یادداشت/ سید حمیدرضا منتظری

نگاهی به فیلم سینمایی «ابلق»/ پرواز حباب‌ها در آسمان غیرت و مصلحت!

سید حمیدرضا منتظری منتقد سینما طی یادداشتی در نقد فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، نوشت: «ابلق» بدون تردید کامل‌ترین و شاید بهترین فیلم کارنامه او از جنبه رعایت مؤلفه‌های داستانی و دراماتیک به شمار می‌رود؛ فیلمی که مبتنی بر قصه‌ای قابل توجه و چالش برانگیز، یک روایت‌ نفس‌گیر از داستانی جذاب را عرضه می‌کند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نگاهی به فیلم سینمایی «ابلق»/ پرواز حباب‌ها در آسمان غیرت و مصلحت!
شناسه : 57095 | انتشار : ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ سید حمیدرضا منتظری: «ابلق» به عنوان پنجمین فیلم بلند سینمایی «نرگس آبیار» بعد از سال‌ها فعالیت در حوزه داستان و ادبیات، بدون تردید کامل‌ترین و شاید بهترین فیلم کارنامه او از جنبه رعایت مؤلفه‌های داستانی و دراماتیک به شمار می‌رود؛ فیلمی که مبتنی بر قصه‌ای قابل توجه و چالش برانگیز، یک روایت‌ نفس‌گیر از داستانی جذاب را عرضه می‌کند و مخاطب را با مجموعه‌ای از بازی‌‌های باورپذیر، موقعیت‌های درست روایی و ساختار قابل‌قبول مواجه می‌سازد که ریشه در تسلط و درک درست فیلمنامه‌نویس فیلم دارد.

آبیار در تمامی آثار سینمایی‌اش از «اشیاء…» گرفته تا «نفس»، و از « شیار۱۴۳» گرفته تا «شبی که ماه کامل شد»، تلاش کرده است در روایت فیلم به آدم‌های قصه‌اش نزدیک شود و بنا بر موقعیت و داستان، رازها و اسرار درونی شخصیت‌ها و روابط انسانی‌ آن‌ها را روایت ‌کند؛ حالا در «ابلق» در ادامه تحلیل روابط انسانی، فیلمساز یک قدم فراتر می‌رود و در مسیر ارائه نقد جامعه‌شناختی، موقعیت‌های داستانی خود را به تصویر می‌کشد.

«نرگس آبیار» در فیلم سینمایی «ابلق»، شخصیت‌هایی خلق کرده که همگی بر سر دو راهی سکوت و فریاد، سکوت را انتخاب می‌کنند؛ حتی «راحله» (با بازی الناز شاکردوست) به واسطه ظلم و تعرضی که بر وی رخ داده، شاید بهترین گزینه برای قهرمان یک داستان شبه‌فمینیستی به نظر برسد که سکوت خود را بشکند، اما او هم بنا به مصلحت‌اندیشی و جلوگیری از خون شدن، مصلحت‌اندیش می‌شود و سکوت را انتخاب می‌کند!

در «ابلق»، کارگردان به دنبال خلق بستری از نشانه‌های تصویری و استعاری، در بطن یک موقعیت پرتنش و روابط بین فردی آدم‌های قصه است که بارها به تفاوت‌ها، تبعیض‌ها و شکاف طبقاتی با سیمای شهر مطلوب اشاره می‌کند؛ از مقایسه اندازه چرخ و فلک دستی محله با چرخ و فلک عظیم شهربازی بالای سر زورآباد گرفته تا سایه بلند «آن برج‌های مسکونی روبه‌رو» که هر روز بر سقف خانه‌های زورآباد و بنرهای انتخاباتی تاریخ مصرف گذشته پشت‌بام‌ها سایه می‌اندازد، همه نشانه‌ها و اشارات بینامتنی فیلمساز، برای معرفی لوکیشن خود و زیستگاه آدم‌های قصه است.

«راحله» با بازی الناز شاکردوست به همراه شوهرش «علی» با بازی هوتن شکیبا و دختر کوچک و افسرده‌شان که از پدرش می‌ترسد، در یک محله کوچک و حاشیه‌ای به نام زورآباد تهران زندگی را می‌گذرانند. «جلال» شوهر خواهر او با بازی بهرام رادان به پشتوانه و توانایی مالی که در اختیار دارد، از کسب و کار خانگی خانم‌های محله حمایت می‌کند و مورد اعتماد ساکنین است. به شکلی که حتی هیز بودن و خطاکاری‌های پنهانی او از نظر دیگران دیده نمی‌شود.

رفتارها و مزاحمت‌های «جلال» برای «راحله» باعث می‌شود حرف‌هایی پشت سر او در محل ایجاد شود. در نهایت مشخص می‌شود که او به تمامی زن‌های محل نظر نادرست داشته و همگی تصمیم می‌گیرند نسبت به رفتارهای او اعتراض کنند و سکوت خود را بشکنند، اما با توصیه برادر ریش‌سفید «علی» با بازی مهران احمدی که مصحلت‌اندیش و مشغول خیاطی در منزل است، «راحله» تصمیم می‌گیرد همچون دیگر زنان آسیب‌دیده، مصلحت‌اندیشی عقلانی کند و قربانی سکوت خود شود.

قصه فیلم «ابلق»، بهانه‌ای شاعرانه برای همبازی‌شدن با حباب‌های اسباب‌بازی حباب‌ساز کودکان در آسمان است و دلیلی برای پرواز ناتمام کبوتران خسته از سکوت زورآباد، و ختم شدن به سرک کشیدن در تاریکخانه‌ها و زیرزمین‌های زیستگاه ماست، که موش‌های مخفی‌کار در سکوت غم‌بار زورآباد مشغول زیستن و جویدن و دریدن هستند؛ موش‌هایی که کسی صدایشان را نمی‌شود! حتی «علی» غیرتی و زورآبادی که هر روز در گوش خود قطره استریل درمانی می‌چکاند، اما بی‌فایده است و همچنان نمی‌شنود.

همه نشانه‌های استعاری داستان، برای رسیدن به یک تصویر آرمانی از نقد جامعه‌شناختی آدم‌های عافیت‌طلب و مصلحت‌خواه پیرامون است. به شکلی که به‌رغم آشکار بودن حقیقت، اما همه مردم به طمع منفعت، مصحلت را ترجیح می‌دهند و تصمیم می‌گیرند چشمان‌شان بر تعرض بسته بماند و گوش‌هایشان به نشنیدن حقیقت و شنیدن دروغ برای حفظ شرایط حداقلی موجود رضایت دهد.

فیلم به درستی در مسیر نقد کردن جامعه و تحلیل رفتار محافظه‌کارانه اهالی محله زورآباد و مردمان گرفتارش، داستان خود را دست‌مایه برخی رویکردهای کلان جامعه قرار می‌دهد و برای به چالش کشیدن مخاطب بر سر دو راهی انتخاب آشکار ساختن حقیقت یا مصلحت‌اندیشی و انتخاب سکوت، به دنبال بازتعریف مفاهیمی همچون عقلانیت، شجاعت و مصلحت بر می‌آید.

قصه فیلم، در یک جغرافیای جذاب و خاص روایت می‌شود که با انتخاب هوشمندانه لوکیشن، امکان مناسبی را هماهنگ شدن مضامین مورد نظر کارگردان فراهم کرده است؛ از سطوح شیب‌دار و گذرهای باریک و کوچه‌های تنگ گرفته، تا پشت‌بام خانه‌های غیرهمسطح و معماری نامنظم، که تمامی این اشارات نمادین، ارتباطات مضمونی فیلم را گسترش می‌دهد و مفهوم «حقیقت» را به عنوان حلقه مفقوده دنیای امروز نمایان می‌کند؛ حقیقت ناظری که لال، معلول و ویلچرنشین است و در میدان هیاهوی این منفعت‌طلبی بزدلانه یا مصحلت‌اندیشی عقلانی، توان تکلم و اشاره ندارد!

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.