«ایستگاه گورخوان» به عصرانه داستان رسید

شهر بیست/ در بیست‌وششمین عصرانه داستان حوزه هنری قم مجموعه داستان «ایستگاه گورخوان» نوشته سعیده شفیعی با حضور نویسنده اثر و منصوره رضایی منتقد ادبی نقد و بررسی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«ایستگاه گورخوان» به عصرانه داستان رسید
شناسه : 15774 | انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، در ابتدای این نشست ادبی که در سالن جلسات حوزه هنری استان قم برگزار شد، فهیمه شاکری مهر مجری کارشناس، به برخی رویدادهای ادبی اشاره کرد و نامزد شدن رمان «وضعیت بی‌عاری» نوشته حامد جلالی نویسنده شناخته شده‌ شهر قم را در دوازدهمین «جایزه ادبی جلال احمد» تبریک گفت.

در ادامه، سعیده شفیعی نویسنده مجموعه داستان «ایستگاه گورخوان» در سخنانی به چگونگی ورودش به دنیای ادبیات اشاره کرد و درباره انتشار مجموعه داستانش گفت: «برای انتشار کتابم تردید داشتم اما به اصرار دوستان و البته استاد خوبم داوود غفارزادگان کار را منتشر کردم. در حالی که گرایشم بیشتر به ادبیات و رمان دفاع مقدس است اما موضوع اغلب داستان‌های این مجموعه اجتماعی‌ است.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به نوشتن رمان علاقمند هستید، گفت: «داستان کوتاه را به رمان ترجیح می‌دهم چرا که امروزه خوانندگان کمتر حوصله خواندن داستان‌های بلند را دارد، از طرفی خودم هم به داستان کوتاه علاقه بیشتری دارم.»

بهترین نقطه قوت‌ این کتاب آغازهای جذاب و پایان‌های تاثیرگذار است

در ادامه، دکتر منصوره رضایی دکترای ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان و مدرس داستان‌نویسی به عنوان منتقد ادبی به بررسی کتاب «ایستگاه گور‌خوان» پرداخت. وی در ارزیابی این کتاب گفت: «در این کتاب کم حجم، شاهد مضامین متنوعی هستیم که اغلب اجتماعی و برای مخاطب ملموس هستند. در این داستان با تصاویری عمیق مواجه می‌شویم که مانند آینه پیش روی ما گذاشته می‌شود و مثل سیلی ما را هوشیار می‌کند. موضوعاتی مانند همسر آزاری و یا کودک همسری. در واقع وجه نقد اجتماعی داستان‌های این کتاب پر رنگ است.»

وی در ادامه افزود: «در این کتاب علاوه بر تنوع موضوع، شاهد تنوع ژانرها و سبک‌های ادبی نیز هستیم. رئالیسم، سورئالیسم و ناتورالیست سه سبکی‌ است که در اثر دیده می‌شود. در داستان‌های مجموعه، این سه سبک در هم تنیده هستند. روایت‌های این کتاب واقع‌گرا هستند در عین حال عنصر فراواقع‌گرایی که باعث مرموز شدن مثلا داستان «ایستگاه گورخوان» شده‌است در اثر دیده می‌شود. این دو عامل آنقدر در هم تنیده‌اند که قابل تشخیص نیست شما با واقعیت مواجه هستید یا غیرواقعیت. همچنین توصیفات طبیعت در این مجموعه، قابل لمس و تصور هستند. اکثر داستان‌ها با توصیف شروع می‌شوند. همچنین در متن شاهد اصطلاحات جدید و جذاب هستیم که خاص این کتاب است.»

این منتقد ادبی همچنین متذکر شد: «با وجود اینکه در این مجموعه با تنوع اقلیم مواجه هستیم، لهجه‌ها و لحن‌ها زیاد دیده نمی‌شوند. دیالوگ‌ها کم هستند و شخصیت‌ها کم حرفند و صدای راوی قالب است. شاید همین کم‌حرفی شخصیت‌ها باعث شده لهن‌ها هم کمتر دیده شوند. بچه و بزرگسال در این مجموعه مثل هم صحبت می‌کنند در حالی که باید دنیای واژگانی و لحن‌شان با هم متفاوت باشد. همچنین بعضی داستان‌ها مثل «عروسی زهرا» در حد طرح مانده‌اند.»

رضایی در پایان خاطر نشان کرد: «از بهترین نقطه قوت‌های این کتاب آغازهای جذاب و پایان‌های تاثیرگذارش بود. در اغلب داستان‌ها شاهد پایان‌های غیر قابل پیش‌بینی و ضربه زننده و یا پایان بازهای تاثیرگذار بودیم. پایان‌بندی از این جهت مهم است که کمک می‌کند داستان در خاطر خواننده بماند.»

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.