۷ اقدام اساسی برای افزایش بهره‌وری منابع آبی در فضای سبز قم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، ۷ اقدام اساسی این برای افزایش بهره‌وری منابع آبی در فضای سبز شهر را تشریح کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۷ اقدام اساسی برای افزایش بهره‌وری منابع آبی در فضای سبز قم
شناسه : 69954 | انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان با اشاره به اهتمام سازمان پارک‌ها در راستای بهینه‌سازی مصرف منابع آب و مدیریت مصرف در بوستان‌ها اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع آب و بهره‌وری استفاده از آن در فضای سبز شهری، از چند سال گذشته اقدامات زیرساختی و نظارتی منظور مدیریت بهینه مصرف و افزایش بهره‌وری از منابع آب در فضای سبز شهری و همچنین جداسازی شبکه آب شرب از آب فضای سبز در دستور کار قرار گرفته و اجرای آن شروع‌شده است که بعضاً اجرای بعضی از این اقدامات تمام‌شده و به بهره‌برداری کامل رسیده است.

وی تهیه طرح جامع شبکه آب در قم را مورد توجه قرارداد و افزود: طرح جامع استفاده از پساب در فضای سبز جنگلی و کمربند سبز و اجرای زیرساخت‌های پروژه با تکمیل فاز اول پیگیری شده و فاز دوم نیز در حال اجرا است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با تأکید بر پیگیری اجرای سیستم‌های آبیاری نوین و تحت‌فشار در فضای سبز، ابراز کرد: این موضوع در دو زمینه توسعه فضای سبز در پروژه‌های جدید و اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار در عرصه‌های کاشته شده قبلی به روش آبیاری سنتی پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته کل توسعه فضای سبز جنگلی و کمربند سبز با استفاده از سیستم آبیاری تحت‌فشار کاشته شده است، گفت: همچنین بیش از ۹۰ درصد توسعه فضای سبز شهری با سیستم آبیاری تحت‌فشار اجرا شده است.

جوادیان تصریح کرد: در چند سال اخیر بیش از ۵۰۰ هکتار از عرصه‌هایی که به روش سنتی و با جوی و پشته آبیاری می‌شدند، سیستم آبیاری تحت‌فشار اجرا شد.

وی به استفاده از حق‌آبه شهرداری قم از رودخانه قمرود اشاره کرد و با بیان اینکه این مورد هم موضوع مهمی بود که سالیان متمادی مسکوت مانده بود و با پیگیری‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز به نتیجه رسید مطرح کرد: این پروژه در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده و در مخزن ذخیره بوستان جوان ذخیره و با آب چاه‌های محدوده تخلیط می‌شود تا کیفیت بهتری حاصل و در بوستان جوان و کمربند سبز استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، تغییر در الگوی کاشت در طرح‌های کاشت جدید، استفاده از گونه‌های کم آب بر و سازگار با شرایط کم‌آبی، استفاده بیشتر از گونه‌های درختی و درختچه‌ای بجای گونه‌های پوششی، چمن و گل‌های فصلی، استفاده از گونه‌های درختچه‌ای گل‌دار برای زیبایی منظر به‌جای گل‌های فصلی، اصلاح تراکم و فاصله کاشت مخصوصاً در درختکاری‌های جنگلی و کمربند سبز، کاهش سطح باغچه‌های گل فصلی بیش از ۱۰ هزار مترمربع و استفاده از گونه‌های چمن متحمل به شرایط گرمسیری چمن مثل گونه‌های فستوکا آراندیناسه را از دیگر اقدامات انجام‌شده در این زمینه عنوان کرد.

به گفته وی، اصلاح تراکم کاشت بعضاً تا بیشتر از ۵۰ درصد باعث کاهش نیاز آبی شده است و همچنین در گونه‌های پرچینی و درختچه‌ای هم تراکم کاشت و فاصله بین ردیف‌های کاشت با توجه به گونه‌های گیاهی و اندازه تاج در رشد کامل گیاه، اصلاح‌شده و در این خصوص دستورالعملی تهیه و به فضای سبز مناطق ابلاغ‌شده است.

جوادیان به اصلاح الگوی کاشت در عرصه‌های کاشته شده قبلی اشاره کرد و افزود: جایگزینی گونه پرچینی برگ نو در بیش از ۸۵ درصد از سطوح پرچینی سطح شهر و کاهش ده تکرار آبیاری در سال در گونه‌های پرچینی، اصلاح تراکم کاشت در گونه‌های درختچه زینتی که بعضاً با کاهش ۵۰ درصدی ردیف‌های کاشت و در اصل کاهش ۵۰ درصدی نیاز آبی عرصه انجام شد، کاهش سطوح چمن‌کاری و جایگزینی چمن با گونه‌های پوششی، درختچه‌ای و پرچینی، کاهش دو تکرار آبیاری چمن در سال، این موضوع علاوه بر کاهش تکرار آبیاری چمن در سال‌های قبل با رویکرد استفاده از گونه‌های گرمسیری از جمله این اصلاح‌های انجام‌شده است.

وی همچنین بررسی سازگاری بیش از یکصد گونه گیاهی جدید به‌منظور سازگاری با شرایط اقلیمی شهر قم در قالب دو طرح مطالعاتی طی دو دوره سه‌ساله اقدامی در راستای بهره‌وری بیشتر منابع آبی عنوان کرد.

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
اجرای ۲۱۹ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۶ قم
بررسی راهکارهای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق در قم
ضرورت تقویت آموزش پسماند در مدارس و مساجد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.