در آستانه روز جهانی معلولان مطرح شد؛

شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان

شهر قم یکی از اهداف خود را تبدیل شدن به شهری پذیرا و امن برای افراد دارای معلولیت می‌داند اما رسیدن به این هدف به سادگی ممکن نیست و زمان و هزینه نیاز دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان
شناسه : 60701 | انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹   پرینت

شهر بیست/ سرویس اجتماعی: در آستانه روز جهانی افراد دارای معلولیت، نشست هم‌اندیشی و آسیب‌شناسی زیست افراد دارای معلولیت در شهر به همت اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم و با حضور معاون فنی و عمرانی شهرداری، معاون شهرسازی و معماری، نمایندگان انجمن‌های افراد دارای معلولیت و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.

معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم با مدیریت عباس حلوایی‌زاده در این جلسه با ارائه گزارش عملکردی از اقدامات انجام شده شهرداری در سال‌های اخیر و همچنین طرح‌های در حال احداث این معاونت در راستای مناسب‌سازی ابنیه، معابر و بوستان‌ها خبر داد.

حلوایی‌زاده با اشاره به اینکه دغدغه و تلاش مجموعه فنی و عمرانی شهرداری در پایه‌ریزی و طراحی اماکن عمومی این است که رفاه و شرایط افراد دارای معلولیت در شهر را نیز در نظر بگیرد، گفت: در مجموع مناسب‌سازی ۲۱ پیاده‌راه که تعدادی از آنها از جمله پیاده‌راه خیابان باجک، پیاده‌راه بلوار امین و صدوقی انجام شده و تعدادی از این طرح‌ها نیز در حال انجام است.

وی همچنین در این خصوص افزود: مناسب‌سازی ۱۷ بوستان و ۱۲ ساختمان و ابنیه از دیگر اقدامات این معاونت است که در نظر گرفتن سامانه ویلچرگذر، مسیر ویژه نابینایان، ساخت سرویس بهداشتی ویژه معلولان و دسترسی‌های مناسب از جمله اقداماتی است که در طراحی‌ها دیده شده است.

شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان

مجید متین‌فر معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در این نشست با اشاره به کافی نبودن خدمات رفاهی و امکانات ویژه معلولان در شهر، گفت: شناخت آسیب‌های این حوزه و تعامل با جامعه هدف می‌تواند مسیر را برای بهبود شرایط هموار کند.

وی همچنین از اهمیت مسئله مناسب‌سازی در برنامه‌ریزی شهرداری قم گفت و افزود: مدیریت شهری با کمک سایر نهادها باید در این حوزه با جدیّت وارد شود و مجموعه شهرداری نیز در این خصوص اقدامات قابل توجهی انجام داده و برنامه‌ریزی‌های آینده نیز حکایت از توجه به این بخش دارد.

متین‌فر در خصوص اقدامات معاونت شهرسازی و معماری در خصوص زیست افراد دارای معلویت گفت: ما تلاش کردیم تا نقشه پراکندگی معلولان در سطح استان و مناطق قم را احصا کنیم تا مناسب‌سازی را بر اساس نیاز جامعه هدف انجام دهیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم از تدوین دستورالعملی با عنوان کمیته مناسب‌سازی شهرداری قم در سال جاری خبر داد و گفت: پیگیری جهت عملیاتی شدن و اجرای بودجه‌های مصوب شهرداری و مصوبات استانی مرتبط با مناسب‌سازی، نظارت و ارزیابی میزان تحقق ضوابط، مصوبات و سیاست‌های ابلاغی استانی و کشوری، ایجاد انسجام، وحدت رویه و جلوگیری از فعالیت‌های موازی در انجام امور مناسب‌سازی در مناطق و سازمان‌ها از جمله اهداف این دستورالعمل است.

شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان

همچنین در این مراسم حسین شعبان‌زاده، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، نصب بیش از ۱۱۰ تابلو ویژه محل عبور و مرور معلولان و تابلو مخصوص سامانه‌های ویلچررو در مناطق هشت‌گانه شهر را از جمله اقدامات این سازمان در خصوص افراد دارای معلولیت عنوان کرد و گفت: توسعه و ایجاد محیط‌های مناسب شده بدون مانع برای همه آحاد جامعه با ظرفیت‌های جسمی و حرکتی، ذهنی و روانی متفاوت اقدامی ضروری است.

وی توجه ویژه به بحث افراد دارای معلولیت را یادآور شد و گفت: توجه به این مسئله امکان توانمندسازی، حضور و مشارکت آن‌ها را در فعالیت‌های مختلف اجتماعی فراهم می‌آورد. از این رو، حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، ضمن انجام پیگیری‌های متعدد در راستای مناسب‌سازی و ایمن‌سازی معابر و گذرگاه‌های عرضی عابر پیاده جهت استفاده معلولین و سالمندان در مناطق هشت‌گانه در بودجه سال جاری نسبت به پیش‌بینی ردیف‌های همچون اجرای طرح هندسی تقاطع‌های چراغ‌دار در مناطق به صورت همسطح، ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، خرید و نصب تابلوهای مانند محل پارک معلولین و …، خرید خدمات پل‌های عابرپیاده و تجهیز آنها به آسانسور اقدام کرده است.

شعبان‌زاده همچنین تحقق «شعار برابرسازی فرصت‌های شغلی و آموزشی به صورت یکسان برای همه افراد جامعه» را یکی از اهداف مهم مورد نظر شهرداری و معاونت حمل‌ونقل دانست.

شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان

در ادامه آقای باقری مدیر مؤسسه جلوه امید و عضو انجمن نابینایان قم ضمن تشکر از اقدامات انجام شده شهرداری و همچنین تغییر نگرش حاکم بر فضای مدیریتی، گفت: لازم است برای هر طرح عمرانی و خدمات عمومی اعم از احداث معابر ویژه افراد نابینا یا دارای معلولیت و بوستان‌ها، یک فرد معلول نیز کنار مهندسان و طراحان قرار بگیرد تا سازه‌ها را مورد ارزیابی و تست قرار دهد.

وی در این خصوص افزود: این اقدام هم به کارایی بیشتر اقدامات برای معلولان کمک می‌کند و هم در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود چرا که ممکن است طرحی بدون مشورت و تست‌های لازم اجرا شود اما در مرحله عمل قابل استفاده برای جامعه هدف نباشد.

شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان

همچنین مجید شکوری عضو انجمن ضایعات نخاعی قم با اشاره به نا کافی بودن و استاندارد نبودن سامانه‌های ویلچررو احداث شده در سراسر شهر، گفت: لازم است اقدامات را از ساختمان های اصلی شهر مثل بهزیستی و شهرداری و سایر ارگان‌ها شروع کنیم چرا که یک فرد ویلچری برای تردد در همین ساختمان‌ها نیز دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: استفاده از افراد دارای معلولیت به عنوان مشاور و همراه تیم‌های طراحی و ساخت‌وساز در شهر باعث می شود این سازه‌ها استانداردهای مورد نظر این افراد را در نظر بگیرد و برای آنها قابل استفاده باشد.

شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان

دکتر نعیمه پورمحمدی اخلاق پژوه و پژوهشگر حوزه معلولیت نیز تغییر نگرش‌های فرهنگی و عمومی در خصوص زیست افراد دارای معلولیت را مد نظر قرار داد و گفت: تا زمانی که یک فرد معلول از طرف جامعه طرد شود و نگاه های افراد جامعه به او مثل یک فرد غیر طبیعی با بدنی متفاوت باشد، مناسب‌سازی‌های شهری امری بی‌فایده خواهد بود.

وی، توانمندسازی و حضور فعال معلولان در جامعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای رسیدن به این مهم نیاز به تغییر نگرش در خصوص حق حیات و زیست معلولان داریم. بدین معنا که ما حق نداریم به دلیل سالم بودن و دارا بودن بدن و توانمندی متفاوت در مقایسه با این افراد حق زندگی اجتماعی، اشتغال، تحصیل و سایر فعالیتهای آنها را بگیریم.

نوشته های مشابه
اعلام جزئیات مراسم تحویل سال در حرم و مسجد جمکران
«تگرگ» روی میز تدوین رفت
نرخ جدید پارکینگ‌های عمومی شهر قم اعلام شد
طراحی میدان سپاه قم به کجا رسید؟
مجتمع آب درمانی در قم به‌زودی افتتاح می‌شود
اتمام پروژه احداث کمربندی بلوار خداکرم تا شهریور سال آینده
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.