در این زمینه هستیم.
وی تأکید کرد: مشکلات ایستگاه محمدیه در شورای تأمین استان بیان شده، این مشکلات را به مسئولان یادآور شده ایم و رفع مشکلات این ایستگاه باید در اولویت دستگاه های ذیربط قرار بگیرد.
وی با بیان این که هرگونه خروج ایستگاه راه آهن از داخل به بیرون شهر فاجعه اجتماعی به همراه دارد، بیان کرد: وقتی زیرساخت خوب داخل شهر مهیاست، چرا باید چنین ایستگاه راهبردی به خارج از شهر منتقل شود.
اعتماد تأکید کرد: ایستگاه محمدیه آیینه عبرت برای همه است تا به فکر انتقال راه آهن به خارج از شهر نباشند.
وی گفت: روزانه ۲۶ رام قطار مسافری رفت و برگشت به شهرهای مختلف از جمله زاهدان، کرمان، یزد، کاشان، سیرجان، بندرعباس و شیراز از ایستگاه محمدیه تردد می کند و روزانه بیش از ۴۰۰ مسافر در این ایستگاه پیاده می شوند.

** محور جنت آباد خارج از محدوده خدمات شهری است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق در گفت وگو با ایرنا، افزود: محور جنت آباد خارج از محدوده خدمات شهری است و روشنایی این محور وظیفه شرکت برق نیست.
مهدی آهنین پنجه اضافه کرد: ایجاد روشنایی محور جنت آباد به دلیل قرار گرفتن در خارج از محدوده شهری، برعهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای است.
وی ادامه داد: اگر ایستگاه راه آهن محمدیه در داخل محدوده خدمات شهری واقع شده بود، تأمین روشنایی آن برعهده شرکت برق بود.

** احداث محور جنت آباد از وظایف راه و شهرسازی است
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم در گفت وگو با ایرنا، افزود: برای تعریض محور جنت آباد باید زمین های کشاورزی آزادسازی شود که این امر نیاز به اعتبار دارد.
اکبر سلیمیان اضافه کرد: محور جنت آباد برای تعریض نیاز به احداث دارد که احداث جاده از وظایف اداره کل راه و شهرسازی است.
وی ادامه داد: در عین حال تا زمانی که آزادسازی انجام نشود و اعتبار لازم تخصیص نیابد، امکان ساماندهی وجود ندارد.
وی با بیان این که مسیر دسترسی به ایستگاه راه آهن محمدیه اختصاص به اداره کل راه آهن دارد، گفت: از سوی دیگر باید در کمیسیون ایمنی راه ها مطرح شود که آیا فاصله ایستگاه راه آهن با جاده اختصاصی استاندارد و ایمنی را دارد یا نه؟

** ساماندهی محور قم – جنت آباد در انتظار تخصیص بودجه است
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی قم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تعریض، روکش آسفالت و روشنایی محور قم – جنت آباد که مسیر دسترسی به ایستگاه راه آهن محمدیه است، در انتظار ابلاغ و تخصیص بودجه است.
عباس فراهانی افزود: جاده جنت آباد محوری روستایی است و اهالی سه روستا از جمله روستاهای حسین آباد میش مست و جنت آباد از این مسیر استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: تعریض و روکش آسفالت این محور از وظایف دو اداره کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای است که قول های مساعدی برای تأمین اعتبار در راستای بهبود مسیر، آسفالت و روشنایی این محور داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: این محور تا روستای حسین آباد میش مست به طول ۱۳ کیلومتر است که در سال های گذشته با هدف بهره مندی راه آهن و کاهش حوادث جاده ای تعریض و روشنایی آن نیز انجام شده است.
فراهانی با بیان اینکه ۲ کیلومتر از این مسیر، محور اختصاصی ایستگاه راه آهن محمدیه است، اضافه کرد: این مسیر برای بهره برداری و دسترسی مسافرانی است که از حمل و نقل ریلی استفاده می کنند و امیدواریم با تأمین اعتبار مورد نیاز محدوده مورد نظر، از وضعیت خوبی برخوردار شود.
وی با اشاره به اینکه مسیر ۲ کیلومتری به سمت ایستگاه راه آهن محمدیه نیاز به تعریض دارد، گفت: اگر طول این مسیر تملک شود، علاوه بر تعریض، امکان روشنایی آن فراهم می شود که در حال پیگیری تأمین اعتبار آن هستیم.
معاون اداره کل راه و شهرسازی قم افزود: در صورتی که تأمین اعتبار لازم انجام شود، با توجه به شرح وظایف هر یک از اداره های راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای، این طرح اجرایی خواهد شد.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.