برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر قم معرفی شدند

برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی و عکس تئاتر، معرفی و تجلیل شدند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر قم معرفی شدند
شناسه : 77928 | انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم همزمان با ولادت حضرت زینب(س) با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر تئاتر در تالار فرهنگ و هنر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.

امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، سید احمد طباطبایی‌نژاد سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری قم، شهرام نوشیر مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم، وحید وزیری‌راد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد کاظم رضوانی معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سعید ایلانلو رئیس گروه سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از جمله مسئولان حاضر در این مراسم بودند.

تصاویر/ آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر قم معرفی شدند

*مهم‌ترین رسالت هنرمندان تئاتر ترویج اخلاق است

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به جایگاه دعوت شد و ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر و تبریک ولادت حضرت زینب(س)، از همراهی پیشکسوتان عرصه نمایش قم و تلاش عوامل اجرایی و دبیر جشنواره قدردانی کرد و گفت: برای اولین بار در طول ادوار برگزاری جشنواره استانی تئاتر قم به یک بانوی هنرمند برای دبیری این جشنواره اعتماد شد و قدردان تلاش‌های دبیر جشنواره هستیم.

وی در ادامه مهم‌ترین رسالت هنرهای نمایشی را حاکمیت اخلاق در جامعه انسانی عنوان کرد و گفت: هدف ما از برپایی جشنواره و اجرای عمومی آثار، ترویج اخلاق است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) برای به کمال رساندن اخلاق مبعوث شد، تصریح کرد: همان رسالتی که نبی مکرم اسلام در ترویج اخلاق داشت، هنرمندان هم دارند و بایستی خود را ادامه‌دهنده همان رسالت بدانند.

عموزاده همچنین به پاسداشت احترام و اخلاق در میان گروه‌های نمایشی قم اشاره کرد و گفت: یکی از داوران جشنواره برای بنده نقل می‌کرد شاید برای اولین بار باشد که در استانی حاضر می‌شوم و کوچک‌ترین بی‌احترامی و اسائه ادبی در میان گروه‌ها مشاهده نکردم.

وی تصریح کرد: رفتار و ادب گروه‌های نمایشی استان قم زبانزد است و بنده نیز به عنوان خادم هنرمندان به این موضوع می‌بالم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در پایان سخنان خود گفت: نسل جدید هنرجویان نمایش به ظهور و بروز رسیده و ورود این نسل را مبارک می‌دانیم و برای این جوانان مستعد و خلاق آرزوی موفقیت می‌کنیم.

برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر قم معرفی شدند تصاویر/ آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

*برگزاری دو نمایشگاه عکس در جشنواره استانی تئاتر قم

در ادامه صدیقه مشایخی دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در سخنانی از همراهی هنرمندان و پیشکسوتان در برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و گفت: این جشنواره بدون حمایت مدیران اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، سازمان فرهنگی شهرداری قم و انجمن هنرهای نمایشی و همراهی و همدلی هنرمندان شکل نمی‌گرفت.

وی تصریح کرد: بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم اگرچه دیر و با شتاب اما با امید به گرمای وجود هنرمندان پاک‌نهادش با اعلام فراخوان حضور در جشنواره، کار خود را آغاز کرد.

دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم افزود: در بخش صحنه‌ای، ۳۶ نمایشنامه از سوی هنرمندان به دبیرخانه جشنواره ارسال و پس از بررسی توسط هیئت بازخوانی، تعداد ۲۴ نمایش مورد پذیرش قرار گرفت.

مشایخی افزود: گروه‌های نمایشی با همت و تلاشی مضاعف به تمرین نمایش‌ها پرداختند و در نهایت ۹ اثر در بخش صحنه‌ای به بخش مسابقه راه یافت.

وی تصریح کرد: در بخش خیابانی نیز ۱۸ نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از بازبینی آثار، ۸ نمایش خیابانی و محیطی به بخش مسابقه راه یافتند.

دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: دو نمایشگاه مسابقه «عکس تئاتر» و «قاب صحنه» از آثار امسال جشنواره استانی تئاتر قم در تالار فرهنگ و هنر برپا شد و پذیرای علاقه‌مندان بود.

مشایخی در پایان با قدردانی از حضور پیشکسوتان نمایش استان در کنار جوانان، گفت: این جشنواره با تمام نقاط ضعف و قوت به پایان رسید اما تئاتر و دنیای شگفت انگیز و مقدسش پایان‌پذیر نیست.

تصاویر/ آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

*تداوم حمایت سازمان فرهنگی شهرداری قم از هنر تئاتر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد طباطبایی‌نژاد سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری  قم سخنران بعدی این مراسم با تبریک ولادت حضرت زینب(س) و خداقوت به عوامل اجرایی، گفت: این سازمان از گذشته حامی تئاتر بوده و در سالیان اخیر میزان حمایت‌های سازمان دو برابر شده است.

وی تصریح کرد: به شدت اعتقاد داریم باید هنر تئاتر و بویژه آثار فاخر را حمایت کرد و مردم قم حق دارند تئاتر فاخر ببینند.

سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری  قم بر لزوم توجه به هویت تئاتر قم تأکید کرد و گفت: هنرمندان عزیزنی در گذشته پرچم تئاتر قم را بلند کردند که تا الان جلو می‌رود و هویت آیینی تئاتر قم را باید حفظ کرد.

طباطبایی‌نژاد همچنین از آمادگی سازمان فرهنگی برای حمایت از تداوم تولید و اجرای نمایش‌های خیابانی خبر داد و گفت: ما به شدت به اجرای تئاتر خیابانی در حوزه مباحث اجتماعی و شهروندی علاقه‌مندیم و این اجراها در سطح مدارس و بوستان ها ادامه خواهد داشت و امیدواریم ظرفیت خوب تئاتر خیابانی در قم ارتقا پیدا کند.

برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر قم معرفی شدند تصاویر/ آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

*معرفی جوانان مستعد به تئاتر قم

محمد کاظم رضوانی معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در سخنان کوتاهی با بیان اینکه جشنواره بیست‌وچهارم به سوابق تئاتر شهر قم اضافه شد، گفت: باید از تلاش‌های شبانه‌روزی دبیر جشنواره در چهار ماه اخیر قدردانی کنم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه جوانان زیادی به ظرفیت تئاتر قم اضافه شدند، از تلاش‌ها و ایستادگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برای هنر تئاتر قدردانی کرد.

تصاویر/ آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

*معرفی برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

در بخش پایانی این مراسم، برگزیدگان جشنواره در سه بخش عکس تئاتر، صحنه‌ای و خیابانی معرفی شدند.

*برگزیدگان بخش عکس تئاتر

محمدرضا سبحانی، زهرا ملا و هانی احمدزاده به ترتیب به عنوان منتخبان اول تا سوم از سوی اعضای هیئت داوران این بخش متشکل از رضا جاویدی، امیر حسامی‌نژاد و بهمن عزیزی معرفی شدند.

همچنین از محمد رفیعی موحد، عکاس بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم برای برپایی نمایشگاه «قاب صحنه» تجلیل شد.

برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر قم معرفی شدند تصاویر/ آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

*برگزیدگان بخش تئاتر صحنه‌ای

برگزیدگان این بخش از نگاه هیئت داوران متشکل از آقایان فرهاد مهندس‌پور، نادر برهانی مرند و علی عابدی معرفی شدند.

جایزه طراحی پوستر و بروشور به مرتضی فرحناک برای نمایش «استخوان‌های هملت در دهان سگ خانگی مرده» اهدا شد.

در بخش طراحی صحنه نیز جایزه جشنواره به بهنام رضائیان طراح صحنه نمایش «استخوان‌های هملت در دهان سگ خانگی مرده» تعلق گرفت و جایزه بخش موسیقی به «عرفان مثقالی» آهنگساز نمایش «آقای مجنون خانم لیلی» اهدا شد.

همچنین جایزه طراحی لباس به مهیاس صابری برای نمایش «آقای مجنون خانم لیلی» رسید و جایزه طراحی گریم و طراحی نور را ابوالفضل بلغندر برای نمایش «استخوان‌های هملت در دهان سگ خانگی مرده» دریافت کرد.

همچنین جایزه رتبه اول بخش بازیگری زن به نگین رسولی برای بازی در نمایش «ترنا» رسید، حانیه کیانی بازیگر نمایش «آقای مجنون خانم لیلی» رتبه دوم را بدست آورد و آیدا سلیمانی برای بازی در نمایش «آقای مجنون خانم لیلی» و گیتی حبیبیان بازیگر نمایش «ماه گرفتگی» به طور مشترک در رتبه سوم قرار گرفتند.

در بخش بازیگری مرد، جایزه رتبه اول و دوم جشنواره به ترتیب به مرتضی ایجادی و محمد امین امامی دو بازیگر نمایش «مجلس پنبه‌زنی» اهدا شد و جایزه رتبه سوم به محمد کربلایی بازیگر نمایش «ترنا» تعلق گرفت.

در بخش نمایشنامه نویسی نیز به ترتیب محمدرضا شاهمردی برای نمایش «ترنا»، مرتضی مرتضوی‌راد برای نمایش «مجلس پنبه‌زنی» و «علی میرزاعمادی» برای نمایش «ماه گرفتگی» جوایز اول تا سوم را دریافت کردند.

در بخش کارگردانی، جایزه رتبه نخست به سید محمد حسینی کارگردان نمایش «مجلس پنبه‌زنی» اهدا شد که او جایزه خود را به شهدای امنیت تقدیم کرد. جوایز رتبه دوم و سوم نیز به امیر شکارچی کارگردان نمایش«استخوان‌های هملت در دهان سگ خانگی مرده» و محمد امینی کارگردان نمایش «ترنا» اهدا شد.

همچنین سه نمایش «مجلس پنبه‌زنی»، «استخوان‌های هملت در دهان سگ خانگی مرده» و «ترنا» به عنوان سه اثر صحنه‌ای برگزیده بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم برای رقابت در جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر معرفی شدند.

تصاویر/ آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

*برگزیدگان بخش خیابانی

برگزیدگان این بخش از نگاه هیئت داوران متشکل از آقایان شهرام نوشیر، اصغر نوبخت و عبدالله بیگی معرفی شدند.

جایزه طراحی پوستر و بروشور به مرتضی فرحناک برای نمایش «کوارتت» رسید و از محسن عسگریان طراح بروشور نمایش «بانو خیری» تقدیر شد.

در بخش طراحی لباس، محسن عسگریان جایزه این بخش را برای نمایش «بانو خیری» دریافت کرد و از سیده لیلا موسوی طراح لباس نمایش «آرش کمانگیر» تقدیر شد.

 همچنین جایزه بخش موسیقی به آهنگساز نمایش «۱۹۶.۸۳۷» رسید و مرتضی جلالی برای موسیقی نمایش «آرش کمانگیر» مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش فضاسازی، نمایش «لالایی دریا برای ماهی‌ها» به کارگردانی حدیث صابری جایزه این بخش را دریافت کرد و از نمایش «۱۹۶.۸۳۷» به کارگردانی کیان آذرپناه تقدیر شد.

در بخش بازیگری زن، سیده لیلا موسوی بازیگر نمایش «آرش کمانگیر»، فاطمه کریمی بازیگر نمایش «نا» و بهنوش احمدی بازیگر نمایش «لالایی دریا برای ماهی‌ها» به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم جشنواره معرفی شدند.

در بخش بازیگری مرد، جایزه رتبه اول شامل تندیس جشنواره و چهار دیپلم افتخار به گروه بازیگران نمایش «کوارتت» متشکل از محمدرضا ماشاللهی، محمد امین امامی، امیرحسین عرب خراسانی و مهدی منصوری اهدا شد، جایزه دوم به طور مشترک به مهدی آقاخانی بازیگر نمایش «بانو خیری» و مهدی برقعی بازیگر نمایش «لالایی دریا برای ماهی‌ها» تعلق گرفت و جایزه رتبه سوم به ابراهیم وفایی بازیگر نمایش «طوقی و مسافر» رسید.

در بخش کارگردانی نمایش خیابانی، مهدی منصوری کارگردان «کوارتت» و فاطمه کریمی کارگردان نمایش «نا» به عنوان نفرات برگزیده اول و دوم معرفی شدند و کیان آذرپناه کارگردان «۱۹۶.۸۳۷» و حدیث صابری کارگردان «لالایی دریا برای ماهی‌ها» به طور مشترک سوم شدند.

در بخش ایده‌پردازی، جایزه رتبه اول به فاطمی کریمی طراح و ایده‌پرداز نمایش «نا» اهدا شد، جایزه رتبه دوم را محمد مساوات برای نمایش «بازسازی» دریافت کرد و رتبه سوم به طور مشترک به دو نمایش «۱۹۶.۸۳۷» و «کوارتت» تعلق گرفت.

همچنین سه نمایش خیابانی و محیطی «نا»، «کوارتت» و «۱۹۶.۸۳۷» به عنوان سه اثر برگزیده بخش خیابانی بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم به جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر راه یافتند.

تصاویر/ آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

*گزارش تصویری آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم را «اینجا» ببینید.

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
بی‌خطرسازی ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی در قم
قم در حوزه معماری و شهرسازی سرآمد باشد
لزوم همکاری اوقاف برای ساماندهی قبرستان نو
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.