اجرای عملیات بیابان‌زدایی در منطقه کوه نمک قم

شهر بیست/ سرپرست فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از اجرای عملیات بیابان‌زدایی در منطقه کوه نمک قم با اعتباری بالغ بر شش میلیارد تومان خبر داد و گفت: این منطقه یکی از کانون‌های بحرانی استان قم است که گرد و غبار از این نقطه به سمت شهر حرکت می‌کند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اجرای عملیات بیابان‌زدایی در منطقه کوه نمک قم
شناسه : 23374 | انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، رائد کمالی مقدم گفت: یکی از کانون‌های بحرانی استان قم در منطقه کوه نمک مابین گنبد نمکی و کوه میل یزدان است که با شهر حدود بیست کیلومتر فاصله دارد. 

وی عنوان کرد: جهت باد در این منطقه  از شمال غرب به جنوب شرق و به سمت شهرقم بوده که گرد و غبار از این نقطه به سمت شهر حرکت می‌کند.

سرپرست فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با بیان اینکه عملیات بیابان‌زدایی از سال ۴۸ در سطح ۲۷ هزار هکتاری حسین آباد میش مست که یکی دیگر از کانونهای‌ بحرانی استان به شمار می رود، آغاز شده است،تصریح کرد: در سال ۵۹ قرارگاه تثبیت شن حضرت معصومه(س) با هدف مقابله با بیابان زایی ایجاد گردید و عملیات‌های احیایی در آن منطقه اجرایی شد. 

کمالی با بیان اینکه در منطقه کوه نمک بیش از ۶ هزار هکتار عملیات بیولوژیکی  در قالب نهال کاری با گونه های تاغ و آتریپلکس و همچنین احداث چاله فلسی توام با هلالی آبگیر انجام شده است ، تصریح کرد: در سامان های عرفی، مراتعی که به سمت بیابانی شدن پیش می رود، گونه‌های گیاهی سازگار با مراتع کاشته شده است.

وی افزود: بخشی از عرصه ی سامان ها به صورت طرح های مرتع داری و بخشی دیگر نیز با عنوان پروانه ی چرا در اختیار بهره برداران قرار گرفته است و با کمک و حمایت مردم منطقه در این کانون فعالیت های بیابان زدایی را توسعه داده ایم.

سرپرست فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اضافه کرد: در تلاشیم، علاوه بر عملیات های صورت گرفته، حدود ۳ هزار هکتار، عملیات بیابان زدایی در صورت جذب اعتبارات در سال ۹۹ انجام دهیم.

وی بیان کرد: یکی از گونه های بومی در ایران تاغ زرد است که در هر هکتار ۱۰۰ تا ۱۵۰ نهال کاشته می شود.

وی با بیان اینکه برای بیابان زدایی در قم از گونه ای استفاده شده است که نسبت به منطقه سازگاری داشته باشد و علاوه برآن بخشی از علوفه منطقه را نیز تامین کند، تصریح کرد: در این راستا از گونه ای که تقریبا همیشه سبز است و برگ های آبدار دارد و از لحاظ خوش خوراکی معادل یونجه است و تولید آن برای دامداران بسیار مفید است استفاده می شود، که علاوه برآن نقش بسیار موثری در جلوگیری از فرسایش خاک و گرد و غبار دارد.

سرپرست فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اضافه کرد: در مناطق بیابانی که سطح آب زیر زمینی بالاست، برای مقابله با بیابان زایی، گونه قره داغ و پنج انگشتی به صورت محدود کاشته شده است.

وی با بیان اینکه در عملیات های بیابان زدایی هدف ما  احیا و جلوگیری از فرسایش خاک است، تصریح کرد: گونه‌های گیاهی در فاصله های ۱۰ در ۱۰ متر کاشته می شود.

کمالی اضافه کرد: چندین سال است که در برنامه های بیابان زدایی به دنبال تنوع گونه های گیاهی هستیم.

وی بیان کرد: در سال ۹۸ جهش بسیار خوبی صورت گرفت و در عرصه‌ای به وسعت ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار با هدف کاهش عرصه های بیابانی نهال کاری صورت گرفت که با این اقدام بین ۴۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم علوفه خشک تولید خواهد شد.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.