برگزاری گردهمایی روئسای جهاد دانشگاهی در قم

در مراسم گردهمایی روئسای واحد‌های سازمانی جهاد دانشگاهی به میزبانی قم، پژوهشگران برتر جهاد دانشگاهی معرفی و پوستر نخستین جشنواره بین‌المللی مهدویت رونمایی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزاری گردهمایی روئسای جهاد دانشگاهی در قم
شناسه : 78959 | انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایکنای قم، گردهمایی روئسای جهاد دانشگاهی با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس، معاونان و روئسای واحد‌های سازمانی این نهاد به میزبانی واحد قم در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد.

*«کاظمی آشتیانی» را به نسل جوان معرفی کنیم

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور، هدف از برگزاری این گردهمایی را اشتراک‌گذاری تجربیات و بررسی برنامه‌های سیاستی این نهاد عنوان کرد و گفت: باید از نظرات و اندیشه مدیران سابق و پیشکسوتان جهاددانشگاهی بهره گرفته شود.

مسلمی نائینی با اشاره به سالگرد شهادت ۲۲ نفر از شهدای جهاد دانشگاهی در ۲۷ دی‌ماه سال جاری که با نام روز شهدای جهاددانشگاهی نامگذاری شده است، گفت: باید سعی کنیم که به این مناسبت برنامه‌های فرهنگی مختلف برگزار کنیم؛ این ۲۲ نفر عاشق ولایت بودند که در بمباران کارگاه در دانشگاه تبریز به مقام شهادت نائل آمدند.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه امروز دستاورد‌های پژوهشگاه رویان که زنده‌یاد کاظمی آشتیانی آن‌‌را بنا نهاد در جهان باعث غرور و افتخار کشورمان شده است، افزود: در کنار اقدامات ارزشمند این نهاد در حوزه پزشکی، در حوزه‌های فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی نیز خدمات ارزشمندی از جهاددانشگاهی را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: برای بزرگداشت مرحوم کاظمی آشتیانی باید برنامه وزینی در واحدهای جهاددانشگاهی کشور برگزار شود و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه انتظار زیادی دارند که در همین راستا در روزهای ۱۴ و ۱۵ دی‌ماه سال جاری برنامه بزرگداشت ایشان در بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود. جامعه ما متأسفانه کاظمی آشتیانی را نمی‌شناسد باید الگوهای سرآمد همچون ایشان را به جامعه و نسل جوان معرفی کنیم، چراکه اشاعه این الگوها کشور را بیمه می‌کند.

برگزاری گردهمایی روئسای جهاد دانشگاهی در قم

*جهاد دانشگاهی ایده‌پردازی جوانان را راهبری کند

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در گردهمایی روئسای جهاددانشگاهی با بیان اینکه اقدامات تحولی جهاددانشگاهی در کشور محسوس است و دستاوردهای بزرگی با همت جهاددانشگاهی در طول سالیان بعد انقلاب حاصل شده است، ادامه داد: جهاددانشگاهی منشأ آثار و اقدامات بزرگی بوده و توقع می‌رود امور مهم دست‌‌نایافتنی و یا در مجرای دستگاه‌ها و مراکز علمی را با همت بلند جهادی، به نتیجه مطلوب برساند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جهاددانشگاهی همیشه دنبال کار بزرگ بوده و باید به دنبال شاه‌کلیدها برود و این مهم را در جهتی قرار دهد که ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند. امروز شرکت‌های بزرگ و مراکز علمی و تحقیقاتی جهان، پرتوان رو به جلو حرکت می‌کنند و ما باید در چنین وضعیتی روی موضوعاتی کار کنیم که به برابری با آن‌ها برسیم، گوی سبقت را از آنان بگیریم و در فضای راهبردی و رقابتی باشیم، رقابتی از جنس اعتلای زیرساخت‌ها و سکوی پرش که سرعت، دقت، کیفیت و قیمت در آن مهم است.

ذوالنوری اضافه کرد: نیاز داریم فضایی فراتر ار مرزهای کشور را ببینیم و هر چه تولید، گستره مصرف و احساس نیاز مصرف‌کنندگان بیشتر شود، هزینه‌های شما پایین و میزان سود بالا می‌رود و امکان توسعه بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: در موضوعاتی که غیر رقابتی است و امکان درگیر شدن با دنیا را نداریم، نیازمند اتکا به خودمان هستیم تا بدون استقراض، عرصه را تصرف کنیم؛ جمهوری اسلامی امروز صاحب نام است و با وجود فشار تحریم‌ها در عرصه علمی و تحقیقاتی، شاهد رخ‌نمایی تعالی و رشد علمی هستیم.

ذوالنوری با بیان اینکه مدیون شخصیت بزرگ کاظمی آشتیانی هستیم، چراکه کمک کرد تا در دنیا لبه دانش باشیم و در عرصه درمان ناباروری پرچم ایران در عرصه جهانی سرافراز است، گفت: امروز افتخار می‌کنیم که ژورنال‌های معروف دنیا از اقدامات نسل جوان، دانشمندان و مراکز علمی تحقیقاتی از اقدامات جوانان و دانشمندان ایرانی به‌عنوان پرش علمی اسم ببرند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهاددانشگاهی مایه افتخار کشور است و امیدواریم با بضاعت اندک، شاهد تعالی بیشتر این نهاد انقلابی باشیم، گفت: دشمن با تضاد و پارادوکس به دنبال این است که ناامیدی و احساس حقارت را در نسل جوان ایجاد کند و نسل جوان را به انقلاب و دستاوردهای انقلاب بدبین کند، برای اینکه شکست‌های خود را توجیه کنند.

ذوالنور اضافه کرد: استقلال کشور اولین ثمره و دستاورد انقلاب بود، امروز دوست و دشمن نمی‌توانند به نظام، ملت، دولت و حکومت ما اتهام بزنند و معتقدند در هر جایی که اتفاقی رخ دهد، کار جمهوری اسلامی است، چون جمهوری اسلامی بر منطقه تأثیر می‌گذارد.

وی یادآور شد: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در هر عرصه‌ای از جمله فنی، مهندسی، پزشکی، داروسازی، خدمات ریلی و جاده‌ای، نانو، شبیه‌سازی ژنتیکی و عرصه‌های دیگر محیرالعقول بوده و بیرق نظام همیشه بالاست.

برگزاری گردهمایی روئسای جهاد دانشگاهی در قم

*برنامه تحولی جهاد دانشگاهی نیازمند هم‌افزایی مدیران است

حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی نیز در این گردهمایی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهادی با واکنش سریع در عرصه علم و فناوری، لازم است ذیل بیانیه گام دوم انقلاب و با رویکرد تمدن‌سازی، به تحول در ساختار، مأموریت‌ها و راهبردهای خود بیندیشد.

وی با بیان اینکه نقش‌آفرینی جهاد دانشگاهی در زمینه‌سازی مشارکت حداکثری در انتخابات حائز اهمیت است و می‌توان گفت هر انتخابات ایران اسلامی شب قدری در نظام اسلامی است، افزود: برای اصلاح، بهسازی و نوآفرینی، نیازمند نقشه راه هستیم و در ترسیم این نقشه راه باید توجه داشته باشیم که جهاد دانشگاهی براساس ادبیات متعارف بروکراتیک شکل نگرفته است و مدل خاص خود را دارد و در نتیجه اگر امروز می‌خواهیم برنامه تحول برای این نهاد تدوین کنیم، نباید جهاد دانشگاهی را با نگاه‌های تئوریک علم مدیریت و ادبیات بروکراتیک، تقلیل دهیم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه هم‌افزایی و اشتراک‌گذاری اطلاعات مدیران در شبکه ملی جهاد دانشگاهی در خصوص ارائه راهبرد در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، پشتیبانی در راستای تهیه برنامه تحول این نهاد بسیار تأثیرگذار است، اظهار کرد: این گردهمایی، بستری برای تهیه سند تحول و چشم‌انداز آینده این نهاد انقلابی است که این مهم در گرو درگیر شدن تمام اجزای جهاد دانشگاهی است.

فارسی بر لزوم امیدآفرینی در جامعه تصریح کرد: دستاورد‌های جهاد دانشگاهی به‌ویژه اقدامات مرکز درمان ناباروری رویان و وجود شخصیت‌های برجسته‌ای همچون دکتر آشتیانی که خود نمونه‌ بارز امید در جامعه است باید به جامعه منتقل شود.

وی گفت: باید به مدلی از تحول برسیم که در آن مدل، ارزش‌های جهاد دانشگاهی نیز به بهترین شکل ممکن نمود داشته باشد و مأموریت‌های این نهاد در عرصه‌های مختلف آموزش، پژوهش و فناوری، فرهنگی و اشتغال و کارآفرینی با نگاه به این ارزش‌ها تعریف شوند.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در تدوین برنامه تحول جهاد دانشگاهی به اسناد بالادستی نیز باید توجه ویژه‌ای شود و در رأس آن‌ها نیز، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی قرار دارد، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقشه راه چله دوم انقلاب را با رویکرد تمدن‌سازی ترسیم کرده است.

وی افزود: در جهاد دانشگاهی نیز باید با مشخص کردن نسبت این نهاد با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در مسیر تدوین برنامه تحول، وظایف جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد با واکنش سریع در عرصه علم و فناوری و نهادی از نهادهای تمدن‌ساز، بازآفرینی کنیم.

فارسی با بیان اینکه نوآفرینی و باز کردن مسیر در عرصه‌های جدید و در یک کلام پیشرو بودن، عامل اصلی موفقیت جهاددانشگاهی است و این ویژگی باید حفظ شود، بیان کرد: جهاد دانشگاهی زمانی کارهایی را آغاز کرده است که در آن مقطع زمانی نیاز جامعه بوده، ولی امروز نیازهای کشور تغییر کرده است. در این شرایط نیز باید با بررسی دقیق، برخی رویکردها تغییر کند. همچنین در مسیر تدوین برنامه تحول نیازمند نگاه تمدن ‌ازی هستیم و باید فراتر از مرزهای کشور فکر کنیم.

برگزاری گردهمایی روئسای جهاد دانشگاهی در قم

*جهاد دانشگاهی عصای دست دستگاه‌های اجرایی و پژوهشی باشد

همچنین ابوالقاسم مقیمی‌، معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت و استانداری قم نیز در سخنانی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در استان قم حضور فعال و چشمگیری دارد و تجربه شیرینی از حضور جهادگران در این استان داریم، زیرا به‌واسطه اقدامات فرهنگی، اجتماعی، علمی و آموزشی و با تشکیل حلقه‌های میانی و شبکه‌سازی برطرف‌کننده مشکلات مردمی است.

وی با بیان اینکه در این استان ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های متنوع گردشگری وجود دارد که می‌تواند از دلایل ایجاد جذابیت در جلب نظر بخش خصوصی باشد، افزود: شهر قم در سند پایش سرزمینی گرشگردی یاد شده و تمدن هفت هزار ساله تاریخی و امامزادگانی که به تعبیر مقام معظم رهبری منشأ تحول هستند، اما کمتر به این مهم پرداخته شده است.

مقیمی با بیان اینکه مجموعه‌ای مانند جهاد دانشگاهی به حوزه گردشگری علمی و تبادلات علمی و معرفی چهره‌های علمی در قم بپردازد، گفت: جهاد دانشگاهی منشأ اثر در گردشگری علمی باشد، زیرا جهاد در حوزه‌های پزشکی، علمی و فرهنگی اقدامات قابل توجهی دارد و در عرصه‌های فنی مهندسی ورود کند و عصای دست دستگاه‌های اجرایی و پژوهشی استان باشد.

برگزاری گردهمایی روئسای جهاد دانشگاهی در قم

*اقدامات جهاددانشگاهی عمیق، دقیق و همراه با نقطه‌زنی باشد

حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم نیز در گردهمایی روئسای جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی رسالت جهادی دارد و این مهم در استان قم محسوس است که جهاد‌ دانشگاهی در راستای رفع مسائل استان گام برمی‌دارد، اظهار کرد: ۳۱ برنامه مشترک با جهاددانشگاهی قم طی دو ماه اخیر در زمینه‌های مختلفی در راستای مهارت‌افزایی دانشجویان دانشگاه قم برگزار شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه قم، یک دانشگاه بین‌المللی است و پایگاه‌های رسمی دنیا، این دانشگاه‌ را بین‌المللی‌ترین دانشگاه ایران معرفی کرده‌اند. دانشگاه قم در رتبه‌بندی، به‌عنوان صد‌وپنجمین دانشگاه جهان قرار دارد که از ۲۴ ملیت، چهار هزار دانشجوی بین‌المللی داریم که تلاش می‌کنیم به ۵۰ ملیت طی سال‌های آینده برسیم.

شریفی با اشاره به اینکه سرپرست جدید جهاددانشگاهی با ورود خویش حیات جدیدی در جهاد ایجاد کردند و این تحولات کاملا محسوس است چرا که ایشان یک نیرو نخبه و جوان انقلابی است، افزود: نیروهای جوان و انقلابی در جهاد دانشگاهی قم، روحیه امیدآفرینی را در استان تزریق می‌کنند و کارهای عمیق علمی را دنبال می‌کنند. عنوان نهاد مقدس جهاد دانشگاهی نشان از جهاد اعضای آن دارد؛ جهاد به معنای واقعی مبارزه در برابر دشمن لجوج، سرسخت و قوی است، دشمنی که ممکن است دشمن درونی، بیرونی، سیاسی و نظامی باشد.

رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه مبارزه همراه با فعالیت پرحجم قوی و متراکم است، اظهار کرد: مبارزه کوتاه‌مدت تعبیر جهاد نیست؛ به‌عنوان نمونه جهاد نفس یعنی مدام مراقب دشمن درونی باشیم. جهاددانشگاهی باید کار عمیق، دقیق و همراه با نقطه‌زنی داشته باشد و ببیند که دشمن به کدام رخنه امید بسته تا او را ناامید کند؛ این نهاد انقلابی باید شور و شوق، امید و ایمان و اطمینان به پیروزی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه جهادگر یقین دارد که پیروز و با امید وارد میدان می‌شود، اضافه کرد: جهاد، مبارزه‌ای است که در راه حفظ یک هدف آرمان مهم و مقدس تلاش می‌کند؛ موفقیت در این مبارزه از نگاه جهادگران امر قطعی و وعده الهی است و هر کس در مسیر الهی و آموزه‌های الهی گام بردارد، خداوند وعده پیروزی داده است و جهاددانشگاهی علی‌رغم مشکلات و موانع پیروز میدان است.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به اینکه در مسیر الهی به‌صورت باور نکردنی و معجزه‌آسا راه‌ها باز می‌شود، اظهار کرد: علم یکی از مقدس‌ترین امور در نظام ارزشی اسلامی است، چراکه شما جهادگران جهاددانشگاهی در عرصه علم، دانش و پژوهش تلاش می‌کنید، رهبر معظم انقلاب ۱۹ بار در بیانیه گام دوم واژه «جهاد» را با متعلقات گوناگون نام برده و یکی از آن‌ها جهاد علم و پژوهش است و باید در کشور جدی‌تر گرفته شود تا این غافله به سامان برسد.

شریفی با اشاره به اینکه از نگاه اسلام علم از بالاترین ارزش برخوردار است، بیان کرد: فیلسوفان غربی معتقدند در علم، ارزش حاکم نیست، چراکه علم سکولار است و معتقدند نباید نگاه ایدئولوژیک به علم داشته باشیم، اما باید بدانیم این سخنان آن‌ها این دروغ محض است، چراکه هر فردی درخصوص نقد نظریه داروین (تکامل) و هلوکاست تحقیق کند از دانشگاه اخراج می‌شوند.

شریفی گفت: جهاد دانشگاهی نشان داده انقلاب حرف دیگری برای جریان علم دارد و نگاه مقدس توحیدی و اسلامی به علم دارد و مصداق بارز تحقق علم دینی و عالمان دینی است. در تاریخ ۴۰ ساله جهاددانشگاهی می‌بینیم که محققان جهادی، ایمان را با علم عجین کردند و امیدواریم همچنان حرکت رو به جلو و انقلابی داشته باشد.

برگزاری گردهمایی روئسای جهاد دانشگاهی در قم

*رونمایی از پوستر اولین جشنواره بین‌المللی مهدویت

در بخش دیگری از این گردهمایی، پوستر اولین جشنواره بین‌المللی مهدویت رونمایی شد. این جشنواره تاکنون چهار دوره به صورت ملی از سوی جهاددانشگاهی قم برگزار شده و برای پنجمین بار این جشنواره به صورت بین‌المللی انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام سید مسعود پورسیدآقایی، رئیس پژوهشکده مهدویت پس از رونمایی از این پوستر طی سخنانی اظهار کرد: مهدویت همواره به‌عنوان رمز حیات و هویت شیعه در قرون و اعصار مطرح بوده است. جامعه و دولت منتظر، با زنده نگه‌داشتن شعله انتظار مصلحانه فرج، باید الگویی مناسب برای اقوام و ملل سرگردان دنیا ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از منتظران واقعی در عصر حاضر، حضرت امام خمینی(ره) بود که برای اهداف مقدس خود زحمات طاقت‌فرسایی کشید و تا آخرین لحظه عمر خودشان از ارزش‌های اسلامی دست نکشیدند و انقلاب با همین هدف والای انتظار و زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) شکل گرفت، یادآور شد: مهدویت، مدیریت آینده انسان و جهان و عالی‌ترین اندیشه‌ای است که در دست شیعه به امانت سپرده شده است که به اندازه یک چراغ از آن استفاده کردیم.

برگزاری گردهمایی روئسای جهاد دانشگاهی در قم

*معرفی پژوهشگران برتر جهاد دانشگاهی

در بخش پایانی این مراسم، پژوهشگران برتر، پژوهشگر جوان، گروه پژوهشی، مرکز خدمات تخصصی، مرکز رشد، مرکز نوآوری و شکوفایی و شرکت‌ها، واحد درحال توسعه، نشریه برتر، فناور برتر، بخش ویژه و طرح‌های برتر پژوهشی معرفی شدند. 

در این آیین حامد حسینی از خراسان رضوی، مهدی اسکندری از پژوهشکده فرآوری مواد معدنی، مهندس محسن شیخ حسن از قم به عنوان پژوهشگران برتر تجلیل شدند. 

جاوید قهرمانی‌نهر به عنوان پژوهشگر جوان پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی تبریز معرفی شد. پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذای سازمان خراسان رضوی، رویان، پژوهشکده گردشگری صنعتی اصفهان، مرکز خدمات تخصصی پژوهشگاه ابن‌سینا و علم و صنعت، گروه‌های پژوهشی برتر بودند که در این مراسم معرفی شدند. 

مرکز رشد واحد‌های فناور استان لرستان و مرکز نوآوری و شتابدهی استان چهارمحال بختیاری نیز به عنوان مراکز رشد، مرکز نوآوری و شکوفایی برتر در این آیین اعلام شدند. 

گلستان به عنوان واحد درحال‌توسعه معرفی و تجلیل شد، نشریه رویان International Journal of Fertility and Sterility نیز به عنوان نشریه برتر تجلیل شد؛ احمد مولودی از خراسان رضوی و ناصر رضاخانی از  پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران، فناوران برتری بودند که در این مراسم معرفی شدند. 

علی سعداله از دانشگاه علم و فرهنگ، محمود جدی‌تهرانی از پژوهشگاه ابن‌سینا، سعیده ممتاز از پژوهشکده گیاهان دارویی، یاسر زارع از پژوهشکده معتمد، حسین بهاروند از پژوهشگاه رویان و فائزه شکری از پژوهشگاه رویان در بخش ویژه این مراسم معرفی شدند. 

رضا علیزاده و زهره طاهرخانی در طرح «دستیابی به دانش فنی و فناوری تولید ماده پوشش‌دهنده مصرفی در صنایع پلیمری»  از سازمان تهران و حامد نظیفی و حمید مددی در طرح «طراحی و ساخت سامانه کمک ناوبری بصری باند فرودگاه» از خواجه‌نصیرالدین طوسی به عنوان طرح‌های پژوهشی برتر معرفی شدند.

نوشته های مشابه
پردیس «بازار شهر» پرمخاطب‌ترین سینمای استان قم
مطالبه مردم قم از دولت برای حفظ خط B مترو/ منابع مالی تکمیل مونوریل مشخص شود
مهار آتش‌سوزی یک مجتمع مسکونی در پردیسان
«ژاو» در راه اسپانیا
تشریح برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت/ ضریح رأس‌الحسین(ع) در قم رونمایی می‌شود
تحول در حوزه‌های منظر شهری و گردشگری با اجرای طرح‌ها مطالعاتی در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.