ضرورت بازگشت جوانان به مساجد/ ۵ هزار کنشگر جهاد تبیین در قم تربیت می‌شوند

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم از تربیت ۵ هزار کنشگر جهاد تبیین در قم تا پایان سال خبر داد و گفت: مساجد استان نیازمند حضور جوانان هستند، مسجدی که نوجوان ندارد، نمی‌تواند در آینده قادر به حل مسائل محله باشد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ضرورت بازگشت جوانان به مساجد/ ۵ هزار کنشگر جهاد تبیین در قم تربیت می‌شوند
شناسه : 53835 | انتشار : ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی شعبان‌زاده پیش از ظهر چهارشنبه در نشستی خبری که به مناسبت اول تیرماه سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در این اداره‌کل برگزار شد، به فلسفه وجودی این سازمان اشاره کرد و گفت: «رصد و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن» و «تبیین اسلام ناب محمدی» دو مأموریت مهم این سازمان هستند.

وی تصریح کرد: در دوره جدید از حیات این سازمان، سند تحولی سازمان تبلیغات اسلامی تدوین شد و بعد از تأیید مقام معظم رهبری، مبنای حرکت سازمان قرار گرفت.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: مبنای حرکت سازمان تبلیغات در دوره جدید، راهبری زیست بوم محیط فرهنگی تبلیغی جمهوری اسلامی ایران است و یکی از شئون این راهبری، هماهنگ‌‌سازی و هم‌افزایی مجموعه‌های فرهنگی کشور است.

ضرورت بازگشت جوانان به مساجد/ ۵ هزار کنشگر جهاد تبیین در قم تربیت می‌شوند

شعبان‌زاده تصریح کرد: برای راهبری باید به چهار راهبرد «مفهوم‌سازی و محتواسازی»، «توانمندسازی ظرفیت‌های انسانی»، «جبهه‌سازی و شبکه‌سازی ظرفیت‌های انسانی و دستگاهی» و «هدایت گفتمانی» اهتمام داشت و اگر امروز در حوزه فرهنگ شاهد نابسامانی هستیم، به نقص یکی از این چهار عامل بازمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان تبلیغات به‌دنبال مردمی‌سازی تبلیغ در کشور است، افزود: نخستین برنامه برای برون‌رفت از مشکلات فرهنگی، بسترسازی برای قیام عمومی در کشور از طریق جهاد تبیین است و سازمان تبلیغان با عملیات فراگیر جهاد تبیین به دنبال هدایت اراده‌ها به نفع جبهه حق است. اراده‌ها را باید با اراده «ولی» هماهنگ کنیم تا انتخاب و تشخیص مردم درست شود.

ضرورت بازگشت جوانان به مساجد/ ۵ هزار کنشگر جهاد تبیین در قم تربیت می‌شوند

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم از شناسایی ۵ هزار نفر از کنشگران عرصه فرهنگی اجتماعی قم خبر داد و گفت: این افراد شامل روحانیون و ائمه جماعات استان، معلمان و اساتید دانشگاه، فرهیختگان و نخبگان و مخترعان، بانوان و کنشگران فعال در عرصه زن و خانواده، اهالی رسانه و هنر و مدیران تشکل‌های مردمی می‌شود.

شعبان‌زاده تصریح کرد: ۵۰۰ نفر از ۵ هزار کنشگران منتخب از شهرستان جعفرآباد، قنوات، کهک، دستجرد و خلجستان هستند و مابقی از فعالان فرهنگی اجتماعی شهر قم به‌شمار می‌‌روند.

وی افزود: تا پایان امسال عملیات تربیت ۵ هزار کنشگر جهاد تبیین به منظور مروج بودن انجام می‌شود و در سال بعد از میان آنها، ۵۰۰ نفر به عنوان شبکه مدرسان جهاد تبیین انتخاب می‌شوند تا با استفاده از این ظرفیت به سراغ لایه‌های بعدی از مردم حرکت کنیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم همچنین به برنامه راهبری اراده‌ها با جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: شبهات، احساس نتوانستن، ناامیدی و به بن‌بست‌رسیدن با اجرای این راهبرد زدوده شده و به معنای واقعی امیدآفرینی در متن زندگی و افکار مردم تقویت می‌شود، چراکه کسی که امید به آینده داشته باشد آماده جهاد می‌شود.

شعبان‌زاده همچنین در بحث تبیین الگوی حکمرانی مردمی، گفت: این الگو چهار ضلع دارد. «محله» به عنوان میدان و جغرافیایی عمل، «مسجد» به عنوان پایگاه حکمرانی، «ائمه مساجد »به عنوان رهبران این حکمرانی و «کنشگران و حلقه های میانی» به عنوان کارگزاران چهار ضلع این الگو را تشکیل می‌دهند.

ضرورت بازگشت جوانان به مساجد/ ۵ هزار کنشگر جهاد تبیین در قم تربیت می‌شوند

وی افزود: در استان قم ۷۰۰ مسجد فعال داریم که ۵۶۷ مسجد در شهر قم هستند و برای اجرای طرح ۱۲۰ محله پایش شدند که طی سه سال هر سال در ۴۰ مسجد طرح های مد نظر سازمان تبلیغات اسلامی اجرا شده و برای اجرایی شدن طرح ها نیز جلسات توجیهی خوبی برگزار شده‌ است.

وی تصریح کرد: دولت و حاکمیت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات محله‌ها را حل کند و الگوی سازمان تبلیغات ایجاد حکمرانی مردمی مسجد محور است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: اولویت ۴۰ مرکز تربیت محور در مناطق محروم است و سازمان به جهت تأکید رهبر انقلاب، محور تحولی خود را از مناطق دو و شش آغاز کرده که از میان ۱۷۰ مسجد این دو منطقه، ۴۰ مسجد انتخاب شده‌اند و ۲۵۰ نفر به عنوان مربی طرح شناسایی شدند.

ضرورت بازگشت جوانان به مساجد/ ۵ هزار کنشگر جهاد تبیین در قم تربیت می‌شوند

شعبان‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مساجد در وقوع و گسترش انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مساجد برای بقای انقلاب هم سنگر هستند؛ اگرچه امروز مساجد دچار چالش‌هایی هستند و تعدد متولیان مسجد زیاد است که باید به سمت کاهش متولیان و هم‌افزایی حرکت کنیم.

وی به نقش پررنگ مساجد در دوران کرونا و جمع‌آوری مشارکت‌های مردمی برای مواسات و همدلی با آسیب‌دیدگان کرونا اشاره کرد و افزود: بیش از صد میلیارد تومان از ناحیه مساجد استان برای حل مشکلات نیازمندان محله‌ها جمع‌آوری شد. برخی مساجد دارای شبکه خیرین و صندوق‌های قرض‌الحسنه و مراکز نیکوکاری هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم تأکید کرد: مهمترین نیاز حال حاضر مساجد استان حضور نیروهای جوان در مساجد است، مساجدی که نوجوان ندارد، نمی‌تواند در آینده قادر به حل مسائل محله باشد، باید کارگزار داشته باشد.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.