منان رئیسی در پاسخ به «شهر۲۰»:

نمره خوبی به شهردار قم نمی‌دهم/ مونوریل باید راه‌اندازی شود

محمد منان رئیسی منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به شهردار قم و دیگر شهرداران مشهور نمره خوبی نمی‌دهم چراکه خلاف نگاه رهبری توسعه‌محور بودند نه پیشرفت‌محور، گفت: یا باید پایه‌های مونوریل را جمع کنیم که شدنی نیست یا باید آن را راه‌اندازی کرد، چرا که کلی برای این پروژه هزینه شده و باید در خدمت مردم قرار بگیرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نمره خوبی به شهردار قم نمی‌دهم/ مونوریل باید راه‌اندازی شود
شناسه : 82432 | انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، محمد منان رئیسی عصر امروز در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه که در سالن جلسات دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار «شهر۲۰» در خصوص ارزیابی خود از عملکرد سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم و مدیریت شهری در ۹ سال اخیر، گفت: ارزیابی من در مجموع مثبت نیست و به شهردار قم و خیلی‌های دیگر نمره خوبی نمی‌دهم. معدود شهرداری دیدم که در دهه‌های اخیر رویکردش پیشرفت محور باشد نه توسعه محور.

وی تصریح کرد: من سیاسی نیستم و کاری به شهردار قم که سال‌ها زحمت کشیده و دیگر افراد ندارم، اما سیستم اداره شهرهای ما و گفتمان مدیریت شهری در کلانشهرها توسعه محور بوده که خلاف مبانی رهبری است.

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: گفتمان من، گفتمان حضرت آقاست، رهبری خط افتراق قوی بین پیشرفت اسلامی و توسعه کشیدند اما دست فرمان مدیریت شهری در کشور ما مبتنی بر توسعه است نه پیشرفت.

نمره خوبی به شهردار قم نمی‌دهم/ مونوریل باید راه‌اندازی شود

رئیسی افزود: مؤلفه‌های پیشرفت مبتنی بر تمدن و سبک زندگی اسلامی ایرانی است، حضرت آقا یک‌بار به درستی فرمودند بلندترین برج منطقه در بی‌عُرضه‌ترین کشور منطقه است.

وی با تأکید بر اینکه از تبعات منفی گفتمان توسعه‌محور باید جلوگیری کرد، گفت: اینکه دائم پل و تقاطع غیرهمسطح و مال و سیتی سنتر بسازید و مانور عملیات میدانی و فیزیکی بدهید اما از درون و محتوا، سبک زندگی مردم را متلاشی و نابود کنید مبنای پیشرفت نیست. هرچه بیشتر بسازند امتیاز منفی بیشتری می‌دهم و با دوستان هم حاضرم بحث کنم.

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه خط‌کشی‌ها باید عوض شود، گفت: من با این خط‌کشی که هر کس بیشتر پل و تقاطع ساخت بهتر است موافق نیستم، من می‌گویم کدام شهردار توانست بیشتر به مردم شهر آرامش بدهد، نرخ طلاق را در شهرش مدیریت کند و قتل را کاهش دهد.

رئیسی تصریح کرد: هر اندازه نگاه توسعه‌محور حاکم بوده، به موازات آن آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی هم بیشتر شده است.

نمره خوبی به شهردار قم نمی‌دهم/ مونوریل باید راه‌اندازی شود

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار «شهر۲۰» مبنی بر اینکه از نظر شما کدام شهردار نمره خوبی می‌گیرد، گفت: هیچ کدام از شهرداران مشهور نمره خوبی نمی‌گیرند، شهرداران غیر مشهور را هم بررسی نکردم.

رئیسی افزود: زمانی که از مرکز مطالعات شهرداری تهران خارج شدم، پیشنهاد مدیریت در شهرداری منطقه یک تهران، معاونت شهرسازی و شهردار شدن در یکی از کلانشهرها به من مطرح شد اما هیچ کدام را نپذیرفتم چون تقنین ما مشکل دارد و تا وقتی، درآمد شهر مبتنی بر عوارض و ساخت‌وساز باشد، نگاه پیشرفت‌محور محقق نمی‌شود.

وی بار دیگر تأکید کرد: نقدهای من به شهرداران، سیاسی نیست؛ راست و چپ و اصولگرا و اصلاح‌طلب، تراکم فروشی کردند و این روند را ادامه دادند و من اهل تعارف نیستم.

نمره خوبی به شهردار قم نمی‌دهم/ مونوریل باید راه‌اندازی شود

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «شهر۲۰» مبنی بر پیشنهاد وی برای رفع چالش مونوریل، گفت: راه‌اندازی مونوریل در نگاه اول و با توجه به هزینه‌های آشکار آن اقتصادی نیست. من فنی‌ام و این را می‌فهمم، اما هزینه‌های پنهان را هم باید دید که سرمایه‌های اجتماعی نظام را در شهری که خاستگاه انقلاب بوده ذوب می‌کند و به نماد ناکارآمدی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

رئیسی با بیان اینکه در قبال مونوریل دو راه حل داریم، گفت: یا باید پایه‌ها را جمع کنیم که شدنی نیست یا باید راه‌اندازی کرد، چرا که کلی هزینه شده و ظاهراً بخشی از تجهیزات مونوریل نیز تهیه شده و در انبارهاست که باید در خدمت مردم قرار بگیرد.

وی افزود: رها کردن مونوریل به معنای آب کردن سرمایه اجتماعی نظام است، بنابراین باید هرچه سریعتر راه‌اندازی شود.

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید پروژه مونوریل را ملی بینند و این موضوع را حتماً در کمیسیون عمران پیگیری می‌کنم.

وی افزود: با توجه به اینکه توسعه قم به سمت جنوب است، مونوریل می‌تواند شمال و جنوب قم را متصل کند و در آینده مثمر ثمر باشد، زمانی که جمعیت قم بیشتر شود، بحث اقتصادی آن نیز حل می‌شود.

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خصوص پیشنهاد تغییر کاربری مونوریل به گردشگری، گفت: فی‌المجلس موافق نیستم اما چون مطالعه دقیقی در این زمینه نکردم، نمی‌توانم نظر نهایی بدهم، باید مطالعه کنم و بعد اظهار نظر نهایی کنم.

نمره خوبی به شهردار قم نمی‌دهم/ مونوریل باید راه‌اندازی شود

رئیسی در خصوص مترو نیز عنوان کرد: مترو لازم است و از آنجا که در بسیاری از کلانشهرهای دنیا از سیستم حمل‌ونقل عمومی ترکیبی نظیر تاکسی، اتوبوس، مترو، مونوریل و تراموا استفاده می‌شود در قم نیز باید چنین باشد و باید حمل‌ونقل عمومی کلانشهر قم به سمت سیستم ترکیبی حرکت کند.

وی همچنین در خصوص بخشی از مصاحبه خود با یکی از خبرگزاری‌ها که عنوان کرده بود «مونوریل اگر به شهرک ۳۰۰ هزار نفری پردیسان متصل شود این طرح کاملاً توجیه‌پذیر می‌شود و دو شهرک طایقان و پرنیان نیز که توسعه جدید شهری قم را رقم زده‌اند نیز می‌توانند از این مدل حمل‌ونقلی استفاده کنند»، گفت: بنده ادامه مونوریل تا پردیسان را مطرح کردم اما مطلقاً چنین جمله‌ای درباره طایقان و پرنیان نگفتم و قطعاً تکذیب می‌کنم، ویدئوی مصاحبه من موجود است، شاید دوستان اشتباه برداشت کرده باشند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران مبنی بر اینکه در عزل و نصب‌ مدیران دخالت خواهید کرد، گفت: اگر منظور شما این باشد که هیچی نگویم، نه اینطور نیست! من از مردم رأی گرفتم که به مدیریت ارشد استان مشورت بدهم، من عضو هیئت علمی دانشگاه هستم و ظرفیت نخبگانی و دانشگاهی استان را می‌شناسم و اگر نخبگان را معرفی نکنم که خیانت کردم.

وی افزود: دخالت یعنی اصرار بر روی انتصاب یا عزل یک مدیر که این کار را نمی‌کنم اما افراد شایسته را برای مدیریت معرفی می‌کنم و تکلیف خود را انجام می‌دهم.

نمره خوبی به شهردار قم نمی‌دهم/ مونوریل باید راه‌اندازی شود

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «شهر۲۰» مبنی بر اینکه عده‌ای معتقدند شما گفتمانی هستید و سابقه اجرایی ندارید، با این وجود می‌توانید بدنه اجرایی کشور را با طرح‌های خود از جمله مسکن ویلایی اقناع و همراه کنید؟، گفت: حضور در معاونت شهرداری تهران را سابقه اجرایی نمی‌دانند؟! خودم من هم نگران بودم اما با ترکیب فعلی مجلس و راهیابی جوانان گفتمانی و گام دومی و تحولی به مجلس، پیگیری مسکن ویلایی امکان‌پذیر و شدنی است.

رئیسی تصریح کرد: حداقل ۳۰ نماینده مؤلف و تأثیرگذار در مجلس آتی خواهیم داشت که با این افراد یک شبکه و گروه را تشکیل می‌دهیم و امیدوارم بتوانیم بدنه اجرایی و مجلس را قانع کنیم، چرا که بحث و ادله علمی داریم.

نوشته های مشابه
مهار آتش‌سوزی یک مجتمع مسکونی در پردیسان
«ژاو» در راه اسپانیا
تشریح برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت/ ضریح رأس‌الحسین(ع) در قم رونمایی می‌شود
تحول در حوزه‌های منظر شهری و گردشگری با اجرای طرح‌ها مطالعاتی در قم
مالیات بر ارزش‌افزوده صرف توسعه شهر قم می‌شود
اجرای ۲۰۰۰ پروژه با پیشرفت ۹۰ درصدی در شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.