برگزاری نشست تخصصی «کارگردانی و بازیگری» در قم

نشست تخصصی «کارگردانی و بازیگری» با حضور فرهاد مهندس‌پور کارگردان و مدرس برجسته تئاتر در حاشیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزاری نشست تخصصی «کارگردانی و بازیگری» در قم
شناسه : 77867 | انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، نشست تخصصی «کارگردانی و بازیگری» با حضور فرهاد مهندس‌پور، نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه در حاشیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در سالن چهارسو تالار فرهنگ و هنر برگزار شد.

مهندس‌پور در این نشست که با استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر تئاتر همراه بود، اظهار کرد: بین روایت و داستان فاصله وجود دارد و کار نمایش، بازنمایی داستان است.

این عضو هیئت داوران جشنواره استانی تئاتر قم با بیان اینکه مرگ قهرمان در تراژدی یک موهبت است نه یک تنبیه، تصریح کرد: مفهوم اخلاقی، گاهی در نمایش معنای دیگری می‌سازد و گاهی به مفهوم بالاتری می‌رسد.

این مدرس برجسته تئاتر در خصوص تفاوت بین اقتباس و دراماتورژی، گفت: در تهیه متن بر اساس اقتباس از نسخه‌های قدیمی، هیچ بخشی از نمایش تغییر نمی‌کند و اصل روایت تنها با جایگزین کردن اسامی قابل لمس برای مخاطب صورت می‌گیرد و به همین دلیل هم اقتباس عمر کوتاهی در تئاتر داشت، اما دراماتورژها محتوای متن را متناسب با نیازهای جامعه تغییر می دهند.

برگزاری نشست تخصصی «کارگردانی و بازیگری» در قم

مهندس‌پور ادامه داد: دراماتورژها در انتخاب نمایشنامه به این امر دقت می کنند که متن موجود چه تناسبی با جامعه فعلی دارد، بافت نمایشنامه را از هم می‌شکافند و بعد از آنالیز، به مقایسه متن با نمونه‌های قبلی و حتی نمونه‌های حاضر پرداخته و در نهایت، آن را باب میل جامعه به پیش می‌برند و حتی در مرحله اجرا نیز کارگردان و بازیگران را یاری می کنند.

این عضو هیئت داوران جشنواره استانی تئاتر قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انسان موضوع تئاتر نیست، بلکه خود تئاتر محسوب می‌شود، گفت: این هنر در واقع روایتگر مناسبات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی بین انسان‌هاست.
این کارگردان تئاتر افزود: هنر تئاتر لاجرم همسو با مسائل و جریانات روز جامعه بشری پیش رفته و همزمان با بسیاری از باورها و هنجارهای انسانی در دنیا دستخوش تغییرات ساختاری و اساسی خواهد شد.

خاطرنشان می‌شود نشست تخصصی «کارگردانی و بازیگری» در قالب کارگاه‌های تخصصی «پلاتو» برگزار شد.

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
بی‌خطرسازی ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی در قم
قم در حوزه معماری و شهرسازی سرآمد باشد
لزوم همکاری اوقاف برای ساماندهی قبرستان نو
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.