شورای سیاست‌گذاری هنر قم تشکیل شد/ تأکید مدیرکل ارشاد بر ضرورت تقویت ارتباط با هنرمندان

نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هنر استان قم با حضور روئسا و نمایندگان جمعی از دستگاه‌های فرهنگی هنری استان به میزبانی حوزه هنری برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
شورای سیاست‌گذاری هنر قم تشکیل شد/ تأکید مدیرکل ارشاد بر ضرورت تقویت ارتباط با هنرمندان
شناسه : 54841 | انتشار : ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم،‌ نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هنر استان قم با حضور روئسا و نمایندگان جمعی از دستگاه‌های فرهنگی هنری استان به میزبانی حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست با تصمیم و نظر حاضران مقرر شد شورای «سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هنر استان قم» به ریاست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل شود و دبیرخانه آن در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قم مستقر و جلسات آن به صورت ماهانه برگزار شود.

از دیگر اعضای این شورا می‌توان به مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم، رئیس ‌صدا و سیمای مرکز قم، مدیرکل آموزش و پرورش استان،‌ معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور‌، رئیس سازمان فرهنگی هنری اجتماعی شهرداری قم و رئیس بسیج هنرمندان استان اشاره کرد. 

در ابتدای نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هنر استان قم، محمدعلی روزبهانی رئیس حوزه هنری قم به عنوان میزبان ضمن عرض خیر مقدم به حاضران و تبریک عید سعید غدیر خم، درباره لزوم تشکیل شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هنر استان گفت: در گذشته به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی شورایی با حضور دست‌اندرکاران هنر استان قم برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم برای انجام امور هنری استان در این هفته را تدبیر می‌کردند اما متأسفانه سال‌هاست که این شورا تعطیل شده‌است.

وی افزود: با توجه به دغدغه‌ دستگاه‌های فرهنگی در امر «هنر متعهد» که شعار محوری هفته هنر انقلاب اسلامی‌ است، با هم‌فکری برخی از عزیزان حاضر در این جلسه به این جمع‌بندی رسیدیم که دبیرخانه دائمی شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هنر استان قم با حضور دستگاه‌های دغدغه‌مند این عرصه را تشکیل دهیم. در این شورا تصمیمات به عنوان مصوبه و به عنوان میثاق جمعی خواهد بود و ان‌شاءالله همگی به آن پایبند خواهیم بود.

رئیس حوزه هنری قم در ادامه به ویژگی‌های فرهنگی شهر قم اشاره کرد و گفت: با توجه به مرکزیت دینی و شیعی شهر قم، محوریت قم در بحث مهدویت، وجود حرم کریمه اهل‌بیت(ع) و …، شهر قم می بایست در بسیاری از عرصه‌ها به عنوان یک جهان‌شهر، پیشتاز و پیشرو باشد و خود تبدیل به یک مرجع برای حرکت‌های این‌چنین شود. این مهم نیازمند هماهنگی و همراهی دستگاه‌های فرهنگی هنری این کلان شهر است که در قالب این شورا امکان‌پذیر خواهد بود.

شورای سیاست‌گذاری هنر قم تشکیل شد/ تأکید مدیرکل ارشاد بر ضرورت تقویت ارتباط با هنرمندان

شورای سیاست‌گذاری هنر قم تشکیل شد/ تأکید مدیرکل ارشاد بر ضرورت تقویت ارتباط با هنرمندان

در ادامه حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری قم نیز بر لزوم وجود چنین شورایی تأکید کرد و گفت: پررنگ شدن حرکت‌های فرهنگی با هم‌افزایی بین نهادهای متولی اتفاق می‌افتد. این شورا با ضریب دادن به یک کار فرهنگی و اثر هنری متعهد می‌تواند آثار را ارزش‌گذاری کند و به عنوان یک اثر انقلابی مطلوب به جامعه معرفی کند.

همچنین امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز گفت: برگزاری چنین جلساتی بی‌شک عایداتی خواهد داشت و منشأ اثر خواهد بود. متأسفانه دستگاه‌های فرهنگی نتوانسته‌اند این مهم را جا بیندازند که مهمترین اهرم اشاعه فرهنگ، هنر است. باید فاصله اهالی هنر با مسئولان رفع شود تا برخی مشکلات و موانع برچیده شود.

مهدی کلانترزاده مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم نیز تصریح کرد: متأسفانه هنر غریب است و چنین شورایی باید به آن در شهر قم، ضریب نفوذ بدهد. پیشنهاد می‌دهم شأن این شورا علاوه بر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی نیز باشد تا بتوان اجرایی‌تر پیش رفت.

وی افزود: امسال سال برگزاری کنگره شهدای استان قم است و این شورا می‌تواند در مقام هم‌فکری، کمک خوبی به کنگره که تشنه‌ی ایده فرهنگی هنری ناب است، داشته باشد.

کلانترزاده تصریح کرد: شهرداری هم در قالب برنامه‌های فرهنگی هنری اجتماعی پای کار است. خوشبختانه شهر قم ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بالایی دارد که با دوری از موازی‌کاری می‌توانیم پرواز بلندی به سمت اهداف‌مان داشته باشیم.

غلام‌حسین باقری نماینده صدا و سیمای مرکز قم نیز یادآور شد: باید هنر را به حوزه اندیشه و اندیشه‌ورزی نزدیک کنیم. هنر قدرت جذب دارد، با استفاده از این قدرت و ظرفیتی که در انقلاب و اسلام سراغ داریم باید به جذب مخاطبان بپردازیم.

همچنین محمد جواد شاکر معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه ‌و بودجه استان قم نیز تصریح کرد: میثاق و مبنای ما برای تشکیل این شورا می‌تواند این باشد که شورا برای ۵ سال آینده چه چشم‌اندازی دارد. اگر چنین چیزی وجود نداشته باشد ممکن است از مسیر منحرف شویم. این شورا باید روی ساخت و اصلاح ذائقه مخاطب کار کند. البته که فرهنگ و هنر باید در برخی عرصه‌ها از جمله کسب و کار که ۷۰ درصد زندگی روزمره مردم در آنجا می‌گذرد، ارتباط برقرار کند. نکته مهم دیگر در عرصه هنر، شبکه‎سازی‌ست که باید مورد توجه قرار گیرد.

شورای سیاست‌گذاری هنر قم تشکیل شد/ تأکید مدیرکل ارشاد بر ضرورت تقویت ارتباط با هنرمندان

شورای سیاست‌گذاری هنر قم تشکیل شد/ تأکید مدیرکل ارشاد بر ضرورت تقویت ارتباط با هنرمندان

محمدحسن یزدی‌نژاد رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان قم نیز گفت: برای نهادی چون بسیج که در کف جامعه حضور دارد لزوم تشکیل چنین شورایی بیشتر حس می‌شود. وقتی ظرفیت‌ها یکجا جمع و از کار جزیره‌ای جلوگیری می‌شود، اثرگذاری بالا می‌رود. پیشنهاد می‌دهم این شورا نقش اندیشه‌ورزی داشته باشد، چنین شورایی از نظر فکری و اجرایی می‌تواند برای بسیاری از مشکلات ایده و راه حل داشته‌باشد.

سید رسول حسینی نماینده‌ آموزش و پروش استان قم نیز به بخشی از برنامه‌های اجرایی این معاونت در روزهای اخیر اشاره نمود و برخی مشکلات پیش‌روی فرهنگ و هنر در عرصه فعالیت آموزش و پرورش استان را برشمرد.

در پایان حسین غریب مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم خاطر نشان کرد: در دورانی که هنر، سکولار شده لزوم پرداختن به هنر متعهد بیش از هر دورانی حس می‌شود، هنری که باید مردم پسند باشد و این رمز موفقیت چنین حرکتی است. از ابتکار عمل حوزه هنری قم برای تشکیل چنین نشستی تقدیر می‌کنم که می‌تواند نمونه‌ای موفق برای دیگر استان‌های کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم در شهر قم رابطه هنر و دین را تحکیم ببخشیم که اتفاقا هیچ تضادی با یکدیگر ندارند. متأسفانه تاکنون از ظرفیت حوزه هنری که در این زمینه دغدغه‌مند است به خوبی استفاده نشده که با تشکیل این شورا امیدوارم این اتفاق بیفتد.

شورای سیاست‌گذاری هنر قم تشکیل شد/ تأکید مدیرکل ارشاد بر ضرورت تقویت ارتباط با هنرمندان

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.