برنامه سومین روز جشنواره فیلم فجر در قم/ از «شکار حلزون» تا جنگ در «قلب رقه»

سومین روز جشنواره فیلم فجر در قم با اکران شش فیلم «آبی روشن»، «تابستان همان سال»، «شکار حلزون»، «قلب رقه»، «شه سوار» و «آپاراتچی» دنبال می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برنامه سومین روز جشنواره فیلم فجر در قم/ از «شکار حلزون» تا جنگ در «قلب رقه»
شناسه : 81064 | انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، شش فیلم «آبی روشن»، «تابستان همان سال»، «شکار حلزون»، «قلب رقه»، «شه سوار» و «آپاراتچی» در سومین روز چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱ در سینماهای ونوس، تربیت و بازار شهر به روی پرده می‌رود.

*شکار حلزون

سینما ونوس قم در اولین سانس خود پذیرای اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه برای نمایش فیلم «شکار حلزون» به کارگردانی محسن جسور می‌شود.

جسور که درس‌خوانده رشته ارتباط تصویری در دانشگاه هنر سوره است، پیش‌تر فیلم‌های کوتاه «آخرین نوبت برای زایمان یک زوج فراموش شده»، «کسی به من نگاه می‌کند»، «تارا صدا ندارد» و «گل طلایی»، دو مستند «مدرسه بی‌نام» و «بزنگاه» و سریال «در کنار پروانه ها» را کارگردانی کرده و فیملنامه‌نویس چند تله‌فیلم و سریال از جمله «محکومین» بوده است.

جسور تاکنون یک بار برنده پروانه زرین بهترین فیلمنامه بلند سینمایی از بیست‌وهشتمین دوره جشنواره کودک و نوجوان اصفهان برای فیلم سینمایی «آوا» و نامزد بهترین فیلمنامه کوتاه داستانی از سی‌امین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان اصفهان برای «مشق شیدا» بوده است.

«شکار حلزون» نخستین ساخته بلند سینمایی محسن جسور در مقام کارگردان است که در بخش نگاه نو چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فیلم روایتگر قصه مینو، زن جوان سرپرست خانواده‌ای است که برای تأمین معاش در یک شرکت خدماتی و نظافتی مشغول به کار است‌. او با پیشنهاد شغل پرستاری از پدر یک جوان مواجه می‌شود که شرط پذیرفتن این شغل با حقوق مناسب، جاری شدن صیغه محرمیت میان آن‌هاست.

حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمد رسول صفری، مسعودرضا عجمی، رابعه مدنی، یاسمن ترابی، علی‌اکبر قاضی نظام، امیرعلی سخایی، میثم محمدی و زنده‌یاد حسام محمودی بازیگران «شکار حلزون» هستند.

برنامه سومین روز جشنواره فیلم فجر در قم/ از «شکار حلزون» تا جنگ در «قلب رقه»

*قلب رقه

دومین فیلمی که در سینما ونوس قم به روی پرده ‌می‌رود، «قلب رقه» ساخته خیرالله تقیانی‌پور است. او از جمله فیلمسازانی است که پیشینه تئاتری دارد و نویسنده و بازیگر و کارگردان آثار نمایشی بویژه در حوزه تئاتر دفاع مقدس بوده است.

تقیانی‌پور با اینکه ساخت دو فیلم تلویزیونی «اینجا خانه من است» و «تونل» را در کارنامه دارد اما سه سال قبل با ساخت سریال «نجلا» به شهرت رسید و امسال نیز همزمان با ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی، سریال ترور را روی آنتن داشت.

او حالا در نخستین ساخته بلند سینمایی خود به سراغ سوژه دیگری از جبهه مقاومت رفته و «قلب رقه» را که چهار سال پایتخت داعش بود، به تصویر کشیده است.

موضوع فیلم قلب رقه همانطور که از نامش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده و درباره محور مقاومت و رویدادهای منحصر به فردی است که در این عرصه اتفاق می افتد. رقِه از شهرهای کشور سوریه و مرکز استان رقه است که در شمال شرقی سوریه و در ساحل فرات قرار دارد. Raqqa تقریباً ۴ سال (از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) پایتخت داعش بوده است.

در این فیلم، شهرام حقیقت دوست، شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، فرهاد قائمیان، هدایت هاشمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، عامر علی و مهدی شیخ عیسی به ایفای نقش می‌پردازند.

برنامه سومین روز جشنواره فیلم فجر در قم/ از «شکار حلزون» تا جنگ در «قلب رقه»

*تابستان همان سال

سینما بازار شهر در اولین سانس روز سوم جشنواره فیلم فجر پذیرای تماشاگران فیلم «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری می‌شود.

کلاری که به‌عنوان یکی از خلاق‌ترین و مسلط‌ترین مدیران فیلمبرداری، بسیاری از به‌یادماندنی‌ترین سکانس‌های سینمای ایران را به ثبت رسانده و سابقه همکاری با فیلمسازان شاخصی همچون مرحوم علی حاتمی، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، داریوش مهرجویی و اصغر فرهادی را دارد.

او در عرصه عکاسی و فیلمبرداری در سینما به یکی از نابغه‌های نور و تصویر در سینما معروف است و تنها ایرانی برنده جایزه قورباغه نقره‌ای و نامزد قورباغه طلایی جشنواره کمرایمیج لهستان برای فیلم جدایی نادر از سیمین است.

«تابستان همان سال» سومین تجربه کلاری در کارگردانی است. او ۲۷ سال قبل اولین فیلم خود را با نام «ابر و آفتاب» درباره یک گروه فیلمسازی ساخت و چهار سال بعد برای «رقص با رؤیا» روی صندلی کارگردانی نشست.

او حالا بعد از ۲۳ سال با تهیه‌کنندگی علی اوجی، «تابستان همان سال» را روانه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر کرده و داستانی متفاوت را سوژه فیلم خود کرده است.

داستان فیلم از این قرار است که «عطای» هفت‌ساله را پیش یک رمالِ آینه‌بین می‌برند تا طی مراسمی دزد طلاهای عمه‌اش را در آینه شناسایی کند، عطا که هیچ تصوری از سرانجام آنچه در آن شرایط بر زبان می‌آورد ندارد، برای رهایی از آن وضعیت، هر آنچه از تعاریف عمه‌اش درباره شک و تردید او نسبت به دزدی داوود، پسر عمه دیگرش شنیده است را بازگو می‌کند، غافل از آنکه این دروغ موجب عقوبتی دور از انتظار برای کل خانواده می‌شود.

علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن پور، رویا جاویدنیا، مهرو نونهالی و با حضور صابر ابر، پژمان بازغی، نسیم ادبی، رایان سرلک، رونیکا بهرام زاده و با هنرمندی مهران مدیری (در نقش آینه‌بین و رمال) بازیگران فیلم تابستان همان سال هستند.

برنامه سومین روز جشنواره فیلم فجر در قم/ از «شکار حلزون» تا جنگ در «قلب رقه»

*شه سوار

مخاطبان پردیس سینمایی بازار شهر در دومین سانس سومین روز جشنواره به تماشای «شه سوار» به کارگردانی حسین نمازی خواهند نشست. فیلمی که روایتی شیرین از یک ملودرام اجتماعی است و سومین تجربه فیلمسازی نمازی بعد از «آپاندیس» و «شادروان» به شمار می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم «شه سوار» آمده است: «به‌ دنبال درگذشت پدر خانواده در جریان برگزاری عروسی که چندبار بهم خورده است، خانواده او قصد پنهان کردن این خبر را دارند.»

مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، گیتی قاسمی، سعید عطایان، ایمان برات‌پور، حافظ نبی زاده، مهرناز افلاکیان، ناهید استواری، با هنرمندی عزت‌الله رمضانی‌فر با حضور امیر دژاکام بازیگران فیلم شه سوار هستند.

برنامه سومین روز جشنواره فیلم فجر در قم/ از «شکار حلزون» تا جنگ در «قلب رقه»

*آبی روشن

«آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا در اولین سانس سینما تربیت به روی پرده می‌رود.

خواجه پاشا که دستیار مجید مجیدی و سید رضا میرکریمی بوده و از این دو سینماگر مشهور کشورمان درس فیلمسازی آموخته، سابقه بازی در فیلم‌های «خورشید» و «قصر شیرین» را نیز در کارنامه دارد و سه سریال «بهانه‌ای برای بودن»، «تورشا شیرین» و «سنه خاطیر» را برای صداوسیمای آذربایجان غربی کارگردانی کرده است.

او سال گذشته نخستین فیلم بلند خود را با نام «در آغوش درخت» ساخت و به جشنواره چهل‌ویکم آمد و هم سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را شکار کرد و هم دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

خواجه پاشا حالا امسال هم با «آبی روشن» راهی جشنواره چهل‌ودوم شده و امید به تکرار موفقیت‌های خود در دوره قبل را دارد.

«آبی روشن» به موضوع مردی تبریزی می‌پردازد که با مشکلاتی مواجه است و نقش این کاراکتر را مهران احمدی بازی می‌کند. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: کشف یک فیروزه‌ی کمیاب زندگی یونس که صاحب معدن، معتمد و بزرگ شهر است را وارد مسیر مخاطره‌آمیزی می‌کند.
مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو، کاظم هژیرآزاد و سامان مهکویه در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

این فیلم محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج، بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) است که امیر ابیلی و داوود گنجوی نویسندگی آن را بر عهده داشتند.

برنامه سومین روز جشنواره فیلم فجر در قم/ از «شکار حلزون» تا جنگ در «قلب رقه»

*آپاراتچی

سینما تربیت در سانس دوم خود برای بار دوم در سه روز گذشته، فیلم «آپاراتچی» را نمایش خواهد داد.

این فیلم که نخستین تجربه فیلمسازی قربانعلی طاهرفر کارگردان تبریزی سینمای ایران است و با فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره رقابت می‌کند، دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما را روایت می‌کند که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است و می‌خواهد از هر طریقی که شده نخستین فیلم سینمایی خود را ساخته و به بزرگ‌ترین رویایش که دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر است، دست پیدا کند.

تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر و رضا ناجی در کنار بازیگرانی، چون هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امید روحانی، وحید مبصری، امین گلستانه، حسین عابدینی، ولی فروتن و علیرضا استادی در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

برنامه سومین روز جشنواره فیلم فجر در قم/ از «شکار حلزون» تا جنگ در «قلب رقه»

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
بی‌خطرسازی ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی در قم
قم در حوزه معماری و شهرسازی سرآمد باشد
لزوم همکاری اوقاف برای ساماندهی قبرستان نو
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.