بد و خوب‌هایی که در نوروز کرونایی با جشنواره‌های فرهنگی شیرین شد

شهر بیست/ در دوره کنونی، شهروندان قمی بیش از پیش نیازمند شادی و روحیه با نشاط هستند؛ پخش سریال‌های طنز و حتی سرگرمی‌های مختلف که خود خانواده‌ها برای هم به‌وجود می‌آورند شاید پاسخگو نباشد به همین خاطر سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری قم برای این مسئله فکری کرده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بد و خوب‌هایی که در نوروز کرونایی با جشنواره‌های فرهنگی شیرین شد
شناسه : 20904 | انتشار : ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، چند روزی است بهاران آمده است. فروردین سبز، رنگ شهر را عوض کرده و گرد بیداری بر سراسر میهنمان ریخته‌است. هرچند بهار امسال بدون دید و بازدید و عیدی گذشته اما نوروز مانند هرسال آمد و مهمان خانه‌هایمان شد؛ نوروز آمد و با ما در خانه ماند. هرچند نشسته در خانه‌هایمان از پنجره‌های کوچک، سبزی‌های بهار را تماشا می‌کنیم و بوی فروردین را نفس می‌کشیم، اما باز هم دیوار‌های خانه‌هایمان نتوانستند جلوی شوق نوروز را بگیرند.

امسال بهار اگر زیباتر از سال‌های پیش نباشد، بد‌تر نیست؛ بهاری که در آن از مهمانی‌ها و هواخوری‌هایمان گذشتیم، بخاطر عزیزانمان، بخاطر همنوعانمان که نکند ویروس را پخش کنیم و به جانشان بیندازیم. نشستیم در خانه‌هایمان کنار هفت‌سین و ثابت کردیم همدلی و وحدت هنوز جریان دارد.

یک ایران، دست به دست هم دادند تا نگذارند در نوروز خانواده‌های بیشتری عزادار شوند، بیمار شوند. آن چند درصدی که جاده‌ها را قرق کردند را اگر از جمع انسان‌دوستان مملکت خط بزنیم، خواهیم دید در سراسر میهن ما، همچنان عشق و محبت جریان دارد. خانه نشینی برای خانواده‌ها، آن هم در بهار و خرید و تفریح نرفتن، خوشی‌هایی بود که خانواده‌های ایرانی قیدش را زدند.

درست است که خانواده‌ها با انتخاب قرنطینه خانگی، در تلاش برای سلامت نگه‌داشتن خود و اطرافیانشان هستند اما در این میان مسئولین مربوطه دست روی دست نگذاشته‌اند و سعی می‌کنند خانه نشینی را برای هم‌میهنان دلچسب سازند.

پخش سریال‌های نوروزی، فیلم‌های سینمایی، برنامه‌ها و نماهنگ‌های مختلف و جذاب از صداوسیما، بسته‌های هدیه‌ اینترنتی و همچنین برپایی مسابقات مختلف خانگی که افراد با شرکت در آن می‌توانند اوقات خود را بگذرانند. البته که خانواده‌ها نیز برای سرگرمی خود و فرزندان بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلفی را در این دوران تجربه می‌کنند.

اگر بخواهیم در میان شهرهای مختلف ایران، از حال و هوای شهر مقدس قم در ایام نوروز بگوییم حرف بسیار است؛ شهر قم که در چندماه اخیر حرف‌ها و اتفاقات فراوانی را پشت سر گذاشته، اکنون نمی‌تواند میزبان زائرین باشد؛ درب‌های حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران بسته است. شهروندان نیز با روحیه انسان‌دوستانه‌شان برای حفظ سلامت خود و دیگران خیابان‌های شهر را خلوت کرده‌اند و نوروز را در خانه بسر می‌برند.

سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری قم که در ایجاد روحیه و شور نشاط به مردم خود را موظف می‌داند، اقدام به اجرای برنامه‌های مختلف برای سرگرمی شهروندان در این نوروز خانگی کرده است. تبلیغات و آموزش‌های مختلفی که توسط این سازمان در جای جای شهر و فضای مجازی توزیع شده است، از چشم‌ها دور نیست. چاپ و نصب بنرهایی با موضوع نوروز و آموزش نکات بهداشتی در خصوص ویروس کرونا به تعداد ۱۳۳ عدد در سطح شهر با مشارکت اداره کل ارتباطات و همچنین تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی ایتا، تلگرام و اینستا، جزو تبلیغات و آگاهی بخشی‌های این سازمان است.

سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری قم، گویا نگران حوصله‌های سررفته شهروندان در پویش در خانه می‌مانیم است و از این رو فراخوان شعر راه‌اندازی کرده است. این فراخوان با موضوع شعر شهر مقدس قم و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری در راستای جلوگیری از تخریب‌های صورت گرفته پیرامون قم به عنوان منشأ شیوع کرونا صورت گرفته و شهروندان برای ارسال آثار تا پایان فروردین ماه مهلت دارند.

در دوره کنونی، شهروندان قمی بیش از پیش نیازمند شادی روحیه با نشاط هستند. پخش سریال‌های طنز و حتی سرگرمی‌های مختلف که خود خانواده‌ها برای هم به‌وجود می‌آورند شاید پاسخگو نباشد؛ بنابراین مسابقه قمپز مجازی توسط این سازمان برنامه‌ریزی شده است. شعرخوانی طنز شاعران فعال در حوزه هنری (قمپز) با موضوعات اعلامی و داوری آثار و انتشار اشعار برتر با لوگوی سازمان و حوزه هنری و اهدای جوایز، کلیات این مسابقه است. برای این مسابقه بیش از ۵۰ اثر مکتوب دریافت و در نهایت ۱۵ کلیپ تولید شده، که آثار تولیدی ایشان در فضای مجازی با لوگوی ناخونده مهمون و شهر من منتشر شده است.

نام ناخونده مهمون آورده شد. این جشنواره که با هدف سرگرمی خانوار با مباحث فرهنگی و همچنین سرگرمی شهروندان در هر رده سنی ایجاد شده است.

این جشنواره که به همت سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی اجرا شده است، به شهروندان قمی فرصت این را داده است که در قرنطینه خانگی با تولید عکس، کلیپ و متن با موضوعات قدردانی از مبارزان کرونا، طنز در خانه، بازی و مسابقات خانگی، قم شهر دوست‌داشتنی، همکاری اعضای خانواده در انجام امور و همدلی و کمک به سالمندان، اوقات خود در خانه را به روشی سالم بگذرانند. شهروندان می‌توانند آثار خود را از طریق شبکه‌های مجازی ایتا، تلگرام و اینستا به سازمان ارسال کنند که پس از ممیزی، بارگذاری و پنجشنبه هر هفته به چهار آثار برگزیده هر بخش که در کل ۱۲ نفر می‌شوند جوایزی اهدا شود.

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. کروناویروس در کنار مشکلات و نگرانی‌هایی که برای تمام جهان ایجاد کرد، درس‌های بسیاری به ما داد. پویش بد خوب نیز برای همین درس‌‌ها ایجاد شده است. در این پویش، مردم بهترین درسی که از کرونا گرفته‌اند را در قالب یک جمله برای سازمان ارسال می‌کنند و به قید قرعه به ۱۴ نفر جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

هنرمندان تئاتر و بازیگری شهر قم نیز در این دوران توسط سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی دست به‌کار شده‌‌اند و اقدام به تولید استندآپ با موضوعات مطروحه در بند الف این طرح کرده‌اند. همچنین تهیه و تولید سرودهایی با مضامین قم‌هراسی و تقدیر از مدافعان سلامت از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری قم است.

زمان می‌گذرد و روزها و اتفاقات آن چه خوب و چه بد سپری می‌شود و آنچه در یاد و خاطرات باقی می‌ماند همدلی و محبت‌هایی ست که در دوران سختی‌ها نثار همنوعان خود کرده‌ایم. قطعاً روزی این وحدت در خانه ماندن و گذراندن اوقات با کارهای مختلف جواب می‌دهد و آن وقت مردم بابت این تلاش همگانی از هم تشکر می‌کنند. کرونا آمد تا خودخواه‌ها هارا از دلسوزین جدا کند و به ما درس محبت دهد.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.