۸۹ مجوز سقط‌ جنین در قم صادر شد/ تشریح شرایط صدور مجوز سقط جنین

شهر بیست/ معاون اداره کل پزشکی قانونی قم گفت: درنیمه نخست امسال، ۱۱۳ درخواست سقط‌جنین در این اداره بررسی شد که با ۸۹ درخواست موافقت و مجوز لازم صادر شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۸۹ مجوز سقط‌ جنین در قم صادر شد/ تشریح شرایط صدور مجوز سقط جنین
شناسه : 14713 | انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، محمدعلی عبدالحی افزود: از تعداد مجوز صادرشده، ۸۲ مورد به دلیل نقص جنین و هفت مورد به دلیل مشکلات و بیماری مادر بوده‌است.

وی اضافه کرد: درمدت مشابه سال گذشته نیز ۱۱۲ درخواست سقط‌جنین به پزشکی قانونی قم وصول و با ۸۳ مورد موافقت شد که ۸۲ مورد به دلیل مشکلات جنینی و یک مورد نیز به دلیل مشکلات و بیماری مادر بوده‌است.

به گفته وی،‌ عمده بیماری‌هایی که به‌واسطه آن‌ها مجوز سقط‌جنین به مادران اعطاشده، مربوط به بیماری‌های مزمن کلیوی و ناراحتی‌های قلبی پیشرفته بوده‌است.

عبدالحی خاطرنشان کرد: در مورد مشکلات و ناهنجاری‌های جنینی می‌توان به ناهنجاری‌های مغز و اعصاب ازجمله عدم تشکیل کامل مغز و مشکلات نخاعی و نیز ناهنجاری‌های کروموزومی از قبیل سندروم داون یا تریزومی ۱۸ و ۱۳ می‌باشد.

وی تصریح کرد: برای سقط‌جنین رضایت زن، یکی از شروط اصلی است که مادر باید ضمن حضور در پزشکی قانونی، شخصا رضایت خود را اعلام کند و رضایت مرد برای این امر ضرورتی ندارد.

وی گفت:‌ صدور مجوز برای انجام سقط‌جنین درمانی تابع قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بوده که در آن شرایط و نحوه گردش کار، توضیح داده‌شده‌است.

معاون پزشکی قانونی قم با اشاره به شرایط دریافت مجوز سقط‌جنین درمانی، افزود: اگر ادامه بارداری برای مادر موجب ایجاد ضرر جانی شود و احتمال مرگ مادر وجود داشته باشد یا ‌جنین دچار ناهنجاری‌هایی باشد که باعث شود قبل از به دنیا آمدن یا به‌محض آن فوت شود و یا نگهداری جنین باعث مشقت زیاد، عسر و حرج خانواده شود، مجوز سقط‌جنین درمانی صادر می‌شود.

وی بیان کرد: صدور مجوز سقط‌جنین اصولا در مراکز استان‌ها انجام می‌شود و برای اعطای این مجوز علاوه بر گرفتن رضایت مادر، نیاز به تایید سه متخصص درباره بیماری مادر یا ناهنجاری خاص درجنین می‌باشد.

وی افزود:‌ پس از انجام روال قانونی و تشکل پرونده لازم، مجوز سقط‌جنین قبل از ولوج روح در یک مرکز درمانی معتبر صادر خواهد شد.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.