بار فعالیت‌های اجرایی و عمرانی شهرها بر عهده شهرداری‌هاست

شهردار قم با بیان اینکه شهرداری‌ها جایگاه مشخصی در سلسله‌مراتب تشکیلاتی کشور ندارند، گفت: امروز بسیاری از مسئولیت‌های سایر ارگان‌ها به شهرداری‌ها واگذارشده و اضافه‌شدن این مسئولیت‌ها، بدون تخصیص اعتبارات بوده و متأسفانه این وضعیت همچنان ادامه دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بار فعالیت‌های اجرایی و عمرانی شهرها بر عهده شهرداری‌هاست
شناسه : 82891 | انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در نشست صمیمی شهرداران ادوار شهر قم که در سالن جلسات رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: اگر چارچوب‌های لازم برای مجموعه مدیریت شهری فراهم شود، بسیاری از مسائل موجود رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مردم اگر خدمات‌رسانی شهرداری‌ها را حس کنند، قطعاً کمک خواهند کرد، مطرح کرد: همه‌چیز بودجه نیست و در هر دوره مسائل و مشکلات خاصی وجود دارد.

شهردار قم با بیان اینکه در دوره مشروطه، شهرداری‌ها اعتبار بسیار زیادی داشتند، عنوان کرد: در دوره رضاخان تمام اعتبار شهرداری‌ها با ورود افراد نظامی دچار خدشه شد.

وی با تأکید بر اینکه در سال ۱۳۵۹، اتحادیه و انجمن شهرداری‌ها منحل شد، خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها تا امروز فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند.

گسترش فعالیت شهرداری‌ها بدون تخصیص اعتبارات

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه در یک دوره‌ای شهرداری‌ها تنها ارگان خدماتی بودند ولی امروز رسالت شهرداری‌ها بسیار گسترش‌یافته است، تصریح کرد: امروز بسیاری از مسئولیت‌های سایر ارگان‌ها به شهرداری‌ها واگذارشده است و اضافه شدن این مسئولیت‌ها، بدون تخصیص اعتبارات بوده و متأسفانه این وضعیت همچنان ادامه دارد.

شهردار قم با بیان اینکه شهرداری باید اقتدار داشته باشد، گفت: تمام بودجه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی قم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و بودجه عمرانی شهرداری قم بالغ‌بر هشت هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه امروز اکثر بار فعالیت‌های اجرایی و عمرانی در شهر بر عهده شهرداری‌ها است، مطرح کرد: اگر شهرداری اقتدار لازم را نداشته باشد، دچار مشکل خواهد شد، ولی اطلاعات برخی از دولت‌مردان و مجلسی‌ها در مورد شهرداری‌ها نیاز به ترمیم و تکمیل اساسی دارد.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه از برنامه نخست تا ششم توسعه کشور، رویکرد تمرکززدایی بود، اظهار کرد: متأسفانه در طول این برنامه‌ها بجای تمرکززدایی، تراکم زدایی شکل گرفت.

عدم توجه دستگاه ها به بایدهای شهرسازی

وی با اشاره به اینکه هدف تشکیل راه و شهرسازی برای ایجاد شهر بود، اضافه کرد: امروز احداث و نگهداری شهر با شهرداری‌ها است و ارگان‌ها آن‌طور که بایدوشاید به شهرسازی توجه ندارد.

شهردار قم با بیان اینکه ساختار سازمان شهرداری‌ها دولتی است، عنوان کرد: امروز ذره‌ذره شهرداری‌ها در حال دولتی شدن هستند و دخالت‌های دولتی در شهرداری‌ها در حال افزایش است و با آنکه شهرداری‌ها ارگان‌های مستقل، عمومی و غیردولتی هستند ولی هنوز جایگاه مشخصی در سلسله‌مراتب تشکیلاتی کشور ندارند.

سقائیان‌نژاد با تأکید بر اینکه بیش از ۵۹ میلیون نفر از جمعیت کشور شهرنشین هستند، تصریح کرد: امروز با تشکیل سازمان شهرداری‌ها یک دریا را به یک قطره متصل کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امروز ۲۵ ارگان برای شهر دستور می‌دهند، درحالی‌که تنها یک نفر از نظر اجرایی باید شهرها را اداره ‌کند، یادآور شد: این اتفاق موجب آشفتگی در شهر می‌شود و همگان، مشکلات را از چشم شهرداری‌ها می‌بینند.

وی با بیان اینکه سه برنامه برای شهر قم تدوین شد که یک مورد آن تکمیل و امروز در سال سوم برنامه دوم هستیم، اظهار داشت: در برنامه اول بیش‌تر به مباحث زیرساختی و سخت‌افزاری توجه شده است و در برنامه‌های بعدی مباحث نرم‌افزاری موردتوجه قرار گرفته است.

احداث ۲۲ تقاطع غیرهمسطح و بازگشایی ۱۳ خیابان اصلی

سقائیان‌نژاد تکمیل ۲۲ تقاطع و بازگشایی ۱۳ خیابان اصلی را موردتوجه قرار داد و افزود: همچنین سرانه فضای سبز شهری نیز به ۲۰.۵ مترمربع رسیده و حدود ۴۰۰ بوستان در تمام مناطق شهری قم احداث کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه عمر ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم نیز به ۲.۵ سال رسیده است، مطرح کرد: همچنین در عرصه هوشمندسازی نیز اقدامات بسیاری صورت گرفته است.

شهردار قم با بیان اینکه در مواردی مؤلفه‌های پیشرفت و توسعه باهم تلاقی دارند و این موضوع در سخنان مقام معظم رهبری نیز مطرح‌شده است، عنوان کرد: برخی می‌گویند که با این اقدامات بکریت قم را از بین می‌برید، بکریت قم چیست؟ اینکه فاضلاب در خیابان‌ها جاری باشد بکریت است؟

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه مردم نیازمند آسایش و اوقات فراغت هستند، خاطرنشان کرد: ایجاد آرامش، آسایش و اوقات فراغت برای مردم سنت بزرگان دین است و برنامه‌های شهرداری نیز بر همین منوال پایه‌ریزی شده است.

شهردار قم با اشاره به اینکه بالاترین عبادت بعد از واجبات، خدمت به مردم است، یادآور شد: شهرداری‌ها نیز بهترین محل برای خدمت به مردم هستند.

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
اجرای ۲۱۹ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۶ قم
بررسی راهکارهای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق در قم
ضرورت تقویت آموزش پسماند در مدارس و مساجد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.