مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی قم:

احتکار دارو در قم صحت ندارد

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به نبود وجود مشکلی در تأمین و توزیع اقلام دارویی در استان قم گفت: قیمت‌گذاری دارو توسط داروخانه‌ها انجام‌نشده ولی مردم فاکتور خرید دارو را از داروخانه‌ها دریافت کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
احتکار دارو در قم صحت ندارد
شناسه : 1676 | انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست، تسنیم قم نوشت: دارو ازجمله کالاهایی بوده که اهمیت توزیع و فروش آن نسبت به دیگر کالاهای مورداستفاده مردم بیشتر بوده و به تعبیری در دسترس بودن دارو را می‌توان به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین معیارهای سنجش رفاه در جامعه دانست.

در سال‌های گذشته و به‌ویژه در یک سال قبل، وجود ناملایمات اقتصادی و همچنین نوسانات بسیار شدید قیمت ارز سبب شده تا قیمت‌گذاری، توزیع و فروش دارو در کشور دچار اخلال شده و با توجه به اینکه اقلام دارویی جزء کالای استراتژیک به شمار می‌رود، ذهن مردم را به خود مشغول ساخته است.

در این میان، برخی از داروها که وارداتی بوده و وابستگی به قیمت ارز داشته و همچنین داروهایی که مورداستفاده بیماران خاصی بوده، نه تنها با افزایش شدید قیمت مواجه شده بلکه با مشکلات زیادی در امر توزیع و فروش نیز روبه رو گردیده و گاهی در برخی نقاط کشور، افرادی سودجو اقدام به احتکار این نوع داروها می‌کنند.

گزارش شکایت های مردمی بسیار زیاد از داروخانه‌ها، مشاهده مسئله‌ مخدوش کردن قیمت دارو توسط متولیان فروش داروها و همچنین دغدغه‌ شهروندان در رابطه با به نتیجه رسیدن شکایات، بهانه‌ای شد تا با حمید اورعی، مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی قم به گفت‌وگو بنشینیم.

تسنیم: قیمت داروها چگونه تعیین‌شده و مردم چگونه می‌توانند در جریان قیمت قانونی داروها قرار بگیرند؟

با توجه به اینکه دارو یک کالای استراتژیک به شمار می‌رود، قیمت‌گذاری آن برای فروش در سراسر کشور، به‌وسیله کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت انجام‌شده و در دسترس متولیان توزیع دارو، از تولیدکننده تا داروخانه قرار می‌گیرد، همچنین وزارت بهداشت برای اطمینان خاطر مردم از قیمت تصویب‌شده داروها، سامانه‌ای راه‌اندازی کرده که در این سامانه به‌غیراز اینکه قیمت داروها به تفکیک شرکت‌های سازنده وجود داشته، اصالت و یا تقلبی بودن داروها و مکمل‌های خارجی نیز قابل‌بررسی هستند.

تسنیم: یکی از مسائلی که در چند ماه گذشته افکار عمومی را به خود مشغول ساخته، کمبود دارو، به‌ویژه داروهای خاص است، چه اقداماتی در این زمینه انجام‌شده است؟

با توجه به شرایط اقتصادی یک سال اخیر کشور، در ابتدای فصل تابستان مشکلاتی در زمینه‌ تأمین برخی از اقلام دارویی مانند داروهای بیماران مغز و اعصاب و بیماران قلبی وجود داشته که با توجه به برنامه‌ریزی‌های سازمان غذا و دارو، این مشکل تا حدودی بهبودیافته و همچنین سعی می‌شود تا در آینده نزدیک با سهمیه‌بندی داروهای خارجی و با کمک به کارخانه‌های تولید دارو در داخل کشور، مشکلی در زمینه‌ تأمین دارو نداشته باشیم.

تسنیم: مخدوش کردن قیمت داروها توسط داروخانه‌ها چه دلیلی داشته و آیا این‌ کار غیرقانونی است؟

به دلیل تغییرات سریع قیمت دارو و همچنین زمان‌بر بودن ابلاغ آن به متولیان توزیع دارو، گاهی تفاوت‌هایی در قیمت روی بسته‌بندی دارو و قیمتی که داروخانه‌ها باید دارو را فروخته وجود دارد که سبب می‌شود داروخانه‌ها دارو را با قیمتی متفاوت بفروشند که این کار غیرقانونی نیست.

تسنیم: یکی از پرسش‌هایی که برای شهروندان وجود داشته این بوده که شکایات مردمی از داروخانه‌ها آیا پیگیری شده و به نتیجه می‌رسد یا خیر. سازمان غذا و دارو چه رویکردی در این زمینه دارد؟

با توجه به اینکه شکایات مطرح‌شده از داروخانه‌ها در سیستم بایگانی سازمان غذا و دارو ثبت می‌شود، امکان فراموشی یا کوتاهی در رسیدگی به شکایات وجود نداشته و تا زمانی که شکایات به نتیجه نرسند، پیگیری ادامه خواهد داشت.

تسنیم: نحوه رسیدگی به شکایات مردمی چگونه است؟

فاکتور فروش داروها که قیمت داروخانه در آن ثبت‌شده، ملاک اصلی نظارت بازرسان سازمان غذا و دارو بوده و همچنین درصورتی‌که یک داروخانه شاکی خصوصی در زمینه قیمت‌ها داشته باشد نیز سند خرید دارو موردبررسی قرار می‌گیرد، همچنین دریافت فاکتور خرید دارو از داروخانه‌ها به تنویر افکار مردم در رابطه با قیمت داروها نیز کمک می‌کند.

تسنیم: کیفیت داروهای تولید داخل کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید و رویکرد پزشکان نسبت به داروهایی که هم نمونه خارجی و هم نمونه تولید داخل دارند چگونه است؟

داروهای تولید داخل از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و اگر استاندارد نباشند از توزیع آن‌ها جلوگیری می‌شود و همچنین در برخی موارد مانند داروهای مورداستفاده بیماران پارکینسون، پزشکان اصرار دارند تا از داروهای خارجی استفاده شوند که با توجه به اینکه برخی از این داروها در داخل کشور تولیدشده و کیفیت مناسبی دارد، لازم است تا پزشکان برای جلوگیری از سردرگمی و هزینه‌تراشی برای خانواده بیماران، برندهای داخلی را تجویز کنند.

تسنیم: با توجه به زمزمه‌های احتکار کالاهای استراتژیک در ماه‌های گذشته، آیا احتکار دارو در استان قم وجود داشته است؟

خیر. در استان قم گشت مشترک بازرسان سازمان غذا و دارو با تعزیرات حکومتی شکل‌گرفته که طی آن مشکل خاصی از احتکار دارو گزارش نشده و از طرفی با توجه به اینکه توزیع برخی داروها به صورت سهمیه‌بندی صورت خواهد گرفت، احتمال احتکار دارو نیز وجود نخواهد داشت.

تسنیم: چه اقداماتی برای توزیع بهتر داروهای بیماران خاص در استان قم انجام داده‌اید؟

در چندماهه اخیر در استان قم طرحی اجراشده که مطابق آن، داروهای بیماران خاص که نیاز بیشتری به تأمین به هنگام دارو مانند هموفیلی و ام‌اس دارند، فقط در تعداد منتخبی داروخانه توزیع‌شده، که این کار تأثیر مثبتی در راستای تنظیم عرضه و تقاضای این داروها داشته است.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.