انتقاد از ناهمخوانی نماها با جایگاه شهر قم/ بعضی معماران ضوابط طراحی نما را نمی‌دانند

دبیر کمیته‌های نما و منظر شهری قم با اشاره به در دستور کار بودن تدوین آیین‌نامه طراحی نماها با شرایط بومی در قم، گفت: جای بسی نگرانی است که بسیاری از معماران و مهندسان دفترچه دستورالعمل و ضوابط طراحی نما را مطالعه نکرده و از وجود آن بی‌اطلاع هستند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انتقاد از ناهمخوانی نماها با جایگاه شهر قم/ بعضی معماران ضوابط طراحی نما را نمی‌دانند
شناسه : 77169 | انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، فرهاد یامولا در گفت‌وگویی با بیان اینکه معماری و طراحی شهری باید هماهنگ با بافت شهر باشد، اظهار کرد: امروزه شاهد هستیم که هر پلاک، بدون در نظر گرفتن مجاورین خود طراحی شده و الزامات رعایت منظر شهری مانند اصالت ، فرهنگ و اقلیم در اکثر طراحی‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

وی گفت: انواع گونه‌های نماسازی مانند نماهای کلاسیک، رومی، مدرن و … بدون رعایت الزامات و معیارهای فوق الذکر در شهر وجود دارد که این امر موجب یکه‌تازی سلایق شخصی برخی افراد شده است که صرفاً منافع اقتصادی برای‌ آنها اولویت دارد. 

وی تأکید کرد: معماران و طراحان شهری در طراحی‌های خود هماهنگی با بافت و پلاک های مجاور را مد نظر قرار دهند.

دبیر کمیته های نمای شهرداری و عضو شورای سیما و منظر استان قم گفت: در گذشته کنترل نمای ساختمان‌ها در مرحله طراحی و قبل از اجرا با حساسیت کمتری انجام می‌شد و شاهد نماهای نامناسبی بودیم که با جایگاه و هویت شهر قم هم‌خوانی نداشت؛ لذا اهداف و ضوابط سیما و منظر شهری قم در سال ۹۳ در کمیسیون ماده پنج استان قم تصویب شد.

یامولا گفت: پس از آن دستورالعمل کمیته های نمای در مناطق هشت‌گانه و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم با هدف حفظ و تقویت هویت معماری و شهرسازی قم و هم‌خوانی نماها با جایگاه شهر قم تهیه و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این کمیته‌ها ملزم شده اند در هشت منطقه شهرداری قم بر طراحی معماری نمای ساختمان‌ها با رعایت اصول طراحی شهری نظارت داشته باشند تا ضوابط طرح تفصیلی، دستورالعمل‌ها و مباحث مقررات ملی ساختمان و مصوبات و الزامات کمیسیون ماده پنج استان در عمل اجرا شود.

دبیر کمیته‌های نما و منظر شهری قم با اشاره به در دستور کار بودن تدوین آیین‌نامه طراحی نماها با شرایط بومی در قم اظهارکرد: جای بسی نگرانی است که بسیاری از معماران و مهندسان دفترچه دستورالعمل و ضوابط طراحی نما را مطالعه نکرده و از وجود آن بی‌اطلاع هستند.

وی گفت:‌ تمام ضوابط عام و خاص طراحی نما مانند: نوع مصالح، جزئیات، فرم پنجره‌ها در دستورالعمل آمده، اما زمانی که با طرح نماهای مطرح شده در کمیته نمای شهرداری مخالفت می‌شود؛ اکثریت طراحان و مالکین از وجود آن اظهار بی اطلاعی می‌کنند.

یامولا با اشاره به اینکه رعایت تعادل و تقارن در مسئله طراحی نمای ساختمان بسیار مهم است خاطرنشان کرد: در دستورالعمل و ضوابط فوق الذکر مقرر شده است تا برای نماهای غیرمتعارف در شهر قم پایان کار صادر نشود.

نوشته های مشابه
پردیس «بازار شهر» پرمخاطب‌ترین سینمای استان قم
مطالبه مردم قم از دولت برای حفظ خط B مترو/ منابع مالی تکمیل مونوریل مشخص شود
مهار آتش‌سوزی یک مجتمع مسکونی در پردیسان
«ژاو» در راه اسپانیا
تشریح برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت/ ضریح رأس‌الحسین(ع) در قم رونمایی می‌شود
تحول در حوزه‌های منظر شهری و گردشگری با اجرای طرح‌ها مطالعاتی در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.