بوستان هزار هکتاری در کشور نظیر ندارد

مدیر پروژه هزار هکتاری شهرداری قم از این پروژه به عنوان یک بوستان منحصر به فرد در کشور یاد کرد و گفت: این پروژه در جنوب غربی قم از میدان مفید و با باغ‌موزه دفاع مقدس آغازشده و تا بوستان ظهور یا کوهسار با دو پیوست فرهنگی ادامه دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بوستان هزار هکتاری در کشور نظیر ندارد
شناسه : 70017 | انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید مهدی هاشمی در حاشیه برگزاری تور رسانه‌ای بازدید از اقدامات زیست‌محیطی استان، با بیان پیشینه پروژه هزار هکتاری در منطقه چهار قم اظهار داشت: این پروژه در جنوب غربی قم از میدان مفید و با باغ‌موزه دفاع مقدس آغازشده و تا بوستان ظهور یا کوهسار با دو پیوست فرهنگی ادامه دارد.

وی پیوست‌های فرهنگی بوستان هزار هکتاری را مورد توجه قرار داد و افزود: نخستین پیوست فرهنگی این پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس است که به دستور رهبری ساخته‌شده و دومین باغ‌موزه کشور بعد از باغ‌موزه تهران است که ۳۲ هکتار بوده و سال ۹۹ به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر پروژه هزار هکتاری شهرداری قم ادامه داد: مدیریت محتوای ساختمان باغ‌موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در حوزه اختیارات شهرداری نیست و توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان باید به بهره‌برداری برسد، اما محوطه و فضاسازی آن با شهرداری بوده که امروزه در دسترس مردم قرار گرفته است.

وی باغ پرندگان را دومین کاربری طراحی‌شده در پروژه هزار هکتاری دانست و بیان کرد: باغ پرندگان از بهمن ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده است؛ مساحت مجموعه ۱۱ هکتار بوده و ۶۳ هزار مترمربع آن فنس کشی شده و ۱۱ قفس پرندگان شکاری و معمولی در آن طراحی‌شده است.

هاشمی یادآور شد: دو زیست‌گاه در باغ پرندگان طراحی‌شده که مجموعه آن در کشور منحصربه‌فرد است، به‌طوری‌که باغ پرندگان قم از نظر کیفیت و گونه پرندگان در کشور رتبه اول را دارد و در زیست‌گاه گرمسیری آن گیاهان و پرندگان گرمسیری وجود دارد و ۲۸۰۰ متر مساحت آن است.

وی اعتبار هزینه شده در باغ پرندگان را تا سال ۹۸ بیش از ۳۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اگر می‌خواستیم امروز این بوستان را طراحی و اجرا کنیم باید بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای ابنیه و فضای سبز آن هزینه می‌کردیم و امروز بیش از ۱۵ میلیارد تومان نیز سرمایه پرندگان آن است.

مدیر پروژه هزار هکتاری شهرداری قم، بوستان خضر را نیز مورد توجه قرارداد و گفت: این مجموعه ۴۵ هکتار وسعت دارد و فاز یک آن سال۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسیده است، در ادامه شهدای گمنام به‌صورت کامل به بهره‌برداری رسیده و بوستان زائر طراحی‌شده که فاز یک آن بهره‌برداری رسیده و فاز دو آن در مرحله تکمیل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از بوستان زائر که پایین کوه دوبرادران قرار دارد، بوستان کوهسار یا بوستان ظهور انتهای پروژه قرار داشته و منطقه ۴ در حال انجام کارهای عمرانی آن برای بهره‌برداری است.

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
اجرای ۲۱۹ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۶ قم
بررسی راهکارهای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق در قم
ضرورت تقویت آموزش پسماند در مدارس و مساجد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.