کاهش قدرت خرید سدی در برابر رونق تولید/نبض بازار کند می‌زند

شهر بیست/ گرانی غیر معمول اجناس و کالاها علاوه بر رکود بازار، بیکاری کارگران را به همراه دارد و ضرر همه جانبه را رقم می‌زند و سبب می‌شود پای تولید لنگ بزند و تولید از رونق بیفتد بنابراین تا دیر نشده باید از این ضرر جلوگیری شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کاهش قدرت خرید سدی در برابر رونق تولید/نبض بازار کند می‌زند
شناسه : 5392 | انتشار : ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری فارس استان قم گزارشی به قلم ایمن السادات موسوی نژاد با عنوان «کاهش قدرت خرید سدی در برابر رونق تولید/نبض بازار کند می‌زند» منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

رونق تولید با خرید اجناس مختلف رقم می‌خورد و مردم با رفتن به بازارها و خرید اجناس مورد علاقه و موردنیاز به رشد این شاخصه کمک می‌کنند. قدرت خرید مردم به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله عوامل تأثیرگذار آن می‌توان به میزان درآمد و تورم اشاره کرد.

 خرید مردم چرخ بازار را به گردش در می‌آورد و اگر مردم قدرت خرید نداشته باشند. بازار دچار رکود می‌شود و پس از یک دوره، شکست و افول را تجربه می‌کند که عاملی تهدیدکننده برای مشاغل مرتبط با بازار است زیرا حیات خود را در گردش بازار جست‌وجو می‌کنند.

سمیه کاظمی یکی از شهروندان قمی ضمن ابراز ناراحتی از گرانی‌های موجود می‌گوید: میزان خرید عید امسال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده بود و بیشتر درآمد صرف خرید اقلام ضروری شد. 

  

 خرید و فروش نوروزی

فروشنده روسری در پاساژ موسی بن جعفر با بیان اینکه اکثر اجناس مغازه‌اش ایرانی است می‌گوید: قیمت‌های اجناس ۱۰۰ درصد افزایش داشته ولی از میزان فروش رضایت وجود دارد زیرا سود اجناس پایین‌تر است.

محمد سعیدی فروشنده دیگر لباس در پاساژ حجت همه اجناس مغازه خود را تولید داخل می‌داند و می‌گوید: فروش نسبت به سال گذشته نصف و حتی یک دهم شده است.

 وی با بیان اینکه قیمت اجناس سه برابر شده است علت را با استناد به گفته تولیدی‌ها گران شدن مواد اولیه، پارچه و نگین‌های کار شده در لباس‌ها عنوان می‌کند.

این فروشنده لباس با اشاره به شرایط سخت تأمین معیشت می‌گوید: مسؤولان باید برنامه‌ای برای این امر داشته باشند و از گرانی بیش از اندازه جلوگیری کنند.

سود کمتر عامل فروش بیشتر

فروشنده مغازه لباس‌های مجلسی واقع در سه راه بازار کل جنس‌های مغازه خود را تولید ایران عنوان می‌کند و می‌گوید: اجناس ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته گران‌تر شده که علت کمتر گران شدن اجناس را نسبت به مغازه‌های دیگر سود پایین‌تر بیان می‌کند.

به گفته وی با توجه به سود کمتر فروش بیشتری نسبت به مغازه‌های دیگر در این مغازه وجود دارد ولی فروش نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر است به طوری که میزان فروش حداقل ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

یکی از مشتری‌ها پس از کلی سؤال و جواب و درخواست مشاهده چند لباس بدون هیچ گونه خرید از مغازه خارج شد. این فروشنده علت کاهش فروش نسبت به سال گذشته را گرانی‌ها و کاهش قدرت خرید عنوان می‌کند و می‌گوید: میزان فروش شب عید سال گذشته بیشتر بود.

با گران شدن مواد اولیه تولید به صرفه نیست

صدرالدین حکمتی یکی از فروشندگان لباس سه راه بازار با بیان اینکه دوخت و تولید این لباس‌ها ایرانی است، تمایل مردم به اجناس ایرانی را بیشتر عنوان می‌کند و می‌افزاید: علت این است که کیفیت پارچه ایرانی افزایش پیدا کرده و پارچه ایرانی ضمانت دارد ولی طرح‌های لباس‌های ایرانی پیشرفت نکرده و بیشتر آنها کپی است.

وی ضمن گلایه از وضعیت بازار و گرانی‌ها می‌گوید: بنده مالک مغازه هستم ولی اکثر مغازه‌ها اجاره‌ای است و از آبان ماه اکثر کاسبان بزرگ نتوانستند جوابگوی مخارج خود باشند و به قول معروف خرج و دخل آنها با یکدیگر همخوانی نداشت.

این فروشنده با اشاره به کمبود پارچه تصریح می‌کند: نخ‌ها ایرانی نیست و تعدادی اندک تولید کننده در تهران اقدام به بافت پارچه می‌کنند و پارچه در اختیار افراد خاصی قرار می‌گیرد.

 وی از زمانی یاد می‌کند که خود دارای تولیدی لباس بود و ۲۸ نفر به طور مستقیم برای او کار می‌کردند ولی با گران شدن مواد اولیه دیگر تولید مقرون به صرفه نبود.

تأثیر بیشتر قیمت دلار بر جنس ایرانی

حکمتی تصریح می‌کند: افزایش قیمت دلار به اندازه‌ای که روی جنس ایرانی تأثیر داشته بر جنس خارجی تأثیر نداشته که این امر مربوط به مواد اولیه است.

وی چنین شرایطی را عامل نابودی کاسبان و بازارها عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر فروش نباشد بازاری وجود ندارد. بنده به عنوان کاسب از دو ماه گذشته نتوانستم برخی اقلام ضروری را خریداری کنم.

این فروشنده معتقد است: برخی پنبه در گوششان کردند و چشم‌هایشان را بستند و این مشکلات را درک نمی‌کنند. لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مردم بتوانند جوابگوی زندگی خود باشند.

کاهش فروش پارچه

حسین محمدپور یک فروشنده پارچه در پاساژ حجت با بیان اینکه پارچه ایرانی به جز پارچه فاستونی و پیراهن مردانه تولید نمی‌شود می‌گوید: حدود ۹۵ درصد پارچه‌ها خارجی است و از سوی کشورهای کره چین، ژاپن و تایلند تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه فروش نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است می‌گوید: مردم به دلیل گرانی توانایی خرید ندارند.

این فروشنده با بیان اینکه اگر ایران به تولید پارچه بپردازد باید کیفیت آن بررسی شود تصریح می‌کند: اکنون ژاپن و اندونزی بهترین کیفیت پارچه را تولید می‌کنند. پارچه‌ها از متری ۳۰۰ هزار تومان تا ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است.

نبض بازار در دست خریداران است و با خرید می‌توانند فرمان را به سمت تولید بیشتر برگردانند و با کاهش خرید رکود و ورشکستگی را رقم بزنند. ضروری است شرایط خرید برای مردم فراهم شود تا درآمد آنها ظرفیت خرید برای گردش بازار را داشته باشد و تولید از حالت انحصاری خارج و قیمت‌ها شکسته شود.

اگر در این زمینه کوتاهی و تعلل صورت گیرد گردش سرمایه بازاریان صفر شده و بسیاری از کارگران بیکار می‌شوند بنابراین باید تا دیر نشده از ضرر همگانی جلوگیری شود زیرا چرخ تولید بدون توجه به این عوامل می‌لنگد و دیر یا زود پنچر می‌شود.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.