مراسم اعتکاف در شهرهای قرمز برگزار نمی‌شود

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف از لغو برگزاری مراسم اعتکاف در شهرهای قرمز خبر داد و گفت: با مصوبه ستاد ملی کرونا، مراسم اعتکاف در شهرهای نارنجی و زرد با ۲۰ درصد ظرفیت اماکن برگزار می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مراسم اعتکاف در شهرهای قرمز برگزار نمی‌شود
شناسه : 47482 | انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای در نشست خبری که با موضوع برگزاری مراسم اعتکاف و فراخوان جشنواره بین المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف در خبرگزاری حوزه برگزار شد، گفت: اعتکاف سنت آسمانی و ادیانی است و براساس آیات قرآن، انبیا الهی مأمور به فضا سازی بستر اعتکاف شدند و این مسئله در سایر ادیان ادامه داشته و حتی رسول خدا (ص) اعتکاف می‌گرفتند و تلاش می‌کردند ترک نشود. این نشان از اهمیت مسئله اعتکاف است.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف، افزود: اما به دلیل اینکه اعتکاف عبادت ویژه و نوعی گوشه نشینی در مسجد و جدا شدن از همه سازکارهای دنیا و خانوادگی است، طبیعتاً کار پر زحمتی است و لذا استقبال کمی از آن می شده، اما با این حال در قم از ۱۰۰ سال پیش اهمیت خاصی به آن داده شده و پایه گذار آن احیاگر حوزه علمیه قم بوده است.

تکیه‌ای اظهار داشت: ۵۷ سال از این یک قرن اعتکاف تنها به وسیله علما در مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم برگزار می‌شد ولی به برکت انقلاب، اعتکاف مورد استقبال همه مردم ایران اسلامی قرار گرفته است.

وی بیان داشت: امروز به برکت انقلاب اعتکاف به عنوان فرهنگ عمومی تبدیل و مورد تأیید رهبر انقلاب و مراجع قرار گرفته است. این نشان از اهمیت مسئله اعتکاف و توجه ۸۰ درصد از جوانان به این سنت حسنه و مبارک است.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف افزود: در مورد اهمیت اعتکاف همین اندازه بس که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم در بخش معنویت هم توجه ویژه به آن کرده است. لذا ما به عنوان مرکزیت پشتیبانی اعتکاف، با حضور ۱۴ استاد، سند راهبردی اعتکاف تنظیم شده است. این سند افق ۱۰ ساله برنامه اعتکاف است. این سند دارای اهدافی چون ارتقا کیفی اعتکاف در جهان، وحدت رویه برگزار کنندگان و تداوم روحیات معتکفین است.

تکیه‌ای، اظهار داشت: در نشستی که با حضور اعضا در قم برگزار شد بر برگزاری مراسم و جشنواره اعتکاف بر محورهای چون اعتکاف و بستر معنویت اخلاق در بیانیه گام دوم و اعتکاف کاهش ناهنجاری اجتماعی و سلامت روحی و خانواده تأکید شده است.

وی با اشاره با تصمیم ستاد ملی کرونا در مورد برگزار مراسم اعتکاف در شهرهای زرد و نارنجی در کشور، بیان داشت: با عنایت به مصوبه ستاد ملی کرونا، مراسم معنوی عبادی اعتکاف با رعایت مسائل بهداشتی در شهرهای زرد و نارنجی با ۲۰ درصد ظرفیت برگزار می‌شود و در شهرهای قرمز برگزار نمی‌گردد. این نشان می‌دهد که رویکرد ستاد ملی بر برگزاری مراسم مگر در شهرهای قرمز است.

تکیه‌ای گفت: کسانی که در شهرهای قرمز نمی‌توانند از مراسم معنوی اعتکاف استفاده ببرند می‌توانند از پویش اعتکاف بهره ببرند.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.