برگزاری آیین ثبت ملی قصه‌گویی در تالار فرهنگ و هنر قم

آیین ثبت ملی قصه‌گویی همزمان با ستاد مرکزی کانون و کانون‌های پرورش فکری سراسر کشور در تالار فرهنگ و هنر قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزاری آیین ثبت ملی قصه‌گویی در تالار فرهنگ و هنر قم
شناسه : 70045 | انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیین ثبت ملی قصه‌گویی همزمان با ستاد مرکزی کانون و کانون‌های پرورش فکری سراسر کشور در تالار فرهنگ و هنر قم برگزار شد. 

هم‌خوانی سرود ملی ایران و پس از آن خوشامدگویی مجری این رویداد  اسماعیل ذبیحی مربی هنری و قصه‌گوی کانونی به مقامات استانی، اعضای مراکز کانون پرورش فکری استان، اعضای انجمن قصه‌گویی کانون استان آغازگر این رویداد بود.  

آیین ثبت ملی قصه گویی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد

پس از آن محمد غفاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم ضمن خوشامدگویی به حاضران از حضور دغدغه‌مندان قصه و قصه‌گویی ابراز خرسندی کرد.

وی افزود: بعد از گذشت ۲۴ دوره از برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح داخلی و خارجی، ثبت ملی قصه‌گویی در پاسداری از میراث ناملموس ایرانی اسلامی انجام شد.

وی اضافه کرد: جشن ثبت ملی قصه‌گویی در قم باوجود ظرفیت بالایی مفاخر و هنرمندان استان و با مشارکت و همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام‌گرفته است.

غفاری همچنین ابراز کرد: این مراسم همزمان با قم، بر سر مزار مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی «نماد قصه‌های ایثار و مقاومت» در شهر کرمان، در حرم مطهر امام رضا (ع) «نماد قصه‌های دینی‌مذهبی»، در طاق بستان کرمانشاه نماد «قصه‌های ملی و آئینی» و در گیلان به یاد برگزاری اولین جشنواره قصه‌گویی ایران برگزار می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به ریشه دینی و مذهبی بسیاری از قصه‌ها و داستان‌ها، اضافه کرد: یکی از کارکردهای قصه در فرهنگ ایرانی، نهادینه‌سازی و آموزش احکام و اخلاق در قالب داستان‌های جذاب است.

غفاری عنوان کرد: ایران با تمدن ۲۵۰۰ ساله خود بسیاری از آئین‌ها و حماسه‌ها را از طریق قصه و داستان نسل به نسل و سینه‌به‌سینه منتقل کرده و امروز نیز ضمن پاسداشت و حفظ این میراث ناملموس باید در جهت ترویج فرهنگ ناب ایرانی اسلامی قدم برداریم

وی افزود: بسیاری از قصه‌های ما ریشه در معارف دینی دارند و معجزه دین ما کتابی است که با بهره گیری از قصه، معارف و مفاهیم و احکام دینی و اخلاقی را آموزش می دهد. از طرف دیگر در کشوری زندگی می‌کنیم که در تاریخ و آیین های ملی آن، قصه نقش بسیار پررنگی دارد و بسیاری از حماسه‌ها و دلاوری‌های مردم ایران با زبان قصه نسل به نسل منتقل شده است و ما امروز میراث‌دار و پاسدار این هنر  اسلامی و ایرانی هستیم و باید برای تقویت و ترویج آن کوشا باشیم و قدم های بزرگ برداریم.

پس از آن فهیمه مرزبان قصه‌گو و پژوهشگر قصه‌های ایرانی به اجرای قصه‌ای دلنشین برای حاضران پرداخت.  مرزبان پس از روایت قصه‌ای شیرین در گپ‌وگفت با ذبیجی مجری برنامه و محسن کریمی دیگر مربی و قصه‌گوی استان قم که با لباس و لهجه بومی محلی در برنامه حضور داشت  از روند پژوهش قصه‌های ایرانی و مجموعه‌ فرهنگ قصه‌شناسی  با عنوان «قصه یلدا» به حاضران اطلاعاتی ارائه کرد و از اعضا دعوت کرد این مجموعه را در مراکز کانون مطالعه کنند. 

آیین ثبت ملی قصه گویی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد

نقالی لیلاسادات موسوی، هنرمند نقال استان قم با موضوع غدیر نیز از دیگر بخش‌های شورانگیز این برنامه بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. 

در ادامه برنامه ابوالقاسم مقیمی معاون فرهنگی اجتماعی استان قم، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم به ترتیب از نقش قصه و قصه‌گویی و اهمیت ان در میراث داری فرهنگ، هنر و ارزشهای اسلامی سخن گفتند. 

آیین ثبت ملی قصه گویی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد

در این مراسم همچنین از حجت‌الاسلام عبدالله حسن‌‎زاده آملی، پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان و از مروجین قصه‌های دینی در دوران پس از انقلاب به ویژه در نشریات کودک و نوجوان تجلیل شد.

محمدرضا آزاد پیشکسوت تئاتر استان قم، محمد مخلصی و سید داوود عبدالمنافی مدیران اسبق کانون پرورش فکری استان قم، سیدمهدی حسینی رئیس حوزه هنری قم، حجت الاسلام صانعی رئیس اداره مدارس عصری جامعه المصطفی العالمیه، رضوی مدیر مدارس انگلیسی زبان جامعه المصطفی العالمیه از دیگر مهمانان این برنامه بودند که در این برنامه حضور داشتند و برای حاضران از اهمیت قصه و قصه گویی گفتند.

آیین ثبت ملی قصه گویی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد

نوشته های مشابه
پردیس «بازار شهر» پرمخاطب‌ترین سینمای استان قم
مطالبه مردم قم از دولت برای حفظ خط B مترو/ منابع مالی تکمیل مونوریل مشخص شود
مهار آتش‌سوزی یک مجتمع مسکونی در پردیسان
«ژاو» در راه اسپانیا
تشریح برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت/ ضریح رأس‌الحسین(ع) در قم رونمایی می‌شود
تشریح فرایند صدور پروانه ساختمان ۱۱ طبقه بلوار بوعلی قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.