داور ملی مسابقات قرآنی:

شرکت اقشار مختلف جامعه ویژگی مهم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) است/ حافظان قرآن باید تجلی اخلاق و عمل قرآنی باشند

شهر بیست/ داور ملی مسابقات قرآنی گفت: باید در وجود یک حافظ قرآن، تأثیر اخلاق و عمل قرآنی را مشاهده کرد در غیراین صورت تأثیر منفی بر جامعه می گذارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
شرکت اقشار مختلف جامعه ویژگی مهم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) است/ حافظان قرآن باید تجلی اخلاق و عمل قرآنی باشند
شناسه : 2167 | انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست به نقل از دارالقرآن امام علی(ع)، حوریه عقبایی دانشجوی دکترای فقه وحقوق که حدود ۳۰ سال فعالیت قرآنی دارد و بیش از ۲۵ سال در کسوت داور مسابقات مختلف قرآنی است، در گفت وگویی اظهار کرد: چندین سال در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) به عنوان داور و رئیس هیئت داوران حضور دارم؛ حُسن بزرگ این رقابت قرآنی در این است که همه مردم می توانند در آن شرکت کنند در صورتی که ما در مسابقات نهادهای دیگر فقط افراد خاصی مانند کارمندان یا خانواده آن ارگان امکان شرکت دارند.

وی افزود: البته در مسابقات بسیج هم مانند مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، همه حافظان و قاریان اعم از کارمند، دانشجو، دانش آموز یا شاغل در نهادهای دیگر، می توانند شرکت کنند و افراد را گروه بندی یا قشر بندی نمی کنند. 

وی ادامه داد: حُسن دوم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) این است که نسبت به سال های گذشته از نظر کمی و کیفی پیشرفت داشت و امسال در قم برگزار شد و متسابقین می توانستند زیارت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران بروند لذا بازتاب خیلی خوبی داشت و برخی متسابقین اظهارکردند که در طول عمرشان قم نیامده بودند و به بهانه مسابقه توانستند زیارت و عبادت هم داشته باشند.

این داور مسابقات قرآنی گفت: حُسن دیگر این مسابقات که در سال گذشته هم بود این است که وقتی فرد مسابقه می داد همان لحظه کارنامه آماده و نمره آن در برد به صورت الکترونیکی زده می شد و این اقدام عالی در کمتر جای دیگری مشاهده می شود؛ از این طریق فرد می داند نفر چندم است که مسابقه می دهد و رتبه اش چقدر است؛ این ابتکار منحصر به مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) است و کمتر جایی این اتفاق می افتد.

عقبایی افزود: اشکال این مسابقات هم این است که چون شرکت کننده ها به بیش از پنج هزار نفر رسیده اند اسکان، تدارکات و پشتیبانی با مشکل مواجه می شود؛ اگر دو مرحله استانی یا منطقه ای و کشوری برگزار شود تعداد بسیار بیشتری شرکت می کنند و تعداد در مرحله نهایی کمتر می شود.

وی تصریح کرد: اینکه تازه واردها کنار حافظان وقاریان برجسته قرآنی قرار می گیرند و با یکدیگر آشنا می شوند خوب است اما چند سال است که این کار را انجام و این مسابقات شناخته شده و دیگر نیازی نیست ادامه دهند زیرا از این پس باعث می شود که فردی که تازه حافظ کل شده در کنار فردی که در مسابقات بین المللی راه پیدا کرده قرار گیرد و روحیه و اعتماد به نفس شان را از دست بدهند و فکر می کنند نمی توانند از عهده این مسابقات برآیند و چه بسا برخی دیگر شرکت نکنند.

این داور مسابقات قرآنی با اشاره به اینکه در مسابقات قرآنی برد و باخت مطرح نیست، گفت: هر کس که در مسابقات شرکت می کند برنده است و باید شکرگزار خداوند باشند و اقدام برای شرکت در مسابقات هم برد است.

عقبایی افزود: هدف عالی تمام مسابقات و محافلی که برگزار می شود این است که انس با قرآن و تدبر در آن بوجود آید و اخلاق و فرامین قرآنی به صورت عملی در جامعه پیاده شود.

*خادمان قرآنی باید افزایش یابند

وی به عنوان کسی که در قسمت آموزش، ترویج و پژوهش های قرآنی تلاش کرده و دو سال پیش موفق به دریافت لوح تقدیر خادم قرآنی از رئیس جمهور شد، گفت: بسیاری از افراد در کشور اسلامی ما خادم قرآن هستند اما تعدادی موفق به دریافت نشان از مقامات می شوند که این مهم بایستی به ویژه در مورد خانم ها افزایش یابد.

*حافظان دچار رکود نشوند

این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه پس از حفظ نباید قرآن را رها کرد و دچار رکود شد، گفت: آن هایی که حافظ هستند باید تجربیه های خود را در اختیار دیگران قرار دهند زیرا در کار قرآنی نباید رکود باشد حافظ قرآن باید دوره های تدبر و تفسیر در قرآن را طی کند و در جهت عمل به قرآن تلاش کند.

تأثیر حفظ قرآن بر حافظان نمایان باشد

وی ادامه داد: باید در وجود یک حافظ قرآن، تأثیر اخلاق و عمل قرآنی را مشاهده کرد در غیراین صورت تأثیر منفی بر جامعه می گذارد و حتی شرکت کننده ها در مسابقات قرآنی باید الگویی برای دیگران باشند.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.