اهمیت تشخیص اولیه در سرطان پستان

معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سرطان پستان اولین سرطان بانوان در دنیا و ایران است، گفت: کنترل و درمان این سرطان نیازمند پیشگیری و تشخیص اولیه است و در این صورت احتمال نیاز به شیمی درمانی نیز کاهش می‌یابد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اهمیت تشخیص اولیه در سرطان پستان
شناسه : 84528 | انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، دکتر محمد هادی‌زاده فوق تخصص جراحی زیبایی و ترمیمی بیماری‌های پستان و معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در حاشیه برگزاری سمینار روز جهانی ماما که به همت مؤسسه مشاوره و توانمندی‌سازی مامایی رسا در سالن همایش شهید شاهرخ ضرغام برگزار شد، در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران، در خصوص شیوع سرطان پستان در ایران و کمک ماماها در پیشگیری از این سرطان گفت: سرطان پستان در تمام دنیا اولین سرطان خانم‌هاست و متأسفانه در ایران هم به همین منوال است.

معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به عوامل این سرطان اشاره کرد و گفت: عواملی از جمله مصرف سیگار، قلیان و الکل، کاهش فرزندآوری و شیر ندادن باعث شیوع این سرطان می‌شود که در دهه آینده انتظار افزایش این سرطان می‌رود.

هادی‌زاده مصرف بی‌رویه فست‌فودها را نیز عاملی برای شیوع این سرطان دانست و اظهار داشت: خانم‌هایی که شاغل هستند یا فعالیتی ندارند در معرض این ابتلا سرطان قرار دارند.

معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به عواملی که باعث بیشگیری از ابتلا به سرطان پستان می‌شود اشاره کرد و گفت: اولین بحث این است که ما تشخیص زودرسی داشته باشیم و مشکلی که در ایران داریم که تشخیص این سرطان، خوب و به موقع انجام نمی‌شود.

هادی‌زاده در ادامه گفت: ما بایستی آموزش‌های لازم را به بیمارها بدهیم تا خودشان توانایی زود تشخیص دادن را داشته باشند، این موضوع موجب بقای سینه و تسهیل در عمل جراحی نیز می‌شود و حتی احتمال نیاز به شیمی درمانی را هم کاهش می‌دهد و این گونه می‌توان هزینه‌های دولت را پایین آورد و در نتیجه بانوان طول عمر بهتر و طولانی‌تری خواهند داشت.

وی بر ضرورت توانمندسازی ماماها تأکید کرد و گفت: دولت نگاه ویژه‌ای به بخش خصوصی و دولتی داشته باشد که مرحله غربال‌گیری و آموزش به خانم‌ها توسط ماماها انجام شود و حتی معاینه اولیه نیز انجام دهند که تشخیص زودرس کمک شایانی می توانند انجام دهند.

معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۴ مؤسسه‌ پیشگیری از سرطان پستان در قالب انجمن مردم نهاد راه‌اندازی شد که تاکنون چندین سمینار آموزشی برگزار کرده و به دنبال توانمندسازی ماماها هستیم.

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین
هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی تکمیل دسترسی‌های تونل غدیر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.