یاد خدا مهم‌ترین عامل برای رسیدن به نشاط باطنی است

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه بر اساس روایات اهل‌بیت(ع)، پیاده‌روی، اسب‌سواری، شنا، نگاه به درختان و باغچه‌های سبزرنگ، نوشیدن آب گوارا، نگاه به همسر و گفت‌وگو و دورهمی با دوستان از عوامل ظاهری نشاط هستند، گفت: یکی از عوامل مهم باطنی نشاط و آرامش، یاد خداوند است که می‌تواند مقدمه حرکت انسان شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
یاد خدا مهم‌ترین عامل برای رسیدن به نشاط باطنی است
شناسه : 34258 | انتشار : ۰۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم این ایام موضوع نشاط و شادابی انسان در جامعه است که هم در روایات به آن پرداخته‌شده و هم در کلام بزرگان به آن اشاره‌شده و هم در قرآن نیز با واژه‌های خاصی در این خصوص سخن به میان آمده است.

وی افزود: طبق فرموده حضرت علی علیه‌السلام یکی از صفات مؤمنین این است که صبح‌گاه با شادابی از خواب برمی‌خیزد و مرگ برای انسان‌های شاداب آسان‌تر است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی از ادعیه اهل‌بیت(ع) درخواست نشاط و سرور از خداوند بوده است و شادابی غیر از بیهودگی و تمسخر است و نشاط حقیقی همان شادابی معنوی است.

رفیعی تأکید کرد: نشاط حقیقی ارزش روحی محسوب می‌شود و قرآن کریم یکی از صفات اولیاء الهی را عدم حزن و اندوه می‌داند درحالی‌که انسان‌های خائن همواره در ترس و نگرانی هستند.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: در واقعه عاشورا امام حسین علیه‌السلام هرچقدر به زمان شهادت نزدیک‌تر می‌شدند نشاط معنوی بیشتری را داشتند و نقطه مقابل نشاط معنوی کسالت، بی‌قراری و ملالت است.

وی اظهار کرد: دودسته عوامل برای نشاط معنوی وجود دارد که به عوامل ظاهری و باطنی تقسیم می‌شود که عوامل شکلی و ظاهری و همچنین عوامل باطنی در روایات بیان‌شده است.

رفیعی در ادامه گفت: طبق روایت وارده از زبان اهل‌بیت(ع) پیاده‌روی، اسب‌سواری، شنا، نگاه به اشجار و باغچه‌های سبزرنگ، نوشیدن آب گوارا،  زدن مسواک، نگاه به همسر و گفتگو و دورهمی با دوستان از عوامل ظاهری نشاط است.  

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: تشکیل گروه‌های علمی و خانوادگی در فضای مجازی و گفتگوهای دوستانه در خصوص مباحث مختلف می‌تواند نشاط ایجاد کند درحالی‌که متأسفانه فضای مجازی رهاشده و استفاده درستی از آن نمی‌شود.

وی تأکید کرد: یکی از عوامل مهم باطنی نشاط، یاد خداوند است و طبق آیات قرآن کریم یاد خدا باعث آرامش دل می‌شود و لرزشی در دل ایجاد می‌کند که می‌تواند مقدمه حرکت انسان شود و هیچ‌چیزی در زندگی نمی‌تواند به‌اندازه یاد خدا آرامش ایجاد کند.

رفیعی افزود: یکی از دلایل مهم کسالت ، کم‌صبری ، تنگی معیشت و غفلت از یاد خداست به همین خاطر یاد خداوند در سختی‌ها بسیار مهم است.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: یکی از دلایلی که می‌تواند انسان در مقابل بیماری کم بیاورد ترس است و همین بیماری کرونا بسیاری از افراد را از بین برد چون نتوانستند در مقابل این بیماری مقاومت نشان بدهند.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.