ضرورت مخاطب‌شناسی در تولید آثار نمایشی

رامتین خداپناهی عضو هیئت داوران جشنواره استانی تئاتر قم بر لزوم مخاطب‌شناسی در تئاتر تأکید کرد و گفت: باید بدانیم برای چه مخاطبی می‌خواهیم نمایش تولید کنیم و تا این طبقه بندی را نداشته باشیم، نمی‌توان انتظار موفقیت داشت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ضرورت مخاطب‌شناسی در تولید آثار نمایشی
شناسه : 45209 | انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ستاد خبری بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم، رامتین خداپناهی با اشاره به برگزاری جشنواره استانی تئاتر قم، گفت: به نظر من برای بالندگی تئاتر باید بیشتر به توانمندی‌های خود تئاتر تکیه کرد.

وی تصریح کرد: بعضی معتقدند نقطه اتحاد تئاتر در چند دهه اخیر تکیه بر تئاتر جشنواره‌ای بوده اما من نظر موافقی ندارم و معتقدم تئاتر باید از درون بجوشد و در انتظار توجه نهادها نماند.

عضو هیئت داوران بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم افزود: به باور من، تئاتر نه سفارش‌پذیر است نه موضوع‌پذیر، بر این اساس تئاتر باید از دل جریان‌های فرهنگی روز جامعه رشد و بالندگی پیدا کند.

خداپناهی تصریح کرد: جشنواره‌ها می‌توانند مرکز ثقل اتحاد فرهنگی تئاتر باشند نه اینکه باعث رشد و بالندگی شوند.

این هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون افزود: تا زمانی که جریان تئاتر چشم به حمایت نهادها دارد و منتظر توجه دولت‌ها باشد، مسیر بالندگی را طی نخواهد کرد چرا که تئاتر باید از خودش ارتزاق کند، چه در نحله فکری چه در بحث اقتصاد و سیاست‌گذاری.

عضو هیئت داوران بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم همچنین از بازیگری به عنوان یکی از عناصر مهم تئاتر یاد کرد و گفت: بازیگری مهم است اما برای موفقیت یک مجموعه نمایشی باید تمام اجزای آن به درستی شکل بگیرد.

خداپناهی با بیان اینکه تئاتر و بازیگری امروز یک علم است، افزود: امروز برای شکل‌گیری تئاتر علمی تجربی نیازمند تلفیق خردورزی و عنصر علم با تجربه هستیم.

وی بر لزوم پیوند تئاتر دانشگاهی و تجربی تأکید کرد و گفت: امروز می‌توانیم با استفاده از فضای جهانی وب، در جریان روز فرهنگ و هنر جهان قرار بگیریم و جهانی فکر کنیم و خانگی عمل کنیم.

این مدرس دانشگاه همچنین بر لزوم مخاطب‌شناسی در تئاتر تأکید کرد و گفت: باید بدانیم برای چه مخاطبی می‌خواهیم نمایش تولید کنیم و تا این طبقه بندی را نداشته باشیم، نمی‌توان انتظار موفقیت داشت.

وی در پایان با تأکید بر اینکه تئاتر به برنامه ریزی، علم و تجربه زنده است، گفت: باید آسیب‌شناسی کاملی از فضای تئاتر داشت تا بتوان آینده بهتری را پیش‌بینی کرد.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.