اتمام عملیات درختکاری در بوستان هزار هکتاری

معاون سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از اتمام عملیات درختکاری بوستان هزار هکتاری قم خبر داد و گفت: درختان زیتون، انار، سنجد و از گیاهان دارویی و معطر، گل محمدی، بنگرو، یاس امین‌الدوله، رزماری، نسترن و... در کاشت استفاده‌ شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اتمام عملیات درختکاری در بوستان هزار هکتاری
شناسه : 70015 | انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، ابوالفضل مهدی‌نیا در حاشیه برگزاری تور رسانه‌ای بازدید از اقدامات زیست‌محیطی استان، با اشاره به گونه‌های مثمر و میزان کاشت بوستان هزار هکتاری اظهار داشت: در بوستان هزار هکتاری در کنار عملیات عمرانی این بوستان منحصربه‌فرد، کاشت و احداث فضای سبز بوستان نیز از سال‌ها قبل در دستور کار بوده است.

وی، کارکرد فضای سبز بخشی از بوستان هزار هکتاری را جنگلی توصیف کرد و افزود: طراحی کاشت فضای سبز بوستان هزار هکتاری توسط تیم فنی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم انجام و پس از تأیید در کارگروه طراحی و توسعه سازمان اجرا شده است و محدودیت اقلیمی شهر قم ازجمله منابع و کیفیت آب به‌خوبی دیده‌شده است.

معاون فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: ما در شهر قم علاوه بر محدودیت منابع و کیفیت کم آب، باکیفیت پایین بستر کاشت نیز روبه‌رو بودیم و تمام این موارد در انتخاب نوع و گونه گیاهان بوستان هزار هکتاری مورد توجه قرار گرفته است.

وی استفاده از گونه‌های کم آب بر را یکی از موضوعات مهم در فضای سبز بوستان هزار هکتاری دانست و بیان کرد: دومین موضوع مهم در طراحی فضای سبز بوستان استفاده از درختان میوه و گیاهان دارویی بوده و در این طراحی حداقل سطوح چمن‌کاری پیش‌بینی‌شده است.

مهدی‌نیا، امکان حذف سطوح چمن را از بوستان غیرممکن دانست و خاطرنشان کرد: نمی‌توانستیم سطح چمن‌کاری را به دو دلیل تفریحات اجتماعی و بازی کودکان از بوستان حذف کنیم، اما در انتخاب گونه چمن نیز دقت و نظارت لازم به‌عمل‌آمده و از گونه چمن فستوکا آراندیناسه که از چمن‌های گرمسیری و کم‌نیاز به آب بوده استفاده می‌شود؛ همچنین در گونه‌های مثمر نیز شرایط اقلیمی و کم آب‌بر بودن درختان لحاظ شده و درختان زیتون، انار، سنجد و از گیاهان دارویی و معطر، گل محمدی، بنگرو، یاس امین‌الدوله، رزماری، نسترن و… در کاشت استفاده‌شده است.

وی ادامه داد: با لحاظ باد خیز بودن منطقه و همین‌طور خطر سرما زمستانه در طراحی کاشت و انتخاب گونه‌‌ها، تنوع گونه‌ها نیز در نظر گرفته شد و از گونه‌های نخل نیز استفاده‌شده و شاهد تنوع خوبی در کاشت فضای سبز بوستان هستیم و تأمین زیبایی عرصه بوستان در این طراحی به‌خوبی پیش‌بینی‌شده است.

معاون فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از اتمام کاشت باغ پرندگان خبر داد و گفت: ۷۰ درصد عملیات کاشت بوستان کوثر نیز به پایان رسیده و بوستان خضر نبی نیز بیشتر عرصه‌های قابل کاشت آنکه برابر ۹۰ درصد است تکمیل‌شده و بازکاشت عرصه‌‌های دیگر نیز در حال انجام است.

وی از اتمام درختکاری بوستان زائر نیز خبر داد و تصریح کرد: بیش از ۲۵۰ هکتار از بوستان مرجعیت نیز درختکاری شده و می‌توانیم بگویم عملیات کاشت درختان بوستان هزار هکتاری مراحل پایانی خود را طی می‌کند و مراحل دیگر کاشت نیز همزمان با عملیات عمرانی بوستان تکمیل می‌شود.

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
اجرای ۲۱۹ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۶ قم
بررسی راهکارهای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق در قم
ضرورت تقویت آموزش پسماند در مدارس و مساجد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.