روستای «نویس» به قطب گردشگری تبدیل شود

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: روستای «نویس» به دلیل قدمت تاریخی و شرایط آب و هوایی مناسب می‌تواند به قطب گردشگری روستایی تبدیل شود و با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، زمینه توسعه و شکوفایی اقتصادی روستا را فراهم آورد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
روستای «نویس» به قطب گردشگری تبدیل شود
شناسه : 36894 | انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶   پرینت

به‌گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی در بازدید از روستای «نویس»، اظهار کرد: نویس به دلیل قدمت تاریخی و با شرایط آب و هوایی مناسب و ظرفیت گردشگر پذیری بالایی که دارد می‌تواند با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، زمینه توسعه و شکوفایی اقتصادی روستا را نیز فراهم آورد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، گفت: نویس از روستاهای باستانی استان قم است که آتشکده این روستا متعلق به دوره ساسانی است و در سال ۱۳۲۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارجمندی با بیان این که استفاده از ظرفیت امامزادگان موجب توسعه گردشگری خواهد شد، ادامه داد: بقعه و آرامگاه بی‌بی شریفه نویس متعلق به دوره صفوی است که مردمان این روستا اراداتی خاص به این امامزاده دارند.

وی افزود: آیین چاوشی‌خوانی در بدرقه زائران اماکن متبرکه، مراسم سنتی سحرخوانی به‌عنوان یکی از آیین‌های ویژه ماه مبارک رمضان، آیین تعزیه‌خوانی از آثار معنوی این روستاست که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

ارجمندی خاطرنشان کرد: قدمت تاریخی همراه با میراث کهنسال فرهنگی و داشتن مراسم آیینی ویژه ماه‌های محرم، صفر و رمضان، ظرفیت بالایی است که می تواند این روستا را به قطب گردشگری و مرکز مراسم آیینی استان و کشور تبدیل کند.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.