چه دعایی در قنوت نماز بخوانیم؟

شهر بیست/ یکی از مراجع تقلید به ده آیه از قرآن کریم اشاره کرد که انسان می‌تواند در قنوت نماز، متناسب با رخدادهای گوناگون از آنها بهره معنوی ببرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
چه دعایی در قنوت نماز بخوانیم؟
شناسه : 6857 | انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیت الله مکارم شیرازی در مراسم افطاری ماه مبارک رمضان و افتتاح ساختمان جدید دارالقرآن امام علی(ع)، اظهار کرد: ماه رمضان، ماه دعاست؛ قرآن یک کتاب جامع است و حتی طرز دعا کردن را متناسب با حوادث گوناگون به ما آموخته است تا چگونه دعا کنیم و از خدا چه چیزی بخواهیم و این دعاها را می توان در قنوت نماز خواند.

وی با اشاره به آیه ۲۰۱ سوره بقره «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَهً وَفِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»، گفت: این آیه یکی از دعاهای جامعی است که مردم در قنوت های نماز می خوانند، این آیه به مردم یاد می دهد که هم نظر به دنیا و هم نظر به آخرت داشته باشند، نمی شود دنیا را که مقدمه آخرت است، ترک و فراموش کرد. کسانی که ترک دنیا می کنند، هماهنگ با آموزه های اسلامی نیستند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه ۱۰ سوره کهف «رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا»، اظهار کرد: قرآن مجید می گوید اگر در چنگال دشمنی خطرناک گرفتار شدید، این دعای اصحاب کهف را بخوانید؛ آنها گفتند: «پروردگارا از جانب خود به ما رحمتى ببخش و کار ما را براى ما به سامان رسان».  

آیت الله مکارم شیرازی همچنین به آیه ۸۳ سوره انبیا «وَأَیُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ» اشاره کرد و گفت: اگر در بیماری سختی گرفتار شدید، دعایی را که حضرت ایوب در آن گرفتاری خواند باید مورد توجه قرار داد؛ قرآن در این آیه می فرماید: «و ایوب را یاد کن هنگامى که پروردگارش را ندا داد به من آسیب رسیده است و تویى مهربانترین مهربانان».

وی افزود: وقتی انسان در مقابل شخص زورگو و ستمگر قرار می گیرد، از دعای موسی(ع) در آیات ۲۵ تا ۲۸ سوره طه استفاده کند؛ این پیامبر خدا فرمود: «پروردگارا سینه‏ ام را گشاده گردان و کارم را براى من آسان ساز و از زبانم گره بگشاى تا سخنم را بفهمند». 

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به آیه ۸۷ سوره انبیا «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»، گفت: اگر از انسان کار خطایی سر زد و عواقب آن خطا، دامن گیر شد، قرآن دعای حضرت یونس را به انسان می آموزد. همچنین ارباب سیر و سلوک از این دعا و ذکر یونسیه برای پیشرفت کار خود، استفاده فراوان دارند.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به آیه ۴۱ سوره ابراهیم « رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ» اشاره کرد و گفت: اگر انسان می خواهد برای خودش و دیگران دعا کند، این آیه را بخواند.

وی همچنین با اشاره به آیه ۹۷ سوره مؤمنون «وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ»، اظهار کرد: اگر انسان در مورد وسوسه های شیطان نگران است، این آیه را بخواند و از وسوسه های شیطان به خدا پناه ببرد.

این مرجع تقلید سپس به آیه ۲۴ سوره قصص «رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ» اشاره کرد و گفت: هرگاه دست انسان از همه جا کوتاه شد و به اصطلاح کارد به اسخوان رسید، از این دعای حضرت موسی استفاده کند.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره به آیه ۲۸۶ سوره بقره « رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا»، اظهار کرد: اگر انسان احتیاط لازم را نکرد و نافرمانی کرد، باید از خداوند غفران بطلبد و این آیه را بخواند.

وی سپس به آیه ۷۴ سوره فرقان « رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» اشاره کرد و گفت: اگر مسئولیت سنگین مدیریتی بر دوش انسان افتاد، این آیه را مرتب بخواند. در این آیه می فرماید اگر ما می خواهیم پیشوایی شویم، پیشوای پرهیزکاران شویم و نفراتی تربیت کنیم که اهل تقوا باشند؛ مدیریت و پشیوایی برای یک عده فاسد و فاسق افتخار نیست.

این مرجع تقلید افزود: ما ۲۶ دعای قرآنی را جمع کردیم که هرکدام برای موارد و شرایط خاصی است. قرآن همه شرایط متنوع را در نظر گرفته و متناسب با آن، دعاهای کوتاه آموخته تا مردم بتوانند به این وسیله مشکلات خود را در پیشگاه خدا بیان کنند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: انسان هرچه درباره قرآن فکر کند، جامعیت قرآن در نظر او آشکارتر می شود.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • محسن

    تاریخ : 28 - اردیبهشت - 1400

    عالی


    پاسخ

  • ...

    تاریخ : 20 - خرداد - 1402

    سلام یعنی هر کدام از این دعا هارو در قنوت بخوانیم قبول است؟


    پاسخ

    • پشتیبانی سایت

      تاریخ : 20 - خرداد - 1402

      سلام و وقت بخیر، بله هر کدوم از آیات قرآن رو بخونین، ان‌شاءالله قبوله.


      پاسخ