بررسی چالش‌های پیش‌روی کشاورزان قم/ از اصلاح الگوی کشت تا موانع صادرات تخم‌مرغ

چالش‌های پیش‌روی کشاورزان استان از جمله کشت قراردادی، اصلاح الگوی کشت، تسهیل صادرات تخم مرغ، توسعه کشت گلخانه‌ای و قطع برق چاه‌های کشاورزی در جلسه‌ای با حضور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بررسی چالش‌های پیش‌روی کشاورزان قم/ از اصلاح الگوی کشت تا موانع صادرات تخم‌مرغ
شناسه : 70185 | انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، طی نشستی که در شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخمگذار قم با حضور امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، حمید اورعی مشاور وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از اعضای کارگروه تحصصی کشاورزی، چالش‌های پیش‌روی کشاورزان این استان بررسی شد.

بررسی چالش‌های پیش‌روی کشاورزان قم/ از اصلاح الگوی کشت تا موانع صادرات تخم‌مرغ

حمیدرضا اسماعیلی مسئول کارگروه تخصصی مشاورتی و نظارتی کشاورزی دفتر امیر آبادی، گفت: با بررسی‌های انجام شده معلوم شد کشت قراردادی در قم پیگیری نمی‌شود و مسکوت مانده است، قرار دادهای صوری نوشته شده اما در عمل خدماتی مانند کود و سم که قرار بود رایگان به کشاورز داده شود اقدامی صورت نگرفت. فقط از کشاورزان امضا گرفته شد که در کشت قرار دادی شرکت می‌کنند در واقع کمکی به کشاورزان نشده که باید در سال زراعی جدید این مهم پیگیری شود.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت در قم انجام می‌شود ولی معضلات زیادی دارد، این موضوع برعهده استانداران گذاشته شده که آن را پیگیری کنند، ولی طبق اطلاعات موجود حتی یک جلسه هم در استانداری برای این مهم تشکیل نشده که به همکاری همه دستگاه‌ها نیاز دارد و با توجه به تنش‌های آبی استان، لازم است که این موضوع با اهتمام ویژه در قم دنبال شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران تخم‌گذار استان قم در ادامه با تشکر از مشاور وزیر جهاد کشاورزی در تشکیل جلسه در وزاتخانه برای لغو ممنوعیت صادرات تخم مرغ، افزود: یکی از خواسته‌های تولید کنندگان مرغ تخم‌گذار صفر شدن مابه‌التفاوت صادرات تخم مرغ است، این موضوع فعلاً به حالت تعلیق در آمده و به شورای اقتصاد فرستاده شده و انتظار داریم که مابه‌التفاوت صادرات صفر شود.

اسماعیلی یادآور شد: درصورت افزایش هزینه صادرات رغبت تولید کنندگان برای صادرات کاهش می‌یابد در نتیجه بازار را از دست می‌دهیم و نکته دیگر اینکه با توجه به مشکل افزایش قیمت نهاده‌ها، تولیدکنندگان تاکنون تخم مرغ‌ها را به قیمت مصوب که ۴۷هزارو۳۰۰تومان درب مرغداری است عرضه نکرده‌اند و همان قیمت ۳۲ هزار تومان را از درب مرغداری عرضه کرده‌اند و ادامه این روند به تولیدکنندگان آسیب می‌زند.

وی بیان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان می‌ترسند صادر کنند چون مشخص نیست شورای اقتصاد چه تصمیمی می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم گفت: امهال تسهیلات کشاورزان از دیگر مواردی است که نیاز به پیگیری دارد ضمن اینکه از سال گذشته دولت هیچ تسهیلاتی به دامداران و مرغداران اعطا نکرده است.

وی در خصوص وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: یکی از افراد مدنظر ما فردی است که از بدنه جهاد کشاورزی است و شناخت خوبی از تشکلات کشاورزی دارند، این امتیاز خوبی برای یک وزیر جهاد کشاورزی است.

در ادامه مشاور وزیر جهاد کشاوزی گفت: طرح کشت قراردادی که در ۲۵ استان کشور انجام شده است یکی از بهترین برنامه‌های جهاد کشاورزی در تأمین محصولات استراتژیک است که از پنجاه سال قبل در کشورهای دیگر انجام می‌شود اما استان قم در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

حمید اورعی در زمینه اصلاح الگوی کشت، گفت: اجرای این طرح بر عهده استاندار است که با بررسی‌های انجام شده معلوم شد کاری صورت نگرفته که باید کارگروه آن را دنبال کند تا به نتیجه برسد، در زمینه مابه‌التفاوت صادرات نیز قرار شده که این مابه‌التفاوت ارزی را به خود تولید کنندگان باز گردانیم.

در ادامه محمد عباسی رئیس هیئت مدیره تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار در سخنانی اظهار کرد: بعد از آزاد سازی ارز، کمبود نهاده‌ها و افزایش بهای نهاده‌ها، عرضه پایین‌تر از نرخ مصوب عمده مشکلی است که تولید کنندگان مرغ تخم‌گذار با آن دست به گریبان هستند.

وی افزود: در زمینه تسهیلات بانکی از دی‌ماه سال گذشته هیچ‌گونه تسهیلاتی به تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار اعطا نشده است، می‌گفتند قانونش تصویب شده ولی هیچ بانکی پرداخت نمی‌کرد.

در ادامه عالمی از اعضای کارگروه گفت: قطع برق چاه‌های کشاورزی از مشکلات عمده کشاورزان است چرا که نسبت به سال قبل قطعی‌ها دو برابر شده، همین موضوع باعث نارضایتی کشاورزان را فراهم کرده که امیدواریم با راه‌انداری پست ۴۰۰ کیلوواتی در قم مشکل قطعی برق چاه‌ها، کمتر شود.

در ادامه مهندس جانقربان به ظرفیت قم در کشت گلخانه‌ای پرداخت و بیان کرد: در قم هم‌اکنون ۶۰ هکتار تحت کشت گلخانه‌ای قرار دارد ولی لازم است بر کیفیت تولیدات آنها نظارتی صورت گیرد.

وی افزود: استان قم ظرفیت توسعه کشت گلخانه‌ای را دارد ولی تولیدکنندگان نیازمند تسهیلات بانکی هستند.

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از پیگیری کار گروه تخصصی کشاورزی گفت: در زمینه برق با راه اندازی پست ولتاژ ۴۰۰ کیلو وات مشکلات قطع مکرر چاه‌های کشاورزی برطرف خواهد شد. در زمینه وزیر پیشنهادی معتقد هستم وزیری که از بدنه یک ارگان و یا سازمان انتخاب شود موفق‌تر خواهد بود.

وی از اعضای کارگروه  مشورتی و نظارتی کشاورزی خواست تا تمام موارد و چالش‌های کشاورزی قم، احصا شود تا برای رسیدگی در صحن علنی مجلس پیگیری کند.

امیر آبادی افزود: اگرچه از نظر مساحت در بخش کشاورزی نسبت به استان‌های دیگر حرفی یرای گقتن نداریم اما در تولیدات دامی، دامشهر قم یک ظرفیت است در تولید تخم مرغ دارای رتبه سوم تولیدات کشور هستیم و باید تلاش کنیم که کشت گلخانه‌ای را افزایش دهیم.

همچنین در این نشست مقرر شد، در خصوص دریافت مابه‌التفاوت ارز حاصل از صادرات به منظور تسهیل صادرات تخم‌مرغ خوراکی با معاون اول رئیس جمهور و در خصوص امهال تسهیلات دامداران و مرغداران مکاتبه‌ای با رئیس جمهوری انجام شود.

نوشته های مشابه
تحقق ۷۹ درصدی درآمد شهرداری قم در فروردین
تمدید مهلت دریافت آثار در جشنواره ایده‌های فرهنگ شهروندی
تحقق بودجه ۵۵۰ میلیارد تومانی سازمان توسعه و عمران شهرداری قم
احتمال عزل چند مدیر استانی/ شرایط واگذاری زمین به مردم تسهیل شود
فعالیت سالم شوراهای استان قم زبانزد است
شوراها تبلور حضور مردم هستند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.