نمایش آثار خلاقانه در نمایشگاه سوگواره «سلسله طلایی»

عضو هیئت داوران سوگواره ملی سلسله طلایی در خصوص سطح آثار راه‌یافته به نمایشگاه این سوگواره، گفت: آثار خلاقانه و حرفه‌ای در این نمایشگاه دیده می‌شود و مشخص است که طراحی آثار بر مبنای مطالعه مستندات تاریخی بوده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نمایش آثار خلاقانه در نمایشگاه سوگواره «سلسله طلایی»
شناسه : 77080 | انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۴   پرینت

محمد مهدی نوری در حاشیه برگزاری نمایشگاه آثار منتخب سوگواره ملی سلسله طلایی در قم در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست»، اظهار کرد: با توجه به اینکه این سوگواره در سطح ملی برگزار شده، کارهای باکیفیت و حرفه‌ای در میان آثار دیده می‌شود.

عضو هیئت داوران سوگواره ملی سلسله طلایی در خصوص اهمیت بیشتر تکنیک یا محتوا در انتخاب آثار راه یافته به نمایشگاه، تصریح کرد: در انتخاب آثار به هر دو موضوع توجه شده است، مثلاً در بحث کاریکاتور، محتوا مهمتر از تکنیک است اما در تصویرگری، تکنیک، فضاسازی، ترکیب‌بندی و همخوانی رنگ و فرم هم از اهمیت خاصی برخوردار است.

نوری در خصوص تفاوت داوری آثار سوگواره سلسله طلایی با دیگر جشنواره‌ها، گفت: از آنجا که این سوگواره هنری ماهیت مذهبی دارد و همه آثار مذهبی هستند، داوری برای ما سخت بود چراکه بیشتر کارها با وجود تکنیک‌های مختلف اما به یکدیگر نزدیک بودند.

نمایش آثار خلاقانه در نمایشگاه سوگواره «سلسله طلایی»

نوری در خصوص برگزاری نخستین سوگواره سلسله طلایی با موضوع امام حسین(ع) و رویکرد مذهبی، عنوان کرد: با توجه به رتبه دوم قم در چاپ و نشر کشور و رتبه اول این شهر در تولید کتب دینی، هنرمندان ما با کارهای مذهبی بیگانه نیستند و مشخص است که طراحی آثار بر مبنای مستندات تاریخی بوده است، یعنی هنرمند ما آثار را بر مبنای مطالعات مستند تاریخی طراحی کرده تا اینکه بخواهد برای یک شعر یا یک مطلب غیر مستند، طراحی اثر کرده باشد.

وی به تفاوت تصویرگری در آثار مذهبی و غیر مذهبی اشاره کرد و گفت: طراحی آثار مذهبی در تصویرگری به محتوای مستند نیاز دارد و به همین دلیل خیلی از تصویرگران کمتر سمت کارهای مذهبی می‌آیند و بیشتر ترجیح می‌دهند برای شعر و داستان‌هایی که رئالیسم جادویی دارد، اثر طراحی کنند که هم به لحاظ ذهنی و هم به لحاظ کاری دست‌شان در انتخاب فرم‌ها باز باشد.

نمایش آثار خلاقانه در نمایشگاه سوگواره «سلسله طلایی»

عضو هیئت داوران سوگواره سلسله طلایی در خصوص اینکه گفته می‌شود تاکنون آثار فاخر مذهبی خاصی تولید و منتشر نشده است، گفت: این موضوع که کم لطفی است اما در چند سال اخیر بخاطر گران شدن کاغذ و کاهش سفارشات ناشران به تصویرگران، شاید انتظارات برآورده نشده اما تصویرگران آن ظرفیت لازم را دارند که آثار فاخر تولید کنند.

نوری تصریح کرد: بنده آثار خوبی را در نمایشگاه سوگواره سلسله طلایی دیدم و یکی از ویژگی‌‌هایی که این سوگواره را از دیگر جشنواره‌ها متمایز کرده، حجم جوایز نفرات برگزیده است که باعث می‌شود هنرمند انگیزه تولید اثر باکیفیت را داشته باشد.

خاطرنشان می‌شود نخستین سوگواره ملی «سلسله طلایی» با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، مؤسسه هنری «بهفام» و انتشارات «اعلایی» برگزار می‌شود و آثار منتخب بخش تصویرگری و داستان‌نویسی در گالری «بهفام» به نشانی «خیابان مصلی، بین کوچه ۱۰ و ۱۲» و آثار منتخب بخش‌ تایپوگرافی در گالری «سرو» به نشانی «میدان شهید دستغیب» از ۲۸ مهر تا ۱۲ آبان‌ماه پذیرای علاقه‌مندان است.

نوشته های مشابه
اهمیت تشخیص اولیه در سرطان پستان
برگزاری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در قم
برگزیدگان جشنواره استانی تئاتر بچه‌های مسجد قم معرفی شدند
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.