مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم:

حجم آب سد کوچری ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته است/ بارندگی‌های اخیر نباید ما را از بحران کم آبی غافل کند

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم گفت: با وضعیت موجود می‌توانیم بگوییم که در تخریب کیفی و کمی منابع آب زیرزمینی در گروه استان‌های رده نخست کشور هستیم و این بارندگی‌ها نباید ما را از موضوع اصلی بحران کم‌آبی دور نگه دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
حجم آب سد کوچری ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته است/ بارندگی‌های اخیر نباید ما را از بحران کم آبی غافل کند
شناسه : 6727 | انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، احمد حاج‌حسینی مسگر یکی از اثرات مثبت بارش‌های اخیر را استفاده نکردن کشاورزان از چاه‌های زیرزمینی دانست و تاکید کرد: این چاه‌ها از ۲۰ اسفندماه سال گذشته تاکنون خاموش شده است درحالی‌که میزان برداشت ما از منابع آبی زیرزمینی ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر مکعب بیش از ظرفیت موجود است و این وضعیت بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی بسیار اسفناک و شدید است.

وی ادامه داد: با وضعیت موجود می‌توانیم بگوییم که در تخریب کیفی و کمی منابع آب زیرزمینی در گروه استان‌های رده نخست کشور هستیم و این سیلاب نباید ما را از موضوع اصلی بحران کم‌آبی دور نگه دارد.

حاج‌حسینی مسگر با اشاره به اینکه در پشت سدها بیش از ۱۰۰ متر مکعب آب نگهداری شده است، عنوان کرد: حجم آب سد ۱۵ خرداد در سال ۸۶ به ۴۰ میلیون متر مکعب رسیده اما با بارش‌های فروردین‌ماه امسال به ۷۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

*حجم آب سد کوچری ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته است

وی از افزایش ۱۰۰ میلیون متر مکعبی آب سد کوچری یاد کرد و گفت: اثرات سیلاب در سال‌های آینده مشخص می‌شود، در یک تا دو سال آینده آب شرب قم به راحتی تامین می‌شود هر چند عمده مصارف ما مصرف کشاورزی است؛ نفوذ و تغذیه‌ای که در بستر رودخانه‌ها بر اثر بارش‌های اخیر اتفاق افتاده است جوابگوی افت آبی که در استان قم داشتیم نیست، سالی یک متر آب زیرزمینی استان پایین رفته که تا جبران شود بسیار طول می‌کشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم با بیان اینکه مصرف آب شرب روستاها و شهر قم نزدیک به ۱۳۰ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد این شرب از آب‌های سطحی مصرف می‌شود؛ در بخش کشاورزی نیز ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود و طرح استفاده از آب سرشاخه‌های دز کمک کرد تا مصرف از آب زیرزمینی در قم به حداقل برسد.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.