همایش «آموزگار فقاهت» برگزار شد

شهر بیست/ همایش «آموزگار فقاهت» ویژه نکوداشت آیت الله العظمی محقق داماد با ارسال پیام رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و حضور مراجع عظام تقلید و مسئولان کشوری در قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
همایش «آموزگار فقاهت» برگزار شد
شناسه : 16576 | انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، آیین نکوداشت آیت الله العظمی سیدمحمد محقق داماد پیش از ظهر امروز پنجشنبه ۱۲ دی‌ماه در پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) قم با پیام رهبر معظم انقلاب و  رئیس جمهوری و با حضور مراجع عظام تقلید و مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

در این آیین نکوداشت که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت نهادهای حوزوی برگزار شد، حضرات آیات عظام عبدالله جوادی آملی، جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید حضور داشتند.      

همچنین، دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور سرپرست نهاد ریاست جمهوری، حسین سیمایی صراف دبیر هیئت دولت از جمله مسئولان کشوری حاضر در این مراسم بودند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، رضا استادی عضو شورای عالی حوزه، آیت‌الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه، آیت الله شیخ جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین، آیت‌الله علوی بروجردی، آیت‌الله میلانی، آیت‌الله هادوی تهرانی، حجج اسلام والمسلمین سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام الله علیها)، احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و قاضی عسکر نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت از دیگر شخصیت‌های حوزوی این مراسم بودند.

*تجلیل رهبر معظم انقلاب از مقام علمی و عملی آیت الله العظمی محقق داماد

در ابتدای این مراسم، پس از تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد همایش نکوداشت مرحوم آیت الله محقق داماد که در تاریخ ۲۵ آذر ۹۸ برگزار شده بود، پخش شد. 

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار، مرحوم آیت الله محقق داماد را به معنای واقعی کلمه محقق و مدقّق و از ارکان علمی حوزه علمیه قم خواندند و با اشاره به کسب فیض علما و فضلای بزرگ از دروس ایشان، گفتند: از خصوصیات مرحوم آقای داماد، صراحت ایشان بود، همچنان‌که در قضیه انجمن های ایالتی و ولایتی نامه امضاء و در جلسات شرکت کرد و بعد از حادثه ۱۵ خرداد ۴۲ و بازداشت امام بزرگوار نیز در جلسه‌ای، صریح و بی‌ملاحظه از امام(ره) حمایت و از کسانی که ایشان را تنها گذاشتند، شکایت کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، وجوه ممتاز علمی، عملی، تقوا و مردمی بودن را از دیگر ویژگی‌های آیت الله محقق داماد دانستند و افزودند: با رحلت ایشان، قم یک ضربه علمی خورد، البته اکنون کارهای خوبی در خصوص چاپ تقریرات دروسشان انجام شده است و باز هم باید هر چه ممکن است از مباحث فقهی ایشان استخراج شود و در اختیار همه قرار بگیرد.

*آیت الله العظمی محقق داماد مرجع تحقیق بود

در ادامه حسین سیمایی صراف دبیر هیئت دولت که به نمایندگی از حسن روحانی در این همایش حاضر شده بود، پیام رئیس جمهوری را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «سخن گفتن از مقام شامخ استاد بزرگ فقاهت مرحوم آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد، برای من که شاگرد و دلبسته آن استاد بزرگوار بوده‌ام، مایه افتخار و یادآور بهترین دوران زندگی و دانش پژوهی‌ام درحوزه علمیه قم است. بی شک عنوان آموزگار فقاهت برازنده آن فقیه راحل است که تربیت علمی و روحی شاگردان، فقیه‌پروری، تمرکز بر تدریس و موشکافی بر آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) از ویژگی های اخلاقی و علمی او بود. آیت الله داماد گرچه مرجع تقلید نبود اما مرجع تحقیق بود و کرسی تدریس‌اش ملجأ شاگردان زرشناس حوزه علمیه قم بود و اگرچه مرحوم داماد دست به تألیف نبرد ولی شاگردان بزرگی پرورش داد که امروز ستارگان آسمان مرجعیت و فقاهت شیعه هستند و تقریرات دروس ایشان که در این همایش ارجمند از برخی از آنها رونمایی می‌شود، آثار علمی این بزرگوار هستند.»

*آیت الله العظمی محقق داماد معمار فقاهت حوزه علمیه قم بود

سپس آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در سخنانی از آیت الله العظمی محقق داماد به عنوان یکی از معماران قم نوین و حوزه فقاهت و صاحب حق بر حوزه های علمیه یاد کرد و گفت: آن فقیه وارسته از چهره‌های نخست و در قله‌های چهره‌های اثرگذار بر شکل‌گیری حوزه فقاهت در قم محسوب می شود.

وی با تأکید بر اینکه اینکه دقت، تفکر، نوآوری و ابداع آیت الله العظمی محقق داماد مثال زدنی بود، گفت: تمرکز آیت الله العظمی محقق داماد بر کار علمی به ویژه فقاهت ستودنی است و اگر این تمرکز نبود، بسیاری از چهره ها ظهور و بروز نمی کرد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به جایگاه ممتاز آیت الله العظمی محقق داماد در شاگردپروری، گفت: این آموزگار فقاهت نقطه درخشان شاگرد پروری است و در حوزه فقه عبادات، دستاوردهای فقهی ایشان هرگز مورد غفلت نخواهد بود

*ساده زیستی آیت الله العظمی محقق داماد الگوی طلاب باشد

در ادامه آیت الله رضا استادی عضو شورای عالی حوزه و دبیر شورای سیاستگذاری آیین نکوداشت آیت الله العظمی محقق داماد، با اشاره به جایگاه ممتاز آن فقیه وارسته در میان توده‌های مردم، گفت: آن فقیه ارجمند به گونه ای زندگی می کرد که در حفظ دین مردم مؤثر بود.

وی با تأکید بر اینکه مرحوم آیت الله العظمی محقق داماد عاشق علم و مطالعه و تدریس بود، افزود: متأسفانه رسم شده بعضی افراد با چندسال درس خواندن احساس ملا شدن و بی نیازی می کنند و به صورت پراکنده در درس‌های علوم دینی شرکت می کنند.

عضو شورای عالی حوزه با اشاره به زهد، ساده زیستی و خداترسی آیت الله العظمی محقق داماد، گفت: منبر ایشان غرق گریه بود و مردم وقتی زندگی ایشان را نگاه می کردند، درس می گرفتند.

*برگزاری آیین نکوداشت آیت الله العظمی محقق داماد تجلیل از جایگاه فقاهت است

سخنران بعدی این مراسم، آیت الله سید مصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم بود. وی با اشاره به جایگاه ممتاز آیت الله العظمی محقق داماد در فقه و فقاهت، اظهار کرد: تجلیل از فقاهت و آموزگار فقاهت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل تقدیر و شایسته است.

وی با اشاره به اینکه خبر ارتحال آیت الله العظمی محقق داماد با بایکوت مواجه شد، افزود: خبر رحلت آیت الله العظمی محقق داماد در هیچ روزنامه ای منعکس نشد و بلندگوی آستان مقدس نیز خبر ارتحال ایشان را اعلام نکرد. فقط آیت الله العظمی مکارم شیرازی با یک قلم شیوا بیان کردند و به عنوان آگهی در روزنامه اطلاعات درج شد.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم تصریح کرد: امروز شاگردان آیت الله العظمی محقق داماد متصدی مذهب شیعه هستند و در مرکز تشیع چنین مراسمی تشکیل شده و بزرگان علم و سران دولت و کشور از این شخصیت تجلیل می کنند و فقه تشیع ارزش نهاده می شود.

*نقطه عطف زندگی آیت الله العظمی محقق داماد 

در ادامه، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با تجلیل از مقام شامخ علمی و شاگردپروری مرحوم آیت الله العظمی محقق داماد، گفت: مکتب شاگرد پروری آن فقیه وارسته، فقاهت را به بالاترین جایگاه خود رساند.

وی، نقطه عطف زندگی آیت الله العظمی محقق داماد را همراهی با نهضت امام خمینی(ره) از سال ۴۱ عنوان کرد و گفت: سخنرانی آن فقیه وارسته در تأیید حکم امام خمینی درباره کاپیتالاسیون در تاریخ ثبت شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه مرحوم آیت الله العظمی محقق داماد یکی از ستارگان دوران طلایی قم است، گفت: در آستانه یکصدمین سالگرد تأسیس تشکیل حوزه علمیه قم، می‌توان دستاوردهای علمی و فقهی حوزه قم در دوران طلایی دوم را مبنا قرار داد اما نباید به آن قناعت کرد.

*حوزه باید امثال آیت الله العظمی محقق داماد تربیت کند

سخنران پایانی این مراسم، آیت الله جوادی آملی در سخنانی با قدردانی و حق شناسی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این رویداد علمی و دینی، اظهار کرد: متأسفانه حوزه قم نتوانسته همچون حوزه قدیم شاگردانی مانند آیت الله العظمی محقق داماد تربیت کند و باید این آسیب‌ها شناسایی شده و بیان شود.

وی ادامه داد: چرا نظام ما هنوز دچار اختلاس‌های نجومی و در حال بازی خوردن در حوزه‌های مختلف است و شاگردانی مانند گذشته تربیت نمی‌شود و شاهد آسیب‌های مختلف اجتماعی هستیم.

این مرجع تقلید، حوزه و جامعه را به سمت پاک شدن از لحو و لغو دعوت کرد و اظهار داشت: تربیت انسان‌هایی که نه بازی بخورند و نه بازی بدهند در همه عرصه‌های مختلف باید در صدر برنامه‌های حوزه و مراکز علمی قرار گیرد و در این صورت امثال آیت الله العظمی محقق دامادها رویش خواهند داشت.

*رونمایی از موسوعه تقریرات دروس آیت الله العظمی محقق داماد 

در بخش پایانی این مراسم از موسوعه تقریرات دروس آیت‌الله محقق داماد(ره) در قالب بیست و یک جلد شامل: «کتاب الطهاره»، «کتاب الصلاه»، «کتاب الخمس»، «کتاب الصوم و الاعتکاف»، «کتاب الزکاه»، «کتاب الحج»، «رشحات الاصول» و المحاظرات فی‌ الاصول» که به قلم برخی شاگردان از جمله حضرات آیات مکارم شیرازی، جوادی آملی، مؤمن، طاهری اصفهانی و علی محقق داماد به رشته تحریر درآمده است، رونمایی شد.

همچنین یادنامه‌ای که درباره آیت الله العظمی محقق داماد از سوی مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه به نام «آموزگار فقاهت» در ۵۶۷ صفحه منتشر شده، در این همایش رونمایی شد.

خاطرنشان می شود ساخت ۲۵۰ دقیقه مستند فاخر از زندگی آیت الله سیدمحمد محقق داماد، یکی دیگر از آثار این همایش بود که در این مستند شش قسمتی، مراجع تقلید فعلی از جمله حضرات آیات شبیری زنجانی، مکارم شیرازی و جوادی آملی، خاطرات خود از شرکت در درس این عالم دینی را روایت کرده‌اند.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.