مستند «از نسل حاتم» در قم رونمایی شد

شهر بیست/ مستند «از نسل حاتم» با موضوع مهمان‌نوازی همسایگان فرات در ایام اربعین حسینی رونمایی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مستند «از نسل حاتم» در قم رونمایی شد
شناسه : 13211 | انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از تسنیم قم، مستند «از نسل حاتم» شامگاه شنبه در سالن سینمایی مجتمع هدایت رونمایی شد.

این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری، طلاب،دانشجویان، هنرمندان و اقشار مختلف برگزار شد.

محمدحسن رضایی نویسنده و کارگردان مستند در این مراسم بیان کرد: لوکیشن از نسل حاتم، در طریق العلماء است که جاده قدیمی نجف به کربلاست و از کنار شط فرات می‌گذرد، علت انتخاب این لوکیشن اصالت و قدمت طریق العلماء و داستان‌های جالب این مسیر بود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساخت مستند از نسل حاتم افزود: زمان این مستند ۳۰ دقیقه است و ۲ سال برای ساخت آن زمان صرف شده است.

نویسنده و کارگردان مستند از نسل حاتم تصریح کرد: با توجه به اینکه در زمینه اربعین مستندهای زیادی ساخته شده، در مستند از نسل حاتم به این موضوع توجه کردیم که به سوژه هایی پرداخته شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و یکی از این سوژه ها تاریخ شفاهی مراسم اربعین حسینی است.

رضایی با بیان اینکه پیشینه زیارت اربعین از مسیرطریق العلما بوده است، ادامه داد: برای تولید مستند از نسل حاتم مسیر پیاده روی طریق العلما را مورد توجه قرار دادیم که تا دو سال پیش کمتر مورد توجه زائران ایرانی قرار گرفته بود، اما یکی از اصیل ترین مسیرها برای رسیدن به کربلا است و علمایی که در گذشته به کربلا مشرف می شدند از این مسیر عبور می‌کردند.

وی عنوان کرد: در طریق العلماء عشیره ای از نسل حاتم طایی حضور دارند،عبدالله پسر حاتم که مسلمان و شیعه بوده، به کوفه هجرت می‌کند تا در کنار امیرالمؤمنین(ع) باشد و عشیره حواتم که در کیلومتر ۱۰ طریق العلما زندگی می‌کنند از نسل حاتم طایی هستند.

نویسنده و کارگردان مستند از نسل حاتم ابراز کرد: دو موضوع سبب شد که ما عشیره حواتم را به عنوان سوژه انتخاب کنیم، یکی پیشینه نوادگان حاتم طایی در خدمت گذاری به زائران اربعین و دیگری داستان‌های شنیدنی و بکر این عشیره از پیاده روی اربعین در زمان رژیم بعث است.

رضایی با اشاره به اهداف تولید مستند از نسل حاتم گفت: در این مستند به بهانه پرداختن به خانواده حاتم طایی به مشکلات و مصیبت های پیاده روی در زمان صدام نگاه شده است.

وی با بیان اینکه مستند از نسل حاتم به همت مستندسازان کانون روایت مقاومت تولید شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده مستندهای اربعینی حال و هوای موکب داری و زائران پیاده را دارد، در این مستند فضای موکب داری کمتر مورد توجه واقع شده است، مخاطب در مستند از نسل حاتم شاهد روایت شیرین و دلنشینی از یک روز پذیرایی و مهمان نوازی خانواده ای است که از فرزندان حاتم طایی است که به سخاوت و کرامت مشهور است.

گفتنی است که تهیه کننده این فیلم مستند، محمدحسین رضایی و تدوین آن بر عهده جواد یقموری بوده است.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.