یادداشت/ هانی احمدزاده

بهارانه تئاتر قم

شهر بیست/ به روی صحنه رفتن نمایش‌های متعدد، بهارانه تئاتر دلچسبی را در قم رقم زد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بهارانه تئاتر قم
شناسه : 8619 | انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲   پرینت

شهر بیست/ هانی احمدزاده، خبرنگار، عکاس و فعال هنری: چشم باز کردیم تا به بهار سلام کنیم و هفت سین بچینیم و سال نو آغاز کنیم، ولی ندانستیم که سین هشتم در راه است و سیل ناله محیط زیست از زمین و هوا بر خاسته است. سالی این چنین در کشور پهناور شروع شد و کام هموطنان و مسافران به شهرهای دور و نزدیک نیز تلخ گشت.

اما در این تلخی ابتدای سال، روزهای خوش نیز دیده شد که فصل پر آبی و جمع شدن آب پشت سد از آن جمله بود. البته این شروع سال بود و اتفاقات بهتری قرار بود که اتفاق بیفتد. از ابتدای سال خورشیدی امسال در شهر قم، فعالیت گسترده تئاتر به راه افتاد.

تئاتر خیابانی «طوقی و مسافر» به نویسندگی و کارگردانی محمد جواد پیروزی که با هدف استقبال هنرمندان تئاتر قم برای زائران محترم در محوطه بیرونی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران شروع خوبی را رقم زد.

پس از آن نمایش شاد و موزیکال به نام «پاهای خانم هزار پا» که توانست حال کودکان و چه بسا والدین را نیز خوب کند. این نمایش برای سنین کودک و نوجوان مهیا شده بود و توانسته بود جوایز متعددی از جشنواره های بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و جشنواره منطقه ای آفتاب شهرکرد را از آن خود کند.

در همراهی این برنامه ها، هفتم فروردین ماه روز ملی هنرهای نمایشی بود که با پیام علی فرحناک، رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم همراه شد و این روز گرامی داشته شد.

در ادامه با نمایشی با عنوان «پنج متری اول، بن بست سوم» همراه شدیم که با نگاهی به آسیب‌های اجتماعی در جامعه کنونی ما توانست مخاطبان گرامی را بار دیگر به سوی هنر تئاتر جلب کند. نگاه هوشمندانه کارگردان اثر باعث شد که عواید اولین شب اجرای این نمایش با هدف کمک به هموطنان سیل زده لرستان برای منطقه سیل زده فرستاده شد.

در این بین، اتحادی بین خبرنگاران و اهالی تئاتر رقم خورد که البته قابل تقدیر است. رخدادی که می‌تواند در بین اهالی رسانه و اهالی هنر از اتفاقات خوب هنر تئاتر در شهر قم باشد.

نمایش «حسنک کجایی» به کارگردانی احمد سلیمانی فر در دور دوم اجراهای خود توانست مخاطبان را در رده‌های سنین مختلف به صحنه جلب کند و پیوند خوبی را با مردم و تئاتر مهیا کند. این نمایش در دور اول اجرای صحنه‌ای خود در اسفند ماه سال پیش توانسته بود مخاطبان کودک و نوجوان را با هنر تئاتر آشتی دهد.

از اتفاقات خوب هنر تئاتر شهر قم این بود که با دو نمایش «سحر و گامبالو» به کارگردانی احمد سلیمانی و «خاله ادیسه» به کارگردانی سید محمد جواد طاهری به استقبال ماه مبارک رمضان رفت. دو کار خوب که اولی با رویکرد توجه به روزه اولی‌ها و اهمیت ماه مبارک رمضان برای رده سنی کودکان و دومی با نگاه ضد ابزاری به زن و توجه ویژه به قصه خاله سوسکه و داستان کهن ایرانی که توانست مخاطبان کودک و همچنین والدین عزیز را به خود جلب کند.

این اتفاقات خوب را باید به فال نیک گرفت و از آن مهمتر، بستری است که این فضا برای آن مهیا شد. از انجمن هنرهای نمایشی استان و هنرمندان تئاتر شهرمان تا مخاطبان همیشه در صحنه برای دیدن نمایش که گویی صحنه زندگی شان را روایت می‌کند.

 حالمان خوب می‌شود، اگر باور کنیم که هنر طلایه دار آن راه است.

  • نویسنده : هانی احمدزاده
نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.